دمنوش های گیاهی مفید برای سلامتی 

اگر شما هم مثل من به دمنوش های گیاهی علاقمند هستید و آن ها را به نوشیدنی های دیگر ترجیح می دهید، در ادامه با من همراه باشید تا طرز تهیه محبوب ترین دمنوش های گیاهی در طب سنتی را به همراه فواید و خواص منحصر به فردی که دارند، بررسی کنیم.

لازم به ذکر است که طرز تهیه و ترکیبات دمنوش هایی که در ادامه معرفی می شوند، همگی برگرفته از کتاب «تغذیه در طب سنتی اسلامی» دکتر کردافشاری و دیگر طبیبان طب سنتی هستند.

دم کرده گل گاوزبان و لیموعمانی 

مواد لازم

3 قاشق غذا خوری گل گاوزبان
2 عدد لیمو عمانی
2 قاشق مرباخوری عسل برای هر لیوان دمنوش
4 لیوان آب جوش

طرز تهیه

لیمو عمانی ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید. سپس به همراه گل گاوزبان در قوری چینی ریخته و 30 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. در نهایت دمنوش گل گاوزبان و لیمو را در فنجان ریخته و به همراه عسل به آرامی میل کنید.

 

 

خواص دمنوش گل گاوزبان و لیموعمانی 

گل گاوزبان از موثر ترین گیاهان دارویی برای کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی است. این دمنوش آرامبخش است و برای روز های پرتنش بهترین گزینه خواهد بود. علاوه بر این دمنوش لیمو و گل گاوزبان سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال های ازاد به سلول های بدن جلوگیری می کند.

دمنوش میوه آلبالو 

مواد لازم 

200 گرم آلبالو رسیده بدون دم
2 قاشق مرباخوری عسل طبیعی
4 لیوان آب جوش

طرز تهیه

آلبالو ها را شسته و از وسط به دو نیم تقسیم کنید. سپس به همراه آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. دم کرده آلبالو را در فنجان ریخته و به همراه عسل میل کنید.

 

 

خواص دمنوش آلبالو

دمنوش آلبالو، نوشیدنی اشتها آور است و عملکرد هضم غذا را بهبود می بخشد. این دمنوش بسیار خوش عطر و طعم است و فشار خون را نیز تنظیم می کند.

دمنوش هل، دارچین و زعفران

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده
7 تا 10 عدد هل سبز خرد شده
1 گرم زعفران 
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
4 لیوان آب جوش

طرز تهیه 

هل، دارچین و زعفران را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

 

 

خواص دم کرده هل، دارچین و زعفران 

این دمنوش علاوه بر اینکه عطر و طعم بینظیری دارد، به درمان درد های روماتیسمی، استخوانی و مفصلی کمک شایانی خواهد کرد و التهاب بدن را کاهش می دهد.

دمنوش زنجبیل و دارچین

مواد لازم 

1 قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده
1 بند انگشت زنجبیل
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
3 لیوان آب جوش

طرز تهیه

زنجبیل و دارچین را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

 

 

خواص دمنوش زنجبیل و دارچین

این دمنوش طبیعت گرمی دارد و برای برطرف کردن گرفتگی و درد های دوران قاعدگی در خانم ها معجزه می کند. بنابراین به خانم ها پیشنهاد می شود در صورتی که از درد و گرفتگی های ناشی از عادت ماهیانه رنج می برند، دمنوش زنجبیل و دارچین را فراموش نکنند.

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی

مواد لازم 

1 قاشق غذاخوری پونه کوهی
1 قاشق غذاخوری برگ آویشن شیرازی
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
3 لیوان آب جوش

طرز تهیه

پونه کوهی و اویشن شیرازی را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

 

 

خواص دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی

این دمنوش برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب است و به دلیل خواص ضد عفونی کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی که دارد، برای درمان و جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین این دمنوش برای تسکین درد های دوران قاعدگی نیز مناسب خواهد بود.

دمنوش کاکوتی

مواد لازم 

3 قاشق غذاخوری کاکوتی
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
4 لیوان آب جوش

طرز تهیه

کاکوتی را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

خواص دمنوش کاکوتی

این دمنوش عطر و طعم بسیار خوبی دارد و برای ضدعفونی کردن بدن و رفع خستگی بسیار مفید است. بنابراین می توانید از دمنوش کاکوتی در روز های پر تنش یا روزهایی که خسته از یک روز کاری شلوغ به خانه برمی گردید، استفاده کنید.

دمنوش گل بابونه و بهارنارج

مواد لازم 

2 قاشق غذاخوری گل بابونه شیرازی
1 قاشق غذاخوری بهارنارنج
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
4 لیوان آب جوش

طرز تهیه

بابونه و بهارنارنج را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

خواص دمنوش بابونه و بهارنارنج

این دمنوش عطر و طعم بسیار خوبی دارد و برای افزایش انرژی، نشاط و آرامش روحی و جسمی بسیار مفید است.

دمنوش دارچین 

مواد لازم

2 قاشق غذاخوری دارچین خرد شده
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
3 لیوان آب جوش

طرز تهیه

دارچین خرد شده را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

خواص دمنوش دارچین

دمنوش دارچین علاوه بر عطر و طعم بینظیر، برای تسکین ناراحتی های گوارشی، دیابت، درد های استخوانی و بطور کلی درد های ناشی از غلبه سردی بر بدن بسیار مناسب است.

دمنوش زرشک سیاه

مواد لازم

50 گرم زرشک آبگیری یا همان زرشک سیاه
2 قاشق مرباخوری عسل به ازای هر لیوان دمنوش
3 لیوان آب جوش

طرز تهیه

زرشک سیاه را تمیز کرده و به همراه با آب جوش در قوری چینی بریزید و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه عسل طبیعی میل کنید. 

