علت ریزش مو بعد از کرونا Covid-19 

صد ها نفر بعد از ابتلا به کووید 19 به مشکل ریزش مو دچار شده اند و حتی بعد از گذشت چندین ماه پس از بهبودی، علائم ریزش مو با آن ها همراه بوده است.
پزشکان بر این باورند که استرس فیزیکی و عاطفی در هنگام ابتلا به کرونا ممکن است موجب ریزش مو برگشت‌پذیر به نام تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium) شود. 
این وضعیت معمولا تا چند ماه پس از یک اتفاق استرس زا مانند ناراحتی عاطفی، جراحی و یا تب بالا رخ می دهد.
در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ریزش مو را در فهرست علائم COVID-19 قرار نمی دهد، پزشکان می گویند شواهد قانع کننده ای وجود دارد که می توان ریزش مو را به عنوان یک عارضه جانبی طولانی مدت ناشی از ابتلا به این بیماری ویروسی اعلام کرد.
با این حال شواهد کافی برای اینکه ریزش مو بعد از کرونا را به عوارض جانبی ویروس کووید 19 نسبت داد، کافی نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به همین دلیل پزشکان در حال حاضر علت اصلی ریزش مو بعد از کرونا را موارد زیر عنوان کرده اند:

استرس و اضطراب و تاثیر آن بر ریزش مو بعد از کرونا

همانطور که در ابتدا گفتیم هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خود کروناویروس جدید مستقیماً باعث ریزش مو می شود، وجود ندارد. در عوض، پزشکان بر این باورند که استرس فیزیکی و احساسی همراه با کووید-19 می‌تواند منجر به یک وضعیت ریزش مو برگشت‌پذیر به نام تلوژن افلوویوم شود.
این وضعیت بیشتر موهای فرد را به مرحله تلوژن یا مرحله استراحت چرخه رشد مو منتقل می کند که در نهایت منجر به ریزش مو می شود.
زمانی که سیستم ایمنی وارد عمل می شود، بدن وارد حالت قفل شده خواهد شد و فقط بر روی عملکردهای ضروری تمرکز می کند. متخصصین پوست در این باره می گویند که رشد مو به اندازه سایر عملکردها در بدن ضروری نیست، بنابراین هنگام ابتلا به کرونا ممکن است مو وارد مرحله استراحت شده و بعد از بهبودی، فرد دچار ریزش مو شود.
تلوژن افلوویوم ناشی از استرس معمولاً از طریق فرآیند حذف سایر علل بالقوه ریزش مو تشخیص داده می شود. پزشکان ممکن است آزمایش خون انجام دهند تا مشکل تیروئید یا کمبود مواد مغذی را در بدن بررسی کنند، زیرا هر دوی آنها می توانند باعث ریزش مو شوند.
پزشک همچنین ممکن است مروری بر آنچه که در چند ماه اخیر در زندگی بیمار گذشته است نیز داشته باشد تا رویداد استرس زایی را که باعث بروز این بیماری شده است (مانند بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید 19) مشخص کنند. 

حتما بخوانید: تاثیر قطره لاویگل بر استرس، خواب و سلامتی

تب بالا و تاثیر آن بر ریزش مو بعد از کرونا

یکی دیگر از عوامل احتمالی بروز ریزش موی تلوژن افلوویوم ابتلا شدن فرد به یک بیماری حاد همراه با تب شدید است. از آنجایی که تب شدید از علائم اصلی ویروس کرونا است می توان آن را یکی از دلایل ریزش مو بعد از کرونا دانست. متخصصان پوست همچنین بر این باورند که افزایش دمای بدن می تواند بر روی ریشه مو و سلول های آن تاثیر بگذارد و در نهایت ریزش مو را به همراه داشته باشد. 

راه های درمان ریزش مو بعد از کرونا

وضعیت تلوژن افلوویوم می‌تواند باعث شود فرد روزانه حدود 300 تار مو از دست بدهد و این این فرایند ریزش مو تا 6 ماه نیز ادامه داشته باشد. این درحالی است که فرد در حالت عادی روزانه حدود 100 عدد تار مو از دست می دهد. در حقیقت این تجربه‌ای است که می‌تواند ناراحتی و اضطراب زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.
پزشکان بر این باورند که ریزش مو یک تراژدی کاملا احساسی را برای بیمار رقم می زند و مردم بیش از هر بیماری دیگری برای ریزش مو و تار های مویی که از دست می دهند اشک می ریزند.
خبر خوب این است که وضعیت تلوژن افلوویوم، یک وضعیت موقتی است و در نهایت مو ها به رشد مجدد خود باز می گردند. البته ممکن است کمی زمان ببرد تا تار های مو به بلندی و تراکم سابق خود دست پیدا کند. رشد مو یک فرایند آهسته است و به همین دلیل ممکن است برگشتن به حالت اولیه حدود 6 ماه تا یک سال زمان ببرد. 
چیزی که در این مرحله بسیار پر اهمیت است و می تواند بر روی تسریع فرایند رشد مجدد مو های شما بسیار موثر عمل کند، داشتن یک رژیم غذایی سالم، دوری از استرس، مصرف وعده های غذایی غنی از مواد مغذی و دوری از استعمال دخانیات است. 
همچنین استفاده از برخی روغن های گیاهی و شامپو های طبیعی می تواند به سلامت ریشه مو و تقویت جریان خون در زیر پوست برای رشد سلول های جدید و رساندن مواد مغذی به سلول های مو کمک شایانی کند. 

