عرقیات موثر بر دستگاه گوارش 

آیا می دانید از عمل بلع تا هضم و دفع غذا، چه دستگاهی و چه اعضایی در بدن ما درگیر می شوند؟
آیا با کار دستگاه گوارش آشنایی دارید؟
آیا تا کنون دچار مشکلات گوارشی شده اید؟

دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش طولانی ترین دستگاه در بدن انسان است و می تواند طولی تا 8 متر داشته باشد. دستگاه گوارش، یکی از مهم ترین دستگاه های بدن است که از بلع تا دفع غذا را، از طریق اجزاء تشکیل دهنده اش، امکان پذیر می کند. 

کار دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش وظیفه تأمین نیاز های غذایی اجزای سازنده بدن را بر عهده دارد. کار دستگاه گوارش از دهان آغاز می شود و به روده بزرگ منتهی می شود.

اجزا دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش شامل اندام هایی مانند، دهان (شامل دندان و زبان)، گلو، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و همچنین غدد دستگاه گوارشی مانند غدد بزاقی، کبد و لوزالمعده است.

دستگاه گوارش چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، دستگاه گوارش وظیفه هضم غذا را دارد. هضم غذا توسط این دستگاه، قبل از خوردن چیزی شروع می شود. فقط دیدن، بو کردن، یا فکر کردن به غذا باعث می شود مغز شما سیگنال هایی را به دستگاه گوارش بفرستد، مانند تحریک جریان بزاق یا ترشح آنزیم های گوارشی در معده، تا برای هضم آماده شود. این مرحله هضم سفالیک است.
حال ما در این جا، به چگونگی کارکرد اجزاء دستگاه گوارش می پردازیم.

عملکرد دهان:

مرحله بعد هضم سفالیک، خوردن غذا است. هنگامی که شروع به جویدن غذا می کنید، در اصل یک عمل هضم مکانیکی انجام می دهید و مواد غذایی را به قطعات کوچکتری تقسیم می کند تا به واسطه این عمل، سطح مورد تجزیه شیمیایی افزایش یابد. غدد بزاقی موجود در دهان، آنزیم های آمیلاز و لیپاز را آزاد می کنند تا تجزیه نشاسته ها و چربی ها آغاز شود.

عملکرد معده:

پس از بلعیدن غذا، مری آن را از دهن به سمت معده، جایی که مرحله هضم واقعی آغاز می شود، هدایت می کند. در این مرحله، اسید کلریدریک برای شروع تجزیه پروتئین و همچنین تحریک ترشح آنزیم پپسین در معده آزاد می شود و سپس تجزیه پروتئین شروع می شود. همچنین مقداری آنزیم لیپاز نیز توسط معده برای تجزیه چربی ترشح می شود. محیط بسیار اسیدی معده عوامل بیماری زای موجود در غذای شما را پیش از ورودشان به روده از بین می برد تا این عوامل بیماری زا به روده ها نفوظ نکنند. معده همچنین فاکتور هایی را آزاد می کند که برای جذب ویتامین B12 لازم است. 
جذب بسیار کمی از مواد مغذی در معده رخ می دهد.

عملکرد روده کوچک:

غذا با شکسته شدن در معده، به یک توده نیمه مایع به نام chyme (کایم) تبدیل می شود. سپس این توده برای شروع هضم در مرحله روده کوچک آماده می شود. پس از ورود كایم به روده باریک، آنزیم های گوارشی از لوزالمعده و كیسه صفرا ترشح می شوند تا عمل هضم و تجزیه مواد غذایی، به مونوساكارید ها، اسید های آمینه، لیپید ها، ویتامین ها و مواد معدنی قابل جذب در جریان خون و سیستم لنفاوی، در روده کوچک پایان یابد. اکثر جذب مواد مغذی در روده کوچک اتفاق می افتد. دیواره روده کوچک از چین هایی تشکیل شده است که با بافتیی مانند انگشت های کوچک (به عنوان مثال پرزها) پوشانده شده است تا سطح موجود برای جذب مواد مغذی را افزایش دهد.

عملکرد روده بزرگ:

در مراحل آخر، مواد هضم نشده به سمت روده بزرگ که از سکوم، روده بزرگ، راست روده و کانال مقعدی تشکیل شده است، حرکت می کند. جذب آب و برخی الکترولیت ها در روده بزرگ رخ می دهد. روده بزرگ همچنین محل زندگی تریلیون میکروارگانیسم است که به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می شوند. باکتری های موجود در روده بزرگ از هر ماده غذایی هضم نشده ای مانند فیبر تغذیه می کنند. باکتری های مفید روده همچنین از طریق فیبرهای هضم نشده مقداری ویتامین B و ویتامین K تولید می کنند. سرانجام، فرآیند هضم با دفع مواد زائدی که در حین هضم جذب نشده اند، در روده بزرگ خاتمه می یابد.

