با همه گیر شدن ویروس کرونا ممکن است به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانیم خود را در برابر این ویروس سالم نگه داریم ؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه های ابتلا نشدن به ویروس کرونا، رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی و همچنین رعایت بهداشت فردی مطابق با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی WHO ، که مهم ترین آن شست و شوی مرتب دست ها میباشد.

همزمان با انجام توصیه های گفته شده ، تقویت عمومی بدن و سیستم ایمنی ، از مهم ترین فاکتور های مقابله با ویروس کرونا خواهد بود.

 

 

حال این سوال مطرح  میشود که چگونه سیستم دفاعی بدن خود را بالا ببریم ؟

رژیم غذایی مناسب ، داشتن فعالیت بدنی ، مدیریت استرس و داشتن خواب کافی از مولفه های اساسی و مهم برای داشتن سیستم ایمنی قوی بدن خواهند بود.

رعایت رژیم غذایی یک از راه های تقویت بنیه بدن و سیستم دفاعی 

داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از روش های بهینه سازی سیستم دفاعی بدن میباشد که میتواند در حفظ سلامتی شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری COVID-19 به شما کمک کند.

مصرف ویتامین ها و مواد مغذی

رژیم غذایی شما باید به صورتی باشد که درصد بیشتر آن را مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن تشکیل داده باشد. زیرا سیستم ایمنی بدن انسان برای انجام فعالیت های خود به مواد مغذی نیاز خواهد داشت.

برای تامین ویتامین ها و مواد مغذی نیمی از بشقاب خود را به سبزیجات و میوه ها اختصاص دهید. 

 

 

مصرف چربی های سالم و مفید

از چربی های سالم مانند روغن زیتون و ماهی قزل آلا و امگا 3 استفاده کنید زیرا موجب کاهش التهاب در بدن شده و پاسخ ایمنی بدن شما نسبت به عوامل بیماری زا را افزایش میدهد. 

 از خوراکی های حاوی پروبیوتیک استفاده کنید

غذا های تخمیر شده دارای باکتری های مفیدی بنام پروبیوتیک هستند که در روده قرار میگیرند و در تقویت دستگاه گوارش شما نقش مهمی دارند.
این غذا ها شامل انواع ماست ها ، کفیر و ...میباشد.

طبق تحقیقات انجام شده باکتری های روده به سلول های ایمنی بدن شما کمک میکند تا سلول های طبیعی و سالم بدن را از میکرو ارگانیسم های مضر و ویروس ها تشخیص دهد. 

در مقاله تقویت سیستم ایمنی بدن با ویتامین ها و مواد معدنی ، بطور کامل خوراکی هایی که برای تقویت سیستم ایمنی موثر هستند گفته شده است.

آیا محصولات گیاهی در طب سنتی برای تقویت عمومی بدن مفید هستند ؟

استفاده از محصولات و گیاهان دارویی موثر برای تامین مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن، از موثرترین راهکار های تقویت بنیه و بالا بردن سیستم دفاعی بدن خواهند بود. 

ترکیب ریشه جینسینگ همراه با گرده گل و عسل موثر در تقویت عمومی بدن

این ترکیب یکی از مقوی ترین ترکیب های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن و از موثر ترین راهکار های تقویت بنیه بدن در طب سنتی میباشد. 

جینسینگ از مغذی ترین ریشه های گیاهی و یکی از مشهور ترین گیاهان دارویی در طب سنتی میباشد و برای هماهنگی فعالیت های جسمی و حیاتی بدن بسیار موثر است.  
از خواص جینسینگ میتوان به کاهش استرس و اضطراب، تقویت بنیه و تقویت عمومی بدن، افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان ناتوانی های جنسی و جلوگیری از پیری زودرس اشاره کرد.

گرده گل یکی از مغذی ترین و کاملترین دانه و ماده های خوراکی است که در طبیعت وجود دارد و سرشار از پروتئین، اسید های آمینه ضروری و آنتی اکسیدان های مفید و انواع ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه B میباشد. در واقع پروتئین موجود در گرده گل به مراتب از پروتئین های حیوانی نیز بیشتر است.
گرده گل یک مکمل غذایی طبیعی است و به دلیل داشتن ویتامین های ضروری و آنتی اکسیدان های مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، یکی از ماده های موثر در تقویت عمومی بدن میباشد و خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش میدهد.

عسل طبیعی به دلیل اینکه از شهد گل ها و گیاهان دارویی توسط زنبور عسل تهیه میشود، یکی از مغذی ترین محصولات طبیعی در طب سنتی میباشد. 

 

 

طرز تهیه ترکیب ریشه جینسینگ، گرده گل و عسل طبیعی :

  • یک عدد ریشه جینسینگ + 25 الی 30 گرم گرده گل + یک کیلوگرم عسل طبیعی

  • ریشه جینسینگ و گرده گل را پودر کرده و به عسل اضافه کنید.

