روغن گلرنگ - Safflower Oil 

روغن گلرنگ از دانه های گیاه دارویی Carthamus tinctorius، از خانواده گل آفتابگردان، با روش پرس سرد استخراج می شود. 
روغن گلرنگ معمولا بصورت موضعی برای آبرسانی به پوست های خشک یا مستعد آکنه استفاده می شود و تحریکات پوستی، بثورات و التهاب پوستی را تسکین می دهد. بطور کلی روغن گلرنگ به اینکه به بهبود بافت، ظاهر و کیفیت پوست منجر می شود، مشهور است.
از نظر دارویی، روغن گلرنگ برای رفع گردش خون ضعیف، کبودی و التهاب موثر است. در طب سنتی از آن برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش جریان خون، تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش کلسترول و قند خون و کمک به بدن برای از بین بردن چربی اضافی استفاده می شود.

تاریخچه استفاده از روغن گلرنگ

گلرنگ دارای قدمت بسیار طولانی در تاریخ است و معمولاً در رنگ آمیزی (رنگ قرمز و زرد) پارچه های مصر باستان در سلسله دوازدهم از آن استفاده می شده است. 
در زمان های قدیم اعتقاد بر این بود که گیاه گلرنگ با از بین بردن مواد زائد بدن و سموم مانند اسید لاکتیک و پاکسازی بافت ها و مفاصل، توانایی تصفیه خون را دارد، در نتیجه در تسکین آرتریت و بثورات پوستی موثر بوده و عملکرد کبد را نیز بهبود می بخشد.
قبل از دهه 1960، روغن گلرنگ در ساخت انواع رنگ و لاک استفاده می شد و نقاشان نیز از آن به عنوان حلال روغن استفاده می کردند. 

حتما بخوانید: فواید و کاربرد روغن علف لیمو در طب سنتی

خواص روغن گلرنگ

ترکیبات شیمیایی مهم در روغن گلرنگ که باعث بوجود آمدن خواص بی نظیر آن می شوند شامل اسیدهای اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک، لینولنیک و پالمیتولئیک هستند.

روغن گلرنگ حاوی اسید اولئیک (OMEGA-9) است 

اسید اولئیک موجود در روغن گلرنگ موجب نرمی، لطافت و درخشندگی پوست و مو می شود. داشتن موهایی ضخیم تر، قوی تر و بلند تر از مزایای استفاده از روغن گلرنگ است. امگا 9 موجود در این روغن موجب کاهش چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست می شود و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، گرفتگی و درد مفاصل را بهبود می بخشد.
امگا 9 همچنین شوره سر را نیز از بین برده و از رشد مو ها حمایت می کند. 

روغن گلرنگ حاوی اسید لینولئیک (OMEGA-6) است

امگا 6 موجود در روغن گلرنگ موجب افزایش رطوبت پوست و مو شده و رشد مو ها را تقویت می کند. امگا 6 دارای خواص ضد التهابی است و جوش و آکنه را نیز برطرف می کند. وجود امگا 6 در روغن گلرنگ باعث می شود که این روغن حالت سبک تری پیدا کرده و سریعا جذب پوست شود، بدون آنکه بر روی پوست احساس چربی و سنگینی ایجاد کند. به همین دلیل است که روغن گلرنگ برای پوست های چرب و مستعد آکنه هم قابل استفاده خواهد بود. 
امگا 6 همچنین خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست را حفظ کرده و به کاهش ظاهر پیری پوست کمک می کند.

حتما بخوانید: هر آنچه درباره روغن جوز هندی باید بدانید

روغن گلرنگ حاوی اسید پالمتیک است

اسید پالمتیک موجود در روغن گلرنگ باعث نرم تر شدن پوست و مو شده و بر روی پوست و مو احساس سنگینی و یا چربی اضافه ایجاد نمی کند. 

اسید استئاریک موجود در روغن گلرنگ دارای خواص زیر است:

اسید استئاریک دارای خاصیت پاک کنندگی است که آلودگی، عرق و سبوم اضافی پوست و مو را از بین می برد.
یک عامل امولسیون کننده ایده آل است که آب و روغن را به هم متصل می کند.
به افزایش طول عمر محصولات آرایشی و بهداشتی کمک می کند.
از فولیکول های مو در برای آسیب های خارجی محافظت می کند.
پوست را نرم و لطیف می کند. 

