ماسک خاک رس...

از مزایای ماسک خاک رس می توان به پاکسازی پوست، روشن شدن پوست، کمک به تعادل چربی پوست، آبرسانی مناسب برای پوست های خشک، محافظت از پوست در برابر خشکی، دارای خواص ضد میکروبی، جلوگیری از بیماری های پوستی، اکسیژن رسانی به سلول های پوستی، تنظیم کننده تولید سبوم اشاره کرد.

ماسک خاک رس در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و از افراد مشهور گرفته تا عموم مردم استفاده از این ماسک را پیشنهاد می کنند. 

اما علت این همه محبوبیت ماسک خاک رس چیست؟

خاک رس توانایی طبیعی حل کردن مواد را در خود دارد، به این معنی که اگر به عنوان ماسک بطور مستقیم برروی پوست قرار بگیرد، سموم، الودگی و چربی اضافی را از منافذ پوست بیرون کشیده و به پوست شما را روشن تر و شاداب تر نشان می دهد.

بنابراین، این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث می شود ماسک خاک رس از عمده محصولات موجود در راهرو فروشگاه های محصولات مراقبت از پوست و مو باشد؟ 
یکی از ترکیبات موجود در خاک رس که باید مورد توجه قرار بگیرد کائولن یا خاک رس سفید است. این یک ماده مهم در بیرون آوردن چربی از پوست و پاکسازی منافذ پوست است.

 

 

خواص ماسک خاک رس برای پوست صورت

1. به پاکسازی پوست کمک می کند

در طول روز، پوست شما با آلاینده های زیادی مانند آلودگی، چربی، گرد و غبار و بسیاری از ناخالصی های دیگر که می تواند بر روی پوست شما جمع شود و برای پوستتان مضر باشد، روبرو است که در نهایت به کدر شدن پوست و بزرگ شدن منافذ پوست منجر خواهد شد.
این آلاینده ها با تجمع بر روی سطح پوست، می توانند باعث از بین رفتن سلول های پوستی شوند. 
به همین دلیل است متخصصان پوست توصیه می کنند که پوست بطور منظم لایه برداری شود تا پوست تمیز بماند و منافذ پوست از هر گونه آلودگی و چربی که موجب جوش و آکنه می شوند در امان باشد.
ماسک خاک رس به دلیل داشتن ماده ای بنام کالوئن به پاکسازی عمیق پوست شما کمک کرده و از ایجاد جوش و آکنه و کدر شدن پوست بویژه در پوست های چرب جلوگیری می کند.

حتما بخوانید: سم زدایی پوست با روغن های گیاهی

2. روشن کننده پوست صورت

ممکن است پوست شما به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی خسته و تیره به نظر برسد و ظاهر واقعی پوست شما را پنهان کند که معمولا به دلیل عدم رعایت روتین های مراقب از پوست مانند لایه برداری پوست اتفاق می افتد.
استفاده از ماسک خاک رس تنها به مدت ده دقیقه و 2 بار در هفته می تواند به طور قابل توجهی به سلامت پوست شما کمک کند و آن را روشن تر و شاداب تر نشان دهد.
در صورتی که نگرانی اصلی شما برطرف کردن لکه های پوستی است، پیشنهاد می شود از ماسک زغال فعال استفاده کنید و معجزه آن را بر روی پوست خود ببینید.

حتما بخوانید: رطوبت رسانی به پوست با محصولات طبیعی

3. مناسب ترین گزینه برای پوست های چرب

بسیاری از افراد بطور مداوم در حال دست و پنجه نرم کردن با پوست هستند، خبر خوب این که ماسک خاک رس با روی باز به کمک آن ها خواهد آمد. توانایی پاکسازی ماسک خاک رس به از بین بردن چربی اضافه پوست کمک کرده و ظاهر چرب و براق پوست های چرب را از بین می برد.
ماسک خاک رس می تواند به جذب چربی اضافی پوست کمک کند و درخشش بیش از حد پوست شما را کاهش می دهد. 

