کاربردهای تاریخی روغن های گیاهی       

روغن های گیاهی هزاران سال است که به دلیل اهداف دارویی، ضد پیری و آرایشی، تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.  کاربردهای تاریخی روغن های گیاهی را می توان در چندین فرهنگ باستانی یافت، از جمله استفاده از روغن خار مریم در تمدن روم در 400 سال قبل از میلاد. در واقع گل های خار مریم پس از برداشت برای استخراج خواص درمانی در روغن زیتون بکر خیس می شدند. پس از فیلتر شدن روغن، از آن برای تسکین دردهای ناشی از سوختگی استفاده می شد.
در ایران نیز روغن‌های گیاهی به دلیل کاربردهای پزشکی و دارویی بسیار ارزشمند بودند. در کتاب بُندهش، نسخه خطی پهلوی ساسانی که یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی این دوره به شمار می‌رود، تمامی گونه‌های گیاهی را در 11 گروه دسته‌بندی شده اند، از جمله گیاهان روغنی که از روی دانه‌های روغنی که داشتند می شدند. 
همچنین اعتقاد بر این است که استفاده از روغن ها و عصاره گیاهان دارویی برای اهداف دارویی از طب سنتی چینی، هندی و مصری سرچشمه گرفته است. اگرچه مراقبت های بهداشتی مدرن فواید درمانی روغن های گیاهی را نادیده می گیرند، اما این فرهنگ ها همچنان این آیین ها را به نسل های جدید نیز منتقل می کنند. 

 

 

تفاوت بین روغن های گیاهی و اسانس های گیاهی چیست؟

روغن های گیاهی و اسانس ها اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. روغن‌های گیاهی و اسانس‌ها به دلیل ترکیبات نرم‌کننده، ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان و ضد عفونی‌کننده، جایگاه ویژه ای در مراقبت طبیعی پوست، مراقبت از مو و لوازم آرایشی دارند. با این حال، روش های مختلف استخراج بین روغن و اسانس، بر ویژگی های منحصر به فرد و توانایی های عملکردی آنها تاثیرگذار است. 
اسانس با تقطیر جزء روغنی گیاهی که دارای بیشترین غلظت خواص گیاه است استخراج می شود. به همین دلیل، اسانس ها معمولاً در دوزهای کم استفاده می‌شوند.

روغن های گیاهی معمولا به روش بن ماری تهیه می شوند. به این صورت که گیاه خشک یا تازه را در مقدار مشخصی روغن حامل مانند روغن زیتون، بادام یا کنجد قرار می دهند و آن را بطور غیر مستقیم حرارت می دهند. طی این فرآیند بسیاری از خواص دارویی برگ ها، ساقه ها و ریشه ها در روغن آزاد می شوند. روغن های گیاهی معمولاً به صورت موضعی و یا در محصولات طبیعی مراقبت از پوست و مو استفاده می شوند.

اسانس ها به "جوهر" گیاه مشهورند زیرا عطر، طعم و رنگی دقیقا شبیه به گیاه اصلی را به شما ارائه می دهند، البته همین غلظت بالای روغن‌های ضروری باعث ایجاد حساسیت در بسیاری از افراد می‌شود. اما روغن های گیاهی، غلظت بسیار کمتری دارند و استفاده از آن‌ها برای کسانی که واکنش‌های نامطلوب به اسانس ها دارند، بی‌خطر است. 

 

 

فواید روغن های گیاهی

روغن‌های گیاهی، روغن‌های حامل تهیه شده با فشار سرد هستند که عصاره و خواص درمانی گیاهان دارویی به آن ها تزریق می شود و در نتیجه روغن‌هایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها خواهند بود. انتخاب یک روغن گیاهی برای برطرف کردن نیازهای مراقبت از پوست و مو فواید زیادی دارد. 
این فواید شامل:

جایگزین ملایم‌تری برای اسانس ها هستند: از آنجایی که روغن‌های گیاهی ملایم‌تر از اسانس های گیاهی هستند، احتمال اینکه اثرات نامطلوبی بر روی پوست ایجاد کنند بسیار کم است. 

به سرعت و به طور موثر جذب پوست می شود: روغن های گیاهی به دلیل اینکه در پایه یک روغن حامل تهیه می شوند، سریعا جذب پوست شده و خواص گیاه را سریعا به اعماق پوست منتقل می کنند. 

مرطوب کننده و آبرسان: روغن های گیاهی به دلیل ترکیبی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها، به اعماق سطح پوست و مو نفوذ می کنند و موجب درخشندگی و سلامت پوست و مو می شوند.

تطبیق پذیری: روغن های گیاهی را می توان در فرمولاسیون کرم ها، تونرها، لوسیون ها، بالم لب، روغن های ماساژ، روغن های مو، شامپوها و نرم کننده ها استفاده کرد. 

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب


با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید روغن های گیاهی

 

موارد مصرف روغن های گیاهی

برای تهیه یک مرهم درمانی که ترک های پوستی را تسکین می دهد، یک یا چند روغن گیاهی را با 28 گرم موم زنبور عسل و ½ قاشق چای خوری اسانس دلخواه مخلوط کنید. 
روغن‌های گیاهی همیشه بهار و ختمی می‌توانند پایه‌ای مناسب برای تهیه یک مرهم شفابخش باشند، حتی اگر به تنهایی از آن ها استفاده شود. اعتقاد بر این است که روغن همیشه بهار و ختمی عمیقاً نرم کننده هستند، بنابراین مرهم حاوی هر یک از این روغن های گیاهی را می توان به صورت موضعی برای التیام پوست ترک خورده و مرطوب کردن مناطق خشک پوست مانند دست ها، زانوها و آرنج ها استفاده کرد. 

برای تهیه یک بالم لب کاملا طبیعی کمی کره شی را با 4 قاشق چایخوری روغن گیاهی دلخواه خود ترکیب کنید. روغن گیاهی بابونه خاصیت تسکین دهنده دارد و تغذیه کننده پوست لب های خشک است.  روغن گل ختمی نیز برای رفع خشکی لب ها بسیار عالی است. 

روغن‌های گیاهی در کنار فواید بی‌شمار مراقبت از پوست، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی را نیز ارائه می‌کنند که به همان اندازه برای مو مفید است. اعتقاد بر این است که ترکیبات مرطوب کننده روغن گیاهی ترکیبی مرهم طب برای موهای رنگ شده بی خطر هستند. اسید سالیسیلیک موجود در این روغن همچنین می تواند پوست سر را از هر گونه تجمع آلودگی پاک کرده و آن را لایه برداری کند و در عین حال نقش یک آبرسان قوی را ایفا کند.  اثرات محافظتی و خنک کننده روغن گیاهی ترکیبی مرهم طب، استفاده از آن را برای ماساژ پوست سر ایده آل می کند. این روغن همچنین هنگام ترکیب شدن با شامپوها و نرم کننده ها رطوبت ساقه های مو را تامین می کند و خواص ترمیم کننده برای فولیکول های ساقه مو دارد. 

 

 

نگهداری روغن های گیاهی

روغن های گیاهی معمولاً بین 1 تا 2 سال ماندگاری دارند. برای جلوگیری از خراب شدن روغن های گیاهی، توصیه می شود روغن های گیاهی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید (در صورت امکان در یخچال نگهداری کنید). همچنین اگر روغن گیاهی شما تغییری در رنگ، بو، شفافیت یا طعم از خود نشان داد، بهتر است آن را دور بریزید.