گرانولا چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که نام گرانولا (به انگلیسی Granola) را می شنوید ناخوداگاه به سلامتی و رژیم غذایی سالم فکر می کنید. گرانولا معمولاً از جو دوسر، عسل و میوه های خشک تشکیل شده است و به عنوان یک تقویت کننده عالی انرژی شناخته می شود. بهترین زمان برای خوردن گرانولا بار در وعده صبح یا قبل تمرین ورزشی است. گرانولا همچنین در سراسر جهان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است زیرا سریعا آماده می شود، سالم است و انواع مواد مغذی و ویتامین ها را به بدن می رساند.
گرانولا اغلب با ماست، عسل، توت فرنگی، موز و انواع دیگر میوه ها ترکیب می شود. در برخی موارد نیز با غلات دیگر مخلوط می شود تا ارزش غذایی آن افزایش پیدا کند. در حال حاضر نیز به دلیل مزایای غیرقابل انکار سلامتی، طعم دلپذیر و تنوع در وعده های غذایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

می توانید در ادامه با مزایای گرانولا و بهترین روش خوردن آن بیشتر آشنا شوید!

حقایق تغذیه ای گرانولا 

گرانولا دارای کالری بالا و پروتئین، فیبر و ریزمغذی های زیادی است. همچنین با توجه به ترکیباتی که در آن استفاده می شود می تواند حاوی آهن، منیزیم، روی، مس، سلنیوم، ویتامین B و ویتامین E باشد، اما مشخصات تغذیه ای آن بسته به ترکیبات خاصی که در آن استفاده می شود، متفاوت است. 
به همین دلیل با توجه به این که تنوع گرانولا بسیار بالا است و هر کدام دارای ترکیبات منحصر به فرد هستند، کالری آن بطور دقیق قابل اندازه گیری نیست و با توجه به ترکیباتی که در آن بکار برده شده است اندازه گیری شود.

مشخصات تغذیه ای در 30 گرم گرانولا ساده

کالری 140
چربی 9 گرم
سدیم 85 میلی گرم
کربوهیدرات 14 گرم
فیبر 3 گرم
قندها 4 گرم
پروتئین 3 گرم

خواص گرانولا برای سلامتی

همانطور که گفتیم گرانولا ترکیبی از جو دوسر، آجیل، میوه های خشک، دانه ها، ادویه ها، کره آجیل و شیرین کننده هایی مانند شکر یا عسل است و به همین جهت سرشار از پروتئین، فیبر و ریزمغذی هایی مانند آهن، منیزیم، روی، مس، سلنیوم، ویتامین B و ویتامین E است.
گرانولا حاوی مواد پروتئینی با فیبر بالا مانند بادام، گردو، بادام زمینی، شاهدانه، کدو تنبل و کنجد است که به سیری کمک می کند. مقدار پروتئین موجود در گرانولا بر هورمون های ضروری مانند گرلین و GLP-1 در بدن شما تأثیر می گذارد. در نتیجه، خوردن آن به عنوان یک میان وعده سالم می تواند به فعال شدن نورون های مغزی کمک کرده و روحیه، اعتماد به نفس و نشاط را در شما افزایش دهد.

گرانولا و کاهش وزن و تناسب اندام

یکی از بهترین مزیت ها در مورد خوردن گرانولا این است که یک غذای سبک و در عین حال سیر کننده است و از جهات مختلف به افزایش سلامتی بدن کمک می کند. گرانولا کلسترول و سدیم بسیار کمی دارد و به همین دلیل می تواند برای کمک به تناسب اندام داشتن رژیم غذایی سالم مفید باشد.
علاوه بر این، فیبر موجود در گرانولا با افزایش حجم غذا و جذب آب باعث احساس سیری در بدن می شود. در نتیجه، اشتها را سرکوب می کند و از ترشح گرلین (هورمونی که باعث احساس گرسنگی در بدن می شود) جلوگیری می کند. این امر می تواند از پرخوری افراد که رژیم غذایی برای کاهش وزن دارند جلوگیری کند.

گرانولا فشار خون را بهبود می بخشد

توانایی گرانولا در کاهش فشار خون برای سلامت قلب شما نیز مفید است. گرانولا فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد و خطر تصلب شرایین، سکته مغزی و سایر شرایط پرخطر را کاهش می دهد. برای کمک به کنترل فشارخون باید محتوای پتاسیم گرانولا را با افزودن میوه تازه تکمیل کنید، که ترکیبی خوشمزه و محبوب برای صبحانه یا میان وعده خواهد بود.