اختلالات دستگاه گوارش:

مشکلات مربوط به سیستم گوارش بدن، یک اتفاق غیرمعمول نیست. برای عملکرد بهینه سیستم گوارشی، بدن نیاز به تولید آنزیم های گوارشی کافی، اسید معده و صفرا دارد تا مواد غذایی را به شکلی تجزیه کند که قابل جذب بدن باشد. برخی از عوامل مانند استرس، بدخلقی و یا تحریک پذیری، کمبود منیزیم، بی خوابیدی، کمبود برخی آنزیم ها، عدم تعادل فلور روده و دلایل دیگر، می تواند عملکرد بهینه دستگاه گوارش را مختل کند. 
ما در این جا لیستی از موارد رایج اختلالات در عملکرد دستگاه گوارش را تهیه کرده ایم که عبارتند از: 

یبوست:

یبوست زمانی اتفاق می افتد که در هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشید. شما ممکن است حرکات روده ای دردناک، نفخ شکم و احساس ناتوانی در کامل خالی کردن روده خود داشته باشید. افزایش دریافت فیبر و نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است به شما در مدفوع بیشتر و راحت تر کمک کند.

اسهال:

اسهال مدفوع آبکی و شل است که حداقل سه بار در روز اتفاق می افتد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غذا خیلی سریع در روده بزرگ حرکت می کند و آب آن به میزان کافی جذب نمی شود. دلایل مختلفی از جمله استرس، تحریک روده و عدم تحمل گلوتن یا لاکتوز می تواند سبب این مشکل شود. خوردن غذاهای دارای باکتری یا ویروس نیز ممکن است باعث اسهال شود زیرا دستگاه گوارش سعی می کند تا در سریع تر زمان ممکن عوامل بیماری زا را از بدن دفع کند. 

نفخ شکم:

نفخ شکم زمانی اتفاق می افتد که دستگاه گوارش با هوا یا گاز پر شود و باعث شود شکم شما احساس سیری، سفتی یا تورم کند. خوردن آرام و جویدن کافی غذا می تواند به جلوگیری از نفخ شکم کمک کند.

سوزش سردل:

سوزش معده، می تواند احساس سوزش در گلو و یا در قفسه سینه شما ایجاد کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که اسفنکتر بین مری و معده به طور نامناسب باز شود و محتوای اسیدی معده به سمت داخل مری شما حرکت کند و به بالا برگردد. اسید کم معده می تواند باعث سوزش معده شود، زیرا برای بسته نگه داشتن اسفنکتر تحتانی مری نیاز به اسید معده کافی است.

عدم تحمل لاکتوز:

لاکتوز قند ساده ای است که در محصولات لبنی یافت می شود. عدم تحمل لاکتوز، در واقع عدم توانایی هضم لاکتوز است. به این دلیل که روده کوچک شما به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نمی کند، درنتیجه بدن نمی تواند لاکتوز را هضم کند. علائم این ناتوانی در هضم می تواند شامل اسهال، گاز، درد شکم و نفخ شکم پس از خوردن لبنیات باشد.

حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک:

گلوتن گروهی از پروتئین ها است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود. اگر به گلوتن حساس هستید، ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن، نفخ، اسهال یا یبوست را تجربه کنید. اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، بدن شما به گلوتن پاسخ ایمنی خواهد داد و در صورت مصرف گلوتن، گلبول های سفید به روده باریک حمله می کند.

نشست روده:

نشست روده شرایطی است که در آن، سوراخ ها یا ترک هایی در محل اتصال روده ایجاد می شود و باعث می شود سموم و باکتری ها از دیواره روده نشت کنند. این می تواند منجر به حساسیت های غذایی، خستگی، مشکلات پوستی و سایر مشکلات گوارشی شود. برخی از عواملی که ممکن است در افزایش نفوذپذیری روده نقش داشته باشند شامل مصرف بیش از حد قند، استرس، التهاب، کمبود مواد مغذی و مصرف بیش از حد الکل است.

