چگونه موهای سالم و بی نقص داشته باشیم؟ 

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که چگونه می توان موهایی سالم، درخشان، خوش حالت و بطور کلی بی نقص داشته باشیم؟ امروز می خواهیم در این مطلب از وبلاگ سلامت مرهم طب به این سوال یک پاسخ درست و اساسی دهیم. 

عوامل زیادی وجود دارد که بر زیبایی و سلامت پوست و مو ما تاثیرگذار هستند. در رابطه با مو، می توان مشکلات درونی مانند اختلالات هورمونی، کم خونی، کمبود ویتامین و مواد معدنی، استرس و اضطراب و عوامل خارجی مانند استفاده از براشینگ، اتو مو، آلودگی هوا، محصولات شیمیایی مانند رنگ مو و صافی غیراصولی مو مانند کراتین را عامل آسیب به مو معرفی کرد. 

این عوامل می توانند در قالب ریزش مو، خشکی مو، شکنندگی و موخوره، وزی مو، کدر شدن ساقه مو، شوره سر و .. خود را نشان دهند و ظاهر سالم مو های شما را از بین ببرند. 

اما چگونه می توان از آسیب به مو جلوگیری کرد؟ 

چگونه می توان سلامت و زیبایی مو را افزایش داد؟ 

عوامل داخلی که تکلیفشان مشخص است و بعد از آزمایش خون در صورت داشتن هر کدام از مشکلات درونی ذکر شده، باید برای درمان آن اقدام کرد. 

اما درصورتی که مشکلات مو شما ناشی از عوامل خارجی است باید به روتین مراقبت از مو خود نگاهی بی اندازید و اشکال کار را سریعا پیدا کنید. آیا مو های خود را قبل و بعد از حمام روغن تراپی می کنید؟ آیا شامپویی که استفاده می کنید حاوی سولفات، پارابن و مواد شیمیایی مضر است؟ آیا از رنگ مو های شیمیایی استفاده می کنید؟ آیا همیشه بعد از حمام از براشینگ و اتو مو استفاده می کنید؟ آیا از شانه های پلاستیکی برای شانه کردن مو استفاده می کنید؟ آیا با دوش آب داغ مو های خود را شست و شو می دهید؟ 

اگر این موارد را انجام می دهید باید سریع تر فکری به حال سلامت مو هایتان بکنید و سریع تر برای برطرف کردن این مشکلات دست به کار شوید.

مواردی که باید در ابتدا انجام دهید شامل:  

شستن مو ها با آب ولرم یا سرد 

نشسته حمام کردن 

استفاده از شانه چوبی برای شانه کردن مو ها 

استفاده از حوله نانو برای خشک کردن مو 

در صورتی که از سشوار برای خشک کردن مو های خود استفاده می کنید، از سری دیسپانسر استفاده کنید.

در مرحله بعدی نیز روغن تراپی و استفاده از شامپو های بدون سولفات و گیاهی را شروع کنید. شاید بپرسید کدام روغن ها برای روغن تراپی مو مناسب هستند؟ و یا چه شامپویی برای مو های شما مناسب است؟ در ادامه به معرفی روغن های گیاهی تقویت کننده مو و شامپو های گیاهی بدون سولفات که برای احیا و سلامت مو نیاز هستند می پردازیم.

شامپو گیاهی بدون سولفات و پارابن

شامپو ارگانیک مرهم طب، شامپویی کاملا گیاهی است که از ترکیب عصاره و روغن های گیاهی مفید برای تقویت مو تولید شده است. این شامپو در دو نوع «شامپو گیاهی بدون سولفات برای مو های چرب و معمولی» و «شامپو گیاهی بدون سولفات برای مو های خشک و آسیب دیده» تولید شده است.
از مهم ترین شاخصه های این شامپو، فاقد مواد شیمیایی بودن آن است. شامپو ارگانیک مرهم طب فاقد سورفکتانت یا مواد کف کننده شیمیایی است و به همین دلیل از خشکی و وزی مو جلوگیری می کند.  