آلفا لینولنیک اسید (OMEGA-3) موجود در روغن گلرنگ دارای خواص زیر است:

التهاب را کاهش می دهد.
لخته شدن خون بر روی پوست را کنترل می کند.
گرفتگی و درد مفاصل را برطرف می کند.

حتما بخوانید: روغن وانیل و مزایا آن برای سلامتی

اسید پالمیتولئیک موجود در روغن گلرنگ دارای خواص زیر است:

روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد.
مرطوب کننده و سفت کننده پوست است.
رشد مو را تقویت کرده و به درخشان شدن آن کمک می کند.
روشن کننده پوست است.
استحکام و رشد ناخن ها را افزایش می دهد.
خاصیت کشسانی پوست را برای جلوگیری از علائم پیری مانند چین و چروک، افزایش می دهد. 

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

روغن های گیاهی کمیاب

روغن گلرنگ برای پوست 

روغن گلرنگ در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد و دارای بافتی سبک است، در نتیجه برای آبرسانی به پوست های خشک یا مستعد آکنه ایده آل است و در عین حال سوزش، بثورات و التهاب پوست را تسکین می دهد. تحقیقات نشان داده است روغن گلرنگ باعث بازسازی سلول های پوستی می شود و ظاهر زخم ها و علائم پیری مانند چین و چروک را کاهش می دهد، به همین دلیل استفاده موضعی از آن ظاهری صاف، جوان و درخشان را برای پوست به ارمغان می آورد. 
شاید عجیب باشد اما روغن گلرنگ برای از بین بردن و یا جلوگیری از بروز جوش های سرسفید، سرسیاه و در نهایت آکنه بسیار موثر بوده و لکه های پوستی را نیز کاهش می دهد.

روغن گلرنگ برای مو 

روغن گلرنگ موهایی درخشان به شما هدیه می دهد و با افزایش گردش خود در پوست سر، رشد مو و همچنین استحکام آن را تقویت می کند. خواص آنتی اکسیدانی روغن گلرنگ و مواد مغذی که در ترکیبات آن وجود دارد، از مو در برابر آسیب های خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

روغن گلرنگ برای لاغری 

اعتقاد بر این است که روغن گلرنگ سطح کلسترول و قند خون را کاهش می دهد و با کمک به دفع چربی های اضافی بدن، به لاغری و کاهش وزن منجر می شود.
همچنین در طب سنتی از گلرنگ برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش جریان خون استفاده می شود و ماساژ روغن آن بر روی ناحیه شکم به تسکین گرفتگی های ناشی از قاعدگی کمک می کند. 

خواص آرایشی و بهداشتی روغن گلرنگ برای پوست و مو

ضد التهاب، آنتی اکسیدان، تقویت کننده پوست، محرک، احیا کننده، تقویت کننده، افزایش گردش خون، پاک کننده، متعادل کننده، روشن کننده، ترمیم کننده زخم، شفاف کننده، تقویت کننده کلاژن.

خواص دارویی روغن گلرنگ 

ضد التهاب، آنتی اکسیدان، تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد اسپاسم، محرک، تنظیم کننده، احیا کننده، تقویت کننده، بهبود گردش خون، ضد درد، ضد انعقاد خون.

استفاده از روغن گلرنگ 

آبرسانی پوست با روغن گلرنگ

برای آبرسانی و تقویت پوست های خشک و آسیب دیده، روزانه 2 تا 3 قطره روغن گلرنگ را یک بار صبح و یک بار شب بر روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید. (نیازی به شستشو ندارد)
برای داشتن یک روغن بدن سبک که به نرمی و لطافت پوست بدن شما کمک کند، 5 قطره روغن اسطوخودوس، 5 قطره روغن گل یاس و 5 قطره روغن گلاب را در 60 میلی لیتر روغن گلرنگ رقیق کرده و به عنوان روغن ماساژ از آن استفاده کنید.
روغن گلرنگ که در کاربردهای دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، دارای اثر ترمیمی است و خشکی و آسیب های پوستی را برطرف می کند. برای تهیه روغن ترکیبی که پوست را آبرسانی، صاف و شاداب می کند، 10 قاشق غذاخوری روغن گلرنگ را همراه با 5 قطره روغن اسطوخودوس، 2 قطره روغن بابونه و 2 قطره روغن کندر ترکیب کرده و یک قاشق چایخوری از آن را بر روی پوست بدن و نواحی که دچار خشکی شده است به آرامی ماساژ دهید. 

