در طب سنتی ضعف در حافظه نشانه غلبه خلط سودا و بلغم بر مغز است که موجب اختلال در عملکرد درست مغز می شود. همچنین در سنین بالا ضعف حافظه عموما به دلیل اختلال در غده تیروئید اتفاق می افتد و بی خوابی، فراموشی و کاهش تمرکز را در سنین بالا به دنبال دارد. 
در طب سنتی عواملی که موجب ضعف حافظه می شوند شامل موارد زیر است: 
استعمال دخانیات و مواد مخدر، پرخوری زیاد، نوشیدن چای شیرین، نخوردن صبحانه، بیخوابی، آلودگی هوا، مصرف زیاد غذا های با طبع سرد، عدم استفاده از توانایی های مغز و تنبل شدن مغز به دلیل استفاده از گوشی های موبایل، پر حرفی و بطور کلی افزایش رطوبت در مغز از عوامل مهم در افزایش ضعف حافظه هستند. 

حتما بخوانید: 11 نکته مهم برای مهار سردرد های میگرنی

تقویت حافظه در طب سنتی

داشتن تغذیه درست و اصولی و اصلاح طبع شده در سلامت بدن و تقویت حافظه، حرف اول را می زند بنابراین به افرادی که دچار ضعف حافظه هستند پیشنهاد می شود که خوراکی های زیر را در برنامه غذایی خود جای بدهند. 
استفاده از روغن ارده کنجد و روغن زیتون در طبخ غذا 
نوشیدن دمنوش های گرم مانند دم کرده جینسینگ، اسطوخودوس، میخک، مریم گلی، گل سرخ، افتیمون، رزماری، چای کوهی، بابونه، بادرنجبویه و ... 
خوردن مغزیجاتی چون گردو، فندوق، بادام درختی و پسته
استفاده از رویال ژل و عسل طبیعی صبح ناشتا 
استفاده از میگو، خاویار، ماهی ساردین و شاه ماهی 
استفاده از برنج قهوه ای بجای برنج سفید
خوردن انگور سیاه و قرمز یا مویز، انجیر، موز
خوردن سبزیجاتی مانند کلم، کاهو، اسفناج 
استفاده از ادویه جات گرم مانند زنجبیل، فلفل، سیر و پونه و آویشن در غذا 

حتما بخوانید: شیره انگور سیاه و درمان بیماری های ناشی از غلبه سردی

کپسول سفوف حفظ و تقویت حافظه 

کپسول سفوف حفظ محصولی کاملا گیاهی از داروسازی بوعلی دارو است و توسط پزشکان طب سنتی برای بهبود و تقویت حافظه، کاهش رطوبت و سردی مغز و کمک به بیمارانی که دچار آلزایمر و ام اس هستند تجویز می شود. سفوف حفظ با ترکیبات موثر و گرم و خشکی که دارد موجب پاکسازی مغز از سموم و اخلاط زائد شده و به همین دلیل برای تقویت حافظه بهترین گزینه است. 
ترکیبات کپسول سفوف حفظ شامل دارچین، کندر، بادرنجبویه، مصطکی، کاکنج و ... است و به افرادی که مزاج سرد و تر دارند توصیه می شود که با مشورت پزشک طب سنتی از آن برای جلوگیری از عوارض ناشی از غلبه رطوبت بر مغز استفاده کنند. 

