افسردگی از نگاه طب سنتی 

 

تعریف افسردگی :

افسردگی نوعی بیماری قابل درمان است اما اگر درمان نشود با گذشت زمان ممکن است حاد تر شده و موجب صدمه و آسیب های جبران ناپذیر به شخص شود. در این بیماری افراد ترجیح میدهند درمان های طب سنتی و گیاهی را جایگزین قرص های شیمیایی که دکتر تجویز میکند ، کنند. در ادامه دلایل و راه های درمان افسردگی از دید طب سنتی برای شما گفته میشود. 
 

علائم افسردگی : 

 
• احساس غم و نا امیدی 
• مشکلات خواب که ممکن است کم خوابی یا خواب آلودگی زیاد باشد 
• کابوس  
• وسواس و فکر و خیال  
• احساس خستگی روحی و بدنی 
• بی انگیزگی و عدم تمرکز  
• بدن درد ، سردرد و درد های جسمی از این قبیل 
• گوشه گیری و عدم تحرک
 
 
 
 
امروزه با تغییر سبک زندگی مردم و رو آوردن به غذاهای آماده و کنسروی و فست فود ها طبع افراد جامعه نیز رو به سرد شدن رفته و انواع بیماری ها به سراغ آن ها آمده است ، که افسردگی یکی از همین بیماری هاست. 
در طب سنتی غلبه سردی بر مزاج را عامل افسردگی میدانند با توجه به سرد بودن مزاج مغز  ، غلبه سردی بر بدن باعث بروز اختلالاتی از جمله افسردگی در شخص میشود.
کم شدن انرژی حیاتی ، افزایش التهاب و اختلال در تنظیم گردش خون ، شوک عصبی ناشی از بروز اتفاقات بد ، افزایش رطوبت و خلط در بدن همگی از عوامل اصلی بروز افسردگی هستند که به دلیل سرد شدن طبع و مزاج شخص اتفاق میفتند.
 

اشخاص از نظر طبع و مزاج به چهار گروه تقسیم میشوند ، که شامل : 

 
• افراد با مزاج سرد و تر ( بلغمی ) 
• افراد با مزاج سرد و خشک ( سوداوی )
• افراد با مزاج گرم و تر ( دموی )
• افراد با مزاج گرم و خشک ( صفراوی )
افسردگی بیشتر در افراد با مزاج سرد و تر و مزاج سرد و خشک مشاهده میشود.
علائم افسردگی در بلغمی ها بصورت خواب زیاد ، فکر و خیال و افکار منفی ، افزایش خلط بلغم ، کابوس شبانه ، زود رنج شدن و رنگ پریدگی ظاهر میشود و در سوداوی ها بصورت خواب بسیار کم ، کابوس ، وسواس و درگیری فکری ، گوشه گیری ، افزایش سودا در بدن و تیره شدن رنگ پوست میباشد.
 

بهترین و سریع ترین درمان افسردگی از نگاه طب سنتی :

 

 
نگه داشتن مزاج در حالت تعادل یک رکن اساسی در سلامت بدن میباشد یعنی برای تقویت هر مزاج باید غذای مربوط به همان خلط ( بلغم ، سودا ، صفرا ، دم ) را به بدن رساند و علاوه بر جلوگیری از افسردگی ، بسیاری از بیماری ها را نیز درمان میکند.
 
1. طبق تحقیقات طب سنتی اولین قدم ترک سردی جات و خوردن غذا های گرم است تا سردی و بلغم از مغز و بدن فرد دفع شود ، این کار 4 تا 6 ماه زمان میبرد تا مغز و بدن فرد گرم شود .
 
2. غذا های ترش مزه و لبنیات مانند ماست ، شیر ، دوغ و پنیر خوراکی هایی با طبیعت سرد هستند ، پس افراد سرد مزاج تا مدتی از خوردن آن ها پرهیز کرده و در صورت استفاده از مصلح (زیره ، هل ، شوید یا زنیان )  استفاده کنند.
 
3. دوری از غذاهای آماده ، نون سفید ، کنسروی و دارای مواد نگهدارنده ، شیرینی های مصنوعی و نوشیدنی های گاز دار و الکلی
 
4. میل کردن خوراکی های گرم مانند ارده و شیره انگور در وعده صبحانه ، استفاده ازعسل طبیعی ، خرما ، دارچین ، آویشن و فلفل سیاه به عنوان مصلح در غداهای با طبع سرد. 
 
5. گوشت بوقلمون ، کوهان شتر ، مرغ خانگی (غیر ماشینی ) ، بلدرچین ، جگر ، گوشت گاومیش و گوشت آهو طبع گرم دارند.
 
6. نوشیدن دمنوش های ترکیبی مرهم طب برای کم کردن سردی مزاج از قبیل دمنوش انرژی مرهم طب ( زنجبیل ، دارچین ، هل ، بهار نارنج و .. ) و دمنوش آرامش مرهم طب ( گل گاوزبان ، بابونه ، به لیمو و ... ) و یا دمنوش گوارش مرهم طب ( پونه کوهی ، بابونه ، نعنا و .. )
 
7. استفاده از سرکنگبین نعنایی بعد از وعده غذایی شب به دفع اخلاط بلغم ، سودا و صفرا کمک میکند.
 
8. استفاده از قطره لاویگل ( محصول موسسه تحقیقات حجامت ایران ) برای کم کردن غلبه سودا و رفع افسردگی بسیار مفید میباشد.
 
9. نوشیدن عرقیجات ترکیبی از جمله ترکیب عرقیات بیدمشک ، بهارنارنج ، گلاب و نسترن برای برطرف کردن افسردگی و تقویت اعصاب بسیار موثر می باشد.
 
10. استفاده از شربت سینا ( محصول موسسه تحقیقات حجامت ایران ) برای دفع غلبه سردی از بدن و افزایش انرژی بدن بسیار موثر میباشد.
 
11. استفاده از روغن گلاب و روغن گل یاس بصورت ماساژ بر روی پوست و استشمام آن ها میتواند اضطراب و افسردگی را کم کند.
 
12. ماساژ پوست سر با استفاده از روغن سیاه دانه ، روغن گل یاس و روغن اسطوخودوس میتواند برای گرم شدن مغز و درمان افسردگی مفید باشد.
 
13. تحرک بدنی ( پیاده روی سریع ) روزانه 45 دقیقه بطوری که ضربان قلب را بالا ببرد.