انواع پلو

در آشپزی ایرانی، پلو از تنوع بالایی برخوردار است و به روش های مختلف پخته می شود. انواع پلو های ایرانی شامل پلو ساده، لوبیا پلو، شوید پلو باقالی، عدس پلو، زرشک پلو، شیرین پلو، لوبیا چشم بلبلی پلو و ... است. در طب سنتی طبخ غذا به روش درست می تواند طبیعت غذایی که می خوریم را تحت تاثیر قرار دهد و برنج نیز به دلیل ماهیت سردی که دارد بهتر است با روش های مناسب پخته شود تا کمترین ضرر را برای بدن داشته باشد. در نتیجه در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه انواع پلو های ایرانی را مطابق با دستورالعمل های دکتر کرد افشاری در کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین اگر علاقمند به روش تهیه انواع پلو مطابق با دستورالعمل های طب سنتی هستید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع نان و شیرینی با جو دوسر

طرز تهیه پلو ساده 

نکته مهم: بهتر است برنج را از 6 ساعت قبل با آب و نمک بخیسانید و قبل از پخت آب و نمک را خالی کنید.

مواد مورد نیاز برای 4 نفر:

4 پیمانه برنج 
1 قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج 
4 قاشق غذاخوری روغن زیتون 

نمک به مقدار لازم 

طرز تهیه پلو ساده در طب سنتی 

برنج را پاک کرده و 3 الی 4 بار آن را با آب ولرم بشویید. دقت داشته باشید که نباید برنج را مشت کنید، زیرا موجب خرد شدن برنج می شود. 
به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب به همراه نمک و پودر سبوس را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس ظرف برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. هنگامی که آب برنج تبخیر شد، روغن را اضافه کرده و درب برنج را همراه با دم کنی بگذارید تا به مدت 45 تا 60 دقیقه دم بکشد. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع شیر گیاهی در طب سنتی

طرز تهیه کلم پلو با دستور طب سنتی 

مواد مورد نیاز برای تهیه کلم پلو 

4 پیمانه برنج 
3 لیوان کلم برگ خرد شده 
1 عدد هویج متوسط
1 عدد پیاز متوسط
2 عدد گوجه فرنگی 
1 لیوان سبزی پلویی خرد شده خشک یا تازه 
یک عدد سیب زمینی متوسط برای ته دیگ 
½ لیوان عدس 
1 قاشق چایخوری ادویه خورشتی مرهم طب 
7 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کنجد 
نصف قاشق غذاخوری از هرکدام از ادویه های زیر: 
زیره، زعفران، دارچین، هل، فلفل سیاه 
2 قاشق غذاخوری شوید خشک 
1 قاشق مرباخوری ریحان خشک 
نمک به مقدار لازم 

دستورالعمل تهیه کلم پلو با دستور طب سنتی

ابتدا عدس را پخته و سپس کلم، هویج، پیاز و گوجه فرنگی را خرد کرده و به همراه یک لیوان آب بپزید. نمک و ادویه ها را اضافه کرده و در انتها روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط سبزیجات جا بی افتد و در نهایت عدس پخته را اضافه کنید. 
برنج را همراه با آب و نمک بپزید و سپس آبکش کنید. کف قابلمه را چرب کرده و سیب زمینی های حلقه حلقه شده را کف آن پچینید. 
به ترتیب یک لایه برنج، زغفران دم کرده، سبزی های خشک یا خرد شده و مخلوط سبزیجات پخته شده را اضافه کنید. درب قابلمه را همراه با دم کنی بگذارید و اجازه دهید کلم پلو دم بکشد. (حدود 45 دقیقه) در انتها نیز کمی روغن به آن اضافه کرده و سپس سرو کنید. 
نکته مهم: افرادی که به بیماری های سوداوی مبتلا هستند، باید از این غذا به مقدار کمتری استفاده کنند. 