گرانولا سطح کلسترول را کاهش می دهد

فیبر محلول گرانولا یک روش شناخته شده برای کاهش کلسترول مضر LDL و افزایش کلسترول HDL در سراسر بدن است. با کاهش سطح کلسترول ناسالم در جریان خون، می توانید از تشکیل پلاک در شریان ها و وریدهای خود جلوگیری کنید. این نوع پلاک ها می تواند باعث ایجاد فشار خون بالا و فشار بر سیستم قلبی عروقی شود.
بسیاری از دستور العمل های گرانولا شامل آجیل هایی مانند بادام و گردو است که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (که به کلسترول خوب یا HDL نیز معروف است) هستند و می توانند بر کاهش کلسترول مضر موثر باشند.

گرانولا قند خون بالا را کاهش می دهد

گرانولا حاوی مقدار زیادی منگنز است و تأثیرات آن بر بدن شما می تواند بسیار چشمگیر باشد. برای مدیریت دیابت، منگنز تنظیم کننده قند خون است که می تواند آزادسازی انسولین را تحریک یا مهار کند. با تنظیم سطح قند خون، می توان احتمال افزایش و افت آن را که زندگی بیماران دیابتی را دشوار می کند، کاهش داد.
طبق یکی از تحقیقات مجله تغذیه بالینی در آمریکا، منگنز در تولید انرژی از غذا موثر است. همچنین علاوه بر اثرات مثبت آن بر دیابت نقش مهمی در ترمیم زخم و تولید بافت های جدید برای تسریع ترمیم سلولی و اندام ها دارد.

گرانولا در تقویت سیستم ایمنی است

گرانولا دارای سطح پایینی از ویتامین C که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی شناخته می شود، است. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، گلبول های سفید خون را تحریک می کند و می تواند از ایجاد یا گسترش سرطان جلوگیری کند. 
محتوای بالای منگنز گرانولا نشان می دهد که دارای خواص آنتی اکسیدانی مهمی است. آنتی اکسیدان ها ترکیبات ارزشمندی هستند که با رادیکال های ازاد مبارزه می کنند. با حذف رادیکال های آزاد با آنتی اکسیدان هایی مانند منگنز، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کاهش پیدا می کند.

گرانولا سلامت روده را افزایش می دهد

گرانولا حاوی مواد سالم است که به حفظ عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. فیبر موجود در گرانولا با افزایش سطح باکتری های سالم روده به کاهش التهاب در روده کمک می کند. بنابراین، سلامت روده شما را بهبود می بخشد و عملکرد سیستم گوارش متعادل می کند.

گرانولا به جلوگیری از کم خونی کمک می کند

کم خونی شرایطی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، اما بسیاری از افراد از ابتلا خود به کم خونی بی خبر هستند. کم خونی در اصل فقدان آهن در خون است که برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. گرانولا حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که به تسکین بسیاری از علائم کم خونی کمک می کند. 

گرانولا سطوح آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد

ترکیبات غنی از آنتی اکسیدان شامل نارگیل، دانه های چیا و آجیل ها هستند. در نتیجه، هنگامی که به گرانولا اضافه می شوند، باعث افزایش محتوای آنتی اکسیدانی آن خواهند شد. این ترکیبات با ارائه گالیک اسید، کورستین، سلنیوم و ویتامین E به کاهش التهاب بدن کمک می کنند.

گرانولا هضم غذا را بهبود می بخشد

گرانولا به شدت بر روی دستگاه گوارش و رفع سوء هاضمه تاثیرات مثبت دارد. این ماده در بین افرادی که می خواهند مصرف فیبر خود را افزایش دهند محبوب است زیرا حاوی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی غذایی است و نقض مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد.

