خار پاشنه‌ یك‌ زائده‌‌ استخوانی‌ است که در پاشنه‌‌ی پا به وجود می‌آید و باعث‌ درد و مشكل‌ در راه‌ رفتن‌ می‌شود. این بیماری علامت خاصی ندارد اما درد در ناحیه پاشنه‌‌ پا به‌ شکل خود به‌ خودی‌ یا در اثر فشار آوردن‌ می‌تواند شما را آگاه کند که گرفتار خار پاشنه شده اید. به غیر از تغییر طبع، استرس‌، آسیب‌ به‌ بافت‌ پاشنه‌ پا كه‌ منجر به‌ التهاب‌ و استخوانی‌ شدن‌ رباط‌ های‌ كف‌ پا می‌شود، دویدن‌، ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی، چاقی‌ و راه رفتن زیاد نیز در ایجاد خارپاشنه موثرند. 

خارپاشنه از نگاه طب سنتی

خارپاشنه، نتیجه‌ حضور اخلاط بلغمی و سوداوی در کف پا به خصوص پاشنه‌ پا است. درحقیقت حضور نزله‌ سوداوی و بلغمی در پایین تنه به خصوص در سمت راست بدن، باعث می‌شود خون کثیف به حدی قوی عمل کند که در کنار استخوان و پوست، هم‌زیست شده و به دیواره‌ پاشنه‌ پا بچسبد. طبق یک قانون، معمولا هر دردی که در شب و با استراحت بیشتر شود و با فعالیت، گرم‌کردن و مانند آن کمتر شود، درد و بیماری سرد است و راه درمان آن، استفاده از گرماست. درمان خارپاشنه در طب سنتی نیز بر همین اصل استوار است.

دلیل بروز خار پاشنه

برای درمان هر بیماری باید اول دلیل آن را دانست. یکی از دلایل اصلی درد پاشنه‌ی پا به خصوص اگر از نوعی است که اول صبح بیشتر است و به مرور کاهش پیدا می‌کند، عادات بدغذایی است که مهم‌ترین آن‌ها دیر شام خوردن و دیر خوابیدن (البته با فاصله‌ی کم از غذا) است. مدتی این نکته‌ی مهم را رعایت و تاثیر آن را بر درد پاشنه بررسی کنید؛ یعنی ساعت هفت شب شام بخورید و ساعت ده بخوابید.
همچنین خوردن مواد غذایی سرد مزاج مانند غذا های ترش، گوشت مرغ ماشینی و گوشت گاو، نوشیدن چای سبز و سیاه، برنج سفید، عدسی، مصرف لبنیات بدون مصلح مانند نعنا، آویشن و زنیان، نوشیدن آب سرد زیاد و بطور کلی عدم مصرف غذا های با مزاج گرم می تواند در بروز خار پاشنه بسیار موثر باشد.
از طرفی دیر غذا خوردن و خوابیدن روی غذا، منجر به بد هضمی و تولید مواد نامناسب در بدن می‌شود که در قسمت‌های مختلف از جمله پاشنه‌ها تجمع می‌کنند و حتی می‌توانند به تدریج در بعضی افراد باعث ایجاد خارپاشنه شوند. 

روش های درمان خار پاشنه در طب سنتی

ماساژ برای درمان خارپاشنه

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان خارپاشنه‌ی پا و درمان درد کف پا، ماساژ اطراف تاندون آشیل با یک روغن گرم (مانند روغن عرق النسا، روغن زیتون، روغن سیاه‌دانه، روغن کنجد، روغن شترمرغ، روغن کوهان شتر، روغن ضد درد مرهم طب و…) است.
اگر درد و ورم زیاد است، شب‌ها یک لایه دنبه‌ی گوسفند را روی پاشنه گذاشته و ببندید. بهتر است ماساژ، شب‌ها قبل از خواب انجام شود و تا جذب کامل روغن به پوست ادامه پیدا کند. اضافه کردن کمی فلفل، دارچین یا زنجبیل به روغن و کشیدن یک پلاستیک فریزر روی محل ماساژ، اثر درمانی را بیشتر می‌کند. معمولا کاهش درد از همان روز اول مشخص است و کم‌کم بیشتر می‌شود‌.‌ در بیشتر موارد تداوم روغن‌مالی، به‌ تنهایی بیماری را درمان می‌کند. 

روغن ضد درد برای خار پاشنه 

روغن ضد درد مرهم طب، یک روغن ترکیبی است که از عصاره 17 نوع گیاه دارویی موثر برای تسکین درد تشکیل شده است. از همین رو اثربخشی این روغن در برابر هر گونه درد استخوانی، مفصلی و عضلانی بسیار بالا است. روغن ضد درد یک روغن با طبیعت گرم است که بعد از ماساژ بر روی پوست، جریان خون را افزایش داده و موجب کاهش التهاب نواحی که دچار درد هستند می شود. گرم بودن این روغن سبب می شود که سردی و رطوبت از از استخوان و مفاصل دفع شود و در نتیجه درد کاهش پیدا کند. از سوی دیگر این روغن دارای ترکیبات ضد درد است که از طریق ماساژ موضعی به پوست نفوذ کرده و موجب تسکین درد ناحیه آسیب دیده می شود. 

حتما بخوانید: درمان درد های عضلانی و استخوانی با محصولات طب سنتی 

شربت سودا و درمان خارپاشنه

از آنجا که یکی از مهم ترین دلایل خار پاشنه تجمع اخلاط سوداوی در نواحی پایین تنه است، شربت آنتی سودا می تواند با پاکسازی بدن از سودا، به بهبود خار پاشنه کمک کند. 
شربت سودا محصولی کاملا گیاهی از موسسه تحقیقات حجامت ایران است که بر اساس نسخه های طب سنتی دکنر خیراندیش برای بیمارانی که دارای غلبه سودا هستند تجویز می شود. 
سودا از عوامل ایجاد کننده بسیاری از بیماری ها مانند افسردگی، استرس، وسواس، بیماری پوستی، درد های مفصلی و سیاتیکی، سردرد و میگرن، هموروئید و .. است و اگر درمان نشود ممکن است منجر به تومور یا سرطان های بدخیم شود. به همین دلیل شربت سودا می تواند تا حد زیادی به شما در بهبود بیماری های سوداوی کمک کند. 

شربت سرکه انگبین و درمان خارپاشنه

سرکنگبین شربت گیاهی است که از ترکیب سرکه انگور، عسل و گیاهان دارویی مانند نعنا، عناب، رازیانه و ... تشکیل می شود. سرکنگبین در طب سنتی شهرت فراوانی دارد و به عنوان یک معتدل کننده مزاج و پاکسازی کننده خون و کبد شناخته می شود. به دلیل دفع اخلاط زائد و رسوبات مضر توسط سرکنگبین، این شربت گیاهی می تواند به بهبود خار پاشنه ناشی از غلبه سودا و بلغم کمک کند. در نتیجه استفاده مداوم از سرکنگبین بهبود خار پاشنه و بیماری های ناشی از عدم تعادل مزاج را مشاهده خواهید کرد. 

حب مقلنجان و درمان خارپاشنه

قرص حب مقلنجان فرآورده ای کاملا گیاهی از طب سنتی کردستان است که بطور تخصصی برای درمان بیماری های رماتیسمی، مفصلی و استخوانی، بیماری های مربوط به روده و یبوست و بیماری هایی چون فشارخون و قند خون تولید شده است. این قرص گیاهی که با نام حب المقل نیز شناخته می شود حاوی گیاهان دارویی از جمله مقل ارزق، هلیله کابلی، سورنجان، کتیرا، انجیر و .. است و با پاکسازی بدن از اخلاط زائد و رسوبات مضر، می تواند به بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله خارپاشنه کمک کند. 

پاکسازی کلیه ها با عرق سنگاب و تاثیر آن در درمان خارپاشنه

وجود رسوب و عفونت در کلیه ها می تواند در تشدید و یا ایجاد خارپاشنه موثر باشد، بنابراین توصیه می شود که تا مدت 14 روز از عرق سنگاب برای پاکسازی کلیه ها از اخلاط زائد و سموم استفاده کرده و در کنار آن مصرف انجیر و شیره انگور را نیز فراموش نکنید. 

حتما بخوانید: درمان سنگ کلیه و مثانه با محصولات گیاهی طب سنتی

گرم نگه ‌داشتن موضعی

به‌ جای استفاده از پدهای معمول، تکه‌های پشم در کفش خود و زیر پاشنه‌ پایتان قرار دهید و تاثیر مثبت آن را ببینید. پوشیدن جوراب پشمی، استفاده از کرسی در فصل سرما و ایستادن روی آجر داغ هم راه‌های مناسبی برای درمان خارپاشنه هستند.

حجامت یا زالو درمانی

حجامت و زالو درمانی با کاهش سریع التهاب در پاشنه پا، باعث از بین رفتن این بیماری می‌شوند. بیشتر مواقع، یک‌بار زالو انداختن همراه با حجامت کافی است، اما در صورت ضرورت باید تکرار شود. محل انجام حجامت یا زالودرمانی می‌تواند دو طرف تاندون آشیل (به‌ ویژه قسمت داخل پا) باشد. به یاد داشته باشید اگر پاک‌سازی قبلی انجام نشده باشد، ممکن است بیماری خارپاشنه پس از مدت کوتاهی دوباره عود کند. 

حتما بخوانید: همه چیز درباره زالو درمانی

پرهیز از مصرف غذاهای سرد

خارپاشنه‌ پا بیماری ناشی از سردی و رطوبت بیش از اندازه بدن است، بنابراین اگر بیمار از غذاهای گرم استفاده کند، روند بهبود بیماری سریع تر انجام می‌شود. برای مثال، تداوم در مصرف سیر، درد خارپاشنه را بهبود خواهد داد. از سوی دیگر مصرف غذاهای سرد از جمله لبنیات برای بیمار مضر است. همچنین انجام پاشویه با دم کرده بومادران یا اسطوخدوس در تشت از جنس رویی می تواند برای تسکین درد و التهاب بسیار موثر عمل کند.
نوشیدن شربت خاکشیر، گلاب و عسل بصورت ناشتا به مدت 40 روز برای پاکسازی بدن از سردی و رطوبت اضافه نیز توسط پزشکان طب سنتی توصیه می شود.

استفاده از کفش مناسب

نکته‌ی مهم دیگر برای کاهش درد این است که باید دمپایی‌های رو فرشی و کفش‌هایی به پا کنید که کاملا به پا چسبیده باشند و هنگام گام برداشتن از پا جدا نشوند زیرا ضربه خوردن به پا باعث تشدید التهاب و جذب مواد بیشتر به آن ناحیه می‌شود. توصیه می شود از کفش نیم پوتین استفاده کنید.

رفع یبوست

وجود یبوست باعث تشدید علایم این ناراحتی می‌شود؛ بنابراین باید نسبت به رفع آن به شکل صحیح اقدام کرد. البته مصرف مواد غذایی که از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کنند نیز کمک‌ کننده است.
در صورتی که دچار یبوست مزمن هستید، می توانید از قرص اطریفل مقل ملین استفاده کنید. این دارو گیاهی محصولی کاملا طبیعی از شرکت داروسازی نیاک است که بر اساس نسخه های درمانی دکتر کردافشاری برای درمان یبوست مزمن و تنبلی روده به بیماران تجویز می شود. اطریفل مقل ملین تا کنون بیشترین درصد رضایت مندی را در بین مصرف کنندگان به خود اختصاص داده است و بسیاری از افراد بر این باورند که اطریفل مقل ملین یبوست آن ها را بطور کامل و اصولی درمان کرده و مکانیسم آن با قرص های ملین کاملا متفاوت است. 

کاهش اضافه وزن

توصیه می شود با محدود کردن مصرف مواد نشاسته ای (نان سفید، برنج، ماکارونی )، چربی ها، شیرینی جات قنادی، نوشابه های گازدار، فست فودها و کنسروها و همچنین استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه های تازه، نان های سبوس دار به همراه ورزش مناسب نسبت به کاهش وزن خود اقدام نمایید.

نکته آخر: تسكين درد خارپاشنه با‌ استفاده از كفه‌ های طبی نرم، موجب رشد خار پاشنه مي‌شود و پيشنهاد جالبي نيست و اصولاً تسكين درد، درمان نيست بلكه فكر چاره را به تأخير مي‌اندازد و شما را از درمان اصلی دور می کند.