ژل رویال چیست؟

ژل رویال ترشح شیری رنگ است که از فک پایین زنبور عسل توسط غدد هیپوفارنکس برای پرورش و تغذیه ملکه زنبور و لارو های تازه متولد شده تولید می شود. شاه انگبین، غذای ملکه، شیر زنبور عسل و ... از دیگر نام های ژل رویال هستند و با این نام ها نیز شناخته می شود. 
زنبور های تازه متولد شده تنها تا 3 روز از ژل رویال تغذیه می کنند اما غذای ملکه تا آخر عمر ژل رویال خواهد بود. به همین دلیل است که زنبور ملکه 50 برابر بیشتر از زنبور های کارگر عمر می کند و از نظر جسه و اندازه نیز 2 تا 3 برابر از زنبور های دیگر بزرگ تر است. 

 

 

ژل رویال دارای درصد بالایی از پروتئین و کربوهیدرات است و طیف وسیعی از مواد مغذی و مفید را شامل می شود. بطور کلی ژل رویال شامل موارد زیر است: 

50 تا 60 درصد آب
18 درصد پروتئین 
15 درصد کربوهیدرات 
3 تا 6 درصد لیپید
1.5 درصد نمک های معدنی

ژل رویال همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین های گروه ب، آ، سی، ای، دی و آنتی اکسیدان های قدرتمند است. 
نکته مهم و هائز اهمیت درباره ژل رویال این است که به دلیل داشتن خواص بیولوژیکی مفید، می تواند برای سلامتی انسان بسیار مفید باشد. بطور کلی رویال ژل دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی قدرتمند، تاثیرات موثر بر سیستم ایمنی بدن، اثرات ضد تومور و ضد باکتری است به همین دلیل در طب سنتی به عنوان یک مکمل دارویی برای درمان بسیاری از بیماری های مزمن تجویز می شود. 
همچنین ژل رویال را نباید با گرده گل، موم زنبور، بره موم و یا زهر زنبور عسل اشتباه بگیرید، زیرا هر کدام از این محصولات که توسط زنبور عسل تولید می شوند، دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود هستند.

تفاوت ژل رویال و عسل

عسل و ژل رویال هر دو از محصولات زنبورهای عسل هستند و تأثیرات تقریبا مشابهی بر روی سلامتی دارند. فلاونوئیدهای موجود در ژل رویال و عسل دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد التهابی و بهبود دهنده زخم هستند.
عسل یک محصول قندی است که عمدتا از دو قند ساده - دکستروز و لوولوز - در آب تشکیل شده است. زنبورها آن را از طریق شهد گل ها و با استفاده از آنزیم اینورتاز تولید می کنند. عسل حاوی یازده تا بیست و دو آمینو اسید، از جمله هشت آمینو اسید ضروری برای رشد و نمو انسان است.
ژل رویال و عسل برای زنده ماندن زنبورها حیاتی هستند. ژل رویال برای تغذیه زنبور های تازه متولد شده و ملکه استفاده می شود، در حالیکه عسل تغذیه کل کندو را فراهم می کند. این امر در مکان هایی که گل ها در زمستان خوابیده و شهد تولید نمی کنند بسیار مهم است. 

طعم ژل رویال چگونه است؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ژل رویال رنگ سفید مایل به زرد دارد و بافتی خامه ای شکل داشته و دارای عطر و طعم قوی است. طعم آن اغلب تند، اسیدی و کمی تلخ و شیرین توصیف می شود. مزه آن شبیه عسل نیست و طعمی شبیه دارو دارد. اغلب کسانی که می خواهند از ژل رویال استفاده کنند آن را بشکل کپسول مصرف می کنند. همچنین ژل رویال بر اساس گل ها و گیاهان منطقه از نظر بافتی متفاوت است.

 

 

مکانیسم ژل رویال بر روی تومور های سرطانی 

ژل رویال تنها منبع طبیعی استیل کولین خارج از سیستم عصبی انسان است. استیل کولین که در سیستم عصبی محیطی و مرکزی یافت می شود، به سلول ها کمک می کند تا پیام ها را در بدن منتقل کنند و برای فرایند حافظه و یادگیری ضروری است. ژل رویال همچنین تنها منبع شناخته شده 10-hedroxy-2dekenoic acid (10-had) است که در فعالیت ضد سرطانی آزمایش شده و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.
آنتی اکسیدان های قدرتمندی که در ترکیبات ژل رویال وجود دارند، موجب فعالیت ژل رویال در برابر تومور های سرطانی می شوند. همچنین مصرف ترکیب عسل طبیعی و ژل رویال دو بار در روز به مدت 4 هفته موجب از بین رفتن خستگی و ضعف جسمانی و تقویت عمومی بدن در افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی انجام می دهند می شود. 
تحقیقات نشان داده است که مصرف ژل رویال آسیب دارو های شیمی درمانی به برخی اندام های بدن مانند کلیه را کاهش می دهد.

ژل رویال و ناباروری

مطالعات و آزمایشات انجام شده تا حدودی نشان می دهد که سطح تستوسترون و اسپرم در افرادی که از ژل رویال استفاده می کنند، افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین میزان قند خون، تعداد گلبول های قرمز و سلامت روانی نیز با مصرف ژل رویال بهبود پیدا می کند.
در یک کارآزمایی بالینی بر روی 99 زوج که به دلیل کاهش تحرک اسپرم، با مشکل ناباروری مواجه شدند، استفاده از ترکیب عسل طبیعی و ژل رویال، باعث افزایش احتمال باروری در این افراد شده است.

