خیلی از افراد علاقه دارند که مو های صاف و لختی داشته باشند، زیرا استایل کردن موی صاف راحت تر است و تقریبا نگهداری آسانی دارد. بسیاری از زنان (و تعدادی از مردان با موهای بلند) با استفاده از چندین ماده شیمیایی و گرما تلاش می کنند که مو های خود را صاف کنند. اما این روش ها به دلیل اینکه می توانند به مو آسیب برسانند و موجب خشکی، موخوره و حتی ریزش مو شوند، به هیچ عنوان توسط پزشکان پوست و مو توصیه نمی شوند. 
 
ابزارهایی مانند سشوار و اتو مو های سرامیکی به مو آسیب می رسانند. با استفاده مداوم از این ابزارهای داغ، موهای خود را در معرض آسیب های زیادی قرار خواهید داد. در واقع با گذشت زمان، مو رطوبت خود را از دست می دهد و دچار خشکی و موخوره می شود و ظاهر مو ها وز و مجعد به نظر می رسد. این مشکلات در مجموع به عنوان آسیب مو شناخته می شوند.
ممکن است به نظر برسد که با توجه به عوارض جانبی که ابزار های صاف کننده مو دارند، صاف کردن مو ایده جالبی نباشد، اما موهای صاف می توانند درخشان و بسیار جذاب به نظر برسند. مشکل اصلی با موی صاف در روشی است که برای صاف کردن موها استفاده می شود. مواد شیمیایی مضر و گرما از عوامل آسیب زا مو هستند که در نتیجه صاف کردن موها ایجاد می شوند.

خوشبختانه راه های سالم تری برای صاف کردن موها بدون گرما یا هر یک از مواد شیمیایی مضری که می تواند باعث آسیب مو شود وجود دارد. به همین دلیل در این پست قصد داریم چند روش مختلف را برای صاف کردن مو بدون آسیب به شما معرفی کنیم. در حقیقت این روش ها، راه حل های سالم و بدون آسیب هستند و به شما اجازه می دهند تا شما موهای صاف و در عین حال سالم داشته باشید. در نظر داشته باشید که راه حل های زیر برای مو های فر تنها موجب رفع وزی مو می شود و مو ها همچنان فر اما در بهترین حالت خود خواهند بود. 

از شامپوهای صاف کننده و نرم کننده استفاده کنید

شامپو و نرم کننده های مویی وجود دارند که به طور اختصاصی برای صاف کردن موها ساخته شده اند. اکثر این محصولات به طور ویژه برای مرطوب کردن مو و صاف کردن آن طراحی شده اند. این محصولات وز مو را از بین می برند و موجب صاف و درخشان شدن مو می شوند. در صورتی که به شامپو های نرم کننده دسترسی ندارید می توانید در شامپو روزانه خود چند قطره روغن آرگان، نارگیل، بادام و یا جوجوبا بریزید.
علاوه بر شامپوها و نرم کننده ها، برخی از محصولات مراقبت از مو نیز وجود دارند که باعث صاف شدن موها می شوند. محصولات حالت دهنده، اسپری های مو و روغن هایی وجود دارند که به طور خاص برای صاف کردن مو ساخته شده اند. این روغن های گیاهی شامل روغن آرگان، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آملا، روغن تقویت مو پلاس و روغن فندق هستند. 

از حوله های نانو برای خشک کردن مو استفاده کنید

خشک کردن با حوله نانو در واقع یک روش سالم برای خشک کردن موها بدون آسیب است.
با یک حوله معمولی، ممکن است ساعت ها طول بکشد تا موهای شما به طور معقولی خشک شود. در حقیقت وقتی از یک حوله قدیمی استفاده کنید رطوبت را به سرعت جذب نمی کند و خشک شدن موهای شما خیلی زمان می برد و موجب ایجاد گرما در مو ها می شود. اما حوله های نانو بسیار لطیف هستند و آب را سریعا جذب می کنند. این کار فرآیند خشک شدن مو را سریع تر می کند. 

مو های نم دار خود را با برس چوبی شانه کنید

اگر وقت کافی دارید، می توانید موهای نم دار خود را تا زمانی که خشک شوند، برس بزنید. در حالی که موهای خود را برس می زنید، تارهای مو از هم جدا می شوند و همزمان رطوبت بین آن ها سریع تر از بین می رود.
همچنین می توانید موهای خیس خود را به صورت جهشی برس بزنید و بین هر جهش 5 دقیقه استراحت کنید. مهم است که موهای خیس خود را به آرامی برس بزنید. موها وقتی خیس هستند خیلی قوی نیستند و اگر به شدت برس بزنید به راحتی می شکنند. سعی کنید مو ها را از نوک ساقه مو آرام آرام به طرف ریشه مو شانه کنید تا به موها آسیب وارد نشود. 

از روغن های گیاهی استفاده کنید

روغن های گیاهی برای تقویت انواع مو بسیار مفید هستند. آنها چندین مزیت دارند و جای تعجب نیست که می توانند به صاف کردن مو نیز کمک کنند. روغن های گیاهی سریعا جذب مو می شوند و با افزایش رطوبت ساقه مو به نرم شدن مو و جلوگیری از موخوره کمک می کنند.
این روغن های گیاهی مفید برای مو عبارتند از روغن آرگان، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و روغن ماکادامیا.

این روغن‌ها به روش‌های مختلفی به مو کمک می‌کنند: در واقع آنها به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند تا سلول‌های داخل ساقه مو را ترمیم کنند و همچنین به بهبود درخشندگی مو کمک می‌کنند. با استفاده از روغن‌های گیاهی موهای خود را بدون گرما صاف ‌کرده و همزمان موهای آسیب دیده را نیز درمان کنید. 

از ماسک های مو استفاده کنید

پزشکان متخصص پوست و مو معتقدند که در حال حاضر ماسک مو باید بخشی از روتین هفتگی مراقبت از مو باشد. اگر از ماسک مو استفاده نمی کنید، باید فورا یک ماسک مو مناسب برای مو های خود پیدا کنید. ماسک مو های خانگی به دلیل داشتن مواد مغذی، موهای شما را تغذیه می کنند و به ساقه های مو جانی دوباره می بخشند. به همین دلیل است که بعد از استفاده مداوم از ماسک مو، دیگر از موهای وز و پر از موخوره خبری نیست.
برای مثال ماسک مو شیر و عسل ساخته شده با روغن‌های گیاهی مانند روغن آرگان یا روغن نارگیل می‌تواند به صاف کردن موهای شما به طور منظم کمک کند. ماسک شیر و تخم مرغ نیز می تواند بسیار مفید باشد. ماسک صاف کننده مو را می توان با روغن نارگیل و آب لیمو تازه نیز درست کرد. پس از استفاده از ماسک مو، می توانید برای حفظ رطوبت و جذب بهتر آن، آن را با یک حوله بپیچید. برای اثربخشی بهتر هفته ای دوبار از ماسک مو های گفته شده استفاده کنید.