افزایش سطح انرژی بدن 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برخی از روز ها بی انرژی و بی حوصله بوده و حوصله انجام هیچ کار و فعالیتی را نداشته باشید. عوامل درونی و بیرونی زیادی از جمله استرس و اضطراب، بی خوابی، بی تحرکی، استعمال الکل و دخانیات، مشکلات هورمونی، کمبود ویتامین و مواد مغذی، کار و فعالیت زیاد و .. بر سطح انرژی بدن تاثیرگذار هستند. 
قطعا ویتامین ها، مکمل ها و قرص های زیادی به شما به عنوان تقویت کننده انرژی معرفی شده و برخی از این پیشنهادات نیز نوشابه و یا غذا های انرژی زا بوده است. 
اما آیا می توان از محصولات گیاهی نیز که بدون عوارض جانبی هستند، برای افزایش سطح انرژی در روز استفاده کرد؟ 
بله چرا که نه! گیاهان دارویی و ترکیبات گیاهی زیادی وجود دارد که می توانند در سریع ترین زمان میزان انرژی و نشاط شما را بالا ببرند. 
به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مطلب به معرفی محصولات گیاهی که برای افزایش سطح انرژی مفید هستند، بپردازیم. بنابراین با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

محصولات گیاهی برای افزایش انرژی و نشاط

  • پودر سوپر انرژی دکتر خیراندیش 

پودر سوپر انرژی همانطور که از اسمش مشخص است برای تقویت انرژی، رفع سستی و بی حالی در تمامی سنین مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات این پودر انرژی زا کاملا گیاهی بوده و بر اساس نسخه های درمانی دکتر خیراندیش تولید شده است. 
افراد مسن که بیشتر از هر زمان دیگری به تقویت انرژی جسمانی نیاز دارند، پودر سوپرانرژی برایشان بهترین گزینه است. از سوی دیگر ورزشکاران و یا افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند، می توانند از پودر انرژی زا دکتر خیراندیش برای افزایش انرژی و نیرو جسمانی خود در حین ورزش و فعالیت بدنی استفاده کنند. 
همانطور که گفتیم ترکیبات این پودر انرژی زا کاملا گیاهی بوده و هیچ گونه ماده شیمیایی در ترکیبات آن بکار برده نشده است. 

 

 

  • دمنوش انرژی زا مرهم طب

دمنوش انرژی زا مرهم طب نوشیدنی انرژی زا است که از ترکیب گیاهان دارویی نشاط بخشی چون گل سرخ، چای به، هل، بهارنارنج، دارچین، زنجبیل و .. تشکیل شده است. طبیعیت این دمنوش گرم است و در فصول سرد سال و یا در مواقعی که احساسم بی انرژی بودن و کسلی می کنید، می تواند شما را شارژ کند و انرژی و نشاط از دست رفته را به شما برگرداند. 
دمنوش انرژی زا مرهم طب همچنین جریان خون را در بدن افزایش می دهد و برای افزایش متابولیسم و کاهش علائم افسردگی نیز مفید خواهد بود.

 

 

  • عسل ترکیبی انرژی زا

عسل انرژی زا در طب سنتی به ترکیب عسل طبیعی، گرده گل و ریشه جینسینگ گفته می شود که برای افزایش سطح انرژی و تقویت سیستم ایمنی فوق العاده عمل می کند. طرز تهیه و استفاده آن نیز به این صورت است که 25 گرم گرده گل و 25 گرم ریشه جینسینگ را به همراه یک کیلوگرم عسل طبیعی ترکیب کرده و روزانه یک قاشق مرباخوری ترجیحا صبح ها میل می کنید.

اما چرا به این ترکیب بمب انرژی زا می گویند؟ 

گرده گل که توسط زنبور های عسل تهیه می شود یکی از کامل ترین خوارکی ها در طبیعت شناخته می شود زیرا تمامی ویتامین و مواد ضروری و مورد نیاز بدن انسان را در خود جای داده است. شاید عجیب باشد اما گرده گل حاوی مقادیر بالایی پروتئین و آمینو اسید است و می تواند به سلامت بافت های بدن کمک کند. از سوی دیگر این دانه مغذی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است و می تواند بدن انسان را در برابر انواع ویروس و رادیکال های آزاد مقاوم کند. 
ریشه جینسیگ نیز هزاران سال است که در طب سنتی شناخته است و برای تقویت انرژی و نشاط، تقویت قوای جسمانی و جلوگیری از خستگی و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. 
در نتیجه ترکیب این دو ماده مغذی در کنار عسل که خود یک غذای کامل و مغذی است، بمب انرژی به نام عسل انرژی زا تولید می کند. مصرف عسل انرژی زا می تواند سطح انرژی شما را در آغاز روز بالاببرد و راندمان فعالیت های روزانه شما را نیز افزایش دهد. 

  • چای ماسالا؛ چای انرژی زا 

چای ماسالا که به آن چای ادویه نیز گفته می شود، معمولا از ترکیب میخک، زنجبیل، دارچین، بادیان ستاره ای، هل و فلفل سیاه تهیه می شود و بسیار گرم و انرژی زا است. از آنجایی که کمبود انرژی و کسلی معمولا از سرد شدن طبیعت بدن نشات می گیرد، نوشیدن چای ماسالا به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی با طبع گرم و خشک، می تواند سردی و رطوبت بدن را از بین ببرد و جریان خون را در بدن افزایش دهد. این امر می تواند باعث افزایش سطح انرژی و متابولیسم بدن شود و ترکیبات آنتی اکسیدانی که در آن وجود دارد، سیستم ایمنی را نیز در فصل سرما تقویت می کند.

