چه عواملی باعث ایجاد موخوره می شود؟

موخوره زمانی ایجاد می شود که انتهای ساقه مو خشک، شکننده و فرسوده شده باشد، به همین دلیل ساقه مو حالتی چند شاخه پیدا می کند و از هم می پاشد. 
قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی نامناسب و استفاده از روش های حالت دادن مو مثل سشوار کشیدن، صاف کردن و فرکردن موها با اتو مو ممکن است باعث شکستگی ساقه مو شود. 
موخوره همچنین ممکن است بر اثر استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپو های حاوی سولفات و پارابن برای مو نیز ایجاد شود. همچنین در خانم ها نزدیک شدن به زمان یائسگی باعث می شود موخوره و شکنندگی مو ها افزایش پیدا کند. در واقع با کاهش سطح استروژن، روغن های طبیعی تولید شده در پوست سر کاهش می یابد و در نتیجه ممکن است موها خشک شده و احتمال شکستن آنها بیشتر شود.

با توجه به اینکه افراد زیادی از محصولات شیمیایی برای مو های خود استفاده می کنند و معمولا برای خشک کردن مو های خود از براشینگ کمک می گیرند، موخوره به مشکلی شایع در میان افراد بویژه خانم ها تبدیل شده است.

 

 

چگونه می توان موخوره را از بین برد؟

موخوره و چند شاخه شدن انتهای ساقه مو قابل درمان نیست و تنها راه خلاص شدن از آن، کوتاه کردن مو با قیچی مخصوص کوتاهی مو است.
روش دیگر نیز پیچاندن دسته کوچکی از مو ها و قیچی کردن موهایی است که از دسته مو ها بیرون زده اند.
استفاده از ماسک مو نیز می تواند به جلوگیری از موخوره کمک کند. زیرا ساقه مو ها را مرطوب کرده و از خشکی و آسیب به فولیکول های مو پیشگیری خواهد کرد. 

 

 

محصولات طبیعی برای کمک به درمان موخوره شدید

اگر به دنبال محصولی هستید که مو های شما را از موخوره در امان نگه دارد تلاش کنید محصولی را انتخاب کنید که علاوه بر رطوبت رسانی به مو هایتان، مواد مغذی و ویتامین های ضروری را نیز به ساقه های مو انتقال دهد.

روغن های گیاهی که در ادامه معرفی می شوند به دو روش برای درمان موخوره استفاده می شوند. روش اول استفاده از آن ها قبل از حمام است. به این صورت که 2 ساعت قبل از حمام تمام ساقه مو را با آن ها ماساژ می دهید و با یک حوله گرم مو ها را می پوشانید، بعد از گذشت 2 ساعت مو ها را با شامپو گیاهی شست و شو می دهید.

روش دوم نیز به این صورت است که بعد از حمام زمانی که موها نیمه خشک و نم دار هستند، چند قطره از روغن گیاهی را انتهای ساقه مو از بالا به پایین ماساژ می دهید تا مو ها نرم و لطیف شوند. این روش کمک می کند تا ساقه های مو بعد از حمام خشک نشود. در نتیجه احتمال شکنندگی و بروز موخوره نیز کاهش پیدا می کند.

محصولات مراقبتی مو که به پیشگیری از موخوره کمک می کنند شامل موارد زیر هستند:

  • روغن بادام شیرین برای موخوره

روغن بادام شیرین که از دانه های بادام استخراج می شود، یک آبرسان ومرطوب کننده طبیعی است که بعد از استفاده موها را چرب و سنگین نمی کند. روغن بادام شیرین سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها است و می توان آن را بعد از حمام به انتهای ساقه های مو که مرطوب و نم دار هستند، ماساژ داد. این روش باعث می شود که رطوبت لازم به مو هایتان انتقال داده شود و ساقه مو خشک و در نتیجه شکننده نشود.

 

 

روغن آرگان از مغز دانه درختان آرگان بومی کشور مراکش استخراج می شود. روغن آرگان که به طلای مایع نیز معروف است، مرطوب کننده عمیق پوست و مو بوده و درخشندگی و نرمی را به موهای شما باز می گرداند. برای استفاده از روغن آرگان برای تقویت مو و رهایی از موخوره، چند قطره از آن را بر روی انتهای ساقه های مو مرطوب و نم دار از بالا به پایین ماساژ داده و سپس مو ها را با شانه چوبی، شانه کنید.

