سنگ کلیه چگونه ایجاد می شود؟

سنگ کلیه که به آن نفرولیتیازیس یا التهاب مثانه نیز گفته می شود، درواقع رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمکی تشکیل شده و در داخل کلیه ها ایجاد می شود.
رژیم غذایی، اضافه وزن بدن، برخی شرایط پزشکی و مصرف برخی از مکمل ها و داروهای خاص از جمله دلایل اصلی ابتلا به سنگ کلیه است. سنگ کلیه می تواند بر روی هر قسمت از دستگاه ادراری شما از کلیه تا مثانه تأثیر بگذارد. غالباً، سنگ ها با غلظت ادرار تشکیل می شوند و باعث می شوند مواد معدنی متبلور شده و بهم بچسبند.

عبور سنگ کلیه از مجاری ادراری می تواند بسیار دردناک باشد، اما اگر سنگ به موقع تشخیص داده شود، مشکل حادی برای بیمار ایجاد نمی شود. در بیشتر موارد با مصرف دارو های مسکن و مقدار زیادی آب، سنگ کلیه دفع می شود. اما در برخی موارد سنگ ها به قدری بزرگ هستند که در مسیر مجاری ادراری قرار می گیرند و موجب عفونت ادراری، درد شدید و دیگر عوارض جانبی می شوند. در این صورت ممکن است بیمار به عمل جراحی نیاز داشته باشد. 

سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در داخل کلیه شما حرکت نکند یا به حالب (لوله های اتصال کلیه و مثانه) شما منتقل نشود، علائمی ایجاد نمی کند. در صورتی که سنگ در حالب قرار بگیرد، ممکن است جریان ادرار را مسدود کرده و باعث تورم کلیه و اسپاسم حالب شود. در این صورت سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد.

در آن مرحله، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

درد شدید در پهلو و پشت، زیر دنده ها
دردی که به زیر شکم و کشاله ران منتقل می شود
دردی که موج می زند و شدت آن نوسان پیدا می کند
درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

علائم و نشانه های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای
ادرار با بوی بد
نیاز مداوم به ادرار کردن، دفع ادرار بیشتر از حد معمول یا ادرار در مقادیر کم
تهوع و استفراغ
در صورت وجود عفونت، تب و لرز

درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند، به عنوان مثال، تغییر مکان به مکان دیگر یا افزایش شدت آن با حرکت سنگ از طریق دستگاه ادراری فرد ممکن است رخ دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
درد آنقدر شدید که نمی توانید آرام بنشینید یا موقعیت راحتی پیدا کنید
درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
درد همراه با تب و لرز
خون در ادرار شما
مشکل دفع ادرار

عللت ایجاد سنگ کلیه 

سنگ کلیه اغلب هیچ دلیل مشخصی ندارد، اما چندین عامل ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.
سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که ادرار شما دارای موادی مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک بیشتری در مقایسه با مایعات موجود در ادرار باشد. در عین حال، ادرار شما ممکن است فاقد موادی باشد که از چسبیدن این کریستال ها به یکدیگر جلوگیری می کند و می تواند یک محیط ایده آل برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد کند.

انواع سنگ کلیه

دانستن نوع سنگ کلیه به فهمیدن علت ایجاد آن کمک می کند و ممکن است سرنخی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده باشد. 

انواع سنگ کلیه شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ های کلسیمی

بیشتر سنگ های کلیه از نوع سنگ های کلسیمی و معمولاً به شکل اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده ای است که روزانه توسط کبد ساخته می شود و یا از طریق رژیم غذایی جذب می شود. میوه ها و سبزیجات خاص و همچنین آجیل و شکلات ها دارای مقادیر بالایی از اگزالات هستند.
همچنین عواملی چون رژیم غذایی، دوزهای بالای ویتامین D، جراحی بای پس روده و چندین اختلال متابولیکی دیگر می تواند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند.
سنگ های کلسیمی ممکن است به صورت فسفات کلسیم نیز وجود داشته باشند. این نوع سنگ ها در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز توبولار کلیه (از دلایل ایجاد اسید در خون) بیشتر دیده می شود. همچنین ممکن است مصرف داروهای خاصی مانند توپیرامات (Topamax، Trokendi XR، Qudexy XR) که برای درمان میگرن یا تشنج استفاده می شوند، ابتلا به سنگ کلیه را تشدید کنند.

  • سنگ های استروویت 

سنگ های استروویت در پاسخ به عفونت ادراری تشکیل می شوند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و کاملاً بزرگ شوند.

  • سنگ های اسید اوریک 

سنگ های از نوع اسید اوریک معمولا در افرادی ایجاد می شوند که مایعات زیادی را به دلیل اسهال مزمن، رژیم پر پروتئین، دیابت یا سندرم متابولیک از دست می دهند. برخی عوامل ژنتیکی نیز ممکن است خطر ابتلا به سنگ های اسید اوریک را افزایش دهند.

  • سنگ سیستین

این سنگ ها در افراد مبتلا به اختلال ارثی به نام سیستینوریا ایجاد می شود که باعث می شود کلیه ها بیش از حد یک اسید آمینه خاص را دفع کنند.

عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی یا شخصی

اگر کسی در خانواده شما سابقه سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلا به سنگ کلیه در شما نیز وجود دارد. همچنین اگر قبلاً دچار سنگ کلیه شده باشید، ممکن است در آینده نیز به آن دچار شوید. 

  • کمبود آب بدن

عدم مصرف آب کافی در روز می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در فرد افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند و کسانی که زیاد عرق می کنند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار بگیرند.

