25 خاصیت منحصر به فرد گل قاصدک برای سلامتی

آیا تا به حال مشاهده کرده اید که در باغچه و باغ ها، علف های هرز مزاحمی رشد می کنند؟ به احتمال زیاد همه ما تا به حال شاهد رویش گل های زرد رنگ قاصدک در باغچه ها بوده ایم، اما از خواص درمانی آن بی اطلاع هستیم.
شاید وقت آن باشد که از این گیاه سرسخت و تمام خواص مفیدش برای سلامتی پرده بر داریم. پس تا انتهای این مطلب، با مرهم طب همراه باشید.

گیاه قاصدک چیست؟

قاصدک یا Dandelion از خانواده گیاهان گل دار است. قاصدک ها گیاهانی چند ساله هستند، به این معنی که سال به سال رشد می کنند.
بنظر می رسد گل قاصدک از حدود 30 میلیون سال پیش در اروپا و آسیا تکامل یافته است. این گیاه اغلب توسط انسان ها برای مصارف خوراکی استفاده می شده و اکنون در سراسر جهان یافت می شود و قابل دسترس است. 

گیاه قاصدک چه شکلی است؟

شاید به دلیل این که ما اکثرا قاصدک را به شکل پرپر شده دیده ایم، به طور دقیق نمی دانیم که گل قاصدک چه شکلی است. قاصدک ها، دارای گل های زرد کوچک، پفکی و کرکی هستند. دانه های آن ها در بالای سطح زمین به واسطه جریان باد جا به جا شده و بعد از قرار گیری دوباره بر روی سطح خاک تکثیر می شوند. در زیر زمین، این علف هرز یک ریشه به طول 24 سانتی متر ایجاد می کند که برداشتن آن به طور کامل دشوار است. به همین دلیل است که برای نابودی آن ها، باغبان ها اکثرا از سم پاشی استفاده می کنند.

 

 

خواص گیاه قاصدک در طب سنتی

گل قاصدک خواص درمانی زیادی دارد و می توان از تمام اجزای آن، از ریشه گرفته تا گلبرگ ها، برای مصارف درمانی استفاده کرد. از قاصدک در درمان طیف گسترده ای از بیماری های جسمی از جمله سرطان، آکنه، بیماری های کبدی و اختلالات گوارشی استفاده می شود. به دلیل دارا بودن این خواص منحصر به فرد گل قاصدک، طب سنتی به این گیاه جایگاه ویژه ای اختصاص داده است. 

حتما بخوانید: آشنایی با معجزه ژل رویال

گیاه قاصدک چه طبعی دارد؟

گیاه قاصدک دارای طبع سرد و تر است و مصرف این گیاه برای روز های گرم تابستان مفید است. گل قاصدک از التهابات حاصل از گرمی هوا و همچنین طبع گرم و خشک بدن می کاهد.

گیاه قاصدک چه فوایدی دارد؟

در طول تاریخ از گل قاصدک به دلیل داشتن خواص شگفت انگیزش، برای درمان مشکلات و بیماری های زیادی از جمله، بیماری های کلیوی و مشکلات کبدی، سوزش معده و آپاندیس استفاده می شده است. گل قاصدک سرشار از ویتامین C، B و همچنین امگا 9، امگا 6 و مواد معدنی چون پتاسیم است.

برخی از فواید گیاه قاصدک:

  • خواص قاصدک برای بینایی:

برگ های قاصدک بیشتر از هویج دارای بتا کاروتن هستند، به این معنی که این گیاه می تواند برای سلامت و بهبود بینایی چشم مفید باشد.

  • خواص قاصدک برای استخوان ها:

قاصدک 535٪ بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف روزانه، ویتامین K بدن را تأمین می کند. این ویتامین برای تقویت استخوان ها بسیار ضروری است. با مصرف گیاه  قاصدک می توانید به تقویت استخوان ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان کمک کنید.

