تاریخچه روغن زنجبیل 

اسانس زنجبیل یا روغن ریشه زنجبیل از ریشه گیاه Zingiber officinale که بیشتر با نام زنجبیل شناخته می شود روغن گیری می شود. زنجبیل از خانواده زردچوبه و هل بوده و بومی کشور چین است. با این حال در سایر بخش های آسیا و هند، غرب آفریقا، اروپا و دریای کارائیب نیز گسترش یافته است. 
هزاران سال است که از ریشه زنجبیل به دلیل توانایی آن در تسکین التهاب، تب، سرماخوردگی، ناراحتی های تنفسی، حالت تهوع، درد های قاعدگی، ناراحتی معده، آرتریت و روماتیسم در طب سنتی استفاده می شود. همچنین به طور سنتی به عنوان نگهدارنده مواد ضد میکروب غذایی استفاده می شده است که از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند و به دلیل خواص طعم دهنده و هضم کننده آن به عنوان ادویه استفاده می شده است. در طب آیورودا، روغن زنجبیل به طور سنتی برای تسکین مشکلات عاطفی مانند عصبی بودن، غم و اندوه، اعتماد به نفس پایین و کمبود اشتیاق مورد استفاده قرار می گیرد.
فواید سلامتی روغن زنجبیل مانند گیاهی است که از آن نشات می گیرد، حتی این روغن به دلیل محتوای بالای جینجرول مفیدتر است، ماده ای که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد مشهور است. روغن زنجبیل با رایحه ای گرم، شیرین، چوبی و تند خود اثری انرژی بخش دارد، بویژه زمانی که در رایحه درمانی از آن استفاده شود.

خواص روغن زنجبیل

ترکیبات شیمیایی اصلی روغن زنجبیل عبارتند از: کامفن، B-Phellandrene، α-Pinene، Geranial، Zingiberene، β-Bisabolene، β-Sesquiphellandrene و Curcumene.

  • دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی قوی 

  • آرامبخش

  • ضد عفونی کننده، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد احتقان است 

  • دور کننده حشرات است

  •  ضد نفخ و اسپاسم معده

  •  ضد درد و التهاب مفاصل

روغن زنجبیل در رایحه درمانی 

روغن زنجبیل که در کاربردهای رایحه درمانی استفاده می شود، به دلیل اثرات محرک و گرم کننده ای که دارد، می تواند تمرکز را افزایش دهد و در عین حال باعث تسکین و کاهش احساساتی چون استرس، غم و اندوه، اضطراب، بی حالی، بی قراری، سرگیجه و خستگی شود. 

 

 

روغن زنجبیل برای پوست و کاربرد های موضعی

روغن زنجبیل که به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند قرمزی را تسکین دهد، به ویژه قرمزی و باکتری هایی که موجب جوش و آکنه می شوند. خواص آنتی اکسیدانی آن به عنوان اثر محافظتی بر روی پوست شناخته شده است و از علائم آسیب و پیری پوست مانند چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می کند. 
استفاده از روغن و عصاره زنجبیل در کرم های مرطوب کننده می تواند موجب افزایش درخشندگی پوست شود و در از بین رفتن لکه های پوستی نیز موثر باشد. 

روغن زنجبیل برای مو 

مواد معدنی غنی که در روغن زنجبیل وجود دارد به سلامت پوست سر و تارهای مو کمک می کند. از طرفی خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی و ضد التهابی روغن زنجبیل آن به تمیز تر شدن مو ها کمک کرده و خشکی و خارش ناشی از شوره سر را تسکین می دهد. در حقیقت با تحریک و بهبود گردش خون در پوست سر و ریشه مو، رشد مو های سالم‌تر را افزایش می‌دهد. 

روغن زنجبیل برای درد و التهاب

هنگامی که روغن زنجبیل برروی ماهیچه ها ماساژ داده می شود، به تسکین و کاهش درد و همچنین کاهش التهاب در نواحی مورد نظر منجر می شود. بنابراین برای مشکلاتی مانند سردرد، میگرن، آرتریت، درد مفصل، کمردرد و انقباضات رحم که معمولاً به عنوان دردهای قاعدگی شناخته می شود، مفید است. 

موارد استفاده از روغن زنجبیل در رایحه درمانی

در کاربردهای رایحه درمانی استفاده از 2 تا 3 قطره روغن زنجبیل در پخش کننده های رایحه در هوا، می تواند خلق و خوی منفی را از بین برده و میل جنسی را افزایش دهد. 
انتشار عطر زنجبیل در محیط می تواند کیفیت خواب را افزایش دهد و برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند بسیار مفید است. از سوی دیگر سطح انرژی را افزایش می دهد و موجب بروز احساسات مثبت و امیدوار کننده در فرد می شود. 

باز کردن گرفتگی بینی با روغن زنجبیل

این ترکیب احتقان و تحریک مجرای تنفسی را با کاهش مخاط و التهاب کاهش می‌دهد. برای تهیه آن کافی است 2 قطره از هر یک از اسانس‌ یا روغن های زنجبیل، درخت چای، مریم گلی و اکالیپتوس را به دستگاه بخور اضافه کنید. این ترکیب همچنین استرس را کاهش می دهد، هورمون ها را متعادل می کند و علائم آلرژی را نیز از بین می برد. 

 

 

تسکین حالت تهوع با زنجبیل 

برای تسکین حالت تهوع و ناراحتی معده، 3 قطره اسانس زنجبیل، 3 قطره اسانس گریپ فروت و 2 قطره اسانس نعناع را مخلوط کرده و عطر آن را استشمام کنید.

