روغن دانه هویج

اسانس بذر و دانه هویج از بذرهای خشک گیاه Daucus carota روغن گیری می شود.

روغن هویج که در کاربردهای آروماتراپی استفاده می شود، گردش خون و همچنین عملکردهای مغز و اعصاب را تحریک می کند. رایحه گرم، خاکی، چوبی و علفی آن دارای اثر تسکین دهنده و نشاط آور است که در طب سنتی شناخته شده بوده و باعث کاهش احساس خستگی، ضعف، اضطراب و استرس می شود.

روغن دانه هویج که دارای خواص ارزشمند برای پوست نیز می باشد، آسیب های پوستی را ترمیم کرده و پوست را سفت می کند تا از افتادگی آن جلوگیری کند. با از بین بردن سموم بدن، ایمنی بدن را افزایش می دهد، التهاب عضلات و مفاصل را کاهش می دهد و به جلوگیری از احتباس مایعات در بدن کمک می کند.

روغن بذر هویج از نظر دارویی، فشار خون را کاهش می دهد، عفونت زخم های آلوده را بهبود می بخشد و همچنین گلودرد و بیماری های ناشی از ویروس ها را نیز تسکین می دهد.

 

 

تاریخچه روغن بذر هویج

روغن بذر هویج از دانه های خشک گیاه Daucus carota گرفته می شود که بیشتر در اروپا به آن هویج وحشی یا "Queen Anne’s Lace" می گویند.
استفاده از روغن بذر هویج از زمان یونانیان باستان، رومی ها، مصری ها، فرانسوی ها و هندی ها آغاز شده است، که از آن برای تسکین التهاب و تسکین سوء هاضمه استفاده می کردند. در بعضی از این مناطق جغرافیایی نیز، با روغن های بهارنارنج و لیمو ترکیب و برای درمان برخی بیماری ها تجویز می شده است.
روغن بذر هویج در طب سنتی چین کاربردهایی زیادی دارد، که آن را به عنوان روغن ماساژ برای رفع درد عضلات یا به عنوان یک درمان موثر برای بیماری های روده مانند اسهال خونی و کرم روده استفاده می کنند. همچنین از آن به طور سنتی در ساخت عطرهایی که رایحه چوبی دارند استفاده می شود. از سوی دیگر هنگامی که در ساخت لوازم آرایشی از آن استفاده می شود، به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست عمل می کند.

مزایای روغن دانه های هویج 

اصلی ترین ترکیبات شیمیایی روغن بذر هویج، کاروتول، داوسن، بتا-بیزابولن و داوکل هستند.

روغن بذر هویج که در کاربردهای آروماتراپی استفاده می شود، دارای خواص محرک است که باعث افزایش گردش خون و همچنین عملکردهای مغز و اعصاب می شود. این باعث افزایش سطح انرژی و افزایش هوشیاری می شود. با تحریک ترشح مایعات و آنزیم های گوارشی، هورمون ها و انقباضات عضلانی روده، حرکت موثر سیستم هضم و متابولیسم را حفظ می کند.

هنگامی که اسانس هویج در فضا پخش می شود، بوی گرم، خاکی، چوبی و علفی و در عین حال ملایم و شیرین از خود پخش می کند. روغن بذر هویج دارای یک اثر تسکین دهنده و طراوت بخش است که احساس خستگی، ضعف، اضطراب و استرس را کاهش می دهد. 
روغن بذر هویج با تقویت غشاهای مخاطی و محافظت از بدن در برابر انگل و ویروس ها، عملکرد و اثربخشی دستگاه گوارش و همچنین سیستم تنفسی را تقویت می کند. هنگامی که روغن هویج با هرکدام از روغن های زیر ترکیب شود، به خلق ترکیبی جذاب و معطر کمک می کند: روغن آووکادو و بهارنارنج، هل، شمعدانی، اسطوخودوس، لیمو، پرتقال و روغن چوب صندل.

 

 

روغن بذر هویج برای التهاب عضلات و مفاصل را کاهش می دهد، به کاهش احتباس مایعات کمک می کند و باعث تسکین درد و ناراحتی هایی چون آرتروز، نقرس و روماتیسم می شود.

روغن دانه هویج به عنوان یک ماده محافظ عمل می کند که نه تنها سلامت پوست را افزایش می دهد بلکه آسیب پوستی را که در معرض آلودگی و استرس محیطی قرار دارد و باعث بروز علائم پیری می شود نیز ترمیم می کند. علاوه بر این، رشد بافت جدید و پوست جدید را تحریک می کند، بنابراین باعث روشن شدن و یکدست شدن پوست خواهد شد. از طرفی با کمک رطوبت، از پوست در برابر اختلالاتی مانند آکنه، جوش، درماتیت، اگزما، پسوریازیس و زخم ها محافظت می کند و باعث می شود پوست صاف، سفت و احیا شود. استفاده منظم از روغن بذر هویج بر روی پوست خشک و ترک خورده می تواند باعث نرم شدن پینه ها، بهبود سریعتر جای زخم ها، محو شدن قرمزی و لکه های پوستی شود.

روغن بذر هویج هنگام استفاده بر روی مو، پوست سر و مو را به خوبی احیا می کند. این روغن فولیکول های مو را ترمیم کرده و رطوبت مورد نیاز را به ساقه های مو می رساند. از سوی دیگر برای بهبود اختلالاتی چون خارش ناشی از باکتری های مضر، قارچ و شوره سر نیز مفید است. بطور کلی روغن هویج به موهایی که حالت کدر یا آسیب دیده دارند، سلامت و درخشندگی را برمی گرداند.