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک:

این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری هایی که به طور معمول در سایر قسمت های دستگاه گوارش ساکن هستند، در روده کوچک شروع به رشد می کنند. این وضعیت می تواند باعث اسهال، نفخ، حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن شود. در صورت تغذیه باکتری ها، از مواد مغذی که معمولاً توسط روده کوچک جذب می شوند، فرد می تواند دچار مشکلاتی مانند سو تغذیه شود.

سندرم روده تحریک پذیر:

سندرم روده تحریک پذیر، روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد و یک بیماری مزمن است که می تواند باعث درد شکم، گرفتگی عضلات، یبوست یا اسهال، گاز و نفخ شود.

مشکلات گوارشی در طب سنتی:

از دیر باز توجه به طبع و مزاج هر چیز، یک امر بسیار مهم و پایه در دیدگاه طب سنتی بوده است. این امر که طبع بدن، در حالت تعادل و خنثی باشد (نه گرم باشد، نه سرد)، سبب کمک به جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری ها، به خصوص بیماری های گوارشی می شود. بهم خوردن تعادل طبع بدن سبب ایجاد انواع بیماری ها در بدن می شود که می توان با متعادل سازی دوباره آن، این بیماری ها را رفع کرد.
سرد شدن طبع بدن، با مختل کردن عملکرد دستگاه گوارش، سبب آسیب دیدن اجزاء تشکیل دهنده آن می شود.

درمان مشکلات گوارشی با طب سنتی:

درمان های زیادی  در طب سنتی وجود دارد که به رفع بیماری های گوارشی کمک می کند. طبیعی و گیاهی بودن درمان های طب سنتی، این روش را به یک راه درمان بدون خطر و مطمئن تبدیل کرده است.

درمان مشکلات معده و دستگاه گوارش با عرقیات گیاهی طب سنتی:

یکی از امن ترین، قابل دسترس ترین و سریع ترین راه های درمان مشکلات گوارشی در طب سنتی، استفاده از عرقیات طبیعی است. به این دلیل که عرقیات درواقع عصاره غلیط شده گیاهان هستند، تاثیری قوی بر روی مشکلات گوارشی دارند. همچنین به دلیل غلظتی که دارند حتی از دمنوش های گیاهی بهتر عمل می کنند.
ما در این جا لیستی از برخی از این عرقیات آماده کرده ایم که به در رفع مشکلات گوارشیتان کمک می کنند. این لیست عبارت است از:

عرق اسپاسم معده:

این عرق گیاهی حاوی عصاره چندین نوع گیاه دارویی از جمله نعناع، زنیان، هل، بابونه و ... است که برای درمان مشکلات دستگاه گوارش توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود. عصاره گیاهان دارویی موجود در عرق نفخ و اسپاسم، از موثر ترین
گیاهان دارویی شناخته شده برای درمان مشکلات معده و دستگاه گوارش در نسخه های طب سنتی هستند.
از مهم ترین خواص عرق نفخ و اسپاسم سینوهه می توان به برطرف کردن نفخ، اسپاسم و گاز معده و روده، دفع بلغم و سردی اضافه از معده، درمان حالت تهوع، دل درد، ورم معده و سوزش معده اشاره کرد.
عرق گیاهی نفخ و اسپاسم سینوهه یکی از موثر ترین عرقیات ترکیبی گیاهی در طب سنتی می باشد، که در سریع ترین زمان به درمان مشکلات معده و دستگاه گوارش کمک می کند.

طریقه مصرف عرق اسپاسم معده :

روزانه 2 مرتبه هر بار 4 قاشق غذا خوری به همراه یک فنجان آب بعد از غذا میل شود.

عرق آویشن:

عرق آویشن حاصل تقطیر گیاه آویشن است. آویشن گیاهی محبوب در طب سنتی است که به سبب طبع گرمی که دارد، با سردی بدن که سبب مشکلات متعددی از جمله مشکلات گوارشی می شود، مبارزه می کند. 
آویشن حاوی ترکیباتی مانند منیزیم، کلسیم، ویتامین A، B، E و K است. 
آویشن به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به  از بین رفتن گرفتگی های روده و رفع اسپاسم های دستگاه گوارش کمک می کند. این گیاه به رفع سوء هاضمه کمک می کند و سبب هضم بهتر، رفع گاز و نفخ، بهبود اسهال و رفع پیچش روده می شود.
در طب سنتی استفاده از عرق آویشن که خواص درمانی زیادی برای بدن، به ویژه برای دستگاه گوارش دارد، بسیار توصیه می شود. 