حتما بخوانید: راه های درمان ریزش مو در خانه با رعایت این نکات

در ادامه به معرفی موثرترین روغن های گیاهی و شامپو های ارگانیک و طبیعی برای کمک به رشد مجدد مو ها و کاهش ریزش مو بعد از کرونا خواهیم پرداخت.

روغن تقویت مو پلاس برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

روغن ترکیبی تقویت مو پلاس ترکیبی از چند نوع روغن گیاهی موثر در درمان ریزش مو بویژه ریزش مو سکه ای، تقویت فولیکول مو، افزایش ضخامت تار های مو و جلوگیری از خشک و موخوره است. این روغن به قدری موثر بر روی درمان ریزش مو عمل می کند که بسیاری آن را اکسیر تقویت مو می دانند. ترکیبات این روغن شامل روغن آرگان، کندوش، براهمی، آملا، رزماری و .. است و به همین دلیل می تواند تمامی مواد مغذی و مورد نیاز سلول های مو را به آن برساند. این روغن گیاهی می تواند در درمان ریزش مو بعد از کرونا موثر باشد، زیرا ماساژ مداوم آن بر روی پوست سر موجب افزایش جریان خون در ریشه مو ها شده و رساندن مواد مغذی به آن را تسریع می بخشد. 
بنابراین اگر به دنیال یک مکمل تقویتی مو برای درمان ریزش مو و تقویت مو های خود هستید، روغن تقویت مو پلاس می تواند بهترین گزینه برای شما باشد، زیرا کاملا طبیعی بوده و به راحتی قابل استفاده است. روغن تقویت مو پلاس و انواع روغن های گیاهی اصل و اورجینال را می توانید از از فروشگاه آنلاین مرهم طب خریداری کنید.
برای اثربخشی بهتر روغن تقویت مو پلاس پیشنهاد می شود که حدالامکان از شامپو های شیمیایی استفاده نکنید. پیشنهاد می شود در وضعیتی که مو ها دچار ریزش هستند به دلیل ضعف در ریشه مو از شامپو های گیاهی که فاقد سولفات و مواد شیمیایی هستند استفاده کنید. 

شامپو گیاهی بدون سولفات برای تقویت مو 

شامپو ارگانیک مرهم طب شامپویی کاملا گیاهی است که از ترکیب عصاره گیاهان دارویی و روغن های گیاهی چون گل ختمی، بابونه، گزنه، آلوئه ورا، روغن بادام شیرین، زیتون، سدر و .. تشکیل شده است. 
این شامپو گیاهی فاقد سولفات و هرگونه ماده شیمیایی است و فرمولاسیون آن به گونه ای تنظیم شده است که می تواند PH پوست سر را متعادل کرده و از خشکی و یا چرب شدن بیش از حد پوست سر جلوگیری کند. 
از سوی دیگر وجود عصاره و روغن چندین نوع گیاه دارویی موثر در ترکیبات آن موجب شده است که با استفاده مداوم از این شامپو گیاهی، ریزش مو کاهش پیدا کند و رطوبت مورد نیاز در ساقه های مو حفظ شود. همین امر بروز موخوره را تا حد چشمگیری کاهش می دهد و از خشکی و وزی مو پیشگیری می کند. 
شامپو ارگانیک مرهم طب برای مو های رنگ شده و آسیب دیده بهترین گزینه است و برای کسانی که دچار ریزش مو بعد از کرونا شده اند توصیه می شود. این شامپو در دو نوع برای موهای خشک و آسیب دیده و موهای چرب و معمولی در فروشگاه آنلاین مرهم طب موجود است. 

در آخر 

ریزش مو بعد از کرونا در بسیاری از افراد به دلیل استرسی که این ویروس به بدن و سیستم ایمنی وارد می کند، رخ می دهد، اما کاملا موقتی است و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و اضطراب می توان آن را در سریع ترین زمان کنترل کرد.