تاریخچه روغن براهمی - Brahmi oil

روغن براهمی از گیاه Bacopa monnieri روغن گیری میشود. گیاه Bacopa Monnieri اغلب در محیط های مرطوب و گرمسیری رشد میکند. این گیاه حتی توانایی شکوفایی در زیر آب را نیز دارد به همین دلیل برای زیبایی آکواریوم نیز از آن استفاده میشود. 
گیاه و روغن براهمی یا Bacopa monnieri قرن هاست که در طب سنتی هند ( آیورودا )، با هدف بهبود حافظه ، تقویت رشد مو ، کاهش استرس و اضطراب و درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار میگیرد. 

 


طبق تحقیقات انجام شده درباره عملکرد گیاه براهمی ، محققان به این نتیجه دست یافته اند که گیاه براهمی میتواند عملکرد مغز را تقویت کرده و استرس و اضطراب را کاهش دهد. عامل اصلی این فواید و خواص ، وجود ترکیبات شیمیایی قدرتمندی بنام باکوزید (Bacosides  ) میباشد .

چرا گیاه Bacopa Monnieri در طب سنتی هند محبوب است ؟

گیاه براهمی و ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمند

گیاه براهمی یا باکوپا مونیری حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی میباشد که از زوال عقل و آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری میکند. 

ضد التهاب

این گیاه التهاب را کاهش میدهد به این صورت که آنزیم های ایجاد کننده التهاب در بدن را سرکوب میکند.

تقویت کننده عملکرد مغز و تقویت حافظه

براهمی عملکرد مغز را تقویت میکند. این گیاه رشد سلول های عصبی مغز را که با یادگیری و حافظه ارتباط نزدیکی دارند را افزایش میدهد.
همچنین مطالعات نشان میدهد که براهمی توانایی پردازش اطلاعات تصویری را نیز افزایش میدهد.

 

 

کاهش علائم پیش فعالی 

یک مطالعه بر روی 31 کودک 6 تا 12 ساله نشان داده است که مصرف عصاره Bacopa monnieri یا همان عصاره براهمی ، روزانه به مدت 6 ماه علائم پیش فعالی مانند بیقراری و عدم توانایی کنترل را تا حد زیادی در این کودکان کاهش داده است.

ترجیحا با مشورت پزشک طب سنتی مصرف شود.

از بین برنده استرس و اضطراب

گیاه براهمی مقاومت بدن را در برابر استرس و اضطراب بالا میبرد و با کاهش سطح هورمون کورتیزول ( هورمونی که با سطح استرس رابطه مستقیمی دارد ) به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند.

 

 

براهمی یک گیاه ضد سرطان است 

باکوزید ها ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه براهمی هستند که توانایی از بین بردن سلول های سرطانی مغز و روده بزرگ را دارند. در تحقیقاتی نیز نشان داده شده که باعث از بین رفتن سلول های سرطانی پوست و پستان نیز میشود.

روغن براهمی چیست و چه کاربردی دارد ؟

همانطور که گفته شد از گیاه Bacopa monnieri ، روغن براهمی تهیه میشود. این روغن اغلب بر پایه روغن کنجد و یا روغن نارگیل تولید میشود و در طب سنتی هند بطور معمول بر روی پوست سر ماساژ داده میشود. 
روغن براهمی بصورت موضعی مصرف میشود و این توانایی را دارد که از آلزایمر جلوگیری کرده و همچنین شرایط پوست و مو را نیز بهبود بخشد. 

روغن براهمی ، یک روغن محبوب در در طب سنتی هند بوده و دارای خواص زیر میباشد :

خواص روغن براهمی در طب سنتی هند (Ayurveda) :

  • تقویت کننده حافظه و عملکرد ذهنی و جلوگیری از آلزایمر

  • درمان بیخوابی

  • ضد استرس و اضطراب

  • التهاب پوست را بهبود میبخشد

  • اگزما و خشکی را ازبین میبرد

  • پوست را تقویت میکند

  • با افزایش گردش خون در پوست سر موجب افزایش رشد مو میشود

  • جلوگیری از ریزش مو سکه ای

  • درمان موثر برای شوره سر

طرز استفاده از روغن براهمی :

قبل و یا بعد از شستشوی مو ، پوست سر خود را بصورت دورانی همراه با مقداری روغن براهمی ماساژ دهید. نوک انگشتان را بصورت ریتمیک و به آرامی از مرکز سر به سمت خارج و به سمت گوش و پایه جمجمه ( جایی که گردن شما شروع میشود ) حرکت دهید. 

روغن براهمی از کجا بخرم ؟

برای خرید روغن براهمی اصل از فروشگاه اینترنتی مرهم طب به لینک زیر مراجعه کنید : 

خرید روغن براهمی