 

 

  • ماسک مو پروتئینی برای درمان موخوره شدید

استفاده از یک ماسک مو طبیعی که حاوی مواد مغذی است می تواند علاوه بر رطوبت رسانی به مو، فولیکول های مو را نیز در برابر آسیب محافظت کرده و از ایجاد موخوره جلوگیری کند.
ترکیبی از میوه یا روغن آووکادو خالص، تخم مرغ و چند قطره روغن زیتون یا آرگان یک ماسک مو پروتئینی برای مو را تشکیل می دهد. این ماسک مو طبیعی حاوی چربی های بسیار مفید و ویتامین E و K است و موها و فولیکول های ساقه مو را نرم، مرطوب، ترمیم و محافظت می کند. در نتیجه استفاده مداوم از آن (2 بار در هفته) می تواند منجر به این شود که موهای سالم تری داشته باشید و از شر موخوره ها خلاص شوید. 

 

 

روغن مورینگا از دانه های درخت مورینگا اولیفرا روغن گیری می شود و به دلیل اینکه دارای خواص و فواید منحصر به فرد است، به عنوان روغن گیاه معجزه گر نیز شناخته می شود. روغن مورینگا سرشار از چربی های مفید، پروتئین، ویتامین آ، ای و سی و آنتی اکسیدان های قدرتمند است و می تواند مو های شما را تغذیه و رطوبت رسانی کند. مورینگا خشکی مو را بر طرف می کند و با رساندن رطوبت و مواد مغذی به فولیکول های ساقه مو، موجب استحکام فولیکول های مو شده و از چند شاخه شدن و تخریب ساقه مو پیشگیری می کند. روغن مورینگا یکی از موثر ترین روغن های گیاهی برای تقویت پوست و مو به شمار می رود و به همین دلیل در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو از آن استفاده می شود. 

 

 

سبوس برنج تنها در آشپزی کاربرد ندارد و می توان از خواص ویژه آن برای تقویت مو و درمان موخوره نیز بهره مند شد. این روغن حاوی ویتامین های گروه ب، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب امگا 3 و 6 است. در نتیجه استفاده منظم از روغن سبوس برنج می تواند مو های شما را ضخیم تر کرده و خشکی و شکنندگی مو هارا نیز برطرف کند. روغن سبوس برنج را می توانید در انواع ماسک مو های خانگی استفاده کنید و یا با ترکیب آن با روغن هایی مثل روغن آرگان، نارگیل و یا روغن رزماری خواص و اثربخشی آن را چندین برابر کنید. 

 

 

  • روغن ترکیبی نارگیل، آرگان و ماکادمیا برای جلوگیری از موخوره

استفاده از ترکیب سه روغن مغذی نارگیل، آرگان و ماکادمیا که دارای بافتی فوق العاده چرب با خاصیت جذب بالا هستند، باعث می شود بلافاصله بعد از استفاده سریع جذب ساقه مو شوند و رطوبت و نرمی مورد نیاز را به مو های شما انتقال دهند. به همین دلیل استفاده منظم از این سه روغن مغذی می تواند از بروز موخوره در انتهای ساقه مو پیشگیری کرده و خشکی و وزی مو ها را از بین ببرد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند در روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن ماکادمیا، استفاده از آن ها بشکل ترکیبی می تواند یک فیلتر محافظتی بر روی ساقه های مو ایجاد کرده و از آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید و دستگاه های حرارتی مثل سشوار و اتو مو جلوگیری کند.
برای ترکیب این سه روغن نیز کافی است 30 میلی لیتر از هرکدام را در یک بطری شیشه ای تیره رنگ بریزید و با یکدیگر خوب ترکیب کنید. سپس بعد از هر بار شست و شو موها، چند قطره از آن را بر روی ساقه مو های نم دار و مرطوب از بالا به پایین ماساژ دهید تا مو ها نرم و لطیف شوند.

 

 

شامپو های گیاهی که فاقد سولفات، پاربن و مواد شیمیایی مضر هستند، بعد از استفاده مو ها را خشک و وز نمی کنند و چربی مفید پوست سر را که برای نرمی و لطافت ساقه مو نیاز است را، از بین نمی برند. به همین دلیل کسانی که از خشکی و وزی مو رنج می برند و موهایشان سریعا دچار موخوره می شود، باید روتین مراقبت از مو خود را تغییر داده و علاوه بر روغن تراپی مو ها، شامپو های ارگانیک با ترکیبات طبیعی را در روتین خود قرار دهند.

