سیر سیاه چیست؟ - Black Garlic  

به احتمال زیاد با سیر تازه و عطر و طعم قوی آن کاملاً آشنا هستید. اما آیا تابحال درباره سیر سیاه چیزی شنیده اید؟
سیر سیاه در واقع سیر خام تازه (Allium sativum) است که با گذشت زمان و با استفاده از گرما و رطوبت بالا حدود 70٪ در فرآیندی به نام واکنش میلارد بوجود می آید. در طی این فرآیند، حبه های سیر به رنگ سیاه در می آیند و بافت و طعم سیر نیز تغییر می کند. سیر سیاه از سیر خام معمولی نرم تر و شیرین تر است.
در حالی که به نظر می رسد سیر سیاه یک پدیده جدید است، اما قرن هاست که وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. منشا آن مشخص نیست، اما استفاده از آن از قاره آسیا شروع شده است. یکی از دلایل محبوبیت آن این است که سیر سیاه مانند سیر خام تازه دارای آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی اصلی است که می تواند به بهبود سلامتی شما کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند.

 

 

خواص سیر سیاه

در حالی که سیر سیاه آلیسین کمتری نسبت به سیر تازه معمولی دارد، اما غلظت بیشتری از بسیاری از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید را در خود جای داده است. به همین دلیل است که سیر سیاه از محبوبیت بیشتری نسبت به سیر معمولی برخوردار است.

  • کنترل قند خون با سیر سیاه

مانند سیر خام تازه، سیر سیاه نیز می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. کاهش قند خون بالا از مشکلات جدی چون علائم دیابت، اختلال عملکرد کلیه و موارد دیگر جلوگیری می کند. مقادیر بیشتر آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه نیز ممکن است به جلوگیری از عوارض مربوط به دیابت منجر شود.

  • محافظت از قلب با سیر سیاه

خواص سیر خام تازه به دلیل توانایی کمک به ارتقاء سلامت قلب شناخته شده است. سیر سیاه نیز همان اثرات محافظتی را دارد و می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کرده و از خطر بروز بیماری های جلوگیری کند.

  • سیر سیاه و لاغری

ادعایی که درباره اثرات لاغری سیر سیاه مطرح می شود مربوط به توانایی سیر سیاه در کاهش سطح کلسترول، چربی خون و سطح تری گلیسیرید است. همچنین تاثیرات مثبتی که سیر سیاه بر روی قند خون دارد می تواند در کاهش چربی شکمی به فرد کمک کند.

  • سیر سیاه با سرطان مقابله می کند

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی سیر سیاه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه در این مورد نشان داده است که سیر سیاه می تواند به کاهش رشد سلول های سرطانی روده بزرگ کمک کند. ترکیبات موجود در سیر سیاه همچنین می تواند رادیکال های آزاد بدن را نیز مسدود کند. این خواص سیر سیاه می تواند آسیب سلولی را کاهش دهد و به کاهش رشد و گسترش بالقوه سلول های سرطانی در بدن کمک کند.

  • مصرف سیر سیاه و سلامت مغز 

سیر سیاه با آنتی اکسیدان های خود می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از بروز بیماری هایی چون بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. همچنین می تواند حافظه را بهبود بخشیده و سایر عملکرد های مربوط به مغز را نیز ارتقاء دهد. 

  • سیر سیاه و تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه با کاهش التهاب می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلولی می شود جلوگیری می کنند. سیستم ایمنی سالم به این معنی است که بدن شما قادر است به طور موثرتری با عفونت ها و باکتری ها مبارزه کند.

  • سلامتی کبد با سیر سیاه

سیر سیاه با ترکیبات موثر آنتی اکسیدانی که دارد به بهبود سلامت کبد شما کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این ماده غذایی می تواند به کاهش آسیب کبدی، کاهش رسوبات چربی در کبد و تعادل مجدد اندازه سلول های کبدی کمک کند.

ارزش غذایی سیر سیاه

هر 15 گرم سیر سیاه پوست، حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی: 40 کالری
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 4 گرم

سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین و مواد معدنی زیر است:

ویتامین سی
ویتامین های گروه ب
فولات
کلسیم
منگنز
منیزیم
فسفره
روی
آهن

علاوه بر ویتامین و مواد معدنی گفته شده، سیر سیاه غنی از اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به سیر معمولی است. 

عوارض جانبی سیر سیاه

سیر خام و سیر سیاه با عوارض جانبی همراه نیستند. 
اما خوردن سیر خام به مقدار زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل، افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از خوردن سیر در مقادیر بالا خودداری کنند.
علاوه بر این، افرادی که پس از مصرف سیر خام واکنش آلرژیک را تجربه می کنند نیز باید از مصرف سیر سیاه خودداری کنند.

طریقه مصرف سیر سیاه

اگرچه ممکن است با سیر خام آشنایی بیشتری داشته باشید، اما سیر سیاه می تواند یک ماده غذایی خوشمزه در رژیم غذایی شما باشد.

طعم شیرین و حالت ژلاتینی آن باعث شده است که بتوان آن را به انواع خوراک گوشت و سبزیجات اضافه کرد.

برخی از روش های استفاده از سیر سیاه در آشپزی

آن را به سس سویا اضافه کنید و هم بزنید.
برای چاشنی سوپ از سیر سیاه استفاده کنید.
آن را با پنیر خامه ای ترکیب کنید. 
می توانید سیر سیاه را با سس مایونز یا هوموس مخلوط کنید.
سیر سیاه خرد شده را می توانید به سالاد و یا مایه ماکارونی اضافه کنید.
سیر سیاه را با روغن زیتون مخلوط کرده و به سالاد اضافه کنید.

در آخر...

در فرآیند تهیه سیر سیاه فعالیت آنتی اکسیدانی سیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در حقیقت، آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه دلیل اصلی خواص آن برای قلب، کبد، قند خون، مغز و پیشگیری از سرطان است.
به نظر نمی رسد سیر سیاه عوارض جانبی عمده ای داشته باشد، اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا به سیر آلرژی دارید، باید از مصرف مقادیر زیاد آن اجتناب کنید.