مقدمه... 

طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی را برای پاکسازی بدن، از بین بردن سموم و بازیابی سلامتی توصیه میکند. روش های طبیعی و گیاهی مراقبت از پوست عوارض جانبی در پی ندارند و پوست را لطیف میکنند. اگر به دنبال ماسک های صورت گیاهی برای سالم و درخشان نگه داشتن پوست خود هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

 

از ماسک های گیاهی غافل نشوید، زیرا :

  1. ماسک های صورت طبیعی که از گیاهان دارویی تهیه شده اند به جوان سازی پوست و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر روی پوست کمک می کنند.

  2. آنها زیبایی و درخشش طبیعی به پوست میدهند و رنگ چهره را بهبود می بخشند.

  3. آنها مواد مغذی و ضروری پوست را تأمین و پوست را احیا میکنند.

  4. این ماسک ها اثرات آرامبخشی بر روی بدن و ذهن ایجاد می کنند.

  5. آنها برای انواع مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه، اگزما، خشکی یا چربی پوست موثر هستند. 

  6. این ماسک های گیاهی به جوانسازی پوست کمک کرده و از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کنند.

  7. آنها از پوست لایه برداری می کنند تا لایه های مرده پوست از بین بروند و پوستی صاف و درخشان از زیر آن نمایان شود.

  8. ماسک های گیاهی رطوبت از دست رفته پوست را تامین میکنند و منجر به لطافت و شادابی پوست میشوند.

  9. آنها به تنظیم تولید سبوم در پوست کمک کرده و از عفونت های پوستی جلوگیری می کنند.

معرفی انواع ماسک های گیاهی خانگی برای پوست صورت

ماسک تقویت کننده؛ آویشن، اسطوخودوس و رزماری

آویشن، رزماری و اسطوخودوس گیاهانی قابض، ضد باکتری و تسکین دهنده هستند، بنابراین ترکیب آن ها با یکدیگر یک ماسک تقویت کننده را تشکیل میدهد.

مواد مورد نیاز برای ماسک تقویت کننده گیاهی

  • یک قاشق غذاخوری از هر یک از گیاهان اسطوخودوس، رزماری و آویشن
  • ¼ فنجان جو دوسر 
  • یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا

طرز تهیه :

مواد خشک را در یک غذاساز ریخته و آن هارا بخوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس ژل آلوئه ورا را به آن ها اضافه کرده و خمیر بدست آمده را بر روی پوست صورت بمالید (بجز نواحی اطراف چشم) و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک ضد لک خانگی؛ لیمو و عسل

این ماسک گیاهی در طب سنتی خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی دارد و به درخشش بیشتر پوست و از بین بردن لکه و تیرگی های پوست صورت کمک میکند.

 

 

مواد مورد نیاز برای ماسک گیاهی ضد لک

  • یک قاشق غداخوری عسل طبیعی (کارخانه ای نباشد، زیرا هیچ گونه خواصی برای پوست شما ندارد)

  • چند قطره آب لیموترش تازه

طرز تهیه : 

این دو عنصر را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی پوست صورت به آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

ماسک آبرسان طبیعی

اگر پوست کدر و دهیدراته ای دارید و میخواهید به آسانی و با کمترین هزینه در خانه پوست خود را آبرسانی کنید، حتما این ماسک را امتحان کنید.

مواد مورد نیاز :

طرز تهیه : 

عناصر گفته شده را با یکدیگر ترکیب کرده و به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک ضد التهاب خانگی؛ زردچوبه، عسل و ماست

زردچوبه از زمان های قدیم به عنوان داروی خانگی برای مشکلات پوستی استفاده می شده است زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قابل توجهی است. زردچوبه از پوست در برابر آسیب های خارجی محافظت کرده و رنگ پوست را یکنواخت می کند. همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد باعث احیای پوست می شود و رشد موهای صورت را نیز کند می کند.
عسل دارای مواد مغذی فراوانی است که پوست را تغذیه کرده و منافذ پوست را کوچکتر میکند. ماست نیز در این ترکیب نقش یک آبرسان طبیعی و موثر را بازی میکند.

 

 

مواد مورد نیاز :

  • 1 قاشق غذاخوری زردچوبه 

  • 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی

  • 1 قاشق غذاخوری ماست یونانی

طرز تهیه :

عناصر گفته شده را با یکدیگر ترکیب کرده و به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک سم زدایی و پاکسازی پوست خانگی

دوست دارید پوست شفاف تری داشته باشید؟ به دنبال راهی آسان و بدون عوارض برای سم زدایی پوستتان از آلودگی ها هستید؟ ماسک سم زدایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم در فصل زمستان سموم و سلول های مرده پوست را از بین میبرد و پوست شما را آبرسانی و تغذیه میکند.