خواص دمنوش زرشک سیاه

این دم کرده گیاهی برای از بین بردن غلظت خون، کاهش کلسترول و پایین آوردن فشار خون بسیار مفید است.

دمنوش بادرنجبویه و زیرفون

مواد لازم

1 قاشق مرباخوری بادرنجبویه
1 قاشق غذاخوری زیرفون
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

بادرنجبویه و زیرفون را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش بادرنجبویه و زیرفون

این نوشیدنی گیاهی دارای طبیعتی گرم است، بنابراین برای تقویت قلب و عروق، تقویت سلول های مغزی، افزایش آرامش و بهبود عملکرد خواب بسیار مناسب است. این دمنوش فشار خون را در افرادی که با مشکل افت فشار خون روبرو هستند، افزایش می دهد.

دمنوش بابونه

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری بابونه
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

گل بابونه را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش بابونه

این نوشیدنی طبیعت گرمی دارد و برای تسکین و آرامش اعصاب، تسکین مشکلات معده و دستگاه گوارش، از بین بردن تب و تقویت مغز و اعصاب مناسب است.

دمنوش به لیمو 

1 قاشق غذاخوری به لیمو
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

به لیمو را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش به لیمو

این دمنوش طبیعت گرمی دارد و برای آرامش اعصاب، تسکین سردرد های میگرنی، تپش قلب و تقویت حافظه بسیار مناسب است. از سوی دیگر معده و دستگاه گوارش را نیز تقویت می کند.

دمنوش میوه گل نسترن

مواد لازم

15 عدد گل نسترن
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

میوه های گل نسترن را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش میوه گل نسترن

این دمنوش طبیعت گرمی دارد و برای کاهش فشارخون و قند خون، تسکین درد معده و بهبود سرماخوردگی بسیار مناسب است.

دمنوش مرزنجوش

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری مرزنجوش
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم
طرز تهیه

گیاه مرزنجوش را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش مرزنجوش

این دمنوش طبیعت گرمی دارد و برای آرامش اعصاب، تسکین و نفخ، اسپاسم و ورم معده، بهبود سرماخوردگی، درمان اسهال، کاهش تب و افزایش اشتها بسیار مناسب است.

دمنوش اسطوخودوس

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری اسطوخودوس
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

اسطوخودوس را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی با طبیعت گرم است و دم کرده آن برای تقویت مغز و اعصاب، افزایش آرامش روحی و جسمی، تقویت سلول های مغز، درمان زکام، آسم و برونشیت بسیار مناسب است و به عنوان مسکن برای انواع درد عمل می کند.

دمنوش فلوس

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری فلوس
2 لیوان آب جوش
نبات به مقدار لازم

طرز تهیه

فلوس را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش فلوس 

این دمنوش طبیعتی گرم دارد و صفرا اضافی را از بدن دفع می کند. از سوی دیگر فشار خون را نیز کاهش داده و برای افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند مفید است.

دم کرده بهار نارنج 

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری بهارنارنج
2 لیوان آب جوش
مقداری نبات

طرز تهیه

بهارنارنج را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج طبع گرمی دارد و برای سرد مزاجان بسیار مفید است. این دم کرده گیاهی تقویت کننده قلب و اعصاب است و موجب نشاط، افزایش انرژی و اشتها می شود.

دمنوش چای کوهی (هوفاریقون)

مواد لازم 

1 قاشق غذاخوری چای کوهی
2 لیوان آب جوش
مقداری نبات

طرز تهیه

چای کوهی را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به همراه نبات زعفرانی یا نبات سفید میل کنید. 

خواص دمنوش چای کوهی (هوفاریقون)

چای کوهی مزاج خیلی گرمی دارد و اخلاط فاسد شده در بدن را بطور عمیق پاکسازی و دفع می کند. دمنوش چای کوهی مقوی قلب و اعصاب است و آلرژی و حساسیت را برطرف می کند. برای آرامش اعصاب مفید است و اگزما های پوستی را نیز از بین می برد.

دمنوش به 

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری به خشک شده
2 لیوان آب جوش

طرز تهیه

به خشک شده را همراه با آب جوش در قوری چینی ریخته و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم کنید. سپس دم کرده را در فنجان های مناسب ریخته و به آرامی میل کنید. 

خواص چای به

دمنوش به قلب، مغز، کبد و معده را تقویت می کند و برای افرادی که از بی اشتهایی رنج می برند، باعث افزایش اشتها می شود. دمنوش به تهوع را از بین می برد و تشنگی را نیز برطرف می کند. چای به شیرین است و به همین دلیل می توان آن را بدون افزودن شیرین کننده میل کرد.

دمنوش های گیاهی گفته شده از پرخواص ترین دمنوش های گیاهی در طب سنتی هستند و برای درمان و تسکین انواع مشکلات مناسبند. طب سنتی همواره توصیه می کند که بجای نوشیدن قهوه، چای سیاه، نوشیدنی های قندی و انرژی زا از دمنوش های گیاهی استفاده کنید. این دمنوش ها علاوه بر عطر و طعم بینظیر از خواص منحصر به فردی برخوردارند و برای همه افراد مناسب هستند.

خرید دمنوش های گیاهی ترکیبی از مرهم طب

شما می توانید انواع دمنوش های ترکیبی و گیاهان دارویی کمیاب را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه آنلاین مرهم طب سفارش داده و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 
مرهم طب مفتخر است که با شما مشتریان و همراهان عزیز در لذت نوشیدن دمنوش های گیاهی خوش عطر و طعم و باکیفیت شریک است.