دسر کاچی 

کاچی نوعی دسر ایرانی است که از شهر کرمان سرچشمه می گیرد. این دسر خوشمزه، علاوه بر عطر و طعم مطلوبی که دارد، از نظر غذایی نیز بسیار مقوی است و موجب افزایش انرژی جسمانی می شود. به همین دلیل معمولا پزشکان طب سنتی آن را به افرادی که از نظر جسمانی ضعیف هستند (مانند زنانی که تازه زایمان کردند یا افرادی که دچار کم خونی هستند) تجویز می کنند. 
کاچی معمولا بافتی شبیه به فرنی دارد و به روش های مختلف طبخ می شود. اصلی ترین ترکیبات این دسر خوشمزه و انرژی زا ایرانی، آرد گندم یا آرد برنج، روغن حیوانی اعلا، شکر، زعفران و آب است و شکل سنتی و اصیل آن به این روش و با این ترکیبات تهیه می شود. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع حلیم در طب سنتی

خواص کاچی در طب سنتی 

کاچی به دلیل ترکیبات قوی مانند آرد گندم، روغن حیوانی، شکر، مغزیجات و زعفران و ادویه جات گرمی که دارد، طبعش گرم است و خوردن آن می تواند برای افراد بلغمی و سرد مزاج مفید باشد. اما باید توجه داشته باشید که کاچی کالری بسیار بالایی دارد و خوردن آن در مقادیر زیاد می تواند موجب افزایش وزن و قند خون شود. 
شاید شما هم نام کاچی را وقتی شنیده باشید که صحبت از زن زائو شده باشد، زیرا اغلب توصیه می کنند که برای بازگشت قوای از دست رفته و افزایش شیر مادر تا 3 روز بعد از زایمان به او کاچی دهند. اما علاوه بر تقویت قوای جسمانی در زنان تازه زایمان کرده و افزایش شیر مادر دارای خواص دیگری نیز است. 
دسر کاچی می تواند برای آقایان نیز مفید باشد، زیرا نشاط آور و انرژی زا است و می تواند در افزایش قوا و میل جنسی و همچنین افزایش حجم اسپرم در مردان بسیار مفید باشد. 
افرادی که دچار کم خونی هستند، کاچی شیره انگور را فراموش نکنند، زیرا علاوه بر اینکه ضعف جسمانی آن ها را برطرف می کند، می تواند به درمان کم خونی و رساندن مواد مغذی به بدن آن ها کمک کند. 
بطور کلی کاچی برای تقویت قلب و عروق و مغز مفید است و افراد می توانند برای جلوگیری از ضعف جسمانی در دوران نقاهت ناشی از بیماری نیز از خواص آن بهره ببرند. همچنین برای زنانی که عادت ماهیانه دردناکی را تجربه می کنند، کاچی می تواند برای کاهش درد و علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی آن ها نافع باشد. 

طرز تهیه انواع کاچی با روش و مواد اولیه مختلف 

کاچی دستور پخت های متفاوتی دارد و هرکس ممکن است آن را به روش دلخواه خود درست کند. به همین دلیل قصد داریم بهترین دستورالعمل های تهیه کاچی را با شکر و شیره انگور، آرد برنج و آرد گندم و .. در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین اگر علاقمند به تهیه کاچی خوشمزه هستید، تا انتهای این مطلب با مرهم طب همراه باشید. 

طرز تهیه کاچی ساده 

مواد مورد نیاز: 

1 لیوان آرد گندم یا آرد برنج (نکته: آرد گندم از نظر نیرو و انرژی بسیار مقوی است و آرد برنج نیز برای طعم بهتر استفاده می شود. بنابراین اگر می خواهید کاچی خوشمزه تر و لطیف تری داشته باشید، می توانید از آرد برنج استفاده کنید یا نصف پیمانه آرد گندم و نصف پیمانه آرد برنج استفاده کنید.) 
100 گرم روغن حیوانی اعلا 
نصف لیوان شکر 
نصف استکان زعفران دم کرده غلیظ 
آب به مقدار لازم (2 تا 4 پیمانه)

دستورالعمل تهیه 

آرد را در یک ماهیتابه به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم تفت بدهید و سپس از روی حرارت بردارید. در قابلمه دیگر شکر را به همراه آب حل کنید و اجازه دهید کمی قوام پیدا کند. سپس زعفران را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شربت را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. در یک ماهیتابه روغن حیوانی بریزید و سپس آردی که قبلا تفت دادید را درون روغن الک کنید و هم بزنید تا خوب با روغن ترکیب شود و گلوله گلوله نشود. حرارت را ملایم یا کم کنید که آرد نسوزد. آرد را مرتب هم بزنید تا زمانی که حالت روان پیدا کند و رنگش کمی تیره و طلایی شود. سپس شربتی که از قبل آماده کردید را آرام آرام به آرد و روغن اضافه کنید و صبر کنید تا قوامی شبیه به فرنی پیدا کند. سپس در ظرف مناسب سرو کرده و همراه با پودر هل، گل سرخ و دارچین به دلخواه تزئین کنید. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع آش در طب سنتی