حتما بخوانید: انواع پوست و روش های مراقبت از آن

4. آبرسانی عالی برای پوست خشک

حتی اگر پوست شفاف و بی نقصی داشته باشید، پوست شما به عنوان بزرگترین اندام بدن شما هنوز هم به کمی مراقبت احتیاج دارد و این مراقبت خود را به شکل رطوبت رسانی به پوست نشان می دهد. پوست بدن تشنه رطوبت است.

اگر پوستی خشک و پوسته پوسته شده دارید، باید آن را آبرسانی کنید و رطوبت مورد نیاز پوست را به آن برسانید.علاوه بر استفاده از سرم های آبرسان، ماسک خاک رس یکی از گزینه های عالی برای رطوبت رسانی به پوست است.
البته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از ماسک خاک رس نیز می تواند پوست شما را خشک تر کند. اگر پوست خشکی دارید، یک بار در هفته استفاده از ماسک خاک رس برای شما کافی است.

 

 

5. ماسک های خاک رس از پوست شما در برابر جوش و آکنه محافظت می کند

منافذ بزرگتر به معنای تجمع بیشتر چربی بر روی پوست است، که می تواند به نوبه خود محیطی مناسب برای پرورش باکتری ها باشد و در نهایت منجر به جوش و آکنه و کدر شدن پوست خواهد شد. استفاده از ماسک خاک رس می تواند به جلوگیری از جوش و آکنه کمک کند.
در واقع ماسک های خاک رس توانایی جذب چربی از پوست شما را دارند و از بروز انواع خفیف آکنه مانند جوش، جوش سرسیاه و جوش های سر سفید جلوگیری می کنند. این نوع آکنه ها در صورت مسدود شدن منافذ پوست با آلودگی و چربی بیش از حد ایجاد می شوند.
برای درمان جوش های سرسیاه، آکنه یا سایر لکه های جوش، توصیه می شود مخلوطی از پودر خاک رس قرمز و آب گرم را استفاده کنید. گرما به افزایش تعریق و میزان آزاد شدن چربی و آلودگی از پوست شما کمک می کند.
برای آکنه های کیستیک شدید، بهتر است با یک دکتر متخصص درباره بهترین گزینه درمانی صحبت کنید. ماسک خاک رس جوش و آکنه هایی که منشاء هورمونی دارند را برطرف نخواهد کرد.

6. تعادل چربی را در پوست برقرار می کند

هنگامی که تعادل چربی پوست شما بهم بریزد ممکن است پوست شما بیش از حد چرب و مستعد جوش و اکنه شود و یا حتی ممکن پوست شما خشک و پوسته پوسته شود. در برخی افراد نیز برخی نقاط صورت خشک و برخی نقاط دیگر چرب خواهد شد.
در هر صورت این امر ممکن است برای برخی افراد آزار دهنده باشد و معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که تعادل چربی در پوست شما از بین رفته است. ماسک های خاک رس در چنین شرایطی به کمک شما خواهند آمد و از تولید چربی بیش از حد در پوست و یا خشکی و اگزما و حساسیت جلوگیری خواهند کرد.

حتما بخوانید: 15 راه حل مناسب برای رهایی از خشکی پوست

7. خواص ضد میکروبی

خاک رس همچنین می تواند نقش مهمی در از بین بردن باکتری های مضر بر روی پوست شما ایفا کند. هنگامی که خاک رس بر روی پوست شما گذاشته می شود و خشک می شود، به باکتری ها متصل می شود و سلول های مرده باکتری را هنگام شستشو از پوست بیرون می کشد.

8.از بیماری های پوستی جلوگیری می کند

ماسک خاک رس می تواند به عنوان درمان کمکی برای بیماری های پوستی مانند اگزما، درماتیت و حتی پسوریازیس باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که ماسک خاک رس ممکن است باعث تولید الیاف کلاژن شود و چین و چروک ها را کاهش داده و سفتی پوست را افزایش دهد.

