جو دوسر از سالم ترین غلات بر روی کره زمین است. غلاتی کامل که فاقد گلوتن است و منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های مهم می باشد. 

جو دوسر چیست؟

جو دوسر یک غلات کامل است که با نام علمی Avena sativa شناخته می شود. بلغور جو دوسر، سالم ترین و کامل ترین شکل جو دوسر است، اما مدت زمان زیادی برای پختن لازم دارد. به همین دلیل، بیشتر مردم پرک جو دوسر را برای طبخ ترجیح می دهند.
جو دوسر فوری یا همان جو دوسر صبحانه، فرآوری شده ترین نوع جو دوسر است. این نوع جو دوسر کوتاه ترین زمان را برای پخت نیاز دارد و بافتی نرم دارد. 

چرا باید جو دوسر را به وعده های روزانه خود اضافه کنید؟

  • کاهش دهنده کلسترول و قند خون و از بین برنده یبوست

جو دوسر حاوی فیبر محلول و فیبر نامحلول است. فیبر محلول در معده و روده حالت ژلاتینی پیدا کرده که به کاهش کلسترول و تثبیت سطح گلوکز خون کمک می کند. فیبر نامحلول موجود در جو دوسر نیز با کاهش یبوست و بهبود سلامت روده، به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

  • از قلب و روده بزرگ محافظت می کند

انواع آنتی اکسیدان های معروف به avenanthramides به طور انحصاری در جو دوسر یافت می شوند. مشخص شده است که آوانانترامیدها فعالیت ضد التهابی و ضد خارش از خود نشان می دهند و محافظت بیشتری در برابر بیماری عروق کرونر قلب، سرطان روده بزرگ و تحریک پوست ایجاد می کند. همچنین ممکن است در کنترل فشار خون نقش مثبتی داشته باشند.

  • صبحانه ای آسان و حاوی پروتئین

یک فنجان بلغور جو دوسر پخته شده حاوی حدود 150 کالری، 4 گرم فیبر (حدود نیمی از محلول و نیمی از نامحلول) و 6 گرم پروتئین است. برای تقویت بیشتر پروتئین در وعده صبحانه، خوردن بلغور جو دوسر همراه با کره بادام درختی پیشنهاد می شود. 

  • جو دوسر ویتامین ها و مواد معدنی مهمی را تأمین می کند

بلغور جو دوسر غنی از مواد مغذی چون تیامین، منیزیم، فسفر، روی، منگنز، سلنیوم و آهن است.

 

برای مشاوره و خرید

محصولات گیاهی و غلات ارگانیک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید غلات ارگانیک

 

  • جو دوسر فاقد گلوتن است

جو دوسر به طور طبیعی فاقد گلوتن است، اما اگر به گلوتن حساسیت دارید حتما جو دوسری تهیه کنید که بر روی آن برچسب فاقد گلوتن مشخص باشد، تا مطمئن شوید که محصول با استفاده از تجهیزات مشابه با سایر غلات آلوده به گلوتن ساخته نشده باشد. (همیشه محصولات بدون گلوتن را از شرکت های معتبر خریداری کنید و برچسب مواد غذایی بر روی محصول را با دقت بخوانید.)

  • جو دوسر به شما در کنترل وزن و لاغری کمک می کند

جو دوسر می تواند مدت زمان طولانی تری در شما احساس سیری ایجاد کند و در نتیجه به شما در کنترل وزن کمک می کند. متأسفانه، افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند، اغلب از کربوهیدرات ها اجتناب می کنند و از آن هراس دارند، اما غلات کامل می تواند گرسنگی را سرکوب کرده و از پرخوری جلوگیری کند.

  • جو دوسر خوشمزه است

یکی از مزیت های جو دوسر طعم خنثی آن است و به همین دلیل در تهیه انواع دسر، فرنی، کلوچه، نان و ... می توان از آن استفاده کرد و در کنار خوراکی های دیگر با مزه های گوناگون قرار دارد.
به همین جهت در ادامه این مطلب قصد داریم دستور پخت چند نمونه کیک و نان شیرینی با جو دوسر را در اختیار شما قرار دهیم.

طرز تهیه نان جو دوسر

نان جو دوسر حاوی مواد مغذی و فیبر فراوان است، به همین دلیل یک گزینه مناسب برای نان صبحانه یا ساندویچ محسوب می شود.

