خواص روغن درخت چای از نگاه طب سنتی

 

روغن درخت چای که با نام روغن melaleuca نیز شناخته میشود از برگ درختان بومی استرالیا melaleuca alternifolia  روغن گیری میشود. در دهه های اخیر روغن درخت چای به عنوان یک درمان جایگزین و مکمل به محبوبیت زیادی در بین علاقمندان به استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک رسیده است .

روغن درخت چای دارای خواص درمانی است که می تواند به کاهش علائم و شدت بیماری های پوستی کمک کند.

 

 

این خواص شامل موارد زیر می باشد :

 

روغن درخت چای و مبارزه با باکتری ها :

 

این روغن بیشتر از یک قرن است که در طب سنتی استرالیا به عنوان یک داروی گیاهی فوق العاده موثر در درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد به شهرت رسیده است. این روغن با تخریب دیواره های سلولی باکتری ها ، آن ها را از بین میبرد . خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای می تواند باعث کاهش عفونت و جلوگیری از انتشار آن شود.

 

روغن درخت چای و تسکین التهاب :

 

وجود ماده ترپینن (trapinen-4-ol )  در ترکیبات اصلی روغن درخت چای باعث میشود که این روغن فعالیت گلبول های سفید را افزایش داده  و در نتیجه به مبارزه با میکروب ها به بدن کمک میکند. این خاصیت ضد میکروبی باعث میشود روغن درخت چای به یک داروی طبیعی برای درمان بیماری های باکتریایی و قارچی پوست مورد استفاده قرار بگیرد و از ایجاد عفونت و گسترش آن جلوگیری میکند. روغن درخت چای باعث کاهش تورم در التهابات پوستی ناشی از حساسیت های پوستی نیز میشود.

 

روغن درخت چای دشمن سرسخت قارچ ها :

 

روغن درخت چای توانایی از بین بردن طیف گسترده ای از مخمرها و قارچ ها را دارد . طبق مطالعات انجام شده توسط محققان بر روی قارچ کاندیدا آلبیکنس (candida albicans که معمولا بر روی پوست ، دستگاه تناسلی ، گلو و دهان مشاهده میشود به این نتیجه رسیده اند که روغن درخت چای به دلیل داشتن ترپینن در ترکیبات اصلی اش در برابر قارچ کاندیدا آلبیکنس مقاوم بوده و باعث از بین رفتن آن میشود.

 

خواص روغن درخت چای برای پوست

 

درمان اگزما و پسوریازیس :

 

روغن درخت چای میتواند در تسکین اگزما و پسوریازیس موثر باشد و در مراحل ابتدایی این بیماری را سرکوب کند.

 

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان اگزما و پسوریازیس :

 

4 قطره روغن درخت چای را با 5 قطره روغن گل بنفشه و یک قاشق روغن بادام شیرین ترکیب کنید و بر روی نواحی درگیر استفاده کنید. بعد از نیم ساعت با آب ولرم شستشو دهید. در درمان اگزما نیازی به شستشو نیست.

 

 

درمان و بهبود آکنه و جوش صورت :

 

روغن درخت چای به عنوان یک راه حل گیاهی برای دستیابی به پوستی شفاف تر و سالم تر به کار می رود. این روغن در باز کردن منافذ ، از بین بردن چربی اضافی پوست و آلودگی های مسدود شده در منافذ پوست صورت که باعث ایجاد جوش های سر سفید ، جوش های سرسیاه  و لکه های قرمز دردناک می شوند موثر است . در واقع اصلی ترین کاربرد روغن درخت چای برای جوش و درمان آکنه است.

 

طرز استفاده روغن درخت چای برای جوش صورت و آکنه :

 

  • 4 قطره از روغن درخت چای را با نصف لیوان آب رقیق کرده و روزی یک بار بر روی پوست تمیز با پنبه بمالید.
  • 3 قطره روغن درخت چای را در 30 قطره روغن بادام شیرین رقیق کنید و با استفاده از پد آرایشی بر روی جوش ها به آرامی ماساژ دهید.

 

 

بیماری پای ورزشکاران :

این بیماری نوعی عفونت قارچی است و در محیط های گرم و مرطوب رشد میکند و باعث خشکی کف پا ، سوزش و خارش پا میشود و در بین انگشتان پا خشکی و زخم بوجود می آورد . این بیماری در بین ورزشکاران بسیار شایع است.

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد قارچی در کاهش علائم بیماری پای ورزشکاران میتواند موثر باشد . اما در بعضی موارد باعث بروز حساسیت پوستی نیز میشود.

 

 

حساسیت پوستی یا درماتیت :

 

درماتیت به حساسیت پوستی مانند قرمزی و خارش پوست ناشی از تماس پوست با یک عامل خارجی مانند صابون ، مواد آرایشی ، عطر ها  ، جواهرات و گیاهان که ممکن است باعث بروز حساسیت شوند گفته میشود.

روغن درخت چای میتواند در درمان و سرکوب درماتیت موثر باشد.

 

درمان عفونت ها ، بریدگی ها ، سوختگی و بهبود زخم ها :

 

خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن درخت چای به بهبود زخم ها و بهبود سوختگی های سطحی کمک میکند.

یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق روغن بادام شیرین ترکیب کرده و در روز دو مرتبه بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

 

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای زخم ها و سوختگی پوست :

 

  • یک قطره روغن درخت چای را به کرم یا پماد زخم اضافه کرده و طبق دستورالعمل در طول روز ماساژ دهید.
  • چند قطره روغن درخت چای را با کمی عسل ترکیب کنید و بر روی زخم یا سوختگی قرار دهید تا به تسکین درد آن ناحیه کمک کند.

 

 

خواص روغن درخت چای برای مو

 

روغن درخت چای به عنوان یک محصول طبیعی برای تقویت مو استفاده میشود. در واقع روغن درخت چای رطوبت و مواد مغذی را به پوست سر شما میرساند و موجب تقویت و رشد مو ، رفع خشکی مو و پوست سر میشود.

چند قطره از روغن درخت چای به همراه یکی از روغن های بادام شیرین یا روغن جوجوبا را بر روی پوست سر ماساژ دهید و بعد موها را شستشو دهید. روغن درخت چای منافذ پوست سر شما را باز میکند و آلودگی ها را از موهای شما دور میکند و مواد مغذی را به موهای شما میرساند. با این عمل طراوت و تازگی به موهای شما باز میگردد.

 

شوره سر و پوسته پوسته شدن پوست سر :

 

روغن درخت چای می تواند به تسکین شوره سر خفیف تا متوسط ​​، که خود یک نوع شایع اگزماست ، کمک کند .

روغن درخت چای با از بین بردن آلودگی ها و سلولهای مرده از پوست سر، میتواند برای درمان شوره سر مفید باشد. استفاده از روغن درخت چای بر روی موهای شما به سالم ماندن و حفظ رطوبت مو کمک می کند .

 

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر :

 

ترکیبی از 3 قطره روغن درخت چای و 30 قطره روغن جوجوبا را به پوست سر خود ماساژ دهید . بگذارید 20 دقیقه در موهای شما بماند. سپس از شامپوی روغن درخت چای که حاوی 5 درصد از روغن درخت چای میباشد استفاده کنید.

اگر شامپوی درخت چای را پیدا نکردید خودتان نیز میتوانید این شامپو را تهیه کنید.  2 تا 3 قطره از روغن درخت چای را در یک چهارم شامپوی خود بریزید و بصورت روزانه مصرف کنید. دقت کنید که برای هر 250 میلی لیتر شامپو 9 تا 10 قطره از روغن درخت چای استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است باعث تحریک پوست سر شما شود.  این عمل باعث رطوبت رسانی به پوست سر و موهای شما شده و شوره ها را از بین میبرد.

 

 

شپش سر :

 

شپش در برابر درمان های پزشکی مقاوم است . بنابراین محققان بر این باورند که روغن های گیاهی درمان موثر تری نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

ترکیب 3 قطره روغن درخت چای و 30 قطره روغن اسطوخودوس را بر روی پوست سر قرار دهید و بعد از نیم ساعت با استفاده از برس مو شپش ها را خارج کنید و با شامپوی گیاهی پوست سر را شستشو دهید.

 

قارچ ناخن :

 

قارچ ناخن یک ناهنجاری شایع در ناخن میباشد که درمان آن بسیار دشوار است.

2 تا 3  قطره از روغن درخت چای خالص را با آب و یا روغن زیتون ترکیب کرده و بر روی ناخن بریزید . سپس با آب و صابون بشویید تا قارچ انتشار پیدا نکند.

 

 

پاک کننده و ضد عفونی کننده خانگی :

 

20 قطره روغن درخت چای را در یک فنجان آب و نصف فنجان سرکه سفید مخلوط کنید و درون بطری اسپری دار بریزید و به عنوان یک پاک کننده ضد میکروبی و ضد عفونی کننده از آن استفاده کنید.

 

 

خلاصه ای از نکات ، فواید و خواص روغن درخت چای :

 

 

  • این روغن دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی ، ضد ویروسی و ضد قارچ است. همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک کند.

 

  • شما میتوانید با استفاده از روغن درخت چای آکنه و جوش صورت ، بیماری های پای ورزشکاران (athletes foot) ، حساسیت پوستی و درماتیت (contact dermatitis) و شپش سر را درمان کنید.

 

  • روغن درخت چای برای استفاده موضعی استفاده میشود و به هیچ عنوان خوراکی نیستدر صورت خوردن روغن درخت چای ممکن است دچار عوارضی همچون : درد معده ، اسهال ، استفراغ ، حالت تهوع ، توهم ، گیجی ، خواب آلودگی و کما شوید.

 

  • روغن درخت چای نباید بصورت خالص مصرف شود و حتما باید با یک روغن حامل ترکیب شود ، مانند : روغن زیتون ، روغن جوجوبا ، روغن بادام شیرین و روغن آووکادو

 

  • قبل از استفاده حدود 12 قطره روغن حامل را به 1 تا 2 قطره روغن درخت چای اضافه کنید و بر روی قسمتی از پوست تست کنید و 24 ساعت صبر کنید ، اگر دچار حساسیت نشدید مصرف آن را شروع کنید. همچنین در استفاده از روغن درخت چای در اطراف ناحیه چشم مراقب باشید. می تواند باعث قرمزی و سوزش شود.

 

  • به دنبال روغنی باشید که غلظت 10 تا 40 درصد از ماده ترپینن را داشته باشد ، زیرا ماده اصلی روغن درخت چای و علت ضد عفونی کننده بودن این روغن میباشد.