حتما بخوانید: 5 نکته کلیدی برای ارتقاء سلامت پوست

9. اکسیژن رسانی به سلول های پوست شما

ماسک خاک رس نه تنها سطح پوست شما را تمیز می کند بلکه پس از کوچک کردن منافذ پوست، امکان تماس اکسیژن با سلول های زنده پوست را نیز فراهم می کند. این مقدار اکسیژن افزایش یافته می تواند برای بافت پوست مفید باشد و به جوان سازی سلول های پوستی کمک کند. بطور کلی تأثیر مثبتی بر گردش خون دارد و موجب سلامت پوست می شود.

 

 

10. تولید سبوم را تنظیم می کند

سبوم به طور طبیعی توسط پوست ما ترشح می شود. این یک ماده روغنی برای رفع خشکی است. اما در بسیاری از موارد، چون سیستم ایمنی بدن ما بیش از حد فعال شده و یا بدن تحت استرس شدید قرار گرفته است، بدن می تواند بیش از حد سبوم تولید کند.
این سبوم اضافی می توانند منجر به ایجاد پوست چرب و در نتیجه آکنه، جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید و لکه های پوستی شوند.
در حالی که درمان اصلی تولید بیش از حد سبوم پوستی باید از طریق تنظیم رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی انجام شود، اما ماسک خاک رس با حل کردن سبوم اضافی در خود به حداقل رساندن آن کمک می کند.

حتما بخوانید: انواع ماسک های گیاهی برای تقویت پوست

11. کاملاً طبیعی

ماسک های خاک رس در مقایسه با سایر محصولات آرایشی کمترین عوارض جانبی را دارند زیرا کاملاً ارگانیک هستند و شامل هیچ ترکیب شیمیایی ساخته شده توسط بشر نیستند و درنتیجه باعث تحریک پوست شما نمی شوند.
در حال حاضر که بیشتر محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات مصنوعی مانند BPA و پارابن اشباع شده اند، ماسک خاک رس یک گزینه طبیعی و بدون عوارض برای کمک به سلامت پوست شما خواهد بود.

این واقعیت کاملا مشهود است که ماسک های خاک رس اثر ضد التهابی دارند و می توانند برای کاهش التهاب پوست موثر باشند. 

خرید ماسک خاک رس

شما می توانید ماسک خاک رس قرمز را در بسته بندی های استریلیزه شده و کاملا بهداشتی از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کنید.

انواع خاک رس از نظر رنگ و خواص

  • خاک رس قرمز

برقراری تعادل در رنگ و چربی پوست

این ماده معدنی طبیعی، به دلیل غلظت بالای اکسید آهن به رنگ قرمز در آمده است است. به طور طبیعی غنی از عناصر کمیاب است و گردش خون را در رگ های خونی زیر پوست تحریک می کند تا پوست بیدار و زنده شود.

 

 

خاک رس قرمز برای چه کسانی مناسب است؟ 

خاک رس قرمز برای همه افراد مناسب است و برای کسانی که پوستی حساس، تحریک شده، خسته یا مستعد قرمزی دارند نیز ایده آل است.

خواص ماسک خاک رس قرمز

  • چهره را زنده و روشن می کند

  • قرمزی را کاهش می دهد و ناراحتی های ناشی از تحریکات پوستی را تسکین می دهد

  • رنگ پوست را یکدست می کند

  • سبوم اضافی پوست و مو را جذب می کند

  • نرمی و درخشندگی موها را بازیابی می کند

  • خاک رس سبز

پوست را تصفیه و سم زدایی می کند

این سنگ آتشفشانی دارای مواد معدنی بیشتری نسبت به خاک رس سفید است و باعث جذب بیشتر آلاینده ها شده و می تواند سموم و ناخالصی های بیشتری را بر روی پوست از بین ببرد.