  • صبح ها یک قاشق مرباخوری از ترکیب بدست آمده را میل کنید.

ترکیب این 3 ماده ، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و رساندن مواد مغذی و انواع ویتامین ها به بدن شما شده و استرس و اضطراب را کاهش میدهد.

راه های دیگری نیز برای تقویت عمومی بدن وجود دارد ، که رژیم غذایی یکی از آن ها میباشد. در واقع داشتن خواب کافی ، تحرک بدنی و مدیریت استرس از دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا انجام این فعالیت ها و نکات ، موجب تقویت سیستم دفاعی بدن شما خواهد شد.  

آیا ورزش و تناسب اندام برای تقویت سیستم دفاعی بدن مفید است ؟

درگیر شدن در یک فعالیت بدنی منظم یکی از عالی ترین راه های تقویت بنیه بدن و مدیریت استرس است. تحقیقات گسترده ای در این زمینه نشان داده است که افرادی که دارای تناسب اندام و فعالیت ورزشی منظم هستند در مقابل کسانی که بی تحرک هستند ، کمتر به بیماری های ویروسی و عفونی مبتلا خواهند شد. 
داشتن فعالیت بدنی منظم (برای مثال 30 تا 45 دقیقه پیاده روی سریع که ضربان قلب شما را بالا ببرد یا فعالیت های ورزشی دیگر در خانه ) از شما در برابر خطرات ابتلا به بیماری های مزمن که میتواند قدرت سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهد ، مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و اضافه وزن محافظت میکند.

 

 

انجام فعالیت بدنی ، بطوری که ضربان قلب شما هنگام انجام آن افزایش پیدا کند موجب :

  • بیرون راندن باکتری ها از ریه و کاهش ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری های دیگر خواهد شد.

  • سطح هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را کاهش میدهد. کاهش سطح هورمون های استرس زا ممکن است از کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند.

  • متخصصان در این زمینه عقیده دارند که فعالیت ورزشی ، اندورفین که یک ماده شیمیای در مغز است را تحریک میکند. اندورفین ها نوعی مسکن طبیعی در بدن و بهبود دهنده خلق و خو هستند.

چگونه با مدیریت استرس سیستم دفاعی بدن خود را بالا ببریم ؟

تحقیقات زیادی در این زمینه ثابت کرده است که استرس روانی، خطر ابتلا به هر نوع بیماری را بالا خواهد برد.
استرس طولانی مدت یا مزمن میتواند موجب کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس و باکتری ها شود. 
مشاوران بالینی بهداشت روان معتقدند که استرس موجب ایجاد عادت هایی در فرد برای مقابله با آن خواهد شد، که این حالات میتوانند شامل سیگار کشیدن،مصرف مشروبات الکلی، ریزه خواری ، رژیم غذایی ضعیف و کمبود خواب باشند و همگی در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا خوهند کرد.

راهکار های خانگی و آسان کنترل استرس و اضطراب برای بهبود و تقویت سیستم دفاعی بدن از نگاه طب سنتی :

مصرف دمنوش های گیاهی ضد استرس و انرژی زا

برخی گیاهان دارویی دارای خواصی هستند که برای کاهش ترشح هورمون های استرس زا در طب سنتی مورد استفاده قرار میگرند و در این زمینه بسیار موثر عمل میکنند. 

 

 

پیشنهاد مرهم طب و طب سنتی برای درمان استرس :

دمنوش ضد استرس و آرامش بخش ترکیبی 

این دمنوش ترکیبی از گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان، به لیمو، اسطوخودوس، بهارنارنج و چای ترش است. 
گیاهان استفاده شده در این دموش از موثر ترین گیاهان دارویی برای درمان استرس و افسردگی هستند و دارای خواص :

  • ضد استرس و اضطراب

  • آرامبخش، تقویت اعصاب و روان 

  • درمان مشکلات بیخوابی

  • درمان سردرد های میگرنی و مشکلات از این قبیل میباشد.

محصولات گیاهی طب سنتی موثر در جلوگیری از استرس و تقویت عمومی بدن :

قطره لاویگل و درمان استرس و بی خوابی

قطره لاویگل محصولی کاملا طبیعی است که از ترکیب گیاهان دارویی سنبل الطیب و اسطوخودوس تهیه میشود و در کاهش استرس و درمان بیخوابی بسیار موثراست.

این محصول یکی از بهترین داروی های کاهش استرس و اضطراب در زمان های پرتنش خواهد بود و دارای خواص : 

  • آرامبخش و ضد استرس

  • تقویت کننده مغز و اعصاب 

  • و درمان بیخوابی میباشد.