عوارض عرق آویشن و موارد احتیاطی:

مصرف بیش از حد عرق آویشن، به ویژه در افرادی که طبع گرم دارند، ممکن است سبب اسهال، سرگیجه و حالت تهوع شود. همچنین مصرف عرق آویشن برای خانم های باردار و شیرده و حتی کودکان زیر 4 سال توصیه نمی شود.
توجه داشته باشید که در صورت داشتن حساسیت به آویشن، باید از مصرف عرق آن نیز بپرهیزید.

طریقه مصرف عرق آویشن:

روزانه 2 فنجان بعد از وعده های غذایی میل شود.

عرق چهل گیاه:

عرق چهل گیاه که حاصل از ترکیب و تقطیر گیاهان مختلفی از جمله اسطوخودوس، شیرین بیان، پونه، آویشن، نعناع و غیره است، طبعی گرم و طمعی تلخ و تند دارد. طبع گرم این عرق، مشکلات ناشی از سردی اجزاء دستگاه گوارش را از بین می برد و به بهبود عملکرد آن ها کمک می کند.
عرق چهل گیاه که سبب افزایش گردش خون در قسمت های مختلف بدن می شود، به هضم بهتر غذا کمک می کند، که این یکی از مهم ترین خواص این محصول است. همچنین عرق چهل گیاه به تقویت روده و معده، رفع ترشی معده، بهبود اسهال و رفع نفخ شکم نیز کمک می کند.

عوارض عرق چهل گیاه و موارد احتیاطی:

مصرف زیاد عرق چهل گیاه به ویژه در افرادی با طبع گرم، می تواند سبب شل شدن عضلات معده و در نتیجه رفلاکس اسید شود.

طریقه مصرف عرق چهل گیاه:

بعد از هر وعده غذا، یک استکان میل شود.

عرق زنیان:

عرق زنیان در طب سنتی یکی از پرکاربرد ترین محصولاتی است که برای رفع مشکلات گوارشی تجویز می شود. این محصول که طبعی گرم و خشک دارد، حاوی خواص ضد درد و ضد التهابی است.
عرق زنیان با داشتن خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی، به ضد عفونی کردن معده و دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین عرق زنیان به سبب داشتن خاصیت ضد التهابی، باعث از بین رفتن نفخ و اسپاسم می شود. از دیگر مزایای مصرف این محصول می توان به رفع یبوست، رفع اسهال، هضم بهتر، رفع بلغم و بهبود نفخ شکم اشاره کرد.

عوارض عرق زنیان و موارد احتیاطی:

مصرف بیش از حد عرق زنیان می تواند سبب تهوع، استفراغ، حساسیت و سر درد بشود. همچنین مصرف این محصول به زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 7 سال توصیه نمی شود.

طریقه مصرف عرق زنیان:

بعد از هر وعده غذایی نصف استکان عرق زنیان را با نصف استکان آب رقیق کرده و میل کنید.

عرق نعنا دو آتیشه:

در بیان ساده، برای عرقیات زمانی از مفهوم واژه دو آتیشه استفاده می شود که در روند تقطیر، میزان حجم گیاه استفاده شده برای تهیه عرق، از میزان حجم آب بیشتر باشد و در نتیجه میزان اسانس، رایحه و خواص حاصل از این نوع عرق گیری بیشتر شود. بنا بر این گفته، خواص عرق نعناء دو آتیشه از عرق نعناء معمولی بیشتر است.
این محصول به دلیل طبع گرمی که دارد، سبب رفع سردی دستگاه گوارش و بهبود مشکلاتی از جمله سوء هاضمه، یبوست، نفخ و معده درد می شود. همچنین این محصول با کمک به بهبود ترشح صفرا، باعث هضم بهتر و عملکرد گوارشی راحت تر می شود.

عوارض عرق نعناء دو آتیشه و موارد احتیاطی:

مصرف زیاد از حد این عرق سبب فشار خون و برخی ناراحتی های گوارشی می شود. همچنین توصیه می شود که این محصول برای خانم های باردار و شیرده و حتی کودکان و نوزادان استفاده نشود.

طریقه مصرف عرق نعناء دو آتیشه :

یک استکان بعد از هر وعده غذایی میل شود.

خرید عرقیات طب سنتی:

شما می توانید محصولاتی که در بالا معرفی شدند، و همچنین دیگر انواع عرقیات موثر بر دستگاه گوارش را از فروشگاه مرهم طب، به صورت حضوری و یا آنلاین تهیه نمایید و به سبب آن ها به رفع مشکلات گوارشی خود کمک کنید.