روغن گلرنگ برای پوست های چرب و مستعد جوش و آکنه

برای تهیه یک روغن مناسب برای پوست های چرب و مستعد آکنه می توانید 2 تا 4 قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن گلرنگ رقیق کنید. صورت را با آب گرم بشویید و روغن ترکیبی را به شکل دورانی بر روی پوست ماساژ دهید. از استعمال روغن بر روی نواحی حساس اطراف چشم خودداری کنید. در نهایت، با استفاده از یک پارچه یا حوله نرم و مرطوب، تمام روغن را پاک کنید. این روغن ترکیبی برای پاکسازی پوست و کنترل چربی پوست بسیار موثر است. همچنین استفاده از روغن گلرنگ در نواحی متورم یا حساس پوست، می تواند التهاب و درد را کاهش می دهد.

استفاده از روغن گلرنگ برای مو

روغن گلرنگ برای کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو بسیار موثر بوده و ماساژ چند قطره از آن در انتهای ساقه های مو می تواند خشکی و وزی مو را برطرف کند. 
برای تقویت رشد مو، 1 تا 2 ساعت قبل از حمام چند قطره از روغن گلرنگ را از ریشه تا انتهای ساقه مو ماساژ داده و سپس با شامپو گیاهی شست و شو دهید. این روش را هفته ای یک بار تکرار کنید تا رطوبت ساقه مو حفظ و رشد مو نیز تقویت شود.

طرز تهیه ماسک مو با روغن گلرنگ 

کافی است 1 قاشق چایخوری روغن گلرنگ، 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل، 5 قطره روغن رزماری و 5 قطره روغن درخت چای را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی ریشه و ساقه مو ماساژ دهید. بعد از گذشت 1 تا 2 ساعت مو ها را با شامپو گیاهی شست و شو دهید. اعتقاد بر این است که این ماسک مو، رشد موهای قوی و سالم را تقویت کرده و خشکی و خارش ناشی از شوره سر را نیز برطرف می کند.

خرید روغن گلرنگ  

روغن گلرنگ را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که روغن های گیاهی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کند. 
روغن هایی که در فروشگاه آنلاین مرهم طب به فروش می رسند، با نظارت فروشگاه مرهم طب و به سفارش این فروشگاه، با بهترین مواد اولیه، توسط مجهز ترین دستگاه های روغن گیری، استخراج و تولید می شوند.
برای خرید روغن گلرنگ و سایر روغن های گیاهی کمیاب می توانید به صورت آنلاین به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش، در سریع ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

عوارض و موارد منع مصرف روغن گلرنگ

روغن گلرنگ تنها برای مصارف موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.
قبل از استفاده از روغن گلرنگ در دوران بارداری و شیردهی، برای جلوگیری از عوارض احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.
روغن گلرنگ باید دور از دسترس کودکان زیر 7 سال نگهداری شود. 

توصیه می شود کسانی که از بیماری های زیر رنج می برند، قبل از استفاده از روغن گلرنگ با پزشک خود مشورن کنند: 
سرطان، ناراحتی های قلبی، ناراحتی های پوستی، بیماری های مرتبط با هورمون، افت فشار خون و حساسیت به گل داودی، گل مروارید، گل همیشه بهار و آفتابگردان. 

قبل از استفاده از روغن گلرنگ یک قطره از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید و در صورتی که پوست شما دچار قرمزی و خارش شد، از استفاده از آن خودداری کنید.
روغن گلرنگ هرگز نباید در نزدیکی چشم، داخل بینی و گوش ها و یا در مناطق حساس دیگر پوست استفاده شود. 
عوارض جانبی و نادر روغن گلرنگ در برخی از افراد می تواند شامل حساسیت پوست، بثورات پوستی، کهیر، سوزش چشم، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، عطسه، احتقان بینی، آبریزش بینی، تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، اسهال و از دست دادن اشتها باشد.