استفاده از روغن زنجبیل برای پوست صورت و بدن

اسانس زنجبیل که در کاربردهای آرایشی استفاده می شود، اکسیداسیون سلولی را که مسئول آسیب پوست و علائم پیری است، مهار می کند. 
برای تهیه اسکراب صورت که موجب از بین بردن پوست مرده و کدر می شود کافی است، ½ فنجان شکر قهوه‌ای، ½ فنجان روغن نارگیل خالص، 10 قطره اسانس یا روغن زنجبیل و 5 قطره اسانس یا روغن لیموترش را در یک کاسه با یکدیگر ترکیب کنید. 
مخلوط را به یک ظرف دربسته منتقل کنید. برای استفاده از این لایه بردار صورت، با نوک انگشتان مقدار کمی از آن را در دست ها بریزید و به آرامی روی صورت ماساژ دهید تا شکر نرم شود. اسکراب را با آب ولرم بشویید و پوست را با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید. 
این اسکراب به عنوان تسکین دهنده التهاب پوست مانند جوش و آکنه و همچنین صاف کردن ظاهر خطوط ریز شناخته شده است. 

استفاده از روغن زنجبیل برای لاغری و سلولیت

برای تهیه اسکراب که ظاهر سلولیت را کاهش می دهد، می توان با استفاده از دستور فوق و جایگزینی شکر قهوه ای با ¼ فنجان پودر قهوه و ¼ فنجان پودر کاکائو، یک مخلوط لایه بردار برای کمک به کاهش ظاهر سلولیت درست کرد. 

طرز تهیه ماسک صورت با روغن زنجبیل

برای تهیه یک ماسک صورت تقویت کننده و مغذی با خاصیت نرم کنندگی و روشن کنندگی،  کافی است 5 قطره اسانس یا روغن زنجبیل، 2 قاشق غذاخوری عسل خام طبیعی و 1 قاشق چایخوری آب لیمو را کاملا با یکدیگر ترکیب کرده و به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. این ترکیب را مانند ماسک بر روی صورت بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید. در حقیقت این ماسک اثری جوان کننده بر روی پوست دارد.

درمان شوره سر با روغن زنجبیل 

برای تسکین طبیعی و موثر پوست سر مبتلا به شوره سر، کافی است 2 قطره اسانس یا روغن زنجبیل را  به شامپو روزانه خود اضافه کنید. 
همچنین برای تهیه یک ماسک مو ضد شوره با روغن زنجبیل، 10 قطره اسانس یا روغن زنجبیل را همراه با 5 قطره روغن زیتون فرا بکر و 1 قاشق چایخوری آب لیمو طبیعی با هم ترکیب کنید. این ترکیب ضد عفونی کننده مو را برروی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی گیاهی مانند شامپو گیاهی ارگانیک مرهم طب بشویید. این درمان را می توان سه بار در هفته تکرار کرد تا از خشکی و خارش پوست سر جلوگیری کرده و موجب تحریک رشد مو شود. 

خرید روغن زنجبیل 

برای خرید روغن زنجبیل و سایر روغن های گیاهی اصل و درجه یک می توانید به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کرده و بعد از ثبت سفارش در سریع ترین زمان ممکن محصول مورد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید. 

 

 

افزایش رشد مو با روغن زنجبیل 

برای تهیه یک ماسک مو خانگی که با تقویت گردش خون در پوست سر باعث تحریک رشد مو شود، کافی است 10 قطره اسانس یا روغن زنجبیل را همراه با 10 قطره روغن جوجوبا را در یک کاسه کوچک با یکدیگر ترکیب کنید. با حرکات دایره ای انگشتان دست، این ترکیب را برروی پوست سر بخوبی ماساژ دهید و بگذارید حداقل 30 دقیقه بماند، سپس موهای خود را طبق معمول با شامپو گیاهی یا شامپو روزانه خود شست و شو دهید. این ماسک نه تنها از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری می کند، بلکه تارهای مو را با اسیدهای چرب ضروری که دارد تغذیه کرده و موجب افزایش و تحریک رشد مو می شود.

تسکین درد عضلات و مفاصل با روغن زنجبیل 

برای تسکین درد عضلات، درد مفاصل، کمردرد و دردهای قاعدگی، کافی است در یک بطری شیشه ای تیره 5 قطره اسانس یا روغن زنجبیل، 5 قطره اسانس پرتقال و 5 قطره روغن جوجوبا را با یکدیگر مخلوط کنید. همچنین می توانید از ترکیب 4 قطره اسانس یا روغن زنجبیل، 4 قطره اسانس یا روغن رزماری، 2 قطره اسانس اکالیپتوس و 4 قاشق چایخوری روغن سیاه دانه نیز استفاده کنید. هر یک از ترکیب های گفته شده را انتخاب کرده و بر روی نواحی مورد نظر بطور روزانه 15 تا 20 دقیقه بخوبی ماساژ دهید.

موارد منع مصرف روغن زنجبیل

روغن زنجبیل تنها برای استفاده موضعی کاربرد دارد و باید از خوردن آن پرهیز کرد. 
مصرف روغن زنجبیل در زنان باردار و کودکان زیر 7 سال توصیه نمی شود.
قبل از استفاده از روغن زنجبیل و یا هر روغن دیگر بر روی پوست خود، کمی از آن را تست کنید و در صورت داشتن آلرژی از مصرف آن خودداری کنید. 
روغن زنجبیل را هرگز نباید در نزدیکی چشم ها، داخل بینی و گوش ها و یا روی هر ناحیه حساس دیگری از پوست استفاده کرد. 
همچنین کسانی که به دنبال درمانی برای مدیریت خلق و خو، رفتار یا اختلالات روانی هستند، باید این روغن گیاهی را به عنوان یک درمان مکمل در نظر بگیرند و قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند.