اهمیت رطوبت رسانی به پوست 

اگر پوست خشکی دارید و مدام پوستتان دچار پوسته پوسته شدن می شود باید بیشتر به آن رسیدگی کنید. برای رطوبت رسانی بیشتر به پوست خود یک مرطوب کننده مناسب پیدا کنید؛ در غیر این صورت پوست شما دچار پیری زودرس و چین وچروک خواهد شد. خشکی پوست ممکن است در هر زمانی رخ دهد اما اغلب این اتفاق در فصل های سرد سال که پوست دچار کم آبی می شود، شایع تر است. 
پماد و کرم های زیادی در بازار برای مرطوب کردن پوست وجود دارد، اما نکته ای که حائز اهمیت است وجود ترکیبات شیمایی مضر در برخی از این محصولات مراقبت از پوست است. به همین دلیل متخصصان پوست همواره توصیه می کنند که از محصولات طبیعی برای رسیدگی و مراقبت از پوست استفاده و حدالامکان از استفاده از محصولاتی که حاوی مواد شیمایی چون پاربن، الکل، آلومینیوم، سیلیکون و .. هستند، خودداری کنید. 
مرطوب کننده ای که شما از آن استفاده می کنید باید حاوی ترکیبات ترمیم کننده و مرطوب کننده باشد تا رطوبت را به پوست شما منتقل و در آنجا حبس کند. 
به همین جهت قصد داریم در ادامه این مطلب محصولات گیاهی و طبیعی که به رطوبت رسانی پوست کمک می کنند و از همه مهم تر فاقد مواد شیمایی هستند را به شما معرفی کنیم تا شما نیز از خواص بی نظیرشان برای جوانسازی پوست خود استفاده کنید.  

 

 

کرم های گیاهی مرطوب کننده پوست 

کرم های مرطوب کننده طبیعی شامل موارد زیر هستند: 

  • کرم عصاره روغن شترمرغ هیوا؛ مرطوب کننده پوست

کرم عصاره روغن شترمرغ هیوا همانطور که از نامش مشخص است از عصاره روغن شترمرغ تهیه شده است و به همین جهت سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است. این اسید های چرب در بدن انسان قادر به تولید نیستند و به همین دلیل باید از منابع خارجی آن ها را دریافت کرد. خوشبختانه کرم عصاره روغن شترمرغ هیوا یکی از این منابع است که می تواند جانی دوباره به پوست شما بدهد. این کرم به عمق پوست شما نفوذ می کند و با رساندن چربی های مفید و مواد مغذی به منافذ و سلول های پوست موجب نرم و لطیف شدن پوست، جلوگیری از پیری پوست، جوانسازی پوست صورت، ترمیم پوست، تعادل چربی پوست و رفع ترک های پوستی می شود. 

 

 

  • کرم روغن شتر مرغ پانا برای خشکی پوست

کرم روغن شتر مرغ پانا علاوه بر روغن شترمرغ حاوی ویتامین سی، عصاره آلوئه ورا، موم زنبور عسل و چند ترکیب گیاهی دیگر است. این کرم متابولیسم سلولی پوست را افزایش می دهد و از این طریق موجب ترمیم بافت آسیب دیده پوست می شود. از طرفی وجود اسید های چرب مفید در این کرم مرطوب کننده طبیعی موجب شده است که بشکل عمقی پوست را رطوبت رسانی کرده و آن را نرم و لطیف کند و اگزما را نیز برطرف کند. 
ویتامین سی موجود در کرم روغن شترمرغ پانا یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از آسیب رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری کرده و موجب روشن تر شدن پوست صورت می شود. از طرفی چین و چروک پوست را نیز کاهش می دهد و پوست شما را احیا و بازسازی می کند. 
کرم روغن شترمرغ پانا دارای خواص ضد التهاب است و به همین دلیل اگزما و پسوریازیس را نیز برطرف می کند. بنابراین اگر می خواهید یک محصول ایده آل برای احیا و جوانسازی پوست خود انتخاب کنید و از شر خشکی و پوسته پوسته شدن پوست خود خلاص شوید، کرم پانا برای شما بهترین گزینه است. 

 

 

صابون های گیاهی مرطوب کننده پوست

صابون هایی مرطوب کننده هستند که برپایه گلیسیرن بوده و حاوی عصاره گیاهان دارویی مرطوب کننده یا چربی های طبیعی باشند. برخی از این صابون های گیاهی مرطوب کننده شامل: 

  • صابون گلیسیرین بابونه

بابونه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است و می تواند به تسکین التهاب و اگزما که ناشی از خشکی پوست است کمک کند. بابونه همچنین حاوی ویتامین و مواد مغذی فراوانی است و می تواند مواد مغذی و مورد نیاز پوست را برای درخشش و زیبایی بیشتر به آن برساند. صابون گلیسیرن بابونه به دلیل اینکه بر پایه گلیسیرین است، بعد از استفاده پوست را مرطوب و آبرسانی می کند و بر خلاف صابون های تجاری موجب خشکی پوست نمی شود. بنابراین اگر به دنبال یک صابون ایده آل برای پوست خشک هستید، صابون گلیسیرین بابونه می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