مواد مورد نیاز :

طرز تهیه :

عناصر گفته شده را با یکدیگر ترکیب کرده و به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک آبرسان و ضد چروک؛ آلوئه ورا، لیمو و شکر

آلوئه ورا سرشار از آب، ویتامین های A ، C ، E و B است. همچنین حاوی موادی طبیعی است که به مواد مغذی اجازه می دهند تا به سلول های پوست برسند و آنها را تغذیه کنند. ماسک آلوئه ورا باعث آبرسانی به پوست و مقابله با آسیب رادیکال های آزاد میشود و به جوانسازی پوست کمک میکند. لیمو نیز پوست را روشن می کند، در حالی که شکر در ترکیب این ماسک صورت باعث لایه برداری پوست می شود.

 

 

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا

  • 1 قاشق غذاخوری شکر

  • 1 قاشق چایخوری آب لیموترش تازه

طرز تهیه : 

آب لیموی تازه و ژل آلوئه ورا را در یک ظرف کوچک بخوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس شکر را به این ترکیب اضافه کنید. ماسک صورت آلوئه ورا، شکر و لیمو را به مدت 10 دقیقه بر روی صورت و گردن خود بمالید تا لایه برداری انجام شود. بگذارید تا خشک شود. سپس با آب خنک شستشو دهید.
هفته ای یک بار از این ماسک گیاهی لایه بردار، برای داشتن پوستی شاداب و درخشان استفاده کنید.

ماسک صورت نعناع

نعنا دارای اسید سالیسیلیک است که به پوست در جلوگیری از آکنه کمک میکند. همچنین دارای خاصیت قابض است و پوست را نیز تقویت میکند. ماسک نعنا باعث آبرسانی به پوست و تسکین پوست تحریک شده میشود. برای جوان سازی پوست مفید است و روند پیری پوست را کند میکند.

 

 

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد خیار
  • 10-12 برگ نعناع
  • 1 قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه : 

خیار و نعناع را در یک غذاساز ریخته و آن ها را بخوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست بدست آید.
عسل را به این خمیر اضافه کرده و آن را برروی پوست صورت بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم شستشو دهید.
برای داشتن پوست درخشان و بدون لک، ماسک صورت نعناع را دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک صورت روغن آملا

آملا یا انگور فرنگی هندی مملو از ویتامین C است که آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می کند و باعث براق شدن پوست می شود. روغن آملا با پاکسازی پوست از سموم، از بروز جوش و آکنه جلوگیری کرده و به عنوان یک روغن ضد چین و چروک پوست عمل میکند. ماسک صورت روغن آمله سرشار از ویتامین C و B و مواد معدنی از جمله کلسیم ، منگنز و فسفر میباشد. ماست و عسل موجود در ترکیبات این ماسک نیز به روشن شدن و مرطوب نگه داشتن پوست کمک میکنند.

 

 

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق چایخوری ماست یونانی
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • ½ قاشق چایخوری روغن آمله (آملا)

طرز تهیه : 

عناصر گفته شده را با یکدیگر ترکیب کرده و به آرامی بر روی پوست صورت ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.
برای گرفتن بهترین نتیجه، هفته ای یکبار از ماسک صورت روغن آمله استفاده کنید.

ماسک صورت بابونه

بابونه در طب سنتی دارای خواص ضد التهابی و درمانی است. همچنین دارای خواص ضد میکروبی نیز میباشد که به درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی کمک می کند. بابونه به عنوان روشن کننده طبیعی پوست شناخته میشود و رنگ پوست را روشن تر می کند. ماسک گل بابونه با پیری پوست مبارزه می کند و همراه با خاصیت لایه برداری آرد جو دوسر و اثر مرطوب کنندگی عسل، موجب درخشش پوست میشود.

 

 

مواد مورد نیاز:

طرز تهیه : 

در یک ظرف، مقادیر مساوی دمنوش بابونه، پودر جو دوسر و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید.
این مخلوط را به صورت یکنواخت بر روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس پوست صورت را با آب ولرم شستشو دهید.

موارد احتیاط:

اگر اولین بار است که از بابونه بر روی پوست خود استفاده میکنید، قبل از استفاده آن را برروی پوست دست امتحان کنید. برای داشتن بهترین نتیجه می توانید هفته ای یکبار از ماسک صورت بابونه استفاده کنید.

نکته : بعد از استفاده از هر نوع ماسک گیاهی، بلافاصله از یک مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین اضافه کردن چند قطره روغن ویتامین E به ترکیبات ماسک های صورت می تواند آنتی اکسیدان بیشتری به ماسک صورت شما اضافه کند

اگر قصد دارید که پوست سالم و جوانی داشته باشید، وقت آن رسیده که تمام مواد آرایشی شیمیایی را کنار بگذارید و به سراغ محصولات گیاهی و طبیعی برای برطرف کردن مشکلات پوستی خود بروید. محصولات گیاهی نه تنها مقرون به صرفه هستند بلکه به راحتی قابل دسترس اند و عوارض جانبی برای پوست شما ایجاد نمیکنند.