اگرچه لاغر بودن اغلب می تواند برای سلامتی مفید باشد، اما در صورتی که این لاغری ناشی از تغذیه نامناسب، بارداری، استرس و اضطراب و ... باشد، می تواند نگران کننده باشد. بنابراین، اگر کمبود وزن دارید، برای ارزیابی به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید، تا با برنامه ریزی مناسب به وزن و تناسب اندام ایده آل خود دست پیدا کنید. 

اما در طب سنتی ترکیبات گیاهی وجود دارند که می توانند پروسه افزایش وزن را در افرادی که از لاغری مزمن رنج می برند، تسریع ببخشند. در واقع این محصولات گیاهی طب سنتی برای چاقی بهترین گزینه هستند، زیرا فاقد مواد شیمیایی مضر مانند کورتون هستند و علاوه بر کمک به افزایش وزن، موجب تقویت عمومی بدن و تقویت استخوان و بنیه فرد نیز می شوند. 
توجه: البته محصولات زیادی برای چاقی در بازار وجود دارد که با نام گیاهی و طبیعی به فروش می رسند. درصورتی که کورتون ماده تشکیل دهنده اصلی این نوع قرص یا پودر های چاقی است و عوارض جبران ناپذیر مانند سیاه شدن مفاصل را به دنبال خواهد داشت. تنها راه اطمینان از سلامت محصولات چاقی مراجعه به داروخانه و فروشگاه های معتبر است. 

محصولات گیاهی برای چاقی و افزایش وزن

  • پودر مسمن برای چاقی و افزایش وزن 

پودر چاقی مسمن تولید شرکت داروسازی نیاک است و بر اساس نسخه های طب سنتی دکتر کردافشاری جهت کمک به افزایش وزن، نیرو جنسی و قوای جسمانی به افراد با سنین مختلف تجویز می شود. 
ترکیبات پودر چاقی مسمن نیاک شامل مغز بادام شیرین، کتیرا، پودر نارگیل، پودر آب پنیر، نشاسته و شکر است و در محتویات آن هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نشده و دارای تاییدیه از وزارت بهداشت است. 
پودر چاقی مسمن نیاک به دلیل داشتن آب پنیر، حاوی 25 درصد پروتئین قابل جذب توسط بدن است، در نتیجه برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال افزایش حجم توده عضلانی هستند، گزینه مناسبی خواهد بود. 
این مکمل چاقی گیاهی نیاز بدن به مواد مغذی را تکمیل می کند و موجب ذخیره انرژی و عملکرد بهتر متابولیسم می شود. وجود کربوهیدرات و چربی های مفید و همچنین پروتئین کافی در پودر مسمن موجب می شود تا همه موارد مورد نیاز برای افزایش وزن در بدن فرد فراهم شود. بنابراین اگر قصد استفاده از یک مکمل چاقی ایمن را دارید، پودر مسمن نیاک می تواند برای شما بهترین گزینه باشد. 

  • پودر سوپرانرژی دکتر خیراندیش برای چاقی 

پودر سوپر انرژی محصولی کاملا گیاهی از موسسه تحقیقات حجامت ایران است که براساس نسخه های دکتر خیراندیش برای افزایش وزن، افزایش انرژی، جبران کمبود ویتامین و مواد معدنی ضروری بدن به افراد تجویز می شود. این مکمل انرژی زا حاوی گیاهان دارویی اشتها آور و مغزیجات متنوع است و مصرف آن به افراد سالمند، کودکان در حال رشد، ورزشکاران، زنان و افرادی که قصد اضافه وزن دارند توصیه می شود. معمولا افرادی که از لاغری و کمبود وزن رنج می برند به کمبود اشتها دچار هستند و نمی توانند غذا را در حجم بالا استفاده کنند، بنابراین به این افراد توصیه می شود از مواد غذایی یا مکمل های غذایی که حجم کم و انرژی و کالری بالایی دارند استفاده کنند. پودر سوپرانرژی به دلیل داشتن کالری بالا و گیاهان دارویی که موجب افزایش اشتها می شوند، می تواند به عنوان مکمل غذایی برای افزایش وزن استفاده شود. 

  • سویق کامل برای چاقی و افزایش وزن 

سویق کامل ترکیبی از غلات و دانه های گیاهی مانند مغز و سبوس جو، گندم، برنج، نخود، سنجد و خرمای ارگانیک است و همه افراد در تمام سنین می توانند از خواص آن بهرمند شوند. سویق در حقیقت یک غذای کامل محسوب می شود و می تواند عمده نیاز بدن فرد به مواد مغذی و ویتامین ها را برطرف کند. از سوی دیگر به دلیل انرژی و کالری بالایی که دارد، می تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. سویق کامل را می توان برای تقویت سیستم ایمنی، تقویت استخوان ها و تقویت قوای جسمانی در نوجوانان، جوانان و افراد میانسال استفاده کرد. 
بنابراین در صورتی که به دنبال یک مکمل غذایی مقوی، انرژی زا و پرکالری هستید، سویق کامل می تواند برای شما گزینه مناسب و سالمی باشد. 

توصیه های مهم برای کمک به افزایش وزن و چاقی

  • بیشتر غذا بخورید 

وقتی لاغر هستید، ممکن است سریعتر احساس سیری کنید. بنابراین به جای دو یا سه وعده غذایی بزرگ، ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچکتر در طول روز بخورید.

  • غذاهای غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، نان، پاستا و غلات سبوس دار را انتخاب کنید. میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی، منابع پروتئین بدون چربی و آجیل و دانه ها را نیز فراموش نکنید و در وعده غذایی خود بگنجانید. 

  • اسموتی و شیک را امتحان کنید

از مصرف نوشابه های رژیمی، قهوه و سایر نوشیدنی های کم کالری که ارزش غذایی کمی دارند پرهیز کنید. در عوض، اسموتی ها یا شیک های سالم تهیه شده با شیر و میوه های تازه یا یخ زده بنوشید و مقداری تخم کتان و دانه چیا نیز به آن اضافه کنید. 

  • هنگام نوشیدن مایعات مراقب باشید 

نوشیدن مایعات قبل از غذا می تواند اشتها را کاهش دهد. در این صورت، ممکن است بهتر باشد نوشیدنی های پر کالری را همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید. 

  • کالری غذایی که می خورید را حساب کنید

آجیل، کره بادام زمینی، پنیر، میوه های خشک و آووکادو را در وعده های غذایی خود بگنجانید. همچنین یک میان وعده قبل از خواب، مانند ساندویچ کره بادام زمینی و موز یا ساندویچ پنیر و آووکادو، سبزیجات خرد شده و گوشت بدون چربی میل کنید.
در واقع با مواد غذایی با کیفیت و پرکالری وعده های اصلی و میان وعده های خود را پر کنید.

  • از مصرف قند و شکر زیاد بپرهیزید 

حتی زمانی که دچار کمبود وزن هستید، مراقب قند و چربی اضافی باشید. توصیه می شود بیشتر خوراکی‌ها باید سالم باشند و علاوه بر کالری، مواد مغذی نیز داشته باشند. مافین های سبوس دار، ماست و گرانولا برای زمانی که هوس شیرینی می کنید انتخاب های خوبی هستند.

  • ورزش کنید 

ورزش، به ویژه تمرینات قدرتی، می تواند با تقویت عضلات به افزایش وزن شما کمک کند. ورزش همچنین می تواند اشتهای شما را تحریک کند.