تقویت سیستم ایمنی و مقابله سرماخوردگی 

آیا با سرد شدن هوا شما هم نگران سرما خوردگی می شوید؟ آیا به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی خود در فصل سرما مرتبا دچار لرز و بیماری های فصلی می شوید؟ آیا می دانید که با تقویت سیستم ایمنی خود آن هم فقط با استفاده از گیاهان دارویی، می توانید از شر این بیماری های ویروسی خلاص شوید؟

در زمستان و روز های سرد سال برای جلوگیری و کاهش احتمال مریض شدن لازم است اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید تا از آلودگی های ویروسی و میکروبی در امان بمانید. به همین دلیل شما به یک سیستم ایمنی سالم و قوی نیاز دارید.
سیستم ایمنی قوی در دور نگه داشتن ویروس و باکتری های بیماری زا از شما نقش حیاتی دارد و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی و یا سیستم ایمنی ضعیف هستند، اغلب بیمار می شوند و حتی ممکن است علائم آنها در مقایسه با دیگران شدیدتر باشد. روش های مختلفی برای بهبود سیستم ایمنی بدن وجود دارد که بدن شما را آماده مبارزه با هرگونه عوامل بیماری زای خارجی می کند. شما می توانید سیستم ایمنی خود را با ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی یا با قرار دادن برخی مواد غذایی در برنامه غذایی خود تقویت کنید. 

 


 
مصرف گیاهان دارویی یکی از راه های ساده اما مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.
گیاهان دارویی که به صورت طبیعی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند، در فصل های پاییز و زمستان به صورت روزانه مصرف می شوند تا با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، احتمال تسلیم شدن بدن در برابر عفونت های ویروسی شایع را کاهش دهند.
این گیاهان دارویی فواید مفید بیشماری دارند، اما آهسته عمل می کنند، بنابراین برای سودمند بودن و گرفتن بهترین نتیجه، باید مرتباً مصرف شوند.
 
حال با علم بر تاثیر این موضوع بر سلامت بدن و ایمنی آن، می توانیم با مصرف گیاهان دارویی، مغز ها و ادویه های حاصل از آن به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازیم.
در این مقاله ما به شما انواع گیاه، دانه و ادویه را معرفی خواهیم کرد که به کمک مصرف آن ها می توانید به سیستم ایمنی بدن خود جانی دوباره بدهید.

تقویت سیستم ایمنی به کمک گیاهان دارویی:

  • آندروگرافیس:

آندروگرافیس گیاهی است که معمولاً در کشورهای آسیایی برای جلوگیری از آنفلوانزا و تسکین مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، تب و گلودرد استفاده می شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است و اعتقاد بر این است که می تواند خون را نیز تصفیه کند و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها تقویت کند.

  • اکیناسه یا گیاه سرخارگل:

یکی از تقویت کننده های سیستم ایمنی که بسیار محبوب است، گیاه اکیناسه و یا همان سرخارگل است. اکیناسه با تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید سلول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث واکنش بهتر آن در مقابل بیماری می شود.  
یک متاآنالیز در سال 2015 به این نتیجه رسید که گیاه اکیناسه بیشترین سود را برای افرادی که دچار ضعف و یا نقص سیستم ایمنی هستند، دارد.
اکیناسه خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا 35 درصد کاهش می دهد. بهتر است از اکیناسه هنگامی که در پشت گلو احساس خارش می کنید استفاده کنید، تا تاثیر آن را در مقابل سرما خوردگی متوجه شوید.
نوشیدن عرق اکیناسه یکی از بهترین راه ها برای مصرف آن است اما استفاده آن به صورت چای و دمنوش نیز مفید است. 

  • الدربری یا آقطی:

الدربری یا آقطی، گیاهی است که از زمان‌های دور، بخاطر خواص درمانیش مورد استفاده قرار می گرفته است. از الدربری برای رفع امراض مختلف مانند دفع بلغم و صفرا استفاده می‌ شود و خاصیت ضد قارچ، ضد باكتری و ضد میكروب دارد. بنابراین در ازبین بردن مشکلات سلامتی، بسیار مفید است. همچنین شواهدی وجود دارد که گیاه الدربری در درمان آنفولانزا نیز موثر است. این ماده معمولاً به صورت شربت یافت می شود، اما از عصاره آن نیز استفاده می شود.

 

 

  • میخک: 

میخک با تحریک کردن آنزیم‌های هاضمه، باعث ترشح آن ها و سهولت عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. میخک‌ به دلیل داشتن خواص ضدمیکروبی با برخی پاتوژن‌های انسانی نیز مقابله می‌کند.
عصاره میخک برای از بین بردن عوامل بیماری ‌زا بسیار قوی است به گونه ای که توانایی مقابله با باکتری هایی که عامل بیماری وبا هستند را نیز دارد. میخک می تواند برای مبارزه با سرطان نیز مصرف شود.
براساس تحقیقی که در مجله آکسفورد به چاپ رسیده است، استفاده از میخک برای کنترل سرطان ریه در مراحل نخست مفید واقع شده است. میخک دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه می‌تواند از اندام‌های مختلف بدن به ویژه کبد در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. غنچه خشک میخک حاوی ترکیباتی است که ایمنی بدن را با افزایش گلبول‌های سفید تقویت می‌کند و حتی باعث بهبود ازدیاد حساسیت تأخیری نیز می‌شود. ازدیاد حساسیت تأخیری، بروز نوعی حساسیت و آلرژی در بدن است که در بعضی از افراد در مواجهه با برخی آنتی ‌ژن‌های بیگانه رخ می‌دهد.
 