نحوه مصرف قطره لاویگل به این صورت است که 19 قطره از آن را با یک لیوان آب و عسل ترکیب و صبح ناشتا میل کرده و تاثیر آن را در افزایش آرامش روحی خود به وضوح حس کنید.
این محصول در شما ایجاد وابستگی نمیکند و بدون عوارض جانبی و ترکیبات شیمیایی میباشد و مطابق با نسخه های طب سنتی تهیه شده است.

از دیگر عصاره و شربت های گیاهی موثر در درمان استرس میتوان به شربت مفرح ابریشمی و شربت سودا نیز اشاره کرد.

قرص گیاهی والی فلور 

قرص والی فلور از آن دسته قرص های گیاهی موثری است که برای درمان استرس و اضطراب مفید است و عوارض جانبی نیز در پی نخواهد داشت. قرص والی فلور بهترین گزینه برای جایگزین کردن آن با قرص های شیمیایی تقویت اعصاب خواهد بود.

این داروی گیاهی از ترکیب عصاره گیاه سنبل الطیب یا والرین و گل ساعتی تهیه میشود و از مهم ترین خواص آن بهبود کیفیت خواب و استرس های مزمن است که در صورت کنترل نکردن آن ها سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری ها ضعیف خواهد شد.

عرقیات گیاهی موثر برای کاهش استرس در طب سنتی

ترکیب عرق بیدمشک ، عرق بهارنارنج و گلاب

از قرن ها پیش در طب سنتی برای درمان استرس و بیخوابی از عصاره گیاهان بیدمشک و بهارنارنج استفاده میشده است. 
از مهم ترین خواص عرق بهار نارنج میتوان به تقویت عمومی بدن ، کاهش استرس و ایجاد آرامش و نشاط در فرد اشاره کرد.
عرق بیدمشک برای تقویت قلب و عروق و رفع تپش قلب ، تقویت اعصاب ، از بین بردن استرس کاذب و درمان افسردگی در طب سنتی کاربرد دارد.

نحوه مصرف آن ها برای کاهش استرس و اضطراب به این صورت است که نصف استکان از هرکدام را همراه با دو قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کرده و میل کنید.

علاوه بر مصرف محصولات گیاهی گفته شده ، روان شناسان بالینی معتقدند که برای ایجاد آرامش و دوری از اضطراب در دوران قرنطینه و استرس زا بیماری کرونا ، باید از اخبار منفی دوری کنید . از راه دور و یا از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی با دوستان و اقوام خود در ارتباط باشید . در این دوران بحرانی سعی کنید انعطاف پذیر تر باشید و از تغییرات سریع پرهیز کنید. از خود انتظار انجام کار های خارق العاده نداشته باشید. 

 

 

نکته دیگر که برای داشتن سیستم ایمنی قوی و تقویت عمومی بدن بسیار حائز اهمیت است داشتن خواب کافی خواهد بود.

محققان توصیه میکنند که برای داشتن بدنی سالم و سیستم دفاعی قوی در برای بیماری ها ، بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. 
اگر این مقدار خواب کافی ندارید ، دو بار در طول روز به مدت 30 دقیقه استراحت کنید یا به اصطلاح چرت بزنید. 30 دقیقه صبح و 30 دقیقه بعد از ظهر.
طبق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که این عمل در کاهش استرس و جبران اثرات منفی کمبود خواب در سیستم ایمنی بسیار کمک کننده و موثر بوده است.
داشتن فعالیت ورزشی منظم نیز در کیفیت خواب شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

 

محصولات گیاهی موثر برای تقویت و بهبود عملکرد خواب در طب سنتی 

محصولاتی که در قسمت درمان استرس و اضطراب نام برده شد همگی در درمان بیخوابی نیز مفید هستند. از مهم ترین مزیت محصولات گیاهی نام برده شده ، این است که هیچ یک از این محصولات در شما ایجاد وابستگی دارویی نمیکند و فاقد مواد شیمیایی و عوارض جانبی هستند. به همین دلیل بهترین گزینه برای جلوگیری از مصرف قرص و دارو های شیمیایی پرخطر خواهند بود و در برخی موارد حتی موثر تر از دارو های شیمیایی نیز عمل میکنند.

اما در مصرف محصولات گیاهی باید به نکات زیر توجه کنید :

  • در صورت مصرف داروی های درمان استرس و بیخوابی شیمیایی ، به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک داروهای خود را قطع نکنید. و در صورت مصرف محصولات گیاهی ، دو ساعت فاصله زمانی بین داروی گیاهی و دارویی های دیگر را رعایت کنید.

  • از جایگزین کردن داروهای گیاهی با داروهای دیگر بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

  • دوره مصرف داروهای گیاهی گفته شده 30 تا 40 روز میباشد. بعد از گذشت 30 روز در صورت نیاز به مصرف داروهای گیاهی ادامه دهید.