معجون سعز برای تقویت حافظه 

معجون سعز ترکیبی از سعد کوفی، عسل طبیعی و زعفران است که براساس نسخه های درمانی دکتر خیراندیش توسط موسسه تحقیقات حجامت ایران تولید و برای کمک به بهبود بیماری های مربوط به مغز و اعصاب تجویز می شود. اگر بخواهیم معجون سعز را از نظر مکانیسم ترکیبات آن بررسی کنیم باید بگوییم که سعد کوفی طبیعتی خشک دارد و از دیرباز در طب سنتی برای پاکسازی بدن از اخلاط و سموم مضر و خارج کردن عفونت از بدن استفاده می شده است. از سوی دیگر سعد کوفی سردرد های میگرنی را از بین می برد و اعصاب و حافظه را نی زتقویت می کند. در کنار آن زعفران موجود در معجون سعز نیز طبیعتی گرم و خشک دارد و رطوبت اضافه را از بدن و مغز دفع می کند. زعفران در طب سنتی به گیاه دارویی انرژی زا و نشاط آور شهرت دارد و در بسیاری از داروی های گیاهی که برای افسردگی و درمان استرس و اضطراب تجویز می شوند، به عنوان ترکیب اصلی بکار می رود. 
عسل طبیعی نیز در طب سنتی دوای هر دردی شناخته می شود و خواص بی شماری برای سلامتی، بویژه مغز و اعصاب دارد. 
بطور کلی معجون سعز دکتر خیراندیش به دلیل ترکیبات خاص و ویژه ای که دارد می تواند برای تقویت حافظه، درمان افسردگی، کاهش استرس و اضطراب، درمان فوبیا، تقویت مغز و اعصاب و قلب و .. مفید باشد و بهتر است با مشورت پزشک طب سنتی مصرف شود. 

ماساژ کف سر با روغن های گرم مزاج

ماساژ کف سر با روغن ها گیاهی که مزاج گرم دارند مانند روغن سیاه دانه، زیتون، بادام شیرین، روغن آویشن، میخک، نعنا، رزماری و .. می تواند به دفع رطوبت و سردی اضافه از مغز کمک کند و به همین دلیل برای تقویت حافظه و بهبود بیماری های مربوط به مغز و اعصاب مفید است. 
پیشنهاد می شود هفته ای دو بار پوست سرد خود را به مدت 5 دقیقه با یکی از روغن های گفته شده ماساژ دهید و یک شب تا صبح سر خود را با یک شال ببندید و اجازه دهید روغن جذب پوست سر شود. سپس با آب ولرم و شامپو گیاهی شست و شو دهید.  

حتما بخوانید: معجزه گیاهان دارویی برای پیشگیری از آلزایمر

نوشیدن ترکیب عسلاب و عرق بادرنجبویه 

پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری هایی چون صرع، روزانه یک لیوان عسلاب را کمی عرق بادرنجبویه یا عرق اسطوخودوس ترکیب کرده و میل کنید. این کار به خارج کردن خلط های زائد از مغز منجر می شود و شما را از بسیاری از بیماری های مربوط به مغز و اعصاب مسون می دارد. 

ترکیب جینسینگ، گرده گل و عسل طبیعی برای حافظه

کافی است 25 گرم ریشه جینسینگ قرمز را همراه با 50 گرم گرده گل اسیاب کرده و به یک کیلوگرم عسل طبیعی اضافه کنید. روزانه یک قاشق چایخوری از این ترکیب صبح ناشتا میل کنید. 

ترکیب گیاهی گفته شده برای تقویت عمومی بدن، بویژه مغز و اعصاب بسیار مفید است و شما را از خوردن هر نوع مولتی ویتامینی بی نیاز می کند. 
جینسیگ طبیعتی گرم و خشک دارد و در کنار گرده گل که تمامی ویتامین و مواد مغذی را در خود جای داده است می تواند برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی مفید باشد. 

حتما بخوانید: نسخه های دکتر خیراندیش برای درمان سردی مغز

برای جلوگیری از فراموشی از انجام موارد زیر خودداری کنید، بویژه اگر طبع سرد و تری دارید: 

خوردن لبنیات پاستوریزه 
مصرف ترشیجات
مصرف گوشت قرمز 
مصرف زیاد مغز گوسفندی 
طبخ غذا در ظروف آلومینیومی
نوشیدن نوشیدنی های قندی و نوشابه های انرژی زا 
خوردن غذا های کنسروی، فرآوری شده و فست فودی
نوشیدن آب در بین غذا 

نکته مهم: توصیه های گفته شده تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و برای درمان حتما باید به پزشک طب سنتی مراجعه کرد. از استفاده سرخود از دارو های گیاهی پرهیز کرده و قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید. 
موارد گفته شده اغلب برای افراد با مزاج سرد و تر مفید است و کسانی که مزاج گرمی دارند نباید در مصرف خوراکی های گرم افراط کنند.