 

 

خاک رس سبز برای چه کسانی مناسب است؟ 

خاک رس سبز بهترین درمان برای موهایی است که چرب یا کدر هستند. افرادی که پوستی چرب، مختلط یا مستعد آکنه دارند نیز آن را دوست خواهند داشت، زیرا علاوه بر جذب سبوم اضافی، آلودگی های موجود در پوست صورت و پوست سر را نیز از بین می برد.

خواص ماسک خاک رس سبز

  • تولید سبوم و چربی را تنظیم می کند

  • با آکنه مبارزه می کند

  • ظاهر جوش های سرسیاه را کاهش می دهد و منافذ پوست را کوچک می کند

  • پوست را مات می کند

  • به بهبود پوست کمک می کند

  • با شوره سر مبارزه می کند

  • پوست سر را تمیز و از نظر چربی متعادل می کند

  • خاک رس بنفش

پوست را صاف و یکدست کرده و آن را پاکسازی می کند

خاک رس بنفش برای چه کسانی مناسب است؟ 

مناسب برای افرادی است که پوستی کدر و خسته دارند. خاک رس بنفش با غلظت کمی از نمک های معدنی، انتخاب مناسبی برای پوست های خشک و حساس است.

 

 

خواص ماسک خاک رس بنفش

  • سم زدایی از پوست 

  • نرمی پوست را بازیابی می کند

  • درخشندگی چهره را تقویت می کند

  • خاک رس زرد

اکسیژن رسانی و لایه برداری می کند

اکسید آهن آن کمتر از خاک رس سبز است و پوست را کمتر تحریک می کند. 

خاک رس زرد برای چه کسانی مناسب است؟ 

گرچه این نوع ماسک برای پوست های ترکیبی و مختلط مناسب است، اما لطافت آن برای پوستهای خشک و حساس نیز ایده ال خواهد بود.

خواص ماسک خاک رس زرد

  • ناخالصی ها را جذب کرده و پاک می کند

  • تولید کلاژن را تحریک می کند

  • سلول ها را اکسیژن رسانی می کند

  • موها را احیا می کند

  • موهای شکننده را تقویت می کند

  • دارای خواص ضد چروک طبیعی است

  • خاک رس سفید

پوست را احیا می کند

خاک رس سفید سرشار از نمک های معدنی است و حاوی کائولن است، ماده ای که به ترمیم پوست و مو کمک می کند. این نوع خاک رس یکی از لطیف ترین انواع خاک رس برای پوست است.

 

 

خاک رس سفید برای چه کسانی مناسب است؟ 

از آنجا که خاک رس سفید کاملاً ملایم است، برای انواع پوست به ویژه پوست های حساس و خشک نیز مناسب و ایده آل است. همچنین به افزایش درخشندگی موهای خشک و شکننده کمک می کند.

خواص ماسک خاک رس سفید

  • ضد عفونی کننده

  • ضد التهاب

  • به بهبود و تقویت پوست کمک می کند

  • پوست را نرم و تمیز می کند

  • موها را آبرسانی می کند

  • خاک رس صورتی

پوست را بازسازی می کند

خاک رس صورتی ترکیبی از خاک رس قرمز و سفید است و از مزایای هر دو خاک برخوردار است. 

 

 

خاک رس صورتی برای چه کسانی مناسب است؟ 

از آنجا که خاک رس صورتی پوست را بدون هیچ گونه تحریکی بشکل عمیق تمیز و پاکسازی می کند، اگر پوستی خشک، حساس یا واکنش پذیر داشته باشید، این نوع از خاک رس به عنوان یک ماده ضروری برای زیبایی شما محسوب می شود. همچنین برای پوست سر حساس نیز توصیه می شود.