  • ریشه جینسینگ:

مطالعات متعدد نشان داده که جینسینگ سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و به عنوان درمان طبیعی برای دیابت به کار می رود. علاوه بر این جینسینگ حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون و هیپرگلیسمی افراد دیابتی کمک می کند. مصرف جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی دارای آنتی ‌اکسیدان، سیستم ایمنی را تقویت می کند. ریشه جینسینگ می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، بنابراین اگر فشار خون بالایی دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا از مصرف این داروی گیاهی بپرهیزید.

  • زنجبیل:

زنجبیل یک ترکیب ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد التهابی است. زنجبیل در تسکین گلو درد، رفع حالت تهوع و گاز روده بسیار موثر عمل میکند. همچنین به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی زیاد، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
برای افزایش مصرف زنجبیل می توانید آن را با چای و یا حتی بصورت نوشیدنی میل کنید. زنجبیل را می توانید در رژیم غذایی خود به صورت خرد شده که به غذا اضافه شده است نیز استفاده کنید.

  • سیر:

سیر یک غذای فوق العاده است که برای درمان بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی استفاده می شود. سیر می تواند گیاهی دارویی با بوی تند باشد که تقریباً در هر آشپزخانه یافت می شود. سیر دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد التهاب است. سیر حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون در بدن می شود و باعث از بین رفتن باکتری ها و ویروس های خارجی می شود. برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن می توانید مقدار سیر موجود در غذای خود را افزایش دهید.

تقویت سیستم ایمنی به کمک دانه های گیاهی:

  • سیاه دانه:

یکی از دانه هایی که بسیار برای سلامتی مفید است، سیاه دانه است. سیاه دانه می تواند به چندین روش برای سلامت قلب مفید باشد زیرا دارای فیبر زیادی است. رژیم های غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط هستند. به ازای مصرف هر 7 گرم فیبر اضافی در روز ، خطر بیماری قلبی 9٪ کاهش می یابد. با توجه به این موضوع مصرف سیاه دانه به دلیل این که حاوی فیبر است، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. همچنین سیاه دانه حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که نقش مهمی در سلامت قلب شما دارند و خطر ابتلا به کلسترول بالا را نیز کاهش می دهد.
 

  • دانه چیا:

دانه های کوچک چیا سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند. همچنین باعث کاهش التهاب و تنظیم پاسخ های التهابی در بدن می شود. می توانید از دانه چیا به صورت پودینگ استفاده کنید تا علاوه بر لذت بردن از آن، از خواص دارویی دانه چیا نیز بهرمند شوید.
 

  • تخم کدو تنبل:

تخم کدو تنبل سرشار از روی، آهن و ویتامین E است که برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید است. تخم کدو تنبل همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی است. تخم کدو تنبل به رشد سلول ها کمک می کند و روحیه شما را بهبود می بخشد. داشتن خواب کافی و عمیق باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن می شود. مصرف تخم کدو تنبل نیز باعث می شود که خوابی با کیفیت را تجربه کنید. می توانید مقداری دانه کدو تنبل بر روی سالاد خود بپاشید تا از فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی بهره مند شوید.

  • تخمه آفتابگردان:

تخمه آفتابگردان منبع غنی از ویتامین E و مواد مغذی است. دانه های کوچک و ترد آفتابگردان حاوی سلنیوم هستند که به بدن در مبارزه با نوع خاصی از سرطان و ساخت ایمنی بهتر کمک می کند. آنتی اکسیدان و ویتامین E موجود در دانه های آفتابگردان با رادیکال های آزاد مقابله می کنند و حتی برای پوست شما مفید هستند. برای مصرف تخمه آفتابگردان می توانید آن را به سالاد یا بلغور جو دوسر خود اضافه کنید.

تقویت سیستم ایمنی به کمک ادویه ها:

  • زردچوبه:

ادویه زردچوبه در آشپزی هندی و همینطور در آشپزخانه های ایرانی بسیار محبوب است. اما محبوبیت و استفاده از زردچوبه فقط به آشپزخانه و آشپزی خلاصه نمی شود و این ادویه خاصیت درمان بیماری های بی شماری را نیز دارد.
کورکومین، که ترکیب اصلی زردچوبه است، دارای قابلیت تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ترکیب سلول های سفید خون را در بدن فعال می کند، که به نوبه خود پاسخ آنتی بادی ها را در مقابله با میکروب ها و ویروس ها افزایش می دهد. 

  • دارچین:

هزاران سال است که از دارچین به دلیل خواص درمانیش استفاده می شود. دارچین التهاب را از بین می برد و باعث دفع عفونت می شود و حتی بافت های آسیب دیده را التیام می بخشد. دارچین همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی است و دارای اثرات ضد دیابتی نیز می باشد. از طرفی به کاهش خطر بیماری های قلبی هم کمک می کند.

  • آویشن:

خواص ضد التهابی موجود در آویشن از التهابات مزمن بدن جلوگیری کرده و می تواند مشکلات آکنه را حل کند. چای آویشن برای تقویت هضم غذا و کاهش نفخ مفید است. آویشن می تواند زخم معده را نیز درمان کند.
گیاه آویشن به دلیل غنی بودن از پتاسیم در کنترل فشار خون و ضربان قلب موثر است. خواص ضد باکتریایی آویشن مزایای زیادی برای مبارزه با انواع قارچ ها و باکتری ها دارد. آویشن قادر است باکتری های درون و بیرون بدن را از بین ببرد. خواص ضد باکتری موجود در آویشن راه حلی عالی برای درمان بوی بد دهان می باشد، زیرا باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان می شود. آویشن را نیز می توان برای درمان سرفه و گلودرد به کار گرفت. همچنین در طب سنتی برای درمان انواع اسپاسم ها و رفع تنگی نفس و سرفه و سوء هاضمه از این گیاه استفاده می شود. گیاه آویشن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث جلوگیری از عفونت ها و بیماری های مختلف می شود. روغن موجود در آویشن در مغز به حفظ سلامت سلول های بدن و کاهش روند پیری کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک محصولات گیاهی طب سنتی:

محصولات گیاهی طب سنتی، تقویت کننده های طبیعی هستند، که به دلیل داشتن خواص متعدد یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند و موجب واکنش بهتر و قوی تر سیستم ایمنی، نسبت به ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها می شوند.
ما در اینجا لیستی از محصولات طب سنتی برایتان آماده کرده ایم که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

این محصولات گیاهی شامل موارد زیر است:

همانطور که پیش تر هم گفتیم، گیاه اکیناسه سرشار از خواص اعجاب انگیز است که بارز ترین آن ها تحریک گلبول های سفید به رشد و تقویت سیستم ایمنی است. حال با تولید عسل اکیناسه گشنیز، که خود حاوی آنتی اکسیدان است و موجب کاهش فشار خون و کلسترول و حمله قلبی می شود، محصولی فراهم شده است که بسیار برای سلامتی به ویژه تقویت سیستم ایمنی مفید و تاثیر گذار است.
شما می توانید با استفاده از عسل طبیعی و ارگانیک اکیناسه گشنیز از ترکیب خواص این سه ماده بهره مند شوید و به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.

  • قرص جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا که نوعی جلبک دریایی است، حاوی ترکیبات پروتئینی، ویتامینی و مواد معدنی است. قرص جلبک اسپیرولینا که حاوی آنتی اکسیدان است برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند مناسب است. اسپیرولینا خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی را نیز کاهش می دهد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

افزایش تاثیر گیاهان دارویی

برای افزایش تاثیر گیاهان دارویی بر تقویت سیستم ایمنی بدن باید به چند نکته مهم در رابطه با تصحیح سبک زندگی توجه کنیم.
از آن جا که با صنعتی شدن سبک زندگی ها، انسان ها روزانه مورد هجوم مقدار زیادی از مسائل استرس زا قرار می گیرند باید بدانیم که کنترل سطح استرس با توانایی سیستم ایمنی ما رابطه مستقیم دارد. ما باید با کنترل سطح استرس و ایجاد حس شادی در خود به تقویت سیستم ایمنی کمک کنیم. با کنترل و ایجاد مواردی که باعث شوند احساس سرزندگی، شادی، ارتباط و انرژی بیشتر داشته باشیم می توانیم باعث شویم سلول های ایمنی بدن سرحال و توانمند شوند. احساسات ما نقشی اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ما بازی می کنند. (تا آنجا که یک حوزه علمی کامل به نام روان مغز و اعصاب ایمنی وجود دارد) خلق و خوی ما تأثیر عمیقی بر روی گلبول های سفید خون ما (سلولهای ایمنی) دارد. احساس استرس و انزوای اجتماعی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم ایمنی هستند. هورمون های استرس، مانند آدرنالین (اپی نفرین) و کورتیزول عملکرد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند. برعکس، هنگامی که ما در آرامش و شادی به سر می بریم، سلول های ما مولکول های سیگنالینگ عصبی مانند سروتونین، دوپامین و ریلکسین را تولید می کنند که اثر تقویت کننده ای بر سیستم ایمنی بدن دارند.
حال با مدیریت میزان استرس و مصرف مرتب گیاهان دارویی که در اینجا از آن ها نام برده شد، شما می توانید نه فقط در فصل سرما بلکه در تمام فصل ها دارای سیستم ایمنی قوی و سالمی باشید.