اهمیت استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب یک محصول بهداشتی و سلامتی موضعی است که از پوست شما در برابر اشعه ماورابنفش خورشید (UV) محافظت میکند. تقریبا از هر 10 نفر، 2 نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا میشوند. 
ضد آفتاب محصولی کارآمد در کیف لوازم آرایشی شما است که از پوست در برابر اثرات مخرب و مضر نور خورشید محافظت میکند.

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم ؟

تابش پرتو های مضر فرابنش خورشید، جدی ترین تهدید برای ابتلا به سرطان پوست هستند. افتاب سوختگی موجب آسیب سلولی، ایجاد لکه و ضعیف شدن پوست خواهد شد. 
مطالعه بر روی زنان در سال 2013 نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض آفتاب، مسئول 80 درصد از علائم پیری از جمله چین و چروک، کاهش خاصیت ارتجاعی و تخریب بافت پوست میباشد.

 

 

ضد آفتاب خوب چه مشخصاتی دارد ؟

ضد آفتاب از آن دسته محصولاتی است که فرهنگ لغت خاص خود را دارد و برای درک این که چه ضد آفتابی موثر تر است باید به اصطلاحات زیر توجه کنید.

سطح SPF 

SPF مخفف (sun protection factor) به معنای عامل محافظت از آفتاب میباشد. این نوعی ارزیابی عددی است که نشان میدهد یک محصول چه میزان از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش UV محافظت میکند. 
محصولی با SPF30 از پوست 30 برابر بیشتر از پوستی که بدون ضد آفتاب است در برابر سوختگی و آسیب دیدگی محافظت میکند. 
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان پوست، ضد آفتاب با SPF30 تقریبا به 3 درصد از پرتوهای مضر اجازه ورود به پوست را میدهند و ضد آفتاب با SPF50 حدودا به 2 درصد از این پرتو ها اجازه خواهد داد.
متخصصان پوست توصیه میکنند که از ضد آفتاب هایی با حداقل SPF30 استفاده کنید.

محافظت از پوست در برابر طیف گسترده ای از اشعه های مضر خورشید

کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده (Broad spectrum)، از پوست شما در برابر پرتوهای مضر UVB و UVA محافظت میکند.
درواقع پرتوهای UVB با سرطان پوست ارتباط دارند و پرتو های UVA نیز در تسریع چین و چروک و آسیب به پوست نقش مهمی خواهند داشت. به همین دلیل باید از ضد آفتابی استفاده کنید که از همه این پرتو های مضر جلوگیری کند.

SunBlock یا Sunscreen ؟ تفاوت آن ها چیست ؟

هر دو معنی ضد آفتاب دارند اما :

Sunscreen یک دفاع شیمیایی در برابر نور خورشید است که به پوست شما نفوذ میکند و پرتو های ماوراء بنفش را قبل از رسیدن به لایه های زیرین پوست جذب میکند. در واقع همان ضد آفتاب شیمیایی میباشد.

Sunblock یک روش فیزیکی برای دفاع از پوست در برابر پرتو های UV است. ضد آفتاب هایی که دارای این ترکیب هستند بر روی پوست قرار گرفته و به عنوان یک سد عمل میکنند. در واقع مانند Sunscreen جذب پوست نمیشوند.

بسیاری از کرم های ضد آفتاب ترکیبی از Sunblock و Sunscreen هستند. 

ضد آب بودن

هیچ ضد آفتابی نمیتواند ضد آب باشد، در واقع ضد آفتاب هایی که ادعای ضد آب بودن دارند، حد اکثر به مدت 80 دقیقه در آب تاثیر خود را حفظ میکنند و باید هر 40 تا 80 دقیقه یک بار آن ها را تجدید کرد.

 

 

ضد آفتاب های شیمیایی

ضد افتاب ها معمولا به عنوان محصول بدون نسخه در داروخانه ها و فروشگاه ها ارائه میشوند. این امر موجب ارزیابی اثربخشی و ایمنی بیشتر در رابطه با این محصولات خواهد شد.
در سال های اخیر برخی از ضد آفتاب ها دارای ترکیباتی شیمیایی بوده که برای سلامتی پوست مضر و ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می داده اند.

ترکیبات شیمیایی از جمله : 

اکسی بنزون (Oxybenzone)، رتینیل پالمیتات (retinyl palmitate) و پارابن، آووبنزون (avobenzone) ، اکتیزالات (octisalate) ، اکتوکریلن (octocrylene) ، هموسالیت (homosalate) و اکتینوکسات (octinoxate) برخی از مواد مضری هستند که در ضد آفتاب های شیمیایی وجود دارند و موجب نگرانی مصرف کنندگان شده اند.

ضد آفتاب های شیمیایی معمولا جذب پوست میشوند و انرژی حاصل از دفع پرتو های خورشید را بصورت گرما بر روی پوست توزیع میکنند.

این نوع ضد افتاب ها که حاوی اکسی بنزون یا اکتینو اکسات هستند علاوه برمضراتی که برای بدن انسان دارند، به محیط زیست نیز آسیب میرسانند. بطوری که جزایر هاوایی فروش این نوع ضد آفتاب ها را ممنوع کرده است زیرا موجب از بین رفتن صخره های مرجانی و آبزیان دریا میشود.

ضد آفتاب طبیعی یا همان ضد آفتاب فیزیکی

کرم های ضد افتاب طبیعی معمولا فاقد مواد شیمیایی هستند و عاری از پارابن، اکسی بنزن و .. میباشند.