 

 

همچنین در عین حال که از ترکیبات کاملا طبیعی تهیه شده است، بطور کامل مو ها را از آلودگی و چربی و گرد و غبار پاک می کند. 
این شامپو برای مو های رنگ شده و یا آسیب دیده بهترین گزینه است، زیرا فاقد سولفات و مواد شیمیایی مضر برای مو بوده و از شکنندگی فولیکول مو پیشگیری می کند. 
شامپو های تجاری معمولا با ایجاد یک لایه از مواد شیمیایی بر روی ساقه مو، به مرور زمان موجب کدر شدن و کاهش درخشندگی ساقه مو می شوند. راه حل این مشکل استفاده از شامپو های گیاهی فاقد مواد شیمیایی است. استفاده مرتب از شامپو های گیاهی لایه های کدر کننده ساقه مو که ناشی از استفاده از شامپو های شیمیایی بوده است را از بین برده و درخشندگی مو های شما را باز می گرداند.  

 

 

از سوی دیگر خشکی پوست سر، ریزش مو، شوره سر، موخوره و شکنندگی مو از عوارض جانبی شامپو های تجاری هستند و در برخی موارد می توانند جبران ناپذیر باشند. 
اما شامپو های گیاهی به دلیل داشتن عصاره و روغن های گیاهی، چربی های مفید پوست سر و ساقه مو را حفظ کرده و از خشکی و شکنندگی فولیکول مو جلوگیری می کنند.
بنابراین اگر به دنبال این هستید که موهایی سالم، درخشان و بی نقص داشته باشید، پیشنهاد می شود که شامپو های گیاهی فاقد سولفات، پارابن و مواد شیمیایی مضر را در روتین مراقبت از مو خود قرار دهید.

استفاده از روغن های گیاهی برای تقویت مو 

روغن های گیاهی از زمان های قدیم برای احیا، افزایش درخشنگی و حالت دهی به مو ها استفاده می شدند و در حال حاضر نیز در سرتاسر جهان بویژه در کشور های آسیای شرقی طرفداران زیادی دارند. روغن های گیاهی به دلیل اینکه حاوی مواد موثره گیاهان دارویی هستند، می توانند پوست سر و ریشه مو را تغذیه کرده و استحکام فولیکول های ساقه مو را افزایش دهند. از طرفی وجود اسید های چرب ضروری در روغن های گیاهی، از خشکی، شکنندگی، موخوره و وزی مو جلوگیری کرده و موجب درخشان تر شدن ساقه های مو می شوند. 

روغن های گیاهی که به احیا و تقویت مو های شما کمک می کنند شامل: 

روغن ترکیبی تقویت مو پلاس

روغن تقویت مو پلاس روغن ترکیبی است که از عصاره چندین گیاه دارویی موثر برای مو تهیه شده است و در طب سنتی به عنوان اکسیر تقویت مو و ضد ریزش شناخته می شود. این روغن شامل روغن های گیاهی چون آووکادو، آملا، رزماری، جوجوبا، براهمی، زیتون، بادام و .. است و برای تقویت مو، درمان ریزش مو، تقویت فولیکول مو، رشد سریع مو، ریزش مو سکه ای، درمان موخوره و جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو استفاده می شود. 
وجود روغن هایی چون بادام، اووکادو، آرگان و زیتون در روغن تقویت مو پلاس باعث شده است که این روغن گیاهی بشکل موثری فولیکول های مو را تقویت کرده و با رساندن مواد مغذی به ساقه مو، از موخوره و شکنندگی مو جلوگیری کند. 
از طرف دیگر عصاره روغن هایی گیاهی چون کندوش، آملا و براهمی که در این روغن ترکیبی مو وجود دارند باعث می شود که بعد از ماساژ روغن ترکیبی تقویت مو پلاس بر روی ریشه مو، جریان خون در زیر پوست سر افزایش پیدا کرده و مواد مغذی بیشتری به ریشه های مو انتقال پیدا کند. در نتیجه روند رشد مو سریع تر شده و ریزش مو نیز بطور چشم گیری کاهش پیدا می کند.
از روغن تقویت مو می توانید در روتین مراقبت از مو خود قبل و بعد از حمام استفاده کنید. 