 

 

مواد تشکیل دهنده نان جو دوسر

3 فنجان آرد همه منظوره، می توانید از آرد گندم کامل استفاده کنید
¾ فنجان جو دوسر فوری 
1 قاشق غذاخوری مخمر فوری 
½ قاشق چایخوری نمک
1 فنجان شیر
¼ فنجان آب ولرم
کره 2 قاشق غذاخوری
¼ فنجان عسل (دلخواه)

تاپینگ ها:

2 قاشق غذاخوری عسل گرم شده
2 قاشق غذاخوری جو دوسر

دستورالعمل

در یک کاسه بزرگ آرد، جو دوسر، مخمر و نمک را مخلوط کنید.
در یک کاسه کوچک، یا یک فنجان اندازه گیری، دو فنجان شیر را تا اندازه ای که کره در آن ذوب شود، گرم کنید. سپس کره را اضافه کنید، هم بزنید تا ذوب شود، سپس آب و عسل را با هم ترکیب کنید.
مخلوط شیر را در مخلوط آرد ریخته و با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر نان شکل بگیرد. خمیر را به مدت 7-10 دقیقه ورز دهید تا خمیر یکدست شود. ابتدا ممکن است خمیر بسیار چسبناک باشد به همین دلیل دست ها و سطح کار خود را به آرد اغشته کنید. اگر خمیر بعد از 5 دقیقه ورز دادن هنوز هم خیلی مرطوب و چسبناک است، آرد بیشتری به آن اضافه کنید و هر بار 1 قاشق غذاخوری آرد، تا زمانی که خمیر چسبناک نباشد به خمیر اضافه کنید. اگر خمیر خیلی خشک است، هر بار 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) آب به آن اضافه کنید تا نرم شود.
خمیر را در ظرفی که از قبل چرب شده است قرار داده و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید تا حجم آن دو برابر شود، حدود 1 تا 2 ساعت.
پس از دو برابر شدن حجم خمیر، آن را بر روی یک سطح تمیز و خشک قرار دهید. اگر خمیر خیلی چسبناک است، قبل از ادامه سطح کار را به کمی آرد آغشته کنید. با انگشتان خود، خمیر را به صورت مستطیل 12 در 22 سانتی متر صاف کنید. خمیر شکل داده شده را درون قالب نان 12 در 22 سانتی متری قرار داده و بر روی آن را با عسل گرم شده و جو دوسر تزئین کنید. نان را تا نیم ساعت در مکانی گرم قرار دهید تا مجدد حجم آن دو برابر شود.
وقتی خمیر دو برابر شد، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (180 درجه سانتیگراد) گرم کنید و برای مدت 40 تا 50 دقیقه نان را درون آن بپزید، تا زمانی که نان قهوه ای طلایی شود و دمای داخلی آن حدود 190 درجه سانتی گراد باشد. قبل از سرو آن را به یک توری خنک کننده کیک و شیرینی منتقل کنید و بگذارید کاملاً سرد شود.

طرز تهیه کیک جو دوسر شکلاتی

 

 

170 گرم شکلات تلخ، با کیفیت بالا
375 میلی لیتر شیر نارگیل
2 ¾ فنجان (220 گرم) جو دوسر فوری

دستورالعمل

1. قالب کیک گرد (18 سانتی متر) را با کره / روغن چرب کنید، کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. کاغذ را نیز چرب کنید و ظرف را کنار بگذارید.

2. شکلات را خرد کرده و در یک ظرف ریخته و برروی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری گرم کنید.

3. در یک قابلمه کوچک شیر نارگیل ریخته و اجازه دهید که بجوش آید، سپس روی شکلات ها بریزید. بگذارید 2 دقیقه بماند، سپس هم بزنید تا یکدست شود.

4. جو دو سر فوری را به ترکیب شکلات و شیر نارگیل اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود.

5. مایه کیک را درون ظرف ریخته و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود، سپس آن را تا حداقل 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

6. با میوه های تازه سرو کنید.

برای مشاوره و خرید

مواد اولیه کیک و شیرینی پزی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

مواد اولیه کیک و شیرینی پزی

 

یادداشت:

این کیک آنقدر شیرین نیست که به غیر از شکلات از هیچ شیرین کننده ای در آن استفاده نشود، اگر طعم شیرین را ترجیح می دهید در حین جوشاندن شیر نارگیل، 1-2 قاشق غذاخوری شکر یا شیرین کننده دیگر به آن اضافه کنید.
این کیک تا 5 روز در یخچال قابل نگهداری است.