  • رژیم های غذایی خاص 

مصرف رژیم غذایی حاوی پروتئین، سدیم (نمک) و شکر ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. البته این امر در مورد رژیم های پر سدیم بیشتر صدق می کند. نمک زیاد در رژیم های غذایی، میزان کلسیم مورد نیاز کلیه های شما را افزایش داده و خطر سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی بالا می برد.

  • چاقی و اضافه وزن

شاخص توده بدن (BMI) بالا، افزایش چربی در اطراف شکم و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه ارتباط دارد.

  • بیماری های گوارشی و جراحی

جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده یا اسهال مزمن می تواند تغییراتی در روند هضم ایجاد کند که بر جذب کلسیم و آب تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.
سایر بیماری های پزشکی مانند اسیدوز توبولار کلیه، سیستینوریا، هیپرپاراتیروئیدیسم و عفونت های مکرر مجاری ادراری نیز می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند.
برخی از مکمل ها و داروها مانند ویتامین C، مکمل های غذایی، ملین ها (در صورت استفاده زیاد)، آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم و داروهای خاصی که برای درمان میگرن یا افسردگی استفاده می شوند، می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی 

در طب سنتی وجود سنگ در کلیه ها ناشی از غلبه بلغم یا سودا است. وجود سنگ در کیسه صفرا و کلیه نیز حاصل غلبه خلط صفرا بر بدن است. اما در اصل عاملی که موجب پیشرفت سنگ کلیه می شود، حضور سودا و بلغم خواهد بود.
سنگ کلیه کلسیمی معمولا به دلیل غلبه بلغم و سنگ کلیه اگزالاتی بر اثر غلبه سودا شکل می گیرد. به همین دلیل کسانی که سنگ کلیه آن ها از نوع کلسیمی است باید از خوراکی های بلغمی و کسانی که سنگ کلیه آن ها از نوع اگزالاتی است باید از خوراکی های سوداوی پرهیز کنند. 
درمان های گیاهی همیشه بهترین و کم خطر ترین گزینه هستند؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین محصولات طب سنتی برای درمان و پیشگیری از سنگ کلیه و مثانه بپردازیم.

دوسین و درمان سنگ کلیه

معجون دوسین ترکیبی از عسل و سیاه دانه است و در طب سنتی به عنوان بهترین درمان برای سنگ کلیه شناخته می شود. طرز تهیه معجون دوسین به این صورت است که 1 واحد سیاه دانه نیم کوب را با 3 واحد عسل طبیعی ترکیب کرده و روزانه یک قاشق چای خوری در وعده صبح میل می کنید. معجون دوسین یک سنگ شکن بسیار قوی است که تمامی عروق را پاکسازی کرده و فشارخون را تنظیم می کند.
دوسین سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قدرتمند است و تقریبا برای درمان هر نوع بیماری مفید و موثر خواهد بود.

 

 

عرق سنگ کلیه (سنگاب)

عرق سنگاب، ترکیبی از عصاره 15 گیاه دارویی موثر برای درمان سنگ کلیه و مثانه از جمله کرفس، خارشتر، رازیانه، دم گیلاس، کاکل ذرت، خارخاسک، بابونه، خارشتر و ... است. این عرق گیاهی با اصلاح طبع کلیه و خواص سنگ شکنی که دارد، به درمان سریع سنگ کلیه و جلوگیری از بروز آن در کلیه های سنگ ساز کمک می کند. از سوی دیگر عرق سنگاب خواص ضد التهاب و ضد عفونی کننده دارد، به همین دلیل از عفونت ادراری و التهاب ناشی از سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند. 

 

 

عرق سه گیاه و سنگ کلیه 

عرق سه گیاه محصولی کاملا گیاهی از شرکت شفای کردستان است و همانطور که از نامش پیداست از عصاره 3 نوع گیاه دارویی یعنی بابونه، رازیانه و خارشتر تشکیل شده است. این عرق گیاهی طبیعتی معتدل و مایل به گرمی دارد و برای همه مزاج ها مناسب است. 
در واقع عرق سه گیاه به دلیل ترکیباتی که دارد، نوعی آنتی بیوتیک گیاهی محسوب می شود و با انواع عفونت ها بویژه عفونت های کلیه و مجاری ادراری مبارزه می کند. همچنین اوره و کراتینین خون را تنظیم کرده و التهاب مثانه و پروستات را نیز از بین می برد. 

 

 

کپسول سنگ کلیه و مثانه بوعلی دارو

کپسول سنگ کلیه و مثانه محصولی از داروسازی بوعلی دارو است و به عنوان فرآورده طب سنتی برای درمان و پیشگیری از سنگ کلیه و مثانه توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود. 
ترکیبات کپسول سنگ کلیه بوعلی دارو شامل بذر هویج، بذر خیار چنبر، کرفس، انیسون، مر، دارچین، سنبل الطیب و .. است که همگی برای دفع سنگ کلیه و پیشگیری از تشکیل آن در کلیه و مثانه موثر هستند. 

 

 

محصولاتی که در بالا به آن ها اشاره شد از موثر ترین محصولات گیاهی برای درمان سنگ کلیه و مثانه هستند. این محصولات هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال ندارند و فاقد ترکیبات شیمیایی هستند. 

برای سفارش محصولات گفته شده می توانید به سایت فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و یا به واتس اپ ما به شماره 09123764807 پیام دهید و مشاوره رایگان بگیرید.