آیا در فصل زمستان بر روی پوست خود احساس خشکی و خارش می کنید؟ خب شایدممکن است اگزما داشته باشید. اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خشکی زیاد، قرمزی و در نهایت التهاب پوست می شود. اگزما در همه سنین بویژه کودکان رخ می دهد و قابل درمان است.
تشدید اگزما در فصل زمستان به دلیل خشکی بیش از حد هوا اتفاق می افتد. به همین دلیل در ادامه این مطلب هفت نکته مهم برای کمک به مقابله با تشدید اگزما در فصل زمستان آورده شده است.

اگزما چیست؟

اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات پوستی خشک، پوسته‌دار و خارش‌دار در سطحی ترین لایه پوست می‌شود. اگزما می تواند به قدری خارش داشته باشد که فرد مبتلا به این بیماری دچار مشکل خواب شود.

اگر اگزما دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

خارش شدید پوست به خصوص در شب
لکه های خشک و پوسته پوسته که قرمز تا خاکستری مایل به قهوه ای برروی پوست هستند
برآمدگی های کوچک و برجسته که در صورت خراش ممکن است از خود مایع نشت کند و پوسته پوسته شود
پوست ضخیم، ترک خورده، خشک و پوسته پوسته
پوست حساس 

حتما بخوانید: 15 راه حل مناسب برای رهایی از خشکی پوست

اگزما اغلب برای اولین بار در کودکان ظاهر می شود. تا سن 5 سالگی، از هر 10 کودک، 1 کودک به اگزما مبتلا می شود. بسیاری از کودکان در سنین نوجوانی از اگزما پیشی می گیرند. حدود 50 درصد از کودکان مبتلا به اگزما تا بزرگسالی همچنان اگزما دارند. ایجاد اگزما برای اولین بار در بزرگسالی کمی غیرمعمول است، اما غیرممکن هم نیست. 

اصطلاح دیگر اگزما درماتیت آتوپیک است. "آتوپیک" به شرایطی مربوط می شود که فردی بیش از حد به آلرژن های موجود در محیط، مانند گرد و غبار، حساس باشد. "درماتیت" پوست ملتهب را توصیف می کند.
نیمی از کودکانی که به اگزما مبتلا می شوند به احتمال زیاد آسم را نیز تجربه می کنند. محرک‌های زیادی وجود دارند که باعث تشدید اگزما می‌شوند، اگرچه گفته می‌شود که از طریق ژنتیک منتقل می‌شود و هیچ درمان شناخته شده ای برای اگزما وجود ندارد. 

چرا اگزما گاهی اوقات در زمستان بدتر می شود؟

ممکن است متوجه شوید که اگزما در زمستان بدتر می شود. هوای خشک همراه با سیستم های گرمایش داخلی می تواند پوست شما را خشک کند. اگزما در فصل زمستان حاد ترین حالت خود را نشان می دهد زیرا پوست به خودی خود نمی تواند مرطوب بماند. اگزما پوست همچنین می تواند ناشی از پوشیدن بیش از حد لایه های لباس، حمام آب گرم یا استفاده بیش از حد از پتو باشد. این ها همه کارهایی هستند که افراد در طول ماه های سرد زمستان آن ها را انجام می دهند.

اگزما همچنین ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

تحریک کننده های پوست
عفونت ها
فشار روحی و عصبی
قرار گرفتن در معرض برخی آلرژن ها، مانند گرد و غبار یا موی حیوانات خانگی

برای مبارزه با مشکلات اگزما در زمستان، توصیه می شود که این نکات را رعایت کنید:

از حمام آب گرم صرف نظر کنید

از آنجایی که گرما می تواند باعث خشکی پوست شما شود، باید از حمام های خیلی داغ در زمستان خودداری کنید. در عوض، از آب گرم رو به ولرم استفاده کنید و سعی کنید کمتر حمام یا دوش بگیرید. برای مرطوب نگه داشتن پوست هنگام حمام کردن، مقداری محصولات مرطوب کننده به آب اضافه کنید. به دنبال محصولاتی باشید که به طور خاص برای حمام ساخته شده اند. به عنوان مثال، اضافه کردن روغن جوجوبا و روغن گلاب به شامپو بدن می تواند به رطوبت بیشتر پوست شما کمک کند. همچنین زمان حمام را محدود کنید. کودکان مبتلا به اگزما باید فقط 5 تا 10 دقیقه حمام کنند.
بعد از حمام یا دوش گرفتن، پوست خود را با حوله مالش ندهید. در عوض خود را با حوله های نانو خشک کنید. مالیدن پوست با حوله ممکن است اگزمای شما را خراش دهد و می تواند باعث خارش بیشتر پوست شما شود. خشک کردن بدون تماس حوله با پوست از این امر جلوگیری می کند و همچنین کمی رطوبت برروی پوست باقی می گذارد. 

حتما بخوانید: 11 خاصیت ماسک خاک رس برای پوست شما

از صابون ملایم استفاده کنید

اگر اگزما دارید، پوست شما بسیار حساس است. از صابون ها و سایر محصولات حمام که از مواد شیمیایی تهیه شده اند پرهیز کنید. به دنبال صابون های مرطوب کننده ای باشید که فاقد عطر، رنگ و الکل هستند. حمام های همراه با کف و حباب زیاد را به طور کلی حذف کنید. استفاده از صابون های حاوی گلیسیرین مانند صابون بابونه، صابون اسطوخودوس، صابون زردچوبه و ... برای رطوبت رسانی و کاهش التهاب پوست بسیار مفید هستند. اگر با صابون میانه خوبی ندارید می توانید از شامپو بدن گیاهی علاج که در فروشگاه آنلاین مرهم طب موجود است استفاده کنید.
همچنین بهتر است که از مواد ملایم برای شست و شو لباس های خود استفاده کنید. 

حتما بخوانید: بهترین صابون های طبیعی مناسب پوست

یک مرطوب کننده با غلظت بالا را امتحان کنید

اگر اگزما دارید، پوست شما نیاز به آبرسانی زیادی دارد. از مرطوب کننده های غلیظ مانند کرم دست و صورت سی گل استفاده کنید و بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن از آنها بر روی پوست خود استفاده کنید. ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل یا جوجوبا گزینه بسیار مناسبی هستند. همچنین توجه داشته باشد که لوسیون ها ممکن است در درمان اگزمای زمستانی موثر نباشند.
در نهایت مطمئن شوید که پوست خود را بیش از یک بار در روز مرطوب می کنید. 

از تماس پوست با مواد حساسیت زا خودداری کنید

برخی از الیاف مانند پشم، نایلون و ... می توانند پوست را تحریک کرده و باعث اگزما شوند. آنها همچنین ممکن است باعث گرمای بیش از حد شوند که منجر به حاد تر شدن اگزما می شود.
از مواد تنفس پذیر مانند پارچه های پنبه ای و نخی استفاده کنید و از پوشیدن بیش از حد لایه های لباس خودداری کنید. همچنین لایه‌های غیرضروری روی تخت خود را حذف کنید و مطمئن شوید که ملحفه‌های تخت نیز از پارچه‌های قابل تنفس ساخته شده‌اند.

دستگاه بخور را امتحان کنید 

سیستم گرمایش شما مقدار زیادی هوای گرم را به خانه شما انتقال می دهد و پوست مستعد اگزما شما را تحریک می کند. به همین دلیل توصیه می شود که برای مقابله با گرمای خشک از یک مرطوب کننده استفاده کنید. یک مرطوب کننده رطوبت را دوباره به هوا اضافه می کند. مرطوب کننده های قابل حمل و همچنین دستگاه هایی وجود دارند که می توانند به سیستم گرمایشی شما متصل شوند. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها آب دستگاه بخور خود را مرتباً تعویض کنید و هر سه روز یک بار نیز خود دستگاه را تمیز کنید. استفاده از آب مقطر یا غیر معدنی را نیز در نظر بگیرید. از آنجایی که یک دستگاه بخور رطوبت را به هوا منتقل می کند، تمیز نگه داشتن آن به تمیز نگه داشتن هوایی که تنفس می کنید نیز کمک خواهد کرد.

مقدار زیادی مایعات بنوشید 

هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کند. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید زیرا به مرطوب شدن پوست شما کمک می کند. این هشت لیوان می تواند شامل فنجان چای، قهوه، شکانواع دمنوش یا دیگر نوشیدنی گرم زمستانی مورد علاقه شما باشد. اگر به نوشیدن آب علاقه ای ندارید کمی آب لیمو تازه یا سایر مرکبات را به آب اضافه کنید تا طعم ملایمی پیدا کند. 

حتما بخوانید: معرفی محبوب ترین دمنوش های گیاهی در طب سنتی

مکمل های ویتامین D مصرف کنید 

بر اساس مطالعه ای که توسط بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده است، مصرف مکمل های ویتامین D در زمستان ممکن است باعث بهبود اگزما شود. این مطالعه بر روی 100 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفته شده و محققان به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که روزانه با مکمل‌های ویتامین D تحت درمان قرار می‌گرفتند، علائم اگزمای زمستانی کمتر و خفیف تری را تجربه کرده اند.   

در آخر ..

اگر به اگزما دچار هستید موارد گفته شده را به یک روتین روزانه در فصل زمستان تبدیل کنید تا از شر خارش، درد، پوسته پوسته شدن و .. ناشی از اگزما پوستی در فصل زمستان نجات پیدا کنید.