حتما بخوانید: معرفی دمنوش های محبوب در طب سنتی + خواص و طرز تهیه

  • خواص گیاه قاصدک برای لاغری:

طبق مطالعات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، قاصدک می تواند به سیستم هضم دستگاه گوارش کمک کند. قاصدک تازه یا خشک شده اشتها را تحریک کرده و معده را به هضم سریعتر غذا تحریک می کند. دم کرده ریشه گیاه قاصدک همچنین به عنوان یک ملین ملایم، یبوست را از بین می برد.
مطالعاتی که بر روی گیاه قاصدک انجام شده است، نشان می دهد که این گیاه اثرات مشابه دارو های کاهش وزن در بدن را دارد. این دارو سبب می شود که لیپاز پانکراس، آنزیمی که هنگام هضم برای تجزیه چربی آزاد می شود، بیشتر ترشح شود. از سوی دیگر آنتی اکسیدان های موجود در چای قاصدک به تسریع سوخت و ساز بدن و بهبود چربی سوزی نیز کمک می کنند.

برای مشاوره و خرید

گیاهان دارویی کمیاب و دمنوش های ترکیبی

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

گیاهان دارویی کمیاب
  • خواص گیاه قاصدک برای پوست:

گیاه قاصدک مملو از آنتی اکسیدان است که به شما در جلوگیری از پیری زودرس، سرطان و سایر بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کند. این آنتی اکسیدان ها با از بین بردن التهابات پوستی، به زیبایی و شادابی پوست کمک می کنند.

حتما بخوانید: با خواص سیر سیاه بیشتر آشنا شوید!

  • خواص قاصدک برای سرطان:

مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که دم کرده گیاه قاصدک ممکن است سلول های لوسمی (مرتبط با سرطان خون) را به مرگ وادار کند. همچنین چای و عصاره گیاه قاصدک می تواند به درمان و بهبود سرطان پستان نیز کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در گیاه قاصدک اصلی ترین عامل برای جلوگیری از ایجاد سلول های سرطانی در بدن هستند و از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن نیز جلوگیری می کنند.

  • خواص گیاه قاصدک برای کبد چرب:

گیاه قاصدک به چند علت از کبد ما محافظت می کند. آنتی اکسیدان های موجود در قاصدک مانند ویتامین C و لوتئولین، عملکرد کبد را بهبود می بخشند و تبادلات قند در کبد را کنترل می کنند. این در حالی است که سایر ترکیبات موجود در گیاه قاصدک از خونریزی و التهاب کبد جلوگیری کرده و به تحریک و تقویت هضم غذا نیز کمک می کنند. 

  •  خواص گیاه قاصدک برای سیستم ایمنی:

تحقیقات نشان می دهد که عصاره گیاه قاصدک قابلیت ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد، همین امر باعث می شود که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با میکروب ها مبارزه کند.

حتما بخوانید: جینسینگ؛ افسانه گیاه جاودانگی و قدرت

  • خواص گیاه قاصدک برای رفع یبوست:

یبوست با چای گیاه قاصدک قابل درمان است. مقدار زیاد فیبر موجود در این گیاه، آن را به یک ملین ملایم برای هضم بهتر غذا و سلامت روده تبدیل کرده است. فیبرهای غذایی با پیوستن به مدفوع باعث تحریک حرکات روده می شوند و یبوست را کاهش می دهند.

  • خواص گیاه قاصدک برای رفع کم خونی:

کم خونی تا حدی توسط قاصدک قابل درمان است زیرا این گیاه دارای مقادیر نسبتاً بالایی از آهن، ویتامین ها و پروتئین است. همانطور که می دانید آهن بخش جدایی ناپذیر از هموگلوبین در خون است و ویتامین هایی مانند ویتامین B و پروتئین نیز، یکی از موارد ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز و سلول های خونی هستند، بنابراین قاصدک برای کمک به بهبود کم خونی در افراد مبتلا به این اختلال، بسیار مفید است.