طرز تهیه کاچی با شیره انگور 

مواد مورد نیاز: 

4 قاشق غذا خوری آرد گندم یا آرد برنج 
6 قاشق غذاخوری روغن حیوانی یا کره حیوانی درجه یک (از کره معمولی نیز می توانید استفاده کنید، اما روغن حیوانی بسیار مقوی تر از کره پاستوریزه است)
2 لیوان آب 
12 قاشق شیره انگور 
2 قاشق غذاخوری گلاب 
نصف استکان زعفران دم شده غلیظ
1 قاشق چایخوری پودر هل 
نصف قاشق  چایخوری پودر دارچین 

دستورالعمل 

ابتدا آب و شیره انگور را بایکدیگر ترکیب کنید بر روی حرارت قرار دهید. خوب هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند و محلول یکدستی بدست آید. وقتی شروع به جوش های ریز کرد، زعفران و گلاب را اضافه کنید و سپس شربت را از روی حرارت بردارید. 
سپس در قابلمه ای دیگر روغن حیوانی بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی کمی روغن گرم شد، آرد را بصورت الک شده به آن اضافه کنید. آرد و روغن را خوب با یکدیگر تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود و حالت روان پیدا کند. هنگامی که رنگ آرد طلایی و تیره شد پودر هل و دارچین را به آرد و روغن اضافه کنید مجدد ترکیب آرد را تفت دهید. حرارت را کم کنید و شهر را کم کم به آرد اضافه کنید. خوب هم بزنید تا کاچی حالت یک دست پیدا کند و گوله های آرد درون آن باقی نماند. سپس درب قابلمه را بگذارید و 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا کاچی شیره انگور جا بیفتد. سپس از روی حرارت بردارید و در ظروف دلخواه سرو کنید و با پودر پسته، گردو و بادام آن را تزین کرده و نوش جان کنید. 

طرز تهیه کاچی چهارزیره 

مواد مورد نیاز: 

یک پیمانه آرد گندم یا آرد برنج یا ترکیبی از این دو 
1 پیمانه نبات 
نصف پیمانه گلاب 
2 تا 4 پیمانه آب (بستگی دارد چه غلظتی مورد نظر شما است)
1 قاشق مرباخوری هل 
نصف استکان زعفران دم کرده غلیظ
2 قاشق غذاخوری چهار زیره (ترکیبی از زیره سیاه، زیره سبز، بادیان و تخم شوید به مقدار مساوی)
100 تا 200 گرم کره حیوانی 

دستور العمل 

مراحل تهیه کاچی چهارزیره درست شبیه دستورالعمل های قبلی است با این تفاوت که چهارزیره بعد از اینکه آرد در روغن حیوانی از خامی گرفته شد و به رنگ طلایی تیره درآمد باید اضافه شود. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع پلو در طب سنتی

طرز تهیه کاچی چهارمغز 

مواد مورد نیاز 

یک قاشق غذاخوری سر پر مغز گردو آسیاب شده
یک قاشق غذاخوری سر پر مغز بادام آسیاب شده 
یک قاشق غذاخوری سر پر مغز پسته آسیاب شده
یک قاشق چایخوری سر پر مغز فندق آسیاب شده 
2 پیمانه آرد جوانه گندم یا آرد برنج 
2 لیوان نبات آسیاب شده 
200 گرم روغن حیوانی 
یک قاشق چایخوری زعفران سابیده شده
یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان دم شده با نصف فنجان آب 
4 پیمانه آب
نصف فنجان گلاب دو آتیشه 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع دسر، حلوا و شیرینی مقوی در طب سنتی

طرز تهیه

در یک قابلمه متوسط نبات و آب را باهم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش آید. مرتب هم بزنید تا نبات در آب کاملا حل شود. سپس زعفران و گلاب را به شربت نبات اضافه کنید و یک هم بزنید و شربت بدست آمده را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. 
در قابلمه دیگر روغن حیوانی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی روغن گرم شد آرد را درون روغن الک کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود. مرتب آرد را تفت دهید و کاملا روان شود و رنگش طلایی شود. سپس حرارت را کم کنید و شربت نبات و گاوزبان دم شده را به آرد کم کم اضافه کنید و مجدد خوب هم بزنید تا آرد گوله نشود. وقتی یکدست شد مغز هایی که آسیاب کردید را به کاچی اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا کاچی جا بیفتد و قوام پیدا کند و روغن بندازد. بعد از 10 دقیقه کاچی آماده است. می توانید این دسر مقوی را در ماه رمضان در زمان افطار و یا به عنوان دسر در مهمانی های سرو کنید و از عطر و طعم و خواص بی نظیر آن لذت ببرید.