 

 

از این ترکیب می توان به عنوان بمب انرژی 2 نام برد، زیرا علاوه بر اینکه بسیار مقوی است، خوردن آن در وعده صبح می تواند سطح انرژی شما را در طول روز حفظ کند. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که یک قاشق مربا خوری از هرکدام را با یکدیگر ترکیب کرده و در وعده صبحانه میل کنید. 
داشتن طبع گرم و وجود مواد مغذی و انرژی زا در عسل، شیره انگور و ارده کنجد، این ترکیب را به یک ترکیب انرژی زا خاص و ویژه تبدیل کرده است، که هم طبیعی بوده و هم به سادگی قابل دسترس است. 

  • قوتو چهل گیاه 

قوتو یا قووت از سوغاتی های پرطرفدار شهر کرمان و سیرجان است که از ترکیب چندین گیاه دارویی، میوه خشک، دانه ها و مغز ها، حبوبات و .. تشکیل شده است. وجود انواع مختلفی از ترکیبات مقوی در آن باعث شده است که با خوردن آن تمامی مواد مغذی و مورد نیاز به بدن منتقل شود. از طرفی طبیعت قوتو گرم است و می تواند سردی و رطوبت را از بدن دفع کند و با داشتن مواد مغذی و انرژی زا سطح انرژی شما را در تمام روز حفظ کند. 
قوقتو همچنین برای ورزشکاران، زنان باردار، تقویت قوای جنسی، افزایش وزن نیز مناسب است و توسط پزشکان طب سنتی مصرف آن به همه افراد توصیه می شود.
لازم به ذکر است که تمامی محصولات گفته شده در فروشگاه مرهم طب موجود بوده و به سراسر ایران قابل ارسال است.

 

 

نکات مهم برای افزایش سطح انرژی

علاوه بر مصرف محصولات گیاهی گفته شده، انجام موارد زیر می تواند در افزایش سطح انرژی شما موثر باشد: 

  • استرس و اضطراب را کنترل کنید

استرس و اضطراب مقادیر بالایی انرژی مصرف می کند. صحبت با یک تراپیست یا روان درمانگر می تواند برای کاهش و یا کنترل استرس مفید باشد. درمان‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تای چی نیز ابزارهای موثری برای کاهش استرس هستند.

حتما بخوانید: قطره لاویگل؛ قطره گیاهی برای کنترل استرس و اضطراب

  • مشغله کاری خود را کاهش دهید

یکی از دلایل اصلی خستگی کار زیاد است. کار بیش از حد می تواند شامل تعهدات حرفه ای، خانوادگی و اجتماعی باشد. سعی کنید فهرست فعالیت های خود را ساده کنید. اولویت های خود را بر اساس مهمترین وظایف تعیین کنید. آنهایی را که اهمیت کمتری دارند را کم کنید. 

  • ورزش کنید

ورزش داشتن یک خواب راحت را برای شما تضمین می کند. همچنین به سلول های شما انرژی بیشتری برای سوخت و ساز می دهد و اکسیژن را به گردش در می آورد. ورزش می تواند منجر به افزایش سطح دوپامین مغز شود که به بهبود خلق و خو کمک می کند. هنگام پیاده روی، به طور دوره ای سرعت خود را افزایش دهید تا از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار شوید.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

می دانید که استعمال سیگار و دخانیات می تواند سلامتی شما را تهدید می کند. اما ممکن است ندانید که سیگار در واقع انرژی شما را با ایجاد بی خوابی تخلیه می کند. نیکوتین موجود در تنباکو یک محرک است، بنابراین ضربان قلب را تسریع می‌کند، فشار خون را افزایش می‌دهد و فعالیت امواج مغزی مرتبط با بیداری را تحریک می‌کند و به خواب رفتن را برای فرد دشوار می‌کند. هنگامی که به خواب رفتید، قدرت اعتیادآور آن می تواند شما را با هوس استفاده مجدد از آن بیدار کند.

  • خواب خود را کنترل کنید

اگر فکر می کنید ممکن است کم خواب باشید، سعی کنید در طول روز کمتر بخوابید. این توصیه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تعیین میزان خوابی که واقعاً به آن نیاز دارید، می تواند مدت زمانی را که در رختخواب می گذرانید و نمی خوابید کاهش دهد. این فرآیند خوابیدن را آسان‌تر می‌کند و خواب آرام‌تری را در درازمدت به ارمغان می‌آورد. نحوه کنترل آن نیز به این صورت است:

از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
شب اول دیرتر از حد معمول به رختخواب بروید و فقط چهار ساعت بخوابید.
اگر احساس کردید که در طول آن دوره چهار ساعته خوب خوابیده اید، شب بعد ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دیگر بخوابید.
 

  • غذا های مغذی بخورید

خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین - که قند آنها به کندی جذب می شود - به شما کمک می کند از کاهش انرژی که معمولاً پس از خوردن قندهای سریع جذب شونده یا نشاسته های تصفیه شده رخ می دهد جلوگیری شود. غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین شامل غلات کامل، سبزیجات پر فیبر، آجیل و روغن های سالم مانند روغن زیتون هستند. به طور کلی غذاهای پر کربوهیدرات دارای بالاترین شاخص گلیسمی هستند. پروتئین ها و چربی ها دارای شاخص گلیسمی نزدیک به صفر هستند.

حتما بخوانید: اهمیت تغذیه در سنین مختلف از دیدگاه دکتر کردافشاری

  • آب بنوشید

تنها ماده مغذی که نشان داده شده است عملکرد بدن را برای همه فعالیت‌های استقامتی متوسط افزایش می‌دهد آب است. اگر بدن شما به کمبود مایعات دچار است، یکی از اولین نشانه های آن احساس خستگی خواهد بود.