 

 

  • صابون عصاره روغن شترمرغ راژ

صابون عصاره روغن شترمرغ راژ بهترین انتخاب برای پوست های خشک و حساس است و به هیچ عنوان موجب حساسیت پوست و خشکی آن نمی شود. این صابون به دلیل داشتن ترکیباتی چون عصاره روغن شترمرغ، آلوئه ورا، گل همیشه بهار، شی باتر و .. علاوه بر اینکه منافذ پوست شما را از آلودگی و سموم پاکسازی می کند، موجب رطوبت رسانی به پوست نیز می شود. 
این صابون دارای خواص ضد چروک، ترمیم کننده، ضد لک، روشن کننده و تنظیم کننده چربی پوست است و می توان برای پاک کردن آرایش صورت نیز از آن استفاده کرد. 

 

 

روغن های گیاهی مرطوب کننده برای پوست صورت و بدن

روغن های گیاهی به دلیل اینکه از عصاره گیاهان دارویی و مغز ها تولید می شوند، سرشار از مواد مغذی، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و اسید های چرب ضروری هستند و می توانند علاوه بر رطوبت رسانی به پوست، موجب جوانسازی و شادابی بیشتر پوست شما شوند. روغن تراپی پوست در واقع یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست است، زیرا تمامی نیاز پوست شما به مواد مغذی و اسید های چرب ضروری را برطرف می کند. 

حال این سوال مطرح می شود که کدام روغن های گیاهی برای رطوبت رسانی به پوست بهتر عمل می کنند؟ 

  • روغن جوجوبا 

روغن جوجوبا از مغز دانه های درخت جوجوبا روغن گیری می شود و سرشار از ویتامین ای، بی و سی است. این روغن بطور شگفت انگیزی پوست و مو را رطوبت رسانی کرده و خشکی و اگزما را برطرف می کند. یکی از مزیت های روغن جوجوبا جذب سریع آن توسط پوست است و به همین دلیل احساس سنگینی بر روی پوست ایجاد نمی کند. این روغن با مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که دارد پوست شما را از مواد مغذی بی نیاز می کند و سموم و آلودگی های منافذ پوست را نیز پاکسازی خواهد کرد. 
قدرت جذب روغن جوجوبا به قدری بالا است که حتی می توان برای پوست های چرب نیز از خواص این روغن گیاهی ارزشمند، بهره مند شد. بنابراین اگر پوست خشکی دارید و یا به دنبال یک روغن گیاهی همه کاره برای تقویت و روغن تراپی پوست خود هستید، روغن جوجوبا را فراموش نکنید. 

 

 

  • شی باتر؛ مرطوب کننده قوی برای انواع پوست

شی باتر یا کره شی بافتی کرمی دارد و در دمای اتاق جامد است. کره شی همانطور که از نامش مشخص است از مغز دانه های درخت شی که حالت کره ای دارند، گرفته می شود و بی نهایت از نظر مواد مغذی، ارزشمند است. 
شی باتر برای پوست و مو قابل استفاده است و در سرتاسر جهان به عنوان یک منبع تغذیه ای قدرتمند برای پوست و مو شناخته می شود. 
این کره گیاهی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ای و آ است و استفاده مداوم از آن علاوه بر اینکه خشکی پوست شما برطرف می کند، موجب افزایش کلاژن سازی پوست، جوانسازی پوست و رفع ترک های پوستی می شود. 
شی باتر یک مرطوب کننده قوی برای انواع پوست محسوب می شود و تنها مقدار کمی از آن می تواند پوست صورت و بدن را بشکل موثری رطوبت رسانی و نرم و لطیف کند. 

  • روغن جوانه گندم؛ ترمیم کننده و مرطوب کننده پوست 

روغن جوانه گندم، روغنی غنی از آنتی اکسیدان است که از پوست شما در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند. از طرفی وجود ویتامین های ای، دی و آ در روغن جوانه گندم باعث شده است که این روغن پوست شما را تغدیه کرده و مواد مغذی موردنیاز برای رشد سلول های پوستی جدید را به پوست شما برساند. 
از طرفی اسید های چرب موجود در روغن جوانه گندم، رطوبت را در پوست شما حبس کرده و به تولید چربی های مفید برای پوست کمک می کند. 
روغن جوانه گندم بر روی پوست احساس چربی ایجاد نمی کند و سریعا جذب پوست می شود. این روغن بطور کلی برای آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست، کمک به جوانسازی و رفع چین و چروک، کاهش لک و ترک های پوستی و همچنین درمان خشکی و اگزما کاربرد دارد و به شما کمک می کند تا پوستی سالم و بی نقص داشته باشید. 