ژل رویال و آلزایمر

مطالعات علمی نشان می دهد کسانی که لز ژل رویال استفاده می کنند، در ارزیابی های مربوط به سلامت روانی، نمره بهتری را کسب می کنند. 
بطور کلی مکمل های حاوی ژل رویال موجب بهبود حافظه فضایی، یادگیری و عملکرد مغز می شوند. به همین دلیل محققان این امکان را می دهند که ژل رویال می تواند به عنوان مکمل برای بهبود شرایط عمومی به بیماران آلزایمری تجویز شود.

مصرف ژل رویال برای کاهش علائم یائسگی 

آزمایشات و تحقیقات انجام شده در این باره نشان می دهد که مصرف ژل رویال به مدت 8 هفته در زنان یائسه، می تواند علائم یائسگی را تا حد زیادی بهبود ببخشد. همچنین استفاده از ژل رویال در داخل واژن، به بهبود عملکرد جنسی در بانوان کمک می کند.
در مطالعه دیگری بر روی 90 زن یائسه نشان داده شده است بعد از 3 ماه استفاده از کرم واژینال حاوی ژل رویال، 15 درصد کیفیت زندگی، عملکرد جنسی و عملکرد ادراری در این گروه بهبود پیدا کرده است. 
تحقیقات جدید نیز نشان داده است که مصرف روزانه 150 میلی گرم ژل رویال به مدت 3 ماه، به بهبود سطح کلسترول در زنان یائسه کمک می کند.

 

 

رویال ژل و تقویت سیستم ایمنی بدن

ژل رویال پاسخ ایمنی طبیعی بدن انسان را در برابر باکتری ها و ویروس ها و بطور کلی عوامل خارجی افزایش می دهد.
MRJP ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال باعث تقویت فعالیت های ضد باکتریایی در بدن می شوند که می تواند بروز عفونت را کاهش داده و از عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند.

ژل رویال و کرونا 

همانطور که در پاراگراف قبل به آن اشاره شد، رویال ژل تاثیرات مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد و از عفونت و التهاب در بدن جلوگیری می کند. همچنین مصرف ژل رویال در بیماران کرونایی موجب تقویت عمومی بدن، کاهش ضعف جسمانی و بهبود شرایط عمومی فرد در این دوران خواهد شد.

رویال ژل و بهبود زخم های دیابتی

استفاده از پماد و کرم های حاوی ژل رویال و پانتنول تا 6 ماه می تواند زخم های دیابتی مربوط به پا را بهبود ببخشد.
نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در مجله Nutrition Research and Practice نشان داده است که ژل رویال به میزان قابل توجهی حرکت فیبروبلاست ها را به سمت زخم و ناحیه آسیب دیده افزایش می دهد. فیبروبلاست ها نوعی سلول هستند که روند بهبود زخم را هماهنگ می کنند و فراوان ترین سلول های بافت همبند بدن انسان هستند.

ژل رویال و کلسترول و چاقی

مصرف ژل رویال بشکل خوراکی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند و موجب کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت می شود. 

ژل رویال و جوانسازی پوست 

مصرف ژل رویال از جهات مختلف روند پیری را کند می کند.
ژل رویال معمولا به محصولات مراقبت از پوست موضعی اضافه می شود تا موجب سالم و جوان ماندن پوست شود و ظاهر چین و چروک های پوستی را کاهش دهد.
تحقیقات بر روی حیوانات نشان می دهد که ژل رویال از افزایش کلاژن سازی و محافظت در برابر آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید حمایت می کند.

 

 

ژل رویال و التهاب و زخم های دهان

شست و شو دهان با محلول حاوی ژل رویال می تواند التهاب و زخم های دهان را بهبود ببخشد و درد و سوزش را کاهش دهد.

عوارض مصرف ژل رویال

ژل رویال به دلیل اینکه فرآورده ای از زنبور عسل است، ممکن است بعد از استفاده در برخی از افراد شرایط زیر را ایجاد کند:

خارش بیش از حد پوست
خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی
مشکلات گوارشی مانند درد شکم یا اسهال
گیجی، حالت تهوع و استفراغ

در صورت بروز علائم بالا سریعا به پزشک مراجعه کنید.
ژل رویال همچنین ممکن است با داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

موارد احتیاط در مصرف ژل رویال

كودكان: مصرف خوراکی ژل رویال در كودكان 5 تا 16 سال به مدت 6 ماه کاملا ایمن است.

بارداری و شیردهی: در حال حاضر اطلاعات کافی و قابل اطمینان برای اطلاع از ایمن بودن ژل رویال در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین قبل از استفاده از ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی با پزشک متخصص مشورت کنید.

آسم یا آلرژی: در صورت ابتلا به آسم یا حساسیت به محصولات زنبور عسل از ژل رویال استفاده نکنید. این امر می تواند واکنش های جدی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

پوست ملتهب (درماتیت): ژل رویال ممکن است درماتیت پوستی را تشدید کند.

فشار خون پایین: ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اگر فشار خون شما در حال حاضر پایین است، مصرف ژل رویال ممکن است باعث کاهش بیش از حد آن شود.

طریقه مصرف ژل رویال

استفاده خوراکی ژل رویال:

می توانید به میزان 5 گرم در روز از آن استفاده کنید. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه ژل رویال به مدت یک سال کاملا ایمن و بی خطر است.

استفاده موضعی ژل رویال:

ژل رویال در صورت استفاده بر روی پوست ایمن است. با این حال، هنگامی که بر روی پوست اعمال می شود، ممکن است در برخی افراد باعث التهاب و بثورات آلرژیک شود.