طرز تهیه کوکی جو دوسر

 

 

1 ½ فنجان آرد همه منظوره
1 قاشق چای خوری جوش شیرین
1 قاشق چایخوری دارچین
کره نرم شده 16 قاشق غذاخوری
1 فنجان شکر قهوه ای 
½ فنجان شکر دانه ریز
2 عدد تخم مرغ
1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
3 فنجان جو دو سر فوری
1 فنجان کشمش یا گردو

دستورالعمل

فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید.
 در یک ظرف متوسط آرد، جوش شیرین و دارچین را مخلوط کنید. در یک کاسه بزرگ تر، با همزن برقی، کره، شکر قهوه ای و شکر دانه ریز را هم بزنید تا کرمی شود. سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. مخلوط آرد را به مخلوط شکر و تخم مرغ اضافه کرده و خوب با یکدیگر ترکیب کنید. سپس جو دوسر و کشمش یا گردو را به ترکیب کوکی ها اضافه کنید. خمیر را با کمک قاشق غذاخوری گرد کرده و روی ورق های پخت بدون روغن قرار دهید. 10 تا 12 دقیقه یا تا زمانی که کوکی ها قهوه ای روشن شوند، آن ها را بپزید. اجازه دهید تا کوکی ها خنک شوند سپس سرو کنید.

طرز تهیه کیک جو دوسر و سیب

 

 

1¾ فنجان (140 گرم) جو دو سر فوری 
1¼ فنجان (155 گرم) آرد گندم کامل
1½ قاشق چای خوری بیکینگ پودر
1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین
1 قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
1/4 قاشق چای خوری جوز هندی
1/4 قاشق چایخوری نمک
1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا کره ذوب شده
2 عدد سفیده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده
2 قاشق چای خوری عصاره وانیل
180 گرم ماست یونانی کم چرب
6 قاشق غذاخوری عسل یا شیره افرا
120 میلی لیتر شیر (دلخواه)
2 عدد سیب، ریز خرد شده

دستورالعمل

1. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت یا 175 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک ظرف مربع با اضلاع 23 سانتی متری را با روغن کمی چرب کنید.

2. در یک ظرف جو دوسر، آرد، بکینگ پودر، جوش شیرین، دارچین، جوز هندی و نمک را با هم ترکیب کنید و کنار بگذارید.

3. در یک کاسه جداگانه سفیده تخم مرغ، عصاره وانیل و روغن نارگیل را هم بزنید. ماست، شربت افرا و شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

4. مخلوط جو دوسر را به مخلوط مرطوب اضافه کنید، هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس سیب های خرد شده را اضافه کرده و هم بزنید.

5. خمیر را در ظرف بریزید و به مدت 25-30 دقیقه یا تا زمانی که روی کیک طلایی شود بپزید. سپس از فر در آورده و کیک را کنار بگذارید تا خنک شود.

طرز تهیه کوکی بار جو دوسر شکلاتی

 

 

کوکی بار های جو دوسر بافتی ضخیم و ترد دارند و برای مهمانی ها بهترین گزینه اند. 

کره 1 فنجان، به دمای اتاق رسیده باشد
1 فنجان شکر قهوه ای 
½ فنجان شکر دانه ریز
2 عدد تخم مرغ بزرگ
2 قاشق چایخوری عصاره وانیل
½ قاشق چایخوری نمک
1 قاشق چای خوری جوش شیرین
1 قاشق چای خوری بیکینگ پودر
1 ½ فنجان آرد همه منظوره
2 فنجان جو دوسر پرک
2 فنجان شکلات چیپسی ترکیبی از تلخ و شیرین یا شیری

دستورالعمل ها

فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید و ظرف 23 در 33 سانتی متری را با اسپری پخت و پز کمی چرب کنید.
در یک ظرف بزرگ کره، شکر قهوه ای و شکر سفید را با هم بزنید تا کرمی و سبک شوند.
تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن وانیل را اضافه کنید.
در یک ظرف جداگانه مواد خشک را با یکدیگر ترکیب کنید: نمک، جوش شیرین، بکینگ پودر، آرد، جو دوسر و 1 فنجان چیپس شکلات را به مخلوط کره اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.
½ خمیر شیرینی را در کف قالب پهن کنید. روی آن یک فنجان شکلات چیپسی ریخته و سپس با دقت مخلوط کوکی باقیمانده را روی شکلات ها قرار داده و فشار دهید (مثل ساندویچ). به مدت 25 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که روی کوکی قهوه ای طلایی شود آن را بپزید. بعد از اینکه کامل سرد شد آن را برش بزنید و سرو کنید.

خط آخر ...

آشپزی با جو دوسر بسیار آسان است و موجب بهرمندی شما از خواص بینظیر جو دوسر خواهد شد، شما می توانید دستور پخت های بالا را در خانه امتحان کنید و از عطر و طعم و خواص منحصر به فرد آن لذت ببرید.