حتما بخوانید: 8 دمنوش گیاهی که نباید از آن ها غافل شوید

  • خواص گیاه قاصدک برای هضم غذا:

ریشه گیاه قاصدک می تواند اشتهای شما را بهبود بخشد و بیماری های گوارشی مانند یبوست را نیز تسکین دهد. چای قاصدک با حفظ جریان مناسب صفرا به سیستم گوارش کمک کرده و جذب مواد معدنی را در بدن افزایش میدهد.

  • خواص گیاه قاصدک برای کنترل سطح قند خون:

دمنوش قاصدک در تحریک تولید انسولین از لوزالمعده به بدن کمک می کند. قاصدک سطح قند خون را پایین نگه می دارد. از آنجا که قاصدک ماهیت ادرارآور دارد، حجم ادرار را در بیماران دیابتی افزایش می دهد و به بیماران دیابتی کمک می کند تا قند اضافی از بدنشان خارج شود.
از سوی دیگر بیماران دیابتی مستعد مشکلات و نارسایی های کلیوی هستند! بنابراین خواص ادرار آور چای و دمنوش قاصدک می تواند تا حد زیادی از آسیب های کلیوی در این بیماران جلوگیری کند. 

  • خواص گیاه قاصدک برای فشار خون:

فشار خون بالا می تواند توسط این چای شگفت انگیز درمان شود زیرا دفع ادرار یک روش موثر برای کاهش فشار خون است. دمنوش قاصدک، طبیعتاً ادرارآور است و باعث افزایش حجم و جریان ادرار می شود. بنابراین، مصرف دمنوش قاصدک، موجب کاهش سطح بالای فشارخون در فرد خواهد شد.

  • خواص گیاه قاصدک برای بهبود عملکرد کلیه:

همانطور که در قسمت های قبلی توضیح داده شد، گیاه قاصدک ادرار آور است و با افزایش حجم ادرار به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند تا مواد زائد، نمک و آب اضافی از بدن خارج شود و در حقیقت از احتباس آب اضافی در بدن نیز جلوگیری میکند.

  •  فواید نوشیدن دمنوش قاصدک:

نوشیدن چای و دمنوش قاصدک یکی از آسان ترین راه های استفاده از خواص بینظیر این گیاه است. از مزایای سلامتی چای قاصدک می توان به تسکین دیابت یا رفع اختلالات ادراری و یا آکنه، کمک به بهبود سرطان و کم خونی اشاره کرد. زردی و یرقان نیز توسط دمنوش قاصدک بهبود می یابد. زردی در درجه اول یک اختلال در کبد است و همانطور که در بالا گفته شده است، مصرف دمنوش قاصدک به سلامت کبد کمک می کند. نوشیدن چای قاصدک همچنین از پوکی استخوان جلوگیری کرده و به داشتن پوستی شاداب و سالم کمک می کند. تناسب اندام و لاغری نیز از فواید دیگر نوشیدن دمنوش گل قاصدک هستند.

حتما بخوانید: معرفی محصولات دکتر خیراندیش برای درمان افسردگی

 

 

4 کاربرد قابل توجه قاصدک در آشپزخانه:

همانطور که گفته شد، مصرف گل قاصدک به شکل دمنوش، یکی از آسان ترین و محبوب ترین راه های استفاده از این گیاه است، اما از آنجا که تمام قسمت های گیاه قاصدک خوراکی هستند، هزاران روش وجود دارد که می توانید از این گیاه بینظیر در آشپزی نیز استفاده کنید.

