مقابله با یبوست:

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که مدت زمان طولانی بیرون روی نداشته باشید؟
آیا می دانید تعداد دفعاتی که در روز عمل دفع را انجام می دهید، به شما از سلامت دستگاه گوارشتان خبر می دهد؟
بین 5-20٪ افراد از یبوست رنج می برند.

یبوست چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند فقط دو بار در هفته رفتن به دستشویی امری طبیعی است و مشکلی در سیستم گوارش نیست. اگرچه ممکن است فقط 2-3 بار در هفته دستشویی رفتن طبیعی باشد، اما این امر لزوما به این معنی نیست که شرایط خوب و طبیعی است.
یبوست که به آن خشکیِ مزاج نیز می گویند، یک عارضه و تداخل در سیستم دستگاه گوارش است که سبب می شود موادی که باید دفع شوند در روده بزرگ بمانند و در نتیجه آب بیشتری از دست دهند و سفت ‌شوند که در نهایت این امر سبب می شود که دفع  به سختی و همراه با درد صورت پذیرد.

 

 

یبوست شدید:

در رابطه با یبوست خبر بد این است که موارد حاد یبوست را، نمی توان با غذا برطرف کرد. این موارد به برخی از مراقبت های پزشکی و دارو های طب سنتی نیاز دارند. افرادی که دچار یبوست حاد هستند، برای انتخاب بهترین درمان و بهبود شرایط خود، باید ابتدا به پزشک یا داروساز مراجعه کنند.
حال، خبر خوب این است که انتخاب های غذایی شما می تواند به رفع موارد خفیف یبوست کمک کند و همچنین از بازگشت یبوست نیز جلوگیری خواهد کرد!

علائم یبوست چیست؟

نفخ یا گاز
عدم توانایی در حرکات روده ای
مدفوع سفت و گلوله ای شکل
دشواری و فشار در هنگام عمل دفع 
احساس نیاز به بیرون روی اما ناتوانی در دفع

چه زمانی یبوست خطرناک است؟

اگر مشکل یبوست دارید، باید در سریع ترین زمان ممکن به مقابله با آن بپردازید. توجه نکردن به علائم و رفع نکردن یبوست برای بدن وحشتناک است و می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. ممکن است با درمان نکردن یبوست خفیف، به مرور زمان این یبوست حاد شود و آنقدر پیش برود که روده از مدفوع پر شود و دیگر امکان تخلیه آن نباشد، که در آن حالت فرد نیاز به جراحی پیدا می کند.

درمان یبوست:

خبر خوب این است که درمان های خانگی طبیعی زیادی برای رفع یبوست وجود دارد. روش های بدون عوارضی که سبب تنظیم حرکت روده می شوند. شما می توانید فقط با اصلاح رژیم غذاییتان کمک بزرگی به درمان یبوست بکنید.
در زیر 18 درمان برتر خانگی یبوست را مشاهده می کنید که 100٪ طبیعی و بدون عوارض جانبی هستند. بهتر است دو یا چند مورد از 18 مورد زیر را که از برترین روش های طبیعی رفع یبوست هستند را در سبک زندگی روزمره خود بگنجانید.

برای رفع یبوست چه بخوریم؟

آب:

هیدراته ماندن به ما کمک می کند تا سریع تر و راحت تر عمل هضم را انجام دهیم. قسمت بزرگی از بدن شما از آب تشکیل شده است. بنابراین، کاملاً واضح است که آب به مبارزه با یبوست کمک می کند! بهتر است که صبح زود به صورت ناشتا 1 لیتر آب بنوشید. این به شما کمک می کند که غذا هایی که در سیستم گوارشتان مانده است شسته شود. نوشیدن آب زیاد سبب می شود که مدفوع سفت شده، شل شود و پاکسازی روده راحت تر صورت بگیرد. 
اما شاید این سوال پیش بیاید که در مدت یک روز ما به چه میزان آب نیاز داریم؟ باید گفت که این نیاز نسبت به هر فرد متفاوت است اما اکثرا گفته می شود که حداقل آب مصرفی باید 6 تا 8 لیوان در روز باشد.

فیبر:

فیبر یک ملین طبیعی است و به هضم سریع غذا در دستگاه گوارش کمک می کند. به همین دلیل خوردن غذای غنی از فیبر به اجابت مزاج شما کمک خواهد کرد. سعی کنید بیشتر کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، برگ های سبز، لوبیا و حبوبات همراه وعده های غذایی خود مصرف کنید.

سبزیجات:

بسیاری از سبزیجات سرشار از فیبر هستند که می توانند به تنظیم و تحریک روده برای دفع بهتر کمک کنند. خوردن بیشتر این سبزیجات به شما در کاهش یبوست کمک می کند. بهترین روش مصرف این سبزیجات به صورت خام یا نیمه پخته است. در صورت نیاز به پختن سبزیجات، بهترین راه بخارپز کردن آن ها است. مصرف سبزیجات به صورت خام و یا نیمه پخته، سبب می شود که آن ها بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی را در خود حفظ کنند. درحالی که سرخ کردن و یا زیاد پختن سبزیجات باعث می شود آن ها خواص مفیدشان را از دست بدهند.

 

 

میوه ها:

میوه ها سرشار از فیبر غذایی هستند که به ما در جلوگیری از یبوست کمک می کنند. میوه هایی مانند گلابی، سیب، پرتقال، انجیر و خرما همه در کاهش یبوست مفید هستند.

سیب:

یکی از دلایل یبوست مقدار کم آب در مدفوع است. سیب علاوه بر داشتن فیبر، حاوی یک الکل قندی به نام سوربیتول است. الکل های قندی اثر اسمزی در روده بزرگ دارند، به این معنی که آب را به روده بزرگ منتقل می کنند.

گلابی:

گلابی در خانواده سیب قرار دارد و به همین ترتیب، حاوی ترکیبات ملین یکسانی نسبت به سیب است: سوربیتول، فیبر و حتی کمی اسید کلروژنیک! در واقع یک گلابی بزرگ 7 گرم فیبر دارد!

پروبیوتیک ها:

پروبیوتیک ها به ثبات روده کمک می کنند، این امر به این معنی است که تمیز کردن روده آسان تر می شود. ماست سرشار از پروبیوتیک است و می تواند به راحتی در وعده های غذایی قرار بگیرد. همچنین می توانید به جای مصرف محصولات پروبیوتیک، روزانه 1 الی 2 کپسول پروبیوتیک میل کنید که همان تاثیر را دارد.

آلو خشک:

انواع آلو خشک، ملین های قوی هستند، اما محققان هنوز دقیقاً مشخص نکرده اند که چه چیزی در آلو خشک سبب این تاثیر قوی شده است! 
این احتمال وجود دارد که این اثرگذاری ترکیبی از موارد زیر باشد:

آلو خشک سرشار از فیبر است: 

آلو خشک 6.1 گرم فیبر در هر 100 گرم دارد. اما تنها وجود این میزان فیبر، آلو خشک را تا این حد اثرگذار نمی کند، زیرا هنوز هم از غذاهایی که تعداد فیبر بیشتری دارند موثرتر است.

آلو خشک سرشار از سربیتول است: 

آلو خشک در هر 100 گرم 14.7 گرم سوربیتول دارد، که همین امر یک اثر اسمزی (کشش آب) در روده بزرگ ایجاد می کند. اما دوباره، اثر ملینی آلو خشک چیزی فرا تر از وجود این میزان سربیتول خواهد بود.

آلو خشک سرشار از ترکیبات موثر است:

آلو خشک دارای مقادیر زیادی ترکیبات فنلی مانند اسید کلروژنیک و نئوکلروژنیک است. این مواد شیمیایی همچنین ممکن است به روند هضم کمک کنند.

ترکیب این سه ماده مغذی با هم، آلو خشک را به یک ملین قدرتمند تبدیل می کند! در واقع باید مراقب باشید که در خوردن آلو خشک زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است در نهایت با مشکل اسهال روبرو شوید.

روغن زیتون:

روغن زیتون کمک می کند تا غذا راحت تر و سریعتر به دستگاه گوارش برسد. سعی کنید صبح زود 2 قاشق چای خوری روغن زیتون مصرف کنید. اگر با طعم آن مشکلی دارید، می توانید 5 دقیقه بعد از خوردن آن، مقداری آب بنوشید. 

پیشنهاد می شود: خرید روغن زیتون فرابکر و ارگانیک

آب لیمو:

آب لیمو یک ملین طبیعی است که سبب شست وشو سموم مضر از روده شما می شود. برای کمک به حرکت روده خود می توانید صبح ناشتا، چای یا آب را با آب لیمو بنوشید.

روغن بادام:

روغن بادام روده های شما را چرب می کند. همچنین سبب انتقال راحت تر غذا به معده و لیز شدن مدفوع برای دفع می شود. بنابراین توصیه می شود که صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن بادام بخورید. اگر بلعیدن آن دشوار است (به دلیل طعم و مزه) سعی کنید آن را با کمی آب مخلوط کنید.

منیزیم:

منیزیم به هضم سریع غذا کمک می کند و خوردن غذای غنی از منیزیم به اجابت مزاج کمک خواهد کرد. بنابراین سعی کنید از غذاهای غنی از منیزیم مانند غلات سبوس دار، لوبیا، ماهی، سبزیجات برگ دار، شکلات تلخ، آجیل و آووکادو استفاده کنید.

 

 

قهوه:

چند دلیل وجود دارد که قهوه می تواند از یبوست جلوگیری کند.
قهوه حاوی اسید کلروژنیک است، ماده مغذی گیاهی که تصور می شود دارای اثر ملین ملایمی است.
قهوه نوشیدنی گرمی است و نوشیدنی های گرم تمایل به تحریک انقباضات روده دارند. به عبارت دیگر، قهوه باعث حرکت بهتر روده می شود!
اما توجه داشته باشید که باید پس از مصرف قهوه آب بیشتری بنوشید.

سرکه سیب:

سرکه سیب یک ملین طبیعی است. صبح ها سعی کنید 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید. این دارو گیاهی باید به اجابت مزاج شما کمک کند.

تخم کتان:

یکی از دلایل یبوست، نداشتن مدفوع کافی است.
به این فکر کنید: اگر یک بسته کامل خمیر دندان دارید، مجبور نیستید بسته آن را فشار دهید تا مقداری از آن خارج شود، اما وقتی خالی می شود، شما باید سخت آن را فشار دهید. این دقیقاً همان چیزی است که برای دستگاه گوارش و روده شما اتفاق می افتد. اگر مواد کافی در روده وجود نداشته باشد، جابجایی مدفوع سخت خواهد شد. 
تخم کتان حجم زیادی را در روده اشغال می کند که به همین سبب برای دفع، فشار کمتری به روده وارد می شود.

عدس:

عدس غذایی مقوی است که به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند، از دیابت نوع دو جلوگیری کرده و کنترل قند خون را بهبود می بخشد. عدس یک منبع عالی پروتئین و آهن برای گیاه خواران است. علاوه بر این، 1 فنجان عدس آب پز حاوی 9 گرم فیبر است! سعی کنید عدس را به سوپ، سس ماکارونی، اسموتی یا تقریباً هر غذایی اضافه کنید! با افزایش مصرف عدس به شکل های مختلف علاوه بر بهرمندی از خواص آن، می توانید به رفع یبوست خود نیز کمک کنید.

نارگیل نارس:

وقتی یک نارگیل سبز از درخت جدا می شود، به آن نارگیل جوان می گویند که به نظر می رسد این اسم کمی جذاب تر از "نارگیل نارس" و یا "نارگیل کال" است.
به هر حال گوشت نارگیل جوان نرم و تقریبا ژله ای است. وقتی یک نارگیل کاملاً رسیده شود، پوست و گوشت نارگیل بسیار سخت تر می شود. حمل و نقل نارگیل نرم سخت است، اما می تواند به یک میان وعده خوشمزه تبدیل شود!
هر وعده 40 گرمی نارگیل نارس خشک حاوی 8-14 گرم فیبر است!

دانه های کدو تنبل:

ماده مغذی مخفی در دانه های کدو تنبل، منیزیم است. تحقیقات نشان داده است افرادی که منیزیم کافی دریافت نمی کنند و با کمبود آن رو به رو هستند، بیشتر با یبوست دست و پنجه نرم می کنند. منیزیم در کشیدن آب به روده بزرگ آنقدر موثر است که اکثرا برای رفع موارد یبوست تجویز می شود.
یک وعده 1.4 فنجان دانه کدو تنبل 317 میلی گرم منیزیم دارد که این میزان نیاز روزانه خانم ها را به منیزیم رفع می کند! تخم کدو تنبل همچنین منبع خوبی از فیبر است.

حذف گوشت:

این رویکرد، مخالف با برخی از موارد بالا است، اما اگر همه چیزهایی را که با گوشت در رژیم کتو، پالئو و غیره وجود دارد امتحان کرده اید اما هنوز هم یبوست دارید، ممکن است گوشت به بدن شما نسازد و بدن شما نتواند آن را خوب هضم کند. 

حذف لبنیات:

برخی از افراد ممکن است نتوانند غذا های خاصی که باعث عدم تعادل روده می شوند را تحمل کنند و این به نوبه خود باعث یبوست می شود. بسیاری از افراد نسبت به لبنیات تحمل ندارند. اگر فکر می کنید توانایی دفع لاکتوز را ندارید، سعی کنید آن را یکی دو هفته در رژیم غذایی خود قرار ندهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. اگر دیگر یبوست نداشتید می توانید از این پس با حذف لبنیات مشکل دفع خود را حل کنید.

چه فعالیت هایی برای رفع یبوست موثر است؟

درست است که تغذیه مناسب یکی از راه های سالم و طبیعی برای کمک به رفع یبوست است، اما داشتن یک روتین ورزشی سبک نیز سبب حرکت بهتر مدفوع در روده بزرگ می شود.

یوگا:

یوگا یک درمان موثر برای یبوست است. در یوگا تمریناتی وجود دارد که به طور خاص با یبوست سر و کار دارد و سبب تحرک منظم روده می شود که به دفع سریع تر کمک می کند. یوگا فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. مثل کمک به آرامش بدن و ذهن!

ورزش:

ورزش منظم باعث تحریک هضم غذا و کمک به حرکات مکرر روده می شود. همچنین به کاهش گاز بیش از حد که باعث احساس نفخ می شود نیز کمک می کند.

درمان یبوست شدید در طب سنتی:

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و یک سبک زندگی سالم بسیار در رفع و درمان بیماری هایی مانند یبوست تاثیرگذار است، اما گاهی برخی افراد نیاز به درمان های سریع تر و قوی تری دارند.
ما در ادامه به شما لیستی از داروهای گیاهی که در طب سنتی برای درمان یبوست تجویز می شوند را معرفی خواهیم کرد که به شما برای رفع یبوست شدید کمک خواهد کرد. 

این دارو های گیاهی همگی تولید داروسازی های معتبر بوده و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. از سوی دیگر ترکیباتشان کاملا طبیعی است و به هیچ عنوان موجب تنبلی روده و وابستگی فرد به دارو نخواهند شد. در واقع دارو هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم دارای اثر درمانی بوده و به شکل صحیح یبوست را درمان خواهند کرد.

شربت فیژین پلاس (انجیر مرکب):

شربت فیژین پلاس محصولی کاملا گیاهی است که تاثیر به سزایی در رفع و درمان یبوست شدید دارد. این شربت که متشکل از انجیر، فلوس، سپستان، روغن بادام شیرین، مویز منقی، ترنجبینو عسل است، برای کودکان نیز مناسب بوده و به درمان سریع یبوست کمک می کند.

 

 

قرص اطریفل مقل ملین:

قرص اطریفل مقل ملین که برای رفع یبوست بسیار موثر است، از هلیله زرد، هلیله کابلی، هلیله سیاه، بلیله، آمله، مقل ازرق، اسطوخودوس، تربد، فلوس و افتیمون تشکیل شده است. همچنین این قرص به رفع بواسیر و ورم معده نیز کمک کرده و باد شکم، سردی، رطوبت و بلغم اضافه بدن را نیز دفع می کند.

 

 

خرید محصولات طب سنتی برای رفع یبوست:

شما می توانید برای تهیه محصولات گیاهی موثر در درمان یبوست و مشکلات دستگاه گوارش، به فروشگاه مرهم طب به صورت حضوری و یا آنلاین مراجعه نمایید.

داروی های خانگی و یبوست:

برای اینکه روش های درمانی به خوبی کار کنند، باید آب زیادی بنوشید. مهم است که بدن خود را مرطوب نگه دارید. آجیل، دانه ها، سبزیجات، میوه ها و غذاهای غنی از پروتئین، منیزیم و پروبیوتیک را در وعده های غذایی خود بگنجانید. سعی کنید بیشتر ورزش کنید و چربی و غذای فرآوری شده نخورید. چربی های سالم مانند ماهی آزاد و آووکادو بخورید. بطور کلی برای رهایی از یبوست باید سبک زندگی سالمی را دنبال کنید و به آن پایبند باشید.