عوارض افسردگی، استرس و اضطراب 

شیوع اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و بی خوابی بسیار شایع است. این اشکال شناخته شده اختلالات روانپزشکی، افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. گیاهان دارویی به تنهایی و یا بشکل ترکیبی معمولاً برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند. از آنجا که عوارض جانبی مختلفی در داروهای شیمیایی وجود دارد، تعداد افرادی که از گیاهان دارویی برای سلامتی خود استفاده می کنند در حال افزایش است. در طول دهه های گذشته، اکتشافات در زمینه روانپزشکی طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

در جامعه مدرن، مردم از انواع اختلالات روانپزشکی، به ویژه افسردگی، اضطراب و بی خوابی رنج می برند. اختلالات افسردگی به عنوان یکی از شایع ترین اشکال بیماری های روانی، تأثیر زیادی بر افراد و جامعه دارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اختلالات افسردگی (MDD) دومین بیماری بزرگ در جهان تا سال 2020 است. در مطالعه جهانی اختلالات افسردگی (MDD) به عنوان عامل اصلی بروز خودکشی و بیماری های قلبی در نظر گرفته شده است و به عنوان دومین علت اصلی معلولیت در سراسر جهان شناخته می شود. از دهه 1960 به بعد، افسردگی به عنوان "افسردگی اساسی" تشخیص داده شده است، که شامل بسیاری از علائم از جمله اضطراب، استرس و بی خوابی می باشد. 

اضطراب یکی دیگر از علائم رایج در بسیاری از اختلالات روانپزشکی است. در سراسر جهان، از هر 5 نفر، یک نفر حداقل یک بار در زندگی خود با معیارهای بالینی اختلال اضطراب روبرو می شود. مطالعه در رابطه با اضطراب در طی این دهه به یک بخش اصلی از تحقیقات روانپزشکی تبدیل شده است. مشاهده شده است که افرادی که از اضطراب رنج می برند اغلب با اختلال خواب همراه هستند. 
بی خوابی یکی از نگرانی های رایج در جمعیت عمومی است که می تواند اختلالات جسمی قابل توجهی ایجاد کند. تخمین زده می شود که حدود 9 تا 15 درصد از مردم جهان از بی خوابی رنج می برند که این امر باعث ایجاد اثرات و عوارض شدید در طول روز می شود. بنابراین، افسردگی، اضطراب و بی خوابی از شرایط روانپزشکی مشترک در اختلالات بهداشت روان است. ارتباط بین افسردگی، بی خوابی و اختلالات اضطرابی، عملکرد سیستم ایمنی و قلبی عروقی را مختل می کند. این اختلالات روانپزشکی نه تنها بر کار و زندگی روزمره افراد تأثیر می گذارد، بلکه کیفیت زندگی و رفاه آنها را نیز کاهش می دهد. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مورد وضعیت فعلی افسردگی، تعداد افراد مبتلا به بیماری های روانی به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است. 

 

 

علت افسردگی، استرس و اضطراب در طب سنتی

در طب سنتی معمولا فردی که مزاجش سرد و خشک یا سوداوی باشد، سیستم اعصاب او به درستی کار نمی کند و به همین دلیل مستعد ابتلا به افسردگی، استرس، اضطراب، پارکینسون و ام اس است.

تاثیر عرقیات گیاهی سنتی بر استرس، اضطراب و افسردگی

عرقیات گیاهی از عصاره گیاهان دارویی به روش تقطیر گرفته می شوند و معمولا خواص دارویی بیشتری نسبت به دمنوش های گیاهی دارند و غلیظ تر هستند. 
عرقیات گیاهی در بیشتر موارد برای کاهش استرس و اضطراب و همچنین علائم مربوط به افسردگی توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شوند. این عرقیات سنتی به دلیل این که تنها حاوی عصاره گیاهان دارویی هستند و در ترکیبات آن ها از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده است، فاقد عوارض جانبی می باشند. 

 

 

عرقیات گیاهی موثر در درمان استرس، اضطراب و افسردگی

بیدمشک به عنوان یک دارو گیاهی مفید و موثر برای درمان افسردگی، تقویت اعصاب، از بین بردن استرس و اضطراب و همچنین تقویت قوای جنسی شناخته می شود. بیدمشک خاصیت آرامبخش دارد و به درمان درد هایی مانند سردرد و دندان درد نیز کمک می کند. 
عرق بیدمشک برای تقویت قلب و عروق، از بین بردن عفونت و درمان افسردگی بارداری موثر است و در این دوران به تعادل هورمون های زنانه کمک می کند. عرق بیدمشک عطر فوق العاده ای دارد و به همین دلیل برای استفاده در انواع شربت در فصل تابستان مناسب است. 
از سوی دیگر دستگاه گوارش را پاکسازی می کند و به عنوان گیاهی ضد انگل و ضد میکروب نیز شناخته می شود. 
برای بهرمندی از خواص عرق بیدمشک برای افسردگی، استرس و اضطراب، ترکیب 1 فنجان عرق بیدمشک، 1 فنجان عرق بهارنارنج و 2 قاشق غذاخوری گلاب را با هم ترکیب کرده و 2 وعده در روز در میان وعده صبح و عصر میل کنید.