بسیاری از کرم های ضد آفتاب طبیعی، برای محافظت از پوست در برابر پرتو های فرابنفش از ترکیبات گیاهی تشکیل شده اند. مواد موثر این نوع ضد آفتاب ها معمولا از مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) و یا زینک اکساید (zinc oxide) ساخته میشوند. در واقع به این نوع ضد آفتاب ها، ضد آفتاب های فیزیکی میگویند که بطور طبیعی با استفاده از مواد معدنی مانند سپری فیزیکی در برابر پرتو فرابنش خورشید از پوست محافظت میکنند.
ضد آفتاب های طبیعی به دلیل بزرگ بودن مولکول های مواد معدنی، ممکن است حالت سفیدی بر روی پوست ایجاد کنند.

 

 

چرا باید از ضد آفتاب های طبیعی استفاده کنیم؟

ضد آفتاب های طبیعی هنگامی که از پوست در برابر خورشید محافظت میکنند، واکنش شیمیایی و حساسیت بر روی پوست ایجاد نمیکنند و در این نوع ضد آفتاب ها از مواد نگهدارنده مصنوعی استفاده نمیشود.

ضد آفتاب گیاهی ادیب؛ بهترین کرم ضد آفتاب گیاهی 

این ضد افتاب همان طور که از اسمش پیداست با ترکیب انواع عصاره و روغن های گیاهی از جمله روغن هسته انگور و همچنین ویتامین و مواد معدنی برای محافظت پوست در برابر پرتو UV خورشید برای انواع تایپ های پوستی طراحی شده است و فاقد مواد نگهدارنده و رنگ دهنده میباشد.
کرم ضد آفتاب گیاهی ادیب علاوه بر محافظت از پوست در برابر نور خورشید، لکه های پوستی را از بین برده و پوست صورت را روشن تر میکند. این ضد افتاب طیف گسترده ای از پرتو های مضر  UVA و UVB را پوشش میدهد و از التهاب و قرمزی پوست نیز جلوگیری میکند. 
SPF این ضد آفتاب 25 میباشد ، شاید در نگاه اول SPF کمی داشته باشد اما با مصرف در فواصل زمانی مشخص (هر 3 ساعت یک بار) از یک ضد آفتاب با SPF60 نیز بهتر عمل میکند.

ضد آفتاب طبیعی در خانه بسازید 

بسیاری از دستور العمل های ساخت ضد آفتاب خانگی در اینترنت وجود دارد ، اما تعداد کمی از آنها از پوست شما در برابر اشعه UVB و UVA محافظت می کنند.این ضد آفتابی که به شما معرفی میکنیم از بهترین ضد آفتاب های خانگی بشمار میرود.

ضد آفتاب خانگی با آلوئه ورا و روغن نارگیل

 

 

مواد مورد نیاز

¼ فنجان روغن نارگیل (SPF7 دارد)
2 قاشق غذاخوری زینک اکساید 
¼ فنجان ژل آلوئه ورا خالص
25 قطره روغن گردو 
1 فنجان یا کمتر شی باتر برای قوام بیشتر

طرز تهیه ضد آفتاب خانگی

تمام مواد تشکیل دهنده به غیر از آلوئه ورا و زینک اکساید را درون ظرف شیشه ای ریخته و بر روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار آب قرار دهید تا مواد جامد ذوب شوند. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مخلوط کاملا سرد شود و سپس به آن ژل الوئه ورا و زینک اکساید را اضافه کنید و مواد را بطور کامل با هم ترکیب کنید. 
ضد افتاب خانگی شما آماده است. آن را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزد و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

همه این مواد اولیه را از مرهم طب تهیه کنید.

طرز تهیه اسپری ضد آفتاب 

موادی که در بالا گفته شد را بجز روغن شی باتر با یکدیگر مخلوط کنید و به آن روغن بادام که خاصیت ضد آفتاب دارد اضافه کنید و دورن یک بطری شیشه ای اسپری دار ریخته و آن را در یخچال نگهداری کنید.

 

 

ضد آفتاب خانگی برای پوست های چرب

برای تهیه ضد افتاب مناسب پوست های چرب مواد گفته شده را بجز روغن نارگیل با یکدیگر ترکیب کنید (روغن نارگیل باعث چرب تر شدن پوست میشود) و بجای آن از روغن جوجوبا استفاده کنید.
روغن جوجوبا از آن دسته از روغن های بینظیری است که چربی پوست را کنترل میکند و از چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری خواهد کرد.

ضد آفتاب مناسب برای پوست های حساس

برای افرادی که پوست حساسی دارند ضد افتاب های حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکسید پیشنهاد میشود.
این افراد باید از خرید ضد آفتاب های حاوی رایحه، مواد نگهدارنده و پارابن و اکسی بنزون خودداری کنند.
قبل از خرید ضد افتاب به مواد تشکیل دهنده ، میزان SPF، میزان محافظت ضد آفتاب در برابر پرتو های UVA و UVB و مقاومت آن در برابر آب توجه کنید.

 

 

چگونه می توانیم از اثرات مخرب خورشید بر روی پوست محافظت کنیم؟

  • بجز استفاده از کرم ضد آفتاب ، قرار گرفتن در سایه ، پوشیدن لباس های آستین بلند و کلاه و محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب باید بخش دیگری از برنامه محافظت از پوست شما در برابر آفتاب باشد.

  • از ضد آفتاب حتی در آب و هوای ابری و بارانی نیز استفاده کنید.

  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در زمان هایی که خورشید، UV قوی تری دارد (10 صبح تا 3 بعد از ظهر) تا حد امکان خودداری کنید. 

  • از عینک آفتابی که دارای محافظ UV هستند استفاده کنید.