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

همانطور که گفته شد، روغن هویج دارای بسیاری از خواص درمانی است. در ادامه فواید و کاربرد های روغن هویج نشان گفته شده است:

لوازم آرایشی و بهداشتی: آنتی اکسیدان، مقوی، سیتوفیلاکتیک، ضد التهاب

آروماتراپی: سم زدایی، تحریک کننده، تسکین دهنده، آرامبخش

دارویی: آنتی اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد عفونی کننده، سم زدایی و پاکسازی بدن، ضد سرطان، مقوی، محرک، ضد التها ، ادرار آور، مسکن، ضد التهاب، ضد ویروس

موارد استفاده از روغن دانه های هویج

از روغن بذر هویج که در کاربردهای آروماتراپی استفاده می شود می توان برای ایجاد ترکیبی برای کاهش استرس استفاده کرد. برای کاهش احساس اضطراب، افزایش توجه و تمرکز و تقویت متابولیسم، 3-6 قطره روغن یا اسانس دانه هویج را در یک دستگاه بخور سرد ریخته و عطر آن را استنشاق کنید. 

انتشار عطر روغن و اسانس بذر هویج همچنین برای بهبود کیفیت خواب طبیعی مفید است، بنابراین به کسانی که از بی خوابی رنج می برند کمک می کند. برای داشتن رایحه ای قوی تر، قبل از خواب 1 قطره روغن بذر هویج و1 قطره روغن اسطوخودوس را بر روی گوشه بالش خود اسپری کنید.

روغن دانه هویج که در کاربردهای آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به منظور ترمیم و جلوگیری از آسیب بیشتر پوست، مستقیماً پس از رقیق شدن با روغن حامل بر روی پوست قرار بگیرد. 
کافی است چند قطره روغن هویج را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و به شکل دورانی 2 بار در روز بر روی پوست صورت ماساژ دهید. برای افزایش خاصیت مرطوب کنندگی کرم های مرطوب کننده، 1-2 قطره روغن بذر هویج را به کرم صورت یا سرم صورت خود اضافه کنید. از این طریق پوست از خواص بازسازی کننده و تقویت کنندگی روغن هویج بهره مند خواهد شد.

 

 

برای تهیه یک سرم پوستی که سلامت پوست را تقویت و حفظ می کند، 15 میلی لیتر روغن زیتون را در یک بطری دارای قطره چکان ریخته و سپس 8 قطره روغن بذر هویج، 4 قطره روغن بابونه، 2 قطره روغن شمعدانی و 2 قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. بطری را به خوبی تکان دهید تا تمام مواد کاملاً با هم مخلوط شوند. برای استفاده از این ترکیب، صورت خود را تمیز کرده و 4 قطره از آن را بر روی پیشانی، چانه و گونه های خود ماساژ دهید.

روغن هویج یک ماده ایده آل برای لایه برداری طبیعی پوست صورت است که نه تنها سلول های مرده پوست را از بین می برد و منافذ پوست را تمیز می کند بلکه باعث ترمیم خشکی و آسیب پوست می شود. روغن بذر هویج پوست شما را صاف تر، شفاف تر و درخشان تر نشان می دهد. 
کافی است 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 2 قاشق چایخوری عسل طبیعی، 4 قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده، 8 قطره روغن هویج و 6 قطره روغن درخت چای را بایکدیگر ترکیب کنید.
برای استفاده از این لایه بردار ابتدا صورت را با آب مرطوب کنید. با استفاده از انگشتان، مقدار کمی از اسکراب را در کف دست ها بریزید و آن را بر روی صورت و گردن به آرامی ماساژ دهید. چند دقیقه اجازه دهید تا اسکراب مانند ماسک بر روی پوست شما بماند و سپس آن را با آب ولرم شست و شو دهید و پوست را خشک کنید. از این اسکراب می توان در حمام نیز استفاده کرد. برای گرفتن نتایج مطلوب، این روش لایه برداری را هفته ای یک یا دو بار تکرار کنید. این اسکراب را در ظروف شیشه ای در بسته در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه ماسک مویی که به تسکین خارش ناشی از خشکی و شوره سر معروف است، 6 قطره روغن هویج، 2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی ارگانیک، 2 قاشق چایخوری روغن بادام و 3 قاشق غذاخوری جو دوسر را در یک ظرف بایکدیگر ترکیب کنید. پس از مخلوط کردن کامل، ترکیب را بر روی پوست سر تا ساقه مو ماساژ داده و اجازه دهید 5 دقیقه بر روی پوست و مو بماند، سپس با شامپو گیاهی شت و شو دهید. 
برای تهیه ماسک آبرسان و تقویت کننده برای  موهای خشک، 6 قطره روغن هویج، 4 قطره روغن صندل و 2 قاشق چایخوری روغن جوجوبا را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی پوست سر و ساقه های مو ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه با آب ولرم و شامپو گیاهی مو ها را بشویید.

روغن دانه هویج که برای کاربردهای دارویی نیز استفاده می شود، برای تسکین ناراحتی های شکمی مانند نفخ، گرفتگی های قاعدگی ، سوءهاضمه و جلوگیری از احتباس مایعات موثر است. 
برای تسکین این ناراحتی ها کافی است 4 قطره روغن هویج، 4 قطره روغن پرتقال و 2 قطره روغن نعناع در 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل رقیق کنید. این ترکیب را می توان با حرکت دورانی در جهت عقربه های ساعت و به مدت 1 هفته به آرامی بر روی شکم مالش دهید.

خرید روغن هویج

شما میتوانید روغن هویج اصل و انواع روغن های گیاهی کمیاب را از فروشگاه آنلاین مرهم طب خریداری کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.