مقدمه ...

پوست بزرگترین اندام بدن است و نقش مهمی در حفاظت از اندام داخلی بدن و جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد. اما هنگامی که به خطر بیفتد، توانایی و قدرت پوست به عنوان یک مانع موثر برای محافظت از بدن مختل می شود. 
با چند تغییر ساده در برنامه و روتین مراقبت از پوست خود، می توانید در کمترین زمان پوستی درخشان و بی عیب و نقص داشته باشید.

ویژگی های مهم پوست بدن انسان

پوست شما دریچه ای به سمت بدن شماست که داستان های زندگی شما را آشکار می کند. از جوش های پوستی در طی سال های نوجوانی گرفته تا لکه های بارداری و نشانه های پیری، میزان سن و سلامت جسمی شما همگی در پوست شما منعکس می شود.

پوست وظایف زیادی دارد و مهمترین نقش آن ایجاد خط دفاعی بین بدن و دنیای خارج است. پوست از ما در برابر باکتری ها، ویروس ها و آلودگی ها و مواد شیمیایی که در محل کار و خانه با آن ها روبرو می شویم، محافظت می کند.

پوست دمای بدن را تنظیم کرده و به حفظ تعادل مایعات و کنترل رطوبت کمک می کند. همچنین به عنوان یک مانع عمل می کند و احساس درد را تشخیص می دهد تا ما را از خطر آگاه کند و از بدن در برابر آسیب اشعه های ماوراء بنفش مضر (UV) خورشید محافظت می کند.

 

عوامل تاثیر گذار بر پوست صورت و بدن

عوامل زیادی بر روی پوست شما تأثیر می گذارد. ژنتیک، پیری، هورمون ها و شرایطی مانند دیابت از عوامل داخلی هستند که بر روی پوست تأثیر می گذارند.
تأثیرگذارهای خارجی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت و استفاده از کرم های ضد آفتاب و شستشوی بیش از حد با آب داغ می تواند به پوست آسیب برساند. 
یک رژیم غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب، بی تحرکی، کم آبی بدن، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروهای خاص می تواند بر توانایی پوست به عنوان یک مانع محافظتی موثر برای بدن تأثیر بگذارد.
در ادامه نکاتی درباره سلامت پوست آورده شده است که به شما کمک می کند تا چین و چروک های پوستتان را از بین ببرید و در طول سال پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

 

 

5 راه حل مهم برای جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت و بدن

  1. رژیم غذایی سالم داشته باشید 

یک صنعت چند میلیارد دلاری به محصولاتی اختصاص دارد که پوست شما را به بهترین شکل نشان می دهند و ادعا می کنند با علائم پیری نیز مبارزه خواهند کرد. اما پیری در سطح سلولی عمیق تری ایجاد می شود و مرطوب کننده ها تنها لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند.

آنچه که می خورید به اندازه محصولاتی که برای سلامت پوست خود استفاده می کنید مهم و ضروری خواهد بود. رژیم غذایی شما می تواند سلامت پوست شما را از داخل و بصورت عمقی بهبود ببخشد، بنابراین چهره شاداب و پوستی شفاف با پیروی از یک رژیم غذایی سالم آغاز می شود.

غذاهای سالم و مفید برای پوست

در ادامه برخی از غذاهایی که بر اساس تحقیقات علمی برای ارتقاء سلامت پوست تایید شده اند آورده شده است.

  • انبه 

حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا است که به محافظت از اجزای اصلی پوست مانند کلاژن کمک می کنند.

  • گوجه فرنگی 

دارای فواید پیشگیری از سرطان پوست است. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که مصرف گوجه فرنگی بصورت روزانه، پس از قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش خورشید (UV)، تا 50 درصد رشد تومورهای سرطانی پوست را کاهش می دهد.
تصور می شود که لیکوپن، رنگدانه ای که باعث ایجاد رنگ قرمز گوجه فرنگی می شود، موجب بوجود آمدن اثرات محافظتی گوجه فرنگی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) می شود.

  • روغن زیتون

از آسیب تجمعی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به پوست که شامل چین و چروک، لکه های تیره و تغییر رنگدانه های پوستی است جلوگیری میکند.

  • کاکائو

فلاونول های کاکائو موجود در شکلات تلخ، ساختار و عملکرد پوست را بهبود می بخشند. دانشمندان دریافته اند که فلاونول های کاکائو باعث کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست، افزایش رطوبت پوست و کمک به دفاع از پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش خورشید می شوند.

  • چای سبز 

ترکیباتی که در چای سبز با نام پلی فنول یافت می شوند، سلول های پوستی که در حال مرگ هستند را جوان می کنند، به همین دلیل چای سبز برای بهبود زخم ها یا برخی از بیماری های پوستی مفید است.
معمولاً در نتیجه التهاب و تولید بیش از حد سلول های پوستی، اگزما، پوسته پوسته شدن و لکه های پوستی ایجاد می شوند. چای سبز ممکن است تولید بی رویه سلول های پوستی را کند کرده و التهاب پوست را نیز سرکوب کند.

  • چای سفید 

بالاترین سطح آنتی اکسیدان را در بین چای و انواع نوشیدنی ها دارد و از مهم ترین خواص آن می توان به پیشگیری از سرطان و پیری زودرس است. یک مطالعه نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی موجود در چای سفید، از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلول های ایمنی محافظت می کند.

  • کلم پیچ 

یکی از بهترین منابع لوتئین و زیگزانتین است. لوتئین و زیگزانتین از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) محافظت می کنند.

  • امگا 3 

امگا 3 موجود در ماهی های روغنی، گردو و تخم کدو تنبل یا روغن هایی مانند روغن جوجوبا و روغن آووکادو ممکن است از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند.

  • سویا 

به بهبود چین و چروک های پوستی و خطوط پنجه کلاغی که در گوشه چشم (بویژه در زنان یائسه) ظاهر می شوند، کمک می کند.

برای محافظت پوست در برابر آفتاب هرگز نباید به خوراکی ها اکتفا کرد. برای محافظت پوست در برابر اشعه های مضر خورشید، همیشه از یک ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید و بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و در روز های آفتابی بویژه در فصل تابستان از لباس های آستین بلند و کلاه های نقاب دار و لبه دار استفاده کنید.

 

 

رژیم غذایی محدود کردن کالری

تحقیقات در موش ها نشان داده است که کاهش کالری دریافتی روند پیری سلولی را کند می کند. این یافته می تواند یک استراتژی ضد پیری برای آزمایش انسان در آینده باشد.
دانشمندان دریافتند که کاهش 35 درصدی کالری مصرفی در پیری درون سلولی تأثیر دارد. کاهش کالری باعث کند شدن ساخت پروتئینی در سلول، به نام ریبوزوم می شود و روند پیری را نیز کند می کند. این کاهش سرعت نه تنها تولید ریبوزوم ها را کاهش می دهد، بلکه به آنها زمان می دهد تا خود را ترمیم کرده و عملکرد بدن را به خوبی حفظ کنند.

تحقیقات اولیه دیگر نشان داده است که آلانتوئین (ترکیبی که در بسیاری از کرم های ضد پیری صورت وجود دارد) از اثر رژیم های غذایی محدود کننده کالری تقلید می کند و طول عمر را بیش از 20 درصد افزایش می دهد. اکسیر زندگی می تواند در کشو میز آرایش شما مخفی شده باشد.
متأسفانه، این تحقیق تاکنون فقط در مورد کرم ها انجام شده است. با این حال، ممکن است سرانجام راه را برای کشف افزایش طول عمر در انسان هموار کند.

کاهش مصرف الکل

کاهش مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان های پوستی غیر ملانوم را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد الکل با خطر ابتلا به سرطان سلول پایه و سرطان سلول سنگفرشی پوستی همراه است.
محققان در این زمینه دریافته اند که برای هر 10 گرم افزایش مصرف الکل در روز، خطر سرطان سلول پایه 7 درصد و خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی پوستی 11 درصد افزایش می یابد.

  1. استرس را از خود دور کنید

آیا تا به حال متوجه شده اید که درست قبل از یک اتفاق مهم، جوش ناخوشایندی در صورت شما ظاهر می شود؟ به همین دلیل دانشمندان برخی از ارتباطات بین سطح استرس و مشکلات پوستی را شناسایی کرده اند.

در مطالعه ای بر روی دانشجویان، مشخص شد کسانی که سطح استرس بالایی را تجربه کرده اند، بیشتر دچار مشکلات پوستی مانند:

  • خارش پوست

  • ریزش مو

  • پوسته پوسته شدن یا چرب شدن پوست 

  • و تعریق بیش از حد شده اند.

تحقیقات دیگر در این زمینه نشان داد که نوجوانانی که میزان استرس بالایی را گزارش کرده اند، 23 درصد بیشتر دچار جوش و آکنه شدید شده اند. 
محققان گمان می کنند استرس میزان سبوم (ماده ای روغنی و چرب است که منافذ پوست را مسدود می کند) را افزایش می دهد. این به نوبه خود منجر به افزایش شدت جوش و آکنه پوستی می شود.

راه های کاهش استرس

کاهش سطح استرس، منجر به شفافیت پوست می شود. اگر فکر می کنید استرس بر روی پوست شما تأثیر می گذارد، روش های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید. همچنین میتوانید از محصولات گیاهی طب سنتی مانند قطره لاویگل و شربت مفرح ابریشمی نیز استفاده کنید. این محصولات فرآورده گیاهی طب سنتی هستند که با ترکیبات گیاهی موثری که دارند به کاهش سطح استرس و اضطراب و افسردگی کمک می کنند.

 

  1. رطوبت پوست را حفظ کنید

مرطوب کننده های پوست، لایه بالایی سلول های پوست را مرطوب نگه می دارند و موجب حفظ رطوبت پوست می شوند. مرطوب کننده ها اغلب حاوی مواد مرطوب کننده برای جذب رطوبت، عوامل مسدود کننده برای حفظ رطوبت در پوست و نرم کننده برای صاف کردن فضای بین سلول های پوست هستند.

 

 

متخصصان پوست اغلب روش های زیر را برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی، قرمزی و خارش پوست توصیه می کنند:

  • پوست خود را بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام، مرطوب کنید تا رطوبت درون پوست شما محفوظ بماند. برای به دام انداختن رطوبت در پوست، پماد ها، لوسیون ها و کرم ها باید در عرض چند دقیقه بعد از خشک شدن پوست استفاده شوند.

  • روزانه بین 5 یا 10 دقیقه حمام کنید. شستشوی بیش از حد می تواند لایه چرب و روغنی پوست را از بین ببرد و موجب خشک شدن پوست شود.

  • به جای آب گرم از آب ولرم یا خنک استفاده کنید.

  • استفاده از صابون های لایه بردار را به حداقل برسانید و از یک پاک کننده ملایم و بدون عطر برای شست و شوی پوست استفاده کنید.

  • از استفاده مکرر از لیف های زبر که می توانند به سطح پوست آسیب برسانند، پرهیز کنید.

  • پوست را بعد از شستشو با حوله نرم و لطیف به آرامی خشک کنید.

  • به منظور کاهش تحریک پوست، از پماد یا کرم به جای لوسیون استفاده کنید.

  • برای کنترل خارش پوستی، از کمپرس سرد و مرطوب کننده ها استفاده کنید و پوست را خراش ندهید.

  • لباس های ضد حساسیت بپوشید. هنگام پوشیدن لباسهای ساخته شده از پشم یا سایر مواد خشن، از یک لایه نخی و نرم در زیر آن ها استفاده کنید.

  • از مواد شوینده ضد حساسیت استفاده کنید.

  • از نزدیک شدن بیش از حد به شومینه، شوفاژ و سایر منابع حرارتی که می توانند پوست را خشک کنند خودداری کنید.

  • برای حفظ رطوبت در لایه بالایی پوست، از یک مرطوب کننده در فصل زمستان استفاده کنید.

 

  1. سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث پیری پوست صورت و بدن می شود. مصرف دخانیات، رگ های خونی موجود در لایه خارجی پوست را باریک می کند، که باعث کاهش جریان خون و از بین رفتن مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز پوست برای سالم ماندن می شود.

ترک سیگار می تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و از ایجاد چین و چروک های ناشی از سیگار کشیدن جلوگیری کند.
کلاژن و الاستین به پوست قدرت و قابلیت ارتجاعی می بخشد. سیگار کشیدن با از بین بردن کلاژن و کاهش تولید آن توسط بدن، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد. اگر در حال حاضر سیگار می کشید، بهترین کاری که می توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید ترک آن است. 

  1. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی موجب کاهش سیاهی دور چشم و بهبود رنگ پوست می شود و از همه بهتر، رایگان است. داشتن خواب کافی به اندازه  توصیه شده می تواند برای چهره شما معجزه ایجاد کند.
طبق توصیه محققان، هر روز بین 7 تا 9 ساعت خواب برای بدن نیاز است. خوابیدن در کمتر از این زمان می تواند برای سلامتی، به ویژه سلامت پوست مضر باشد.

تحقیات نشان داده است که کمبود خواب مزمن با چاقی، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و سرطان در ارتباط است، اما کیفیت خواب نیز تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پوست و جلوگیری از پیری آن دارد.
در طول یک خواب عمیق، بدن شما وارد حالت ترمیم می شود و پوست، عضلات و سلول های خونی و مغز را بازسازی می کند. بدون داشتن خواب کافی، بدن شما قادر به تولید کلاژن جدید نخواهد بود. (کلاژن از افتادگی پوست شما جلوگیری می کند)
سعی کنید که شب ها زود بخوابید و حداقل 7 ساعت خواب مفید داشته باشید.

خط آخر

سالم و جوان نگه داشتن پوست لزوماً به معنای خرید کرم ها و لوسیون های گران قیمت نیست. با دنبال کردن این مراحل ساده، می توانید پوستی شاداب و سرزنده داشته باشید و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید.