چرا دوره های پریود شما نامنظم است ؟

هر زن با زن دیگر متفاوت است و این شامل دوره های قاعدگی نیز میشود. به طور متوسط ، یک زن هر 24 تا 38 روز پریود می شود و یک دوره قاعدگی معمولاً حدود 2 تا 8 روز زمان میبرد. آیا قاعدگی شما نامنظم است؟ و اگر چنین است ، آیا به درمان نیاز دارد؟ 
در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و راه کار های درمانی ساده ای را برای حل این اختلال ارائه دهیم.

علائم بی نظمی در قاعدگی

در صورت بروز علائم زیر، شما دچار بی نظمی در دوران قاعدگی هستید :

مدت زمان بین هر دوره شروع به تغییر می کند
در طی یک دوره خون بیشتر یا کمتر از حد معمول از دست می دهید
تعداد روزهایی که پریود شما طول می کشد بسیار متفاوت است

علت قاعدگی نامنظم چیست ؟

بسیاری از موارد می توانند باعث پریود نامنظم شوند. تغییر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن می تواند الگوی طبیعی پریود شما را مختل کند. به همین دلیل دختران جوانی که دوران بلوغ را پشت سر می گذارند و زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند معمولاً پریود نامنظم دارند.

 

 

سایر علل شایع پریودهای نامنظم عبارتند از:

داشتن دستگاه داخل رحمی بنام IUD
استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری یا استفاده از داروهای خاص
ورزش زیاد
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
بارداری یا شیردهی
فشار
پرکاری یا کم کاری تیروئید 
ضخیم شدن یا پولیپ در پوشش رحم
فیبروم رحمی
علت شایع آن ، ایجاد زخم (چسبندگی) شدید در پوشش رحم است ، بیماری که پزشکان آن را سندرم آشرمن می نامند.

 

محصولات گیاهی طب سنتی برای درمان بیماری های زنان

 

درمان پریود نامنظم

برای درمان این اختلال شما باید علتی که موجب بروز پریود های نامنظم است را درمان کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کم کاری تیروئید دو دلیل عمده بروز پریودهای نامنظم در زنان هستند. به طور کلی ، هدف از درمان بازگرداندن تعادل هورمون ها در بدن است.

اگر به PCOS مبتلا هستید ، پزشک ممکن است قرص های جلوگیری از بارداری یا سایر قرص های هورمونی را برای تحریک پریود تجویز کند. اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید ، ممکن است لازم باشد دارو مخصوص برای تعادل هورمون های تیروئید مصرف کنید.

موارد دیگری که به شما کمک می کند شامل موارد زیر است:

تغییر در روش های کنترل بارداری

اگر بعد از 3 ماه کنترل بارداری هورمونی، پریود شما نامنظم است ، پزشک ممکن است نوع دیگری از جلوگیری از بارداری را توصیه کند. برخی از خانمها هنگام استفاده از Nexplanon ، Depo-Provera یا IUD دچار قاعدگی نامنظم می شوند.

تغییر سبک زندگی بعضی از خانم ها به دلیل ورزش بیش از حد ، در پریود تغییراتی ایجاد میکند 
ممکن است لازم باشد شدت و مدت زمان تمرینات خود را کمتر کنید و اگر مشکل از استرس باشد ، یادگیری نحوه کنترل استرس خود و احتمالاً گفتگو با یک مشاور ممکن است برای شما مفید باشد.

تغییرات شدید در وزن شما می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد

افزایش وزن می تواند تخمک گذاری را برای بدن دشوارتر کند ، بنابراین کاهش وزن می تواند به آن کمک کند. اما کاهش وزن شدید و ناگهانی نیز می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود.

هورمون درمانی

چرخه قاعدگی نامنظم اغلب به دلیل کمبود یا عدم تعادل در برخی هورمون ها در بدن است. پزشکان اغلب برای کمک به کنترل قاعدگی های نامنظم ، قرص های ضد بارداری (داروهای ضد بارداری خوراکی) حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون تجویز می کنند. یک داروی هورمونی به نام پروژستین همچنین می تواند در زنانی که به آن مبتلا نیستند باعث پریود شود.

اگر پریود شما نامنظم است و سعی در باردار شدن دارید ، پزشک ممکن است سایر درمان های هورمونی را برای شما تجویز کند.

 

حتما بخوانید : کپسول پونیکا و درمان بیماری های زنان

 

عمل جراحی

گاهی اوقات ، ایجاد زخم یا مشکلات ساختاری در رحم یا لوله های رحمی ممکن است منجر به قاعدگی های نامنظم شود. پزشک شما ممکن است جراحی را برای اصلاح مشکلات ساختاری یا نقص مادرزادی توصیه کند ، به خصوص اگر قصد بچه دار شدن دارید. 

درمان های خانگی پریود نامنظم 

یوگا تمرین کنید

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، ثابت شده است که یوگا یک درمان موثر برای مشکلات مختلف در چرخه قاعدگی است. یک مطالعه در سال 2013 با 126 شرکت کننده نشان داد که 35 تا 40 دقیقه یوگا ، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه ، بی نظمی هورمونی که با قاعدگی نامنظم در ارتباط است را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش درد های قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی ، مانند افسردگی و اضطراب و همچنی بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه می شود. زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه قبل و در طول دوره قاعدگی درد شدیدی را تجربه می کنند.

اگر در یوگا تازه وارد هستید ، به دنبال کلاسی باشید که یوگا را از سطح مبتدی به شما آموزش دهد. هنگامی که یاد گرفتید چگونه چندین حرکت را به درستی انجام دهید ، می توانید به راحتی به وسیله ویدئو های آموزشی در خانه یوگا تمرین کنید.

خلاصه

تمرین یوگا 35 تا 40 دقیقه در روز ، 5 بار در هفته ، تا حد زیادی به تنظیم هورمون ها و چرخه قاعدگی کمک می کند. یوگا همچنین به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند.

تناسب اندام خود را حفظ کنید

تغییر در وزن شما می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی شما کمک کند.

 

حتما بخوانید : نسخه های طب سنتی برای رسیدن به تناسب اندام

 

نکته: کاهش شدید وزن یا کمبود وزن می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود. به همین دلیل حفظ وزن سالم و نرمال امری مهم است.

زنانی که دارای اضافه وزن هستند نیز بیشتر دچار قاعدگی نامنظم می شوند و خونریزی و درد شدیدتری نسبت به زنانی که وزن مناسبی دارند تجربه می کنند. این به دلیل تأثیری است که سلولهای چربی بر روی هورمونها و سطح انسولین دارند.

خلاصه
کمبود وزن یا اضافه وزن زیاد می تواند باعث بروز پریود نامنظم شود. 

به طور منظم ورزش کنید

ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد که می تواند به تنظیم عادت ماهیانه شما کمک کند و به شما در رسیدن یا حفظ وزن سالم کمک کند و معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک توسط پزشکان توصیه می شود. PCOS می تواند باعث بروز بی نظمی در دوران قاعدگی شود.

 

نکته : اگر دچار چاقی بلغمی هستید این مطلب را از دست ندهید

 

نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی نشان میدهد که ورزش می تواند دیسمنوره اولیه را به طور موثری درمان کند. هفتاد دانشجوی دانشگاه مبتلا به دیسمنوره اولیه در این آزمایش شرکت کردند. یک گروه از این دانشجویان، 30 دقیقه ورزش هوازی را 3 بار در هفته ، به مدت 8 هفته انجام دادند. در پایان آزمایش ، زنانی که این تمرینات را انجام داده بودند ، درد کمتری را در دوره های قاعدگی خود گزارش کردند.

برای فهمیدن اینکه چگونه ورزش بر قاعدگی تأثیر می گذارد و چه تأثیرات مستقیمی در تنظیم قاعدگی شما دارد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خلاصه
ورزش می تواند به کنترل وزن کمک کند ، که به نوبه خود می تواند برای تنظیم دوره های قاعدگی نیز موثر باشد. همچنین ممکن است درد را قبل و در طی دوره قاعدگی کاهش دهد.

از زنجبیل غافل نشوید

زنجبیل به عنوان یک داروی خانگی برای درمان قاعدگی های نامنظم استفاده می شود و به نظر می رسد فواید دیگری نیز در رابطه با قاعدگی دارد.

نتایج حاصل از یک مطالعه بر روی 92 زن با خونریزی شدید قاعدگی نشان داد که مکمل های زنجبیل بطور روزانه ممکن به کاهش میزان خون از دست رفته در قاعدگی کمک کنند. 
نشان داده شده است که مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در طی 3 یا 4 روز اول قاعدگی شما یک درمان موثر برای جلوگیری از بروز پریود های دردناک است.

مطالعه دیگر نشان داد که مصرف زنجبیل به مدت هفت روز قبل از یک دوره به بهبود خلق و خو ، علائم جسمی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی کمک میکند.

 

دمنوش های گیاهی ترکیبی؛ آرامش بخش و انرژی زا

 

از دارچین استفاده کنید

به نظر می رسد دارچین برای انواع مسائل قاعدگی مفید است.یک مطالعه در سال 2014 نشان داده است که دارچین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و یک گزینه درمانی موثر برای زنان مبتلا به PCOS یا ندرم تخمدان پلی کیستیک است.
همچنین نشان داده شده است که به طور قابل توجهی درد قاعدگی و خونریزی را کاهش می دهد ، و حالت تهوع و استفراغ مرتبط با دیسمنوره اولیه را نیز تسکین میدهد.

دوز مناسبی از ویتامین ها را دریافت کنید

ای که در سال 2015 منتشر شده است ، سطح پایین ویتامین D را با قاعدگی نامنظم مرتبط میداند و بر این پایه است که مصرف ویتامین D می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند.

ویتامین D همچنین دارای مزایای دیگری برای سلامتی است ، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها ، کمک به کاهش وزن و کاهش افسردگی.

 

حتما بخوانید : 7 راه موثر برای جبران کمبود ویتامین D

 

ویتامین های گروه B اغلب برای خانم هایی که اقدام به بارداری می کنند تجویز می شود و ممکن است به تنظیم قاعدگی شما کمک کند.
ویتامین های گروه B همچنین خطر بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی در زنانی که از منابع غذایی ویتامین B استفاده می کنند ، به میزان قابل توجهی کمتر از زنانی است که دچار کمبود ویتامین های گروه B هستند.
مطالعه دیگری در سال 2016 نشان می دهد زنانی که روزانه 40 میلی گرم ویتامین B-6 و 500 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند ، کاهش علائم PMS یاسندرم پیش از قاعدگی را تجربه کرده اند.

 

حتما بخوانید : درمان افسردگی با ویتامین های گروه B

 

روزانه سرکه سیب بنوشید

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2013 نشان داده است که نوشیدن روزانه 15 میلی لیتر یا 1/8 فنجان سرکه سیب تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS تقویت میکند. 

سرکه سیب همچنین به شما در کاهش وزن و کاهش سطح قند خون و انسولین کمک میکند.
سرکه سیب طعم تلخی دارد که ممکن است مصرف آن برای برخی افراد دشوار باشد. اگر می خواهید آن را امتحان کنید اما با عطر و طعم مشکل دارید ، می توانید آن را با آب رقیق کرده و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
به این نکته توجه کنید که بهتر است از سرکه سیب ارگانیک و خانگی استفاده کنید.

آناناس بخورید

آناناس یک داروی خانگی محبوب برای مشکلات قاعدگی است. آناناس حاوی بروملین است ، آنزیمی که ادعا می شود پوشش سطح رحم را نرم می کند و قاعدگی شما را تنظیم می کند.
بروملین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است و در کاهش گرفتگی های قاعدگی و سردرد موثر میباشد.
یک فنجان (80 گرم) آناناس به عنوان یک وعده میوه شمرده شود. توصیه عمومی این است که حداقل 3 فنجان در روز آناناس بخورید.

 


 

خط آخر 

ممکن است پزشک بسته به علت پریودهای نامنظم شما دارو یا نوع دیگری از درمان را توصیه کند. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

بلوغ
یائسگی
شیر دادن
کنترل تولد
PCOS
مشکلات تیروئید
اختلالات اشتها

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید

اگر به طور ناگهانی بی نظمی در قاعدگی مشاهده کردید یا به طور منظم دوره های کوتاه مدت یا طولانی مدت دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. اگر دوره قاعدگی شما سنگین و دردناک است یا بیش از یک هفته زمان میبرد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است برای رد بارداری یا مشکل سلامتی ، معاینه بدنی و آزمایشات دیگری انجام دهد.

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

بیشتر از 3 دوره از پریود خود را از دست بدهید
شما بیشتر از هر 21 روز یک بار پریود می شوید.
قاعدگی شما کمتر از هر 35 روز یکبار انجام می شود.
در دوران قاعدگی خونریزی شما بیشتر از حد معمول است.
بیش از 7 روز خونریزی دارید.
شما در طی یک دوره قاعدگی بیشتر از حد معمول درد دارید