قاصدک و سیر تفت داده شده:

سبزیجات قاصدک با داشتن مواد معدنی و غنی از ویتامین، یک افزودنی های سالم برای هر وعده غذایی است.
تفت دادن سبزیجات قاصدک با سیر (یا زنجبیل) باعث می شود طعم و مزه بهتری پیدا کند و برخی از تلخی های مرتبط با برگ های این گیاه از بین برود. از طرفی جوشاندن سبزیجات قاصدک، به کمک غوطه ور کردن آن در آب جوش به مدت 20 تا 30 ثانیه، به کاهش طعم خشک و تلخ آن کمک می کند.
نکته: از برگ های بسیار رسیده اجتناب کنید زیرا خوردن آن ها برای بعضی از افراد ناخوشایند است. 

پستو تخم کدو و قاصدک:

این پستو مغذی مناسب برای یک ماکارونی ساده و یا یک ساندویچ پنینی لذیذ است. از آنجا که ساقه و برگ قاصدک کمی گزنده و تلخ هستند، دانه کدو تنبل تست شده، آب لیمو و پارمزان برای ایجاد تعادل در این سس نیاز است. 

مواد مورد نیاز برای تهیه پستو تخم کدو و برگ قاصدک :

3/4 فنجان تخم کدو تنبل بدون نمک (سبز)
3 حبه سیر خرد شده
1/4 فنجان پارمزان تازه رنده شده
1 دسته سبزیجات قاصدک (حدود 2 فنجان)
1 قاشق غذاخوری آب لیمو
1/2 فنجان روغن زیتون بی بو
1/2 قاشق چایخوری نمک دریایی 
فلفل سیاه 

همه مواد را در مخلوط کن یا غذاساز ریخته و بخوبی با یکدیگر مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را میتوانید همراه با مرغ گریل، پاستا و هر نوع ساندویچی میل کنید.

شکوفه های پفکی:

گل های قاصدک سوخاری شده، یک میان وعده خوشمزه، جذاب و اشتها برانگیز هستند.
با از بین بردن تمام قسمت های تلخ گیاه، شکوفه هایی با طعم ملایم و شیرین باقی خواهد ماند. کافیست آن ها را در ترکیب آرد و تخم مرغ فرو کرده و درون روغن داغ سرخ کنید.

ژله قاصدک:

این ژله لطیف، مانند عسل خوشمزه و شیرین است. می توانید همراه آن بستنی یا هر چیز دیگری که دوست دارید استفاده کنید. ژله قاصدک حداکثر تا دو هفته می تواند درون یک ظرف در بسته در یخچال نگه داشته شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه ژله گل قاصدک :

4فنجان آب
4 فنجان شکوفه قاصدک (فقط قسمتهای زرد و سفید)
1/4 فنجان به علاوه 1 و 1/2 قاشق چای خوری پودر ژلاتین 
4/1 فنجان شکر دانه ریز
2 قاشق غذاخوری آب لیمو تازه

آب و گل های قاصدک را در قابلمه متوسط با حرارت ملایم، 3 دقیقه بجوشانید. سپس از روی حرارت برداشته و بگذارید 10 دقیقه بماند. از طریق الک ریز مایع را صاف کرده و مواد جامد را فشار دهید تا کامل آب آنها گرفته شود. سپس شکوفه ها را دور بریزید. (باید 3 فنجان مواد مایع داشته باشید؛ در صورت لزوم آب اضافه کنید)
پودر ژلاتین و 1/2 فنجان شکر را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. مایع قاصدک و 4 فنجان باقیمانده شکر را به جوش آورده و مرتب هم بزنید تا شکر حل شود. مخلوط ژلاتین را اضافه کنید و مرتباً هم بزنید تا ژلاتین نیز در ترکیب حل شود. آب لیمو را اضافه کرده و به مدت 1 دقیقه بجوشانید. سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود.
مخلوط را در یک ظرف در بسته ریخته و حدود 4 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس نوش جان کنید.

 

گیاه قاصدک را می توانید به هر شکلی استفاده کنید و از خواص بینظیر آن بهرمند شوید. همچنین فراموش نکنید که گیاه قاصدک را می توانید با بالاترین کیفیت از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کنید و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.