حتما بخوانید: طرز تهیه انواع شربت سنتی با طعم و خواص متنوع

طرز تهیه لوبیا پلو با توصیه های طب سنتی

مواد مورد نیاز: 

3 پیمانه برنج
1 عدد پچیاز متوسط
1 عدد هویج
3 لیوان لوبیا سبز خرد شده 
3 یا 4 عدد گوجه فرنگی
½ فلفل دلمه ای 
گوشت چرخ کرده 150 گرم (دلخواه)
روغن زیتون 7 تا 8 قاشق غذا خوری
نصف قاشق چایخوری از هر کدام از ادویه های زیر: 
زردچوبه، زیره سیاه، جوزهندی، هل، زعفران
یک قاشق مرباخوری دارچین 
نمک و فلفل به مقدار لازم 

دستورالعمل تهیه لوبیا پلو 

پیاز را همراه با هویج رنده شده و روغن در قابلمه بریزید و با روغن تفت دهید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده هم استفاده می کنید آن را در این مرحله به پیاز و هویج اضافه کنید و تفت دهید تا مواد تغییر رنگ دهند. بعد از اینکه مواد از خامی در آمدند، لوبیا سبز هایی را که در اندازه های 2 سانتی متری خرد شده اند، به مواد اضافه کنید. سپس گوجه فرنگی ها را رنده و یا در مخلوط کن خرد کرده و به همراه یک لیوان آب به مواد اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید مواد به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزد و جا بی افتد. برنج را خیسانده و آب کش کنید و مواد آماده شده به همراه زعفران دم کرده، شوید خشک و دارچین را لا به لای برنج ریخته و به مدت 45 دقیقه اجازه دهید دم بکشد. 

حتما بخوانید: طرز تهیه حلیم در طب سنتی

طرز تهیه شوید باقالی پلو 

4 پیمانه برنج 
1 قاشق غذاخوری سبوس برنج 
400 گرم یا 6 قاشق غذاخوری شوید خشک 
4  قاشق غذاخوری روغن زیتون 
200 گرم لپه باقالی تازه 
نمک به مقدار لازم 

دستورالعمل تهیه باقالی پلو در طب سنتی 

باقالی ها را با مقدار مناسبی آب تا زمانی که نیم پز شوند، بپزید سپس شوید های خرد شده را با باقالی ها، برنج، سبوس برنج و آب و کمی نمک مخلوط کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و آب آن خشک شود. سپس روغن را اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا شوید باقالی پلو دم بکشد. 
نکته: در صورتی که از شوید تازه استفاده می کنید، کمتر از حد نرمال آب اضفه کند، زیرا سبزی تازه حاوی آب است و موجب خمیر شدن برنج می شود. 

طرز تهیه ته چین اسفناج با دستورالعمل طب سنتی 

مواد مورد نیاز: 

4 پیمانه برنج 
200 گرم گوشت بدون استخوان 
نیم کیلوگرم اسفناج 
100 گرم آلو 
2 عدد پیاز متوسط 
زعفران دم کرده، روغن و نک به مقدار لازم 

دستورالعمل تهیه 

گوشت را به همراه نصف پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند سپس کمی آب به آن اضافه کنید و حرارت ملایم آن را بپزید. آلو ها را بشویید و همراه کمی نمک در مراحل نهایی پخت به گوشت اضافه کنید. باقی پیاز ها را به همراه روغن در ماهیتابه تفت داده و اسفناج را خرد کرده و به پیاز ها اضافه کنید و تفت دهید. کمی نمک به اسفناج ها اضفه کنید. برنج را شسته و به همراه آب بر روی حرارت قرار دهید تا بپزد سپس آن را آبکش کنید. کف قابلمه روغن ریخته و سپس نصف برنج را همراه با گوشت و اسفناج در قابلمه بریزید، سپس مابقی برنج را روی مواد ریخته و زعفران را اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه دم بکشد.