گرانولا برای سلامت پوستو مو مفید است

گرانولا سرشار از ویتامین E است که به آلفا توکوفرول نیز معروف است و یک وعده روزانه از آن می تواند تقریباً 20 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین کند. ویتامین E بر چندین فرآیند مهم در بدن تأثیر می گذارد، از جمله محافظت از پوست در برابر پیری زودرس، آفتاب سوختگی و چین و چروک. 
این ویتامین به تقویت دیواره های مویرگ ها کمک می کند و سلامت قلب شما را بهبود می بخشد، در نتیجه جریان خون در اندام ها افزایش می یابد و فولیکول های مو و ناخن ها تقویت شده و مستحکم می شوند. به طور کلی، مقادیر زیاد ویتامین E در گرانولا به تنهایی آن را به یک انتخاب عالی برای یک صبحانه سالم تبدیل می کند.

گرانولا در دوران بارداری

گرانولا ارزش غذایی بالایی دارد، بنابراین برای زنان باردار که به انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد بهتر اندام های خود نیاز دارند، بسیار سودمند است. گرانولا حاوی فولات، منبع طبیعی اسید فولیک است که باعث داشتن بارداری سالم می شود و از بروز مشکلات زایمان زودرس جلوگیری می کند. اگر می خواهید بارداری بدون مشکل داشته باشید، طبق توصیه پزشک خود، برای وعده صبحانه از گرانولا استفاده کنید.

گرانولا سرشار از پروتئین گیاهی

اگر از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کنید، تامین پروتئین مورد نیاز بدن در روز می تواند کمی چالش برانگیز باشد. از آنجا که بدن انسان بیشتر پروتئین خود را از غذاهای کامل مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات تامین می کند، گیاهخواران همیشه نمی توانند پروتئین دریافتی خود بطور کامل از منابع گیاهی تامین کنند. اما در این جا گرانولا به کمک گیاهخواران می آید زیرا حاوی پروتئین گیاهی است و تقریبا خوردن هر 100 گرم از آن، 12 گرم پروتئین به بدن منتقل می کند.

گرانولا از میگرن جلوگیری می کند

یکی از شگفت انگیزترین مزایای گرانولا برای سلامتی این است که به جلوگیری از سردرد های میگرنی کمک کرده و شدت آن را کاهش می دهد. منیزیم موجود در گرانولا دارای اثرات ضد التهابی بر بدن شما است و گردش خون سالم را تقویت می کند. همچنین از اسپاسم عضلانی که منجر به سردردهای دردناک می شود نیز جلوگیری می کند.

گرانولا گردش خون را بهبود می بخشد

گرانولا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که برای بدن شما معجزه می کند. علاوه بر سایر مواد مغذی، سدیم و پتاسیم به حفظ جریان خون سالم در سراسر بدن و افزایش گردش خون کمک می کنند. این به سلامت و فعالیت بدنی بهتر شما کمک می کند.

گرانولا انرژی را افزایش می دهد

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از کوهنوردان و ورزشکاران گرانولا را در سفرهای خود به همراه می آورند، شکل متمرکز انرژی آن است که به آنها کمک می کند درمواقعی که به بیشترین میزان انرژی نیاز دارند، به بدن آن ها انرژی مورد نیاز را برساند. این ماده باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود و بعد از خوردن آن احساس کسلی و بی انرژی بودن نمی کنید.

گرانولا با مواد زیادی قابل ترکیب شدن است

یکی از جنبه های سرگرم کننده گرانولا این است که یک صبحانه یا میان وعده همه کاره است. می توانید آن را با شیر، ماست یا اسموتی بخورید. اگر کمی خلاقیت از خود نشان دهید، می توانید دستور العمل های فوق العاده ای را با گرانولا تهیه کنید.

گرانولا طعم بسیار خوبی دارد

اگرچه ممکن است این مزیت را به عنوان مزیت سلامتی را در نظر نگیرید، اما یکی از ویژگی های مهم گرانولا محسوب می شود. در حالی که اکثر افراد غذاهای سالم را به عنوان چیزهایی می بینند که طعم خوبی ندارند، گرانولا داستان دیگری را به شما نشان می دهد. اگر سعی می کنید سالم بمانید و وزن خود را کاهش دهید، تهیه یک غذای سالم با طعم خوب کمی دشوار می شود. اما با استفاده از گرانولا می توانید سلامت خود را کنترل کنید.

خط پایانی

گرانولا غلات سیر کننده و مغذی بوده و سالم ترین گزینه برای صبحانه و میان وعده بین وعده های غذایی است. گرانولا یک غذای بسیار سازگار است که در طعم های متنوع وجود دارد و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و سالم است. بنابراین اگر سعی می کنید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، حتما گرانولا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.