شکوفه های درخت نارنج را بهارنارنج می نامند که دارای عطر و بویی منحصر به فرد می باشند. بهارنارنج طبیعتی گرم و خشک دارد به همین دلیل در از بین بردن سردی و بلغم از بدن موثر می باشد. عرق بهارنارنج برای تقویت قلب، بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و نشاط، تسکین علائم افسردگی و استرس و اضطراب در طب سنتی تجویز می شود. عرق بهارنارنج بر روی مغز و اعصاب تاثیر مثبتی دارد و به درمان سردرد های میگرنی نیز کمک می کند. 
این عرق گیاهی نشاط آور است و استرس، اضطراب و بی خوابی که از علائم شایع افسردگی هستند را کاهش می دهد. عرق بهارنارنج سرشار از آنتی اکسیدان است و علاوه بر بیماری های اعصاب و روان بر روی سلامت پوست، دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

 

برای مشاوره و خرید

عرقیات گیاهی طب سنتی

با بالاترین کیفیت و درصد خلوص

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید عرقیات گیاهی طب سنتی

 

اسطوخودوس از مشهور ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که برای درمان افسردگی، استرس و اضطراب تجویز می شود. اسطوخودوس مکانیسمی شبیه به دارو های ضد افسردگی دارد و در عین حال فاقد عوارض جانبی می باشد، به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد برای تسکین افسردگی و اضطراب است. 
عرق اسطوخودوس با تقویت سیستم عصبی از بی خوابی و استرس جلوگیری می کند و برای ضربان قلب مفید است، احساس سرگیجه را از بین می برد و به درمان سردرد های میگرنی نیز کمک می کند.
عرق اسطوخودوس بهتر است به همراه عرق سنبل الطیب، 2 ساعت قبل از خواب به میزان یک فنجان میل شود.

  • گلاب؛ بهبود دهنده خلق و خو

گلاب از تقطیر گل محمدی گرفته می شود و به دلیل عطر و بو خوشایند و خاصیت آرامبخش و نشاط آوری که دارد، در بین عموم بسیار محبوب است. گلاب به میزان قابل توجهی استرس و اضطراب را کاهش می دهد و برای درمان بیخوابی و تسکین علائم افسردگی از بهترین گزینه های گیاهی محسوب می شود، بطوری که حتی استشمام عطر آن نیز برای آرامش اعصاب مفید است.
گلاب بطور کلی برای افزایش انرژی، بهبود خلق و خو، افزایش آرامش، کاهش استرس و اضطراب و تسکین سردرد مفید است. از سوی دیگر برای تقویت پوست نیز توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود.

  • عرق سنبل الطیب؛ ضد افسردگی، استرس و اضطراب

سنبل الطیب ساقه و ریشه ای زیر زمینی است که برای بهبود عملکرد خواب، کاهش علائم قاعدگی، بهبود استرس و اضطراب، تسکین علائم افسردگی، بی قراری و ... در طب سنتی تجویز می شود. عرق سنبل الطیب که حاوی عصاره این گیاه پر خاصیت است در کنار عرق اسطوخودوس به بهبود بسیاری از شرایط مربوط به اعصاب و روان کمک می کند. سنبل الطیب فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد و به عنوان یک مسکن طبیعی بطور مستقیم بر روی سیستم اعصاب تاثیر گذار است و به همین دلیل به تسکین انواع درد کمک می کند.
عرق سنبل الطیب، دارو گیاهی آرامبخشی است که مکانیسمی شبیه به دارو های افسردگی شیمیایی دارد، با این تفاوت که در فرد احساس وابستگی ایجاد نکرده و عوارض جانبی برای وی در پی ندارد.

بادرنجبویه گیاه معجزه بخشی است که توسط حکیم بوعلی سینا برای تقویت قلب، بهبود خلق و خو، تقویت اعصاب و تقویت نیرو حیاتی بدن تجویز می شده است. عرق بادرنجبویه استرس و اضطراب را کاهش می دهد و گرفتگی های عضلانی را نیز برطرف می کند.
این عرق گیاهی برای روز های پر تنش و استرس زا بهترین گزینه است تا سریعا شما را به آرامش ذهنی و جسمی برساند.
عرق بادرنجبویه در بهبود خواب نیز موثر است و به داشتن خوابی راحت و با کیفیت در افرادی که دچار بی خوابی و اختلالات مربوط به خواب هستند، کمک می کند. علاوه بر این، عرق بادرنجبویه برای تسکین انواع درد، مانند سردرد، دندان درد و درد های عضلانی مفید است و درد معده ای که ناشی از ضعف اعصاب باشد را بهبود می بخشد.