شامپو گیاهی و ارگانیک مرهم طب تمامی این ویژگی ها را دارد و از همه مهم تر فاقد تست حیوانی است. این شامپو در دو نوع برای موهای خشک و موهای چرب موجود است و کسانی که موهای رنگ شده و آسیب دیده دارند نیز می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این شامپو به دلیل داشتن عصاره گیاهان دارویی و روغن های گیاهی چون زیتون، نارگیل، بادام شیرین و .. لطافت و شادابی را به مو های شما بازگردانده و موجب درخشندگی و لطافت بیشتر مو های شما می شود.

 

 

  • روغن تقویت مو سی گیاه و درمان موخوره شدید

این روغن از عصاره 30 نوع گیاه دارویی موثر برای تقویت ریشه و ساقه مو تهیه شده است و به همین دلیل یک روغن کامل برای تغذیه مو محسوب می شود. وجود عصاره گیاهان دارویی چون کندوش، براهمی، بادام، سیاه دانه، رزماری، فندق، نارگیل، جوانه گندم و ... در روغن عصاره سی گیاه باعث شده است که بعد از استفاده بر روی مو تمامی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز را به ساقه و ریشه مو شما منتقل کند و بعد از یک دوره استفاده نیز اثرات درمانی و ترمیم کننده آن بر روی مو کاملا قابل مشاهده است. روغن سی گیاه مو ها را احیا می کند و خشکی و وزی مو را از بین می برد. همچنین در صورتی که بر روی ریشه مو استفاده شود نیز می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و به افزایش ضخامت مو کمک کند. 

 

 

نکات مهم جلوگیری از موخوره 

جلوگیری از ایجاد موخوره کمی دشوار است اما با این وجود، مواردی وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید می توانید از بوجود آمدن موخوره در انتهای مو های خود تا حد زیادی پیشگیری کنید و شدت آن را کاهش دهید.

نکات و ترفندهای جلوگیری از موخوره

  • ترجیحاً هر شش هفته یک بار انتهای ساقه مو را حدود نیم سانت کوتاه کنید.
  • از شست و شو روزانه مو ها پرهیز کنید و در صورتی که هر روز به حمام می روید، بجای شامپو از نرم کننده استفاده کنید. (نرم کننده را فقط به ساقه مو بزنید)
  • از شامپو های گیاهی و طبیعی استفاده کنید که فاقد هرگونه ماده شیمایی مضر باشند. مانند شامپو ارگانیک مرهم طب.
  • بعد از شامپو زدن از نرم کننده استفاده کنید. یا بعد از حمام حتما از یک روغن مناسب مانند آرگان، ماکادمیا یا نارگیل برای چرب کردن انتهای ساقه مو استفاده کنید.
  • برای شانه زدن موهای نم دار از شانه چوبی با دندانه های پهن استفاده کنید. 
  • از رنگ کردن مداوم مو و یا استفاده از روش های مضر برای صافی و احیا مو پرهیز کنید.
  • قبل از براشینگ از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید و استفاده از گرما و حرارت را به حداقل برسانید.
  • از مکمل هایی که موها را تقویت می کنند مانند بیوتین و اسید فولیک استفاده کنید.
  • برخی از مدل های بستن مو، مانند مدل دم اسبی و پیچش مو، می تواند باعث شکستگی انتهای مو شوند. محدود کردن دفعات استفاده از این مدل موها و استفاده از کش مو های نرمتر از آسیب دیدن مو ها جلوگیری می کند.

به طور کلی، موخوره می تواند بر ظاهر موهای شما تأثیر منفی بگذارد و در صورت عدم مدیریت، در طولانی مدت باعث آسیب جدی مو شود.
وقتی صحبت از موخوره و شکنندگی مو می شود، پیشگیری نکته کلیدی کنترل آن است. در صورتی که قصد حذف ابزار های صافی و براشینگ مو های خود را ندارید، برای جلوگیری از آسیب به مو و موخوره استفاده از آن ها را تا حد امکان کاهش دهید.