ممکن است به دنبال پاسخ به این سوال باشید که :

آیا راهی وجود دارد که موهایتان سریع تر رشد کند ؟

آیا محصولی وجود دارد که به رشد مو کمک کند؟

آیا رژیم غذایی بر رشد مو تاثیرگذار است؟

آیا درمان یا دارویی برای افزایش رشد مو وجود دارد ؟

در این مقاله سعی داریم به تمامی این سوالات به طور کامل پاسخ دهیم و عوامل تاثیر گذار بر رشد مو و مراحلی که باید برای بهبود و تقویت رشد مو طی کنید را بررسی خواهیم کرد.

مو چگونه رشد میکند ؟

حدود 100000 فولیکول مو بر روی پوست سر وجود دارد و هنگامی که صحبت از ریزش مو میشود، متخصصان پوست بر این باورند که ریزش 50 تا 100 عدد مو در روز  کاملا طبیعی خواهد بود و جای نگرانی وجود ندارد.
مو از ریشه که در انتهای یک فولیکول در زیر پوست قرار دارد رشد میکند. جریان خون در پوست سر به سمت فولیکول میرود و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه مو میرساند. این امر موجب کمک به رشد مو خواهد شد.
در هنگام رشد، مو از غده های چربی عبور میکند که موجب براق شدن و نرمی ساقه مو میشود.

چه عواملی میتواند به رشد مو شما کمک کند ؟

 

 

ژنتیک در رشد مو سالم نقش دارد اما عوامل دیگری نیز وجود دارند.
اگرچه هیچ معجون یا درمان جادویی وجود ندارد که منجر به رشد فوری مو شود، اما مراحلی وجود دارد که میتواند برای تقویت رشد مو مفید باشد.

بیایید به این 10 مرحله که به رشد سریعتر و قوی تر شدن موهای شما کمک میکند نگاهی بیندازیم :

  1. از رژیم های غذایی که کالری کمی دارند و شما را محدود میکنند خودداری کنید 

طبق صحبت متخصصان پوست و مو، ما نمیتوانیم همه مواردی را که بر روی رشد مو تاثیر میگذارند را کنترل کنیم اما مواردی وجود دارد که میتوان با جلوگیری از آن از بوجود آمدن اختلال در رشد و ریزش مو جلوگیری کنیم.
رژیم غذایی محدود، منابع و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد مو را کاهش میدهد.
از آنجا که رشد مو در مقایسه با سایر ارگان های های بدن اولویت نسبتا کمتری دارد، هنگامی که بدن در حالت قحطی قرار میگیرد رشد مو به سرعت متوقف میشود. حتی بعد از شروع رژیم غذایی سالم، ریختن مو تا ماه ها ادامه خواهد داشت.

  1. میزان پروتئین مصرفی خود را بررسی کنید

رژیم غذایی متعادل و مصرف مقدار کافی پروتئین برای رشد مو بسیار مهم است. بطور کلی هر شخص معمولی بدون انجام فعالیت بدنی خاص روزانه 0.8 تا 1 گرم پروتئین به ازای وزن بدن باید مصرف کند. برای مثال یک فرد 70 کیلوگرمی، باید بین 56 گرم تا 70 گرم در روز پروتئین مصرف کند. این پروتئین از انواع لبنیات و گوشت و حبوبات و سبزیجات مانند فیله مرغ، لوبیا و عدس و دانه چیا، سفیده تخم مرغ ، کلم بروکلی و ... قابل تامین است. شما میتوانید با نرم افزار هایی مانند کرفس و Myfitnesspal مقدار پروتئین هر ماده غذایی را آنالیز کنید.

  1. از محصولات حاوی کافئین استفاده کنید

کافئین میتواند باعث افزایش انرژی شود، اما یک منبع معتبر در سال 2014 نشان داد که کافئین دارای اثرات تقویت کننده رشد مو نیز میباشد.
بر اساس این مطالعه، کافئین به رشد مو های جدید منجر خواهد شد.

  1. از روغن های گیاهی کمک بگیرید

این روغن ها نه تنها بوی خوبی دارند بلکه برای رشد مو نیز بسیار موثر عمل میکنند.
روغن های گیاهی با رساندن مواد مغذی مورد نیاز به مو و ایجاد تعادل چربی پوست سر رشد مو را افزایش میدهند و از موخوره و شوره سر نیز جلوگیری میکنند.

 

 

6 روغن گیاهی موثر در تقویت رشد مو 

  1. روغن تقویت مو پلاس 

این روغن ترکیبی از چندین روغن گیاهی موثر برای تقویت مو تشکیل شده است و برای ریزش مو سکه ای، موخوره و درمان شوره سر موثر خواهد بود.

  1. روغن آرگان 

این روغن که از دانه آرگان در مراکش روغن گیری میشود حاوی انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که با محافظت از مو در برابر آسیب های خارجی موجب تقویت رشد مو و صافی و خوش حالتی مو میشود.

  1. روغن براهمی

براهمی اولین بار در طب سنتی هند به عنوان معجزه پوست و مو شناخته شد. این روغن از سفید شدن مو جلوگیری کرده و با انواع ریزش مو از جمله ریزش مو سکه ای مبارزه میکند.
از روغن براهمی برای جلوگیری از موخوره و انواع آسیب به مو نیز استفاده میشود.

  1. روغن کندوش

گیاه کندوش در طب سنتی قدمت چند هزار ساله دارد و روغن آن به عنوان اکسیر تقویت مو شناخته میشود. روغن کندوش از مو های شما در برابر هر گونه آسیب محافظت میکند وبا تقویت پیاز مو به شما در داشتن موهای پرپشت و خوش حالت کمک میکند. این روغن برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز مفید است.

  1. روغن ماکادمیا 

ماکادمیا نوعی آجیل است که بومی کشور استریا میباشد. خواص درمانی و بینظیر ماکادمیا موجب شده که از روغن آن برای استفاده در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده شود. مواد موثره و آنتی اکسیدان های موجود در روغن ماکادمیا از ریزش مو های شما جلوگیری کرده و با رساندن مواد مغذی به مو سلامت موهای شما را تضمین میکند.

  1. روغن رزماری 

رزماری در طب سنتی گیاهی پر خاصیت است که از زمان های دور، از عصاره و روغن آن برای تقویت رشد مو، ابرو و مژه استفاده میشده است. 

  1. ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید

ویتامین ها، مواد معدنی و اسید های چرب ضروری برای سلامت کلی بدن هر فردی مهم هستند و در تامین انرژی مورد نیاز بدن شما برای رشد مو نقش اساسی و مهمی دارند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

ویتامین، مواد معدنی و اسید های چرب ضروری مورد نیاز برای تقویت رشد مو :

  • بیوتین

  • ویتامین C

  • ویتامین D

  • ویتامین E

  • فلز روی 

  • آهن 

  • امگا 3 و امگا 6

یک مطالعه در آمریکا نشان داده است که مصرف مکمل امگا 3 و امگا 6 به مدت 6 ماه (با دستور پزشک) به محافظت از مو در برابر ریزش کمک میکند.
همچنین مطالعات دیگر نشان میدهد که کمبود روی در بدن، در ریزش مو نقش اساسی دارد.
از مواد مغذی ای که میتواند در کاهش ریزش مو به شما کمک کند، پودر سبوس برنج است. 
برنج سفید یکی از غذا های اصلی ما ایرانیان است. اما متاسفانه به دلیل گرفتن سبوس برنج در حین تولید برنج سفید تمامی ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه ب از برنج سفید گرفته میشود. 
با استفاده از پودر سبوس برنج ناژوان گیاه در انواع سالاد، میان وعده و اسموتی ها میتوانید کمبود ویتامین های گروه ب که از عوامل تاثیر گذار بر سلامت پوست و مو هستند را جبران کنید. 

  1. پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر روزانه به مدت 4 دقیقه با افزایش جریان خون در زیر پوست به ضخیم تر و محکم تر شدن ساقه مو کمک می کند. شما میتوانید برای اثربخشی بیشتر هفته ای 2 تا 3 بار، دو ساعت قبل از حمام با یک روغن گیاهی این کار را انجام دهید.

 

 

  1. استفاده از روش درمانی PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت

متخصصان پوست و مو بر این باورند که درمان PRP یکی از موثر ترین و قطعی ترین راه های درمان ریزش مو میباشد. در این روش از طریق تزریق پلاکت بیمار، روند رشد مو را تسریع بخشیده و تقویت میکنند.
پلاکت ها پروتئین هایی هستند که از جریان خون و DNA حاصل میشوند که مانند سلول هایی بنیادی عمل میکنند. تزریق پلاکت به پوست سر، فولیکول خای خفته مو را بیدار میکند و باعث افزایش رشد مو میشود.
درمان PRP معمولا یک بار در ماه و در جلسات بعدی هر 3 ماه و 6 ماه برای مانگاری نتایج انجام میگیرد.

 

 

  1. از گرما اجتناب کنید

گرمای حاصل از سشوار و اتو مو میتواند به موهای شما آسیب برساند و باعث شکنندگی موهای شما شود. اگر مجبور به استفاده از این دستگاه ها هستید، با کاهش دمای این گونه وسایل و استفاده از سرم و اسپری های مو ضد حرارت تا حد زیادی از آسیبی که به موهایتان میرسانند جلوگیری کنید.

  1. درباره استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک خود مشورت کنید

ماینوکسیدیل عموما برای درمان فشارخون استفاده میشده است اما به دلیل عوارض جانبی که در پی داشته است امروزه از آن بصورت خوراکی استفاده نمیشود. از ماینوکسیدیل بصورت موضعی برای درمان ریزش مو و طاسی ژنتیکی استفاده میشود و تحقیقات انجام شده بر روی ماینوکسیدیل خبر از مثبت بودن نتایج آن بر روی ریزش مو میدهد. اما این ماده ممکن است برای همه اثر بخش نباشد به همین دلیل در این مورد باید با پزشک متخصص مشورت کرده و در صورت اجازه پزشک از آن استفاده کنید.

 

 

  1. از رنگ کردن مداوم موها بپرهیزید

بافت مو در صورت تماس با مواد شیمیایی تغییر میکند و این فرایند استرس را بر روی مو ایجاد کرده و موجب شکنندگی آن میشود. با کاهش استفاده از رنگ مو های شیمیایی، خواهید دید که رشد مو و جنس موهایتان بهبود پیدا خواهد کرد.
اگر نمیتوانید از رنگ کردن موهایتان دست بکشید از رنگ موهای گیاهی که فاقد مواد شیمیایی و آمونیاک هستند استفاده کنید و از آسیب به موهای خود جلوگیری کنید.

سخن آخر

با رعایت نکات گفته شده میتوانید تا حد زیادی از ریزش مو های خود جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که عواملی مانند تیروئید و بیماری های هورمونی دیگر ممکن است باعث ریزش غیر طبیعی مو شوند به همین دلیل اگر با موارد گفته شده ریزش مو شما درمان نشد به پزشک مراجعه کنید.