 

 

  • روغن گلاب؛ تونر و آبرسان قوی پوست

این روغن در زمان گلاب گیری، از گلبرگ های گل محمدی استخراج می شود و سرشار از ویتامین سی و ب و آ است. این روغن حاوی ترکیبات فنلی است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند و به از بین رفتن التهابات پوستی، آسیب های پوستی و همچنین احیا و ترمیم پوست کمک می کنند. روغن گلاب سرشار از چربی های مفید است و با تامین چربی مورد نیاز پوست و حبس رطوبت در منافذ پوست، از خشکی پوست جلوگیری کرده و پوست شما را نرم و لطیف می کند.
روغن گلاب یک جایگزین طبیعی و مناسب برای تونر های شرکتی است، زیرا علاوه بر توانایی بالا در پاک کردن آرایش و پاکسازی پوست، از خشکی پوست نیز جلوگیری می کند و بعد از پاک کردن آرایش پوست شما شاداب و سرزنده می شود. 
از طرفی وجود ویتامین ای و سی در این روغن، موجب کاهش ظاهر چین و چروک های پوستی شده و روند پیری پوست را نیز کند می کند. 

 

 

  • روغن ماکادمیا؛ مرطوب کننده و ضد چین و چرک

روغن ماکادمیا از مغز دانه درخت ماکادمیا استخراج می شود و عطر و بویی شبیه به فندق دارد. این روغن به دلیل خواص منحصر به فردی که برای پوست و مو دارد، در انواع محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو استفاده می شود و دارای شهرتی جهانی است. 
ماکادمیا دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمند، اسید های چرب امگا 3 و 6 و همچنین ویتامین ای و پتاسیم است و در گروه روغن های زود جذب دسته بندی می شود. به همین دلیل بعد از استفاده احساس چربی یا سنگینی بر روی پوست ایجاد نمی کند. 
روغن ماکادمیا یکی از موثرترین روغن های گیاهی برای کمک به جوانسازی و جلوگیری از چین و چروک پوست است و برای داشتن پوستی شفاف و بی نقص، به شما کمک می کند. 
از سوی دیگر وجود اسید های چرب ضروری در این روغن، موجب رطوبت رسانی به پوست شده و چربی های مفید را به پوست شما می رساند و از خشکی پوست جلوگیری می کند. 
بنابراین اگر می خواهید در کنار رطوبت رسانی به پوست خود، از چین و چرک، لکه و ترک های پوستی، خشکی و التهابات پوستی جلوگیری کنید، روغن ماکادمیا برای شما گزینه ایده آلی خواهد بود. 

 

 

  • روغن پیله کرم ابریشم؛ کلاژن ساز و مرطوب کننده پوست

به احتمال زیاد با کرم ابریشم آشنایی دارید، اما ممکن است اسم روغن پیله کرم ابریشم تا بحال به گوشتان نخورده باشد. روغن پیله کرم ابریشم در واقع از استخراج چربی و روغن پیله ابریشم تهیه شده و به عنوان یک ماده ارزشمند برای جوانسازی پوست شناخته می شود.
این روغن حاوی مقادیر بالایی پروتئین است که موجب ترمیم بافت آسیب دیده و همچنین افزایش تولید کلاژن پوست می شود. روغن پیله کرم ابریشم پوست شما را از خشکی و پوسته پوسته شدن نجات می دهد و به کاهش ظاهر چین و چروک ها کمک می کند. 
روغن پیله کرم ابریشم که با نام اکسیر جوانی نیز شناخته می شود، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و استحکام پوست را در برابر آسیب های خارجی ارتقاء می دهد. بنابراین اگر می خواهید در کنار رطوبت رسانی به پوست خود، کلاژن سازی را در پوست خود افزایش دهید، روغن پیله کرم ابریشم برای شما بهترین گزینه خواهد بود. 

 

 

در آخر …

علاوه بر محصولات گفته شده، محصولات گیاهی دیگر مانند روغن هسته انگور، روغن آرگان، روغن همیشه بهار، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و .. نیز برای رطوب رسانی به پوست مفید هستند و برای درمان خشکی پوست کاربرد دارند. همچنین دقت داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع محصول گیاهی بر روی پوست خود، برای جلوگیری از بروز حساسیت و عوارض احتمالی، مقدار کمی از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید و در صورتی که بعد از 24 ساعت پوست شما به آن آلرژی یا حساسیت نشان نداد، استفاده از آن را شروع کنید. 

همه محصولات گفته شده به دلیل ماهیت طبیعی بودنشان، باید حداقل 3 دوره 40 روزه استفاده شوند، تا تاثیر ماندگار بر روی پوست شما داشته باشند. بنابراین باید در استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی صبور باشید و برای گرفتن بهترین نتیجه، بطور منظم و مداوم از آن استفاده کنید.