خواص ماسک خاک رس صورتی

  • درخشندگی پوست را بازیابی می کند

  • پوست را نرم و آبرسانی می کند

  • پوست آسیب دیده را درمان می کند

  • قرمزی را از بین می برد

  • پوست را صاف و یکدست می کند

  • پوست سر را احیا می کند

  • خاک رس آبی

پوست را آبرسانی و اکسیژن رسانی می کند

در حالی که این نوع خاک رس بسیار نادر است، اما یک عامل جدی برای از بین بردن آلودگی است. خاک رس آبی به لطافت و داشتن خاصیت تقویت کننده شهرت دارد و باعث زنده شدن دوباره پوست و مو شما می شود.

 

 

خاک رس آبی برای چه کسانی مناسب است؟ 

خاک رس آبی برای همه افراد با هر نوع پوست و مویی از جمله پوست های چرب، خشک، مختلط، حساس و همچنین موهای رنگ شده و آسیب دیده مناسب است! 

خواص ماسک خاک رس آبی

  • آلودگی ها، چربی اضافه و پوست مرده را از بین می برد

  • پوست را اکسیژن رسانی می کند

  • نرمی و درخشندگی مو و پوست را بازیابی می کند

  • مو را تغذیه می کند

  • موها را در برابر عوامل آسیب زا خارجی محافظت می کند

معرفی انواع مختلفی از ماسک خاک رس

  • خاک رس بنتونیت

یکی از قوی ترین انواع رس، خاک رس بنتونیت است و از آنجا که این ماده پاک کننده ای بسیار قدرتمند است، می تواند باعث خارش پوست در پوست های بسیار حساس شود. این نوع خاک رس دارای بیشترین توانایی برای سم زدایی از پوست و بیرون کشیدن ناخالصی ها از آن است. فقط برای اطمینان از این که پوست شما به این نوع خاک رس واکنش نشان نمیدهد، قبل از استفاده مقداری از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود امتحان کنید.

  • خاک رس  Rhassoul 

نوعی خاک رس باستانی از مراکش است که برای پوست و مو بسیار عالی است. نسبت به بنتونیت قدرت کمتری دارد اما با این وجود تاثیرات مثبتی بر روی پوست و مو خواهد داشت. مکانیسم آن را مانند یک آهنربا تصور کنید که سموم، جوش های سرسیاه، سبوم و باکتری ها را از پوست شما به خود جذب می کند. خاک رس Rhassoul ملایم است و اثر خشکی بر روی پوست شما نخواهد داشت.

  • خاک رس کائولن

خاک رس کائولن برای هر نوع پوستی مناسب است. این نوع خاک رس برای پاکسازی ملایم پوست گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در حالی که رنگ های مختلفی از خاک رس کائولین وجود دارد، اما یک قانون کلی در مورد این نوع خاک رس این است که با روشن شدن رنگ، قدرت خاک رس در لایه برداری و پاکسازی نیز افزایش می یابد.

عوارض خاک رس

بعید است بعد از استفاده از ماسک خاک رس برروی پوست خود، عوارض جانبی جدی را تجربه کنید.
اگر ماسک خاک رس برای مدت زمان طولانی بر روی پوست شما بماند و یا از آن بطور مکرر استفاده شود، پوست شما ممکن است خشک یا تحریک شود. بهتر است بیشتر از 2 بار در هفته از ماسک خاک رس استفاده نکنید.

برخی ماسک های خاک رس نیز حاوی مواد دیگری مانند اسید گلیکولیک هستند که ممکن است پوست شما را تحریک کند.

نکته: در صورت استفاده از ماسک خاک رس باز یا فله ای به دلیل نفوذ آلودگی و باکتری به خاک رس ممکن است پوست دچار جوش و آکنه و آسیب شود، بنابراین برای اطمینان از کیفیت خاک رس، بهتر است از نوع بسته بندی شده و شرکتی آن که مناسب پوست تولید شده است استفاده کنید.

برخی عوارض جانبی استفاده از ماسک خاک رس شامل موارد زیر است:

  • خشکی پوست

  • خارش و قرمزی پوست

  • ایجاد دانه های قرمز بر روی پوست