عرق بابونه طبع گرمی دارد و از گیاهان شناخته شده در طب سنتی است که برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی، درمان سرماخوردگی و مشکلات معده تجویز می شود. 
عرق بابونه برای تقویت قوای ذهن مفید است و مشکلات روحی و روانی مانند استرس، تنش های عصبی، پنیک و حمله عصبی، کج خلقی و دیگر علائم افسردگی را برطرف می کند.
علاوه بر اختلالات روحی و روانی، از عرق بابونه برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش شیر مادر، درمان سردرد های میگرنی، تسکین گلو درد، زخم معده، نفخ و اسپاسم و ... در طب سنتی استفاده می شود.

عوارض دارو های افسردگی مانند فلوکسیتین

دارو های ضد افسردگی معمولا با ایجاد وابستگی شدید همراه هستند و علائمی مانند خواب آلودگی، مشکلات بینایی، خستگی شدید، عرق کردن، حالت تهوع، کاهش یا افزایش وزن، گرفتگی عضلات و .. را در پی دارند. بنابراین پیشنهاد می شود که برای برطرف کردن علائم خفیف افسردگی از دارو های گیاهی مانند عرقیات نام برده شده در بالا استفاده کنید.

توصیه های طب سنتی برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی

  • استفاده از ترکیب عرق اسطوخودوس، بهارنارنج و بادرنجبویه (یک فنجان در کل)، 1 ساعت قبل از خواب.

  • پرهیز از خوردن غذایی که از شب قبل مانده است و غذا های فریزری

  • پرهیز از مصرف لبنیات کپک زده و تاریخ گذشته

  • پرهیز از مصرف گوشت گاو، گوسفند و مرغ کارخانه ای، در صورت مصرف با سماق و فلفل سیاه مصرف شوند.

  • عدم استحمام با آب سرد 

  • استفاده از زردچوبه و زعفران برای طبخ غذا

  • پرهیز از نوشیدن چای سیاه به مقدار زیاد

  • پرهیز از نوشیدن آب فراوان، زیرا رطوبت را در بدن افزایش می دهد و موجب افزایش خلط بلغم می شود.

  • انجام حجامت با بادکش برای سم زدایی و پاکسازی بدن از سموم، کاهش غلظت خون، بهبود خلق و خو و عملکرد مغز و اعصاب و همچنین تقویت حافظه توصیه می شود.

  • مصرف شیره انگور یا حرمل بصورت روزانه و پرهیز از خوردن غذا هایی که موجب افزایش سودا در بدن می شوند.

  • ماساژ پیشانی و پشت سر با روغن بادام شیرین بصورت مداوم و مستمر

  • داشتن فعالیت بدنی روزانه، 30 تا 45 دقیقه در روز بطوری که ضربان قلب بالا برود.

  • نوشیدن دمنوش انرژی زا مرهم طب که ترکیبی ویژه از گیاهان دارویی انرژی زا و نشاط آوری چون هل، دارچین، زنجبیل و ... می باشد.

  • نوشیدن روزانه یک قاشق چایخوری گرده گل همراه با عسل طبیعی و یک لیوان آب ولرم بصورت ناشتا.

  • خوردن خوراک نخود بصورت آب پز، برای کمک به دفع بلغم اضافه و سردی از بدن.

  • استفاده از قطره لاویگل قبل از خواب، که ترکیبی از گیاه اسطوخودوس و سنبل الطیب است و به عنوان بهترین قطره گیاهی برای افسردگی شناخته می شود.

  • پرهیز از ادویه های تند و انواع ترشیجات

  • پرهیز از خوردن فست فود ها و غذا های فرآوری شده و دارای مواد نگهدارنده

  • پرهیز از مصرف نوشابه های گاز دار و انرژی زا

  • پرهیز از خوردن پوست حبوبات

طرز تهیه عرق اعصاب برای تسکین استرس و اضطراب و آرامش اعصاب

یک فنجان عرق گل گاوزبان را به همراه یک فنجان عرق بادرنجبویه و یک فنجان عرق سنبل الطیب با یکدیگر ترکیب کرده و روزانه 2 فنجان، یک فنجان در میان وعده بین صبحانه و ناهار، و یک فنجان در میان وعده بین ناهار و شام میل کنید.

خط اخر..

افسردگی از آن دسته از بیماری هایی است که زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و درمان آن نیاز به صبر و تلاش فردی زیادی دارد. توصیه های درمانی گفته شده تا حد زیادی به شما در درمان این بیماری کمک می کند که به بهود کیفیت زندگی شما منجر خواهد شد. برای گرفتن بهترین نتیجه، عمل کردن به دستورات گفته شده حداقل به مدت 40 روز الزامی می باشد.