 

 

روغن ترکیبی تقویت مو سی گیاه

روغن تقویت مو سی گیاه همان طور که از نامش مشخص است از ترکیب روغن 30 نوع گیاه دارویی تهیه شده است و با رساندن مواد مغذی و مورد نیاز به مو، موجب احیا مو و درخشان تر شدن ساقه های مو می شود. 
روغن تقویت مو سی گیاه مستقیما بر روی کوتیکول های مو تاثیر می گذارد و با تقویت این لایه از شکنندگی و موخوره جلوگیری می کند. 
وجود روغن های گیاهی چون نارگیل، آملا، فندق و بادام در روغن تقویت مو سی گیاه باعث شده است که این روغن بافت آسیب دیده مو را ترمیم کرده و عوارض ناشی از سشوار، اتومو و حرارت را کاهش دهد. 
روغن تقویت مو سی گیاه به دلیل اینکه از 30 نوع عصاره گیاه دارویی و دانه روغنی تهیه شده است، تمامی ویتامین و مواد معدنی را در خود جای داده و در نتیجه استفاده از آن بر روی ریشه و ساقه مو، مو های شما را از هر نوع ماده مغذی بی نیاز می کند. 
این روغن مناسب استفاده قبل و بعد از حمام است و می تواند از ایجاد موخوره، ریزش مو، خشکی و شکنندگی مو جلوگیری کند. 

 

 

روغن براهمی 

روغن براهمی یکی از مشهور ترین روغن های گیاهی تقویت مو در طب سنتی هند است و قدمتی چند هزار ساله دارد. هندو ها روغن براهمی را معجزه احیا مو می دانند و معتقدند که تمامی مشکلات مربوط به مو مانند موخوره، ریزش مو بویژه ریزش مو سکه ای، کم پشت شدن مو، شوره سر و ... با این روغن قابل درمان است. 
روغن براهمی سرشار از مواد مغذی از جمله انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز ریشه و ساقه مو است و بعد از یک دوره استفاده تاثیرات مثبت آن بر روی مو بطور کامل قابل مشاهده خواهد بود. 
روغن براهمی به عنوان روغن قبل از حمام استفاده می شود و مانند ماسک بر روی ریشه و ساقه مو قرار می گیرد و بعد از 2 الی 12 ساعت باید با شامپو شسته شود. 

 

 

روغن آملا 

آملا که به انگور فرنگی هندی نیز شهرت دارد میوه درخت بومی در هند است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین سی است و از آسیب های خارجی مو مانند حرارت سشوار و اتو مو جلوگیری می کند. مانند روغن براهمی، روغن آملا نیز در هند شهرت زیادی دارد و به عنوان اکسیر تقویت مو شناخته می شود. روغن آملا بشکل موثری بر روی پرپشت شدن مو و تسریع رشد مو تاثیرگذار است و ساقه مو را نیز آبرسانی می کند. 
روغن آملا علاوه بر تقویت مو سر، می تواند به تقویت ریش و سبیل در آقایان نیز کمک کند و ریزش و کم پشتی آن را از بین ببرد. 
بهترین روش استفاده از روغن آملا، ماساژ آن بر روی ریشه و ساقه مو، 2 الی 12 ساعت قبل از حمام است.

 

 

روغن آرگان 

فواید روغن آرگان بر کسی پنهان نیست و همین امر باعث شده است که در تمام نقاط جهان محبوب باشد و شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو از آن به عنوان یکی از ترکیبات مهم در محصولات خود استفاده کنند. 
روغن آرگان در اصل از میوه آرگان مراکشی روغن گیری می شود و به دیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و اسید های چرب مورد نیاز پوست و مو، به عنوان یک تقویت کننده قوی برای پوست و مو شناخته می شود. 
وجود ویتامین های ای، آ و اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 در روغن آرگان باعث می شود که این روغن ریزش مو را کاهش دهد و در صورت استفاده بر روی ساقه مو، آن را آبرسانی کرده و از خشکی و موخوره جلوگیری کند. 
روغن آرگان موها را نرم و مرطوب می کند و به دلیل خاصیت جذب سریع که دارد احساس چربی و سنگینی بر روی مو ایجاد نمی کند و برای روغن تراپی قبل و بعد از حمام بهترین گزینه است. 
اگر مو های فر و مجعدی دارید، روغن آرگان برای شما بهترین گزینه است، زیرا رطوبت و نرمی مو را افزایش داده و موجب حالت دهی و درخشندگی بیشتر مو های شما می شود. 
همچنین روغن های گیاهی دیگری چون مورینگا، جوجوبا، بادام شیرین، فندق، نارگیل و .. نیز برای تقویت و روغن تراپی مو گزینه مناسبی هستند و نباید از فواید بی نظیر آن ها برای پوست و مو غافل شد.

 


 

نکته مهم: 

قبل از استفاده از هر نوع روغن گیاهی، مقدار کمی از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید و درصورتی که پوست دست شما دچار قرمزی، خارش و حساسیت شد، از استفاده از آن روغن پرهیز کنید.