تغذیه در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان ماه مهمانی خدا است و در بین مسلمانان اهمیت بسیار بالایی دارد، بطوری که در این ماه همه مسلمانان جهان در هر نقطه ای از جهان که قرار داشته باشند آئین روزه داری را بجا می آورند. علاوه بر اهمیت معنوی که ماه رمضان برای مسلمانان دارد، می تواند برای سلامتی نیز بسیار مفید باشد. 
در طب سنتی روزه داری قوائد مختص به خود را دارد و برای اینکه در این دوران روزه داری بطور اصولی صورت بگیرد و به سلامتی بدن آسیبی وارد نشود، باید یک سری نکات را در وعده سحر و افطار رعایت کرد. 
در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم تغذیه ای در ماه رمضان را با شما در میان بگذاریم.

وعده افطار از دیگاه طب سنتی و اسلامی 

در طب سنتی وعده افطار در ماه رمضان باید به دو بخش تقسیم شود. بخش اول خوردن یک وعده سبک در زمان افطار است و 2 الی 3 ساعت بعد از آن نیز بهتر است وعده شام میل شود. 
وعده سبک افطار بهتر است با نوشیدن آب ولرم آغاز شود، چرا؟ چون کبد را شست و شو می دهد، اخلاط بلغم و صفرا را کاهش می دهد، حرارت و گرمای دستگاه گوارش را کنترل می کند، ورم عروق در بدن را کاهش داده و از سردرد و سوء هاضمه پیشگیری می کند. همچنین باید از نوشیدن آب و انواع نوشیدنی های سرد در وعده افطار پرهیز کنید زیرا موجب شوک دستگاه گوارش، اختلالات کبدی، سنگ صفرا، چاقی و افزایش وزن می شود. 

حتما بخوانید: تغذیه مناسب در دوران شیردهی

در طب سنتی نوشیدن وعده هایی مانند شیر گاو جوشیده به همراه خرما، یک لیوان آب ولرم همراه با یک قاشق غذاخوری عسل، حلوا، کشمش، سویق عدس و ... توصیه می شود.
خوردن انواع سوپ بر پایه برنج به همراه سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز و ..می تواند وعده مناسبی برای افطار باشد. فرنی زعفرانی به همراه آرد برنج بصورت گرم و شله زرد یا شیر برنج نیز در زمان افطار توصیه می شود. زیرا ترکیبات ساده ای دارند و در عین حال سبک هستند و معده شما اذیت نمی کنند. 
نوشیدن عرق خارخاسک و عرق خارشتر برای دفع سنگ کلیه و پاکسازی کلیه و مجاری ادراری در این دوران بسیار مفید است. همچنین نوشیدن شربت قدومه شیرازی، به لیمو، خاکشیر، خرفه و شربت آلبالو، آب زرشک، شربت زعفرانی، گلاب و بیدمشک، شربت سکنجبین و دم کرده عناب برای جلوگیری از عطش به روزه داران توصیه می شود.
در طب سنتی وعده شام بعد از افطار بهتر است شامل وعده هایی مثل آب گوشت (بدون گوشت)، تخم مرغ عسلی، انواع سوپ بر پایه جو، لقمه کره محلی به همراه مربا انجیر یا مربای تمشک خانگی گزینه مناسبی است. 
همچنین اگر تمایل به مصرف میوه دارید، بهترین زمان خوردن آن 2 ساعت بعد از وعده شام است. بهترین میوه ها سیب، هندوانه و هلو هستند.
در صورتی که طبع گرم و خشکی دارید نوشیدن عرق کاسنی در افطار یا سحر برای شما مفید خواهد بود.
برای جلوگیری از یبوست نیز در مدت زمان بین افطار تا سحر نیز از آلو، انجیر و انگور استفاده کنید. 

وعده سحر از دیدگاه طب سنتی و اسلامی 

وعده سحر برای روزه داران اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل غذاهایی که در این وعده خورده می شود باید با دقت انتخاب شوند تا فرد در طول روز دچار تشنگی، عطش و ناراحتی های گوارشی نشود.
مصرف سبزیجات پخته مانند بامیه، کرفس، لوبیا سبز، کدو سبز، سبزیجات تازه مانند جعفری، گشنیز، تره و ریحان، سالاد کاهو و خیار به همراه هویج رنده شده موجب ذخیره آب در بدن شده و از عطش در ماه رمضان جلوگیری می کند. 

حتما بخوانید: تغذیه مناسب برای افراد با مزاج گرم و خشک

مصرف برنج همراه با سبوس، لقمه پنیر گردو، حلوا، شیره خرما و ارده، کتلت گیاهی مانند کتلت نخود و یا عدس، لقمه عسل طبیعی و کره محلی از وعده های مفید در سحر هستند که در طب سنتی به خوردن آن ها برای روزه داران توصیه شده است. 
همچنین خوردن پروئین مانند گوشت مرغ در وعده سحر توصیه می شود. 

پرهیزات غذایی و رفتاری ماه رمضان از نظر طب سنتی و اسلامی

در دوران روزه داری سعی کنید از مصرف شکر سفید پرهیز کنید و ترجیحا شکر سرخ را جایگزین آن کنید. 
در وعده افطار و سحر از خوردن ماهی پرورشی خودداری کنید. 
برای جلوگیری از بوی بد دهان در دوران روزه داری بعد از وعده سحر مسواک بزنید و دهان خود را با آب و نمک و سرکه یا سرکه و گلاب شست و شو دهید. این کار موجب از بین رفتن باکتری های دهان شده و از بوی بد نیز پیشگیری می کند.  

حتما بخوانید: تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر

از فعالیت ورزشی سنگین خودداری کنید، زیرا موجب دفع رطوبت از بدن شما می شود. 
به هیچ عنوان در وعده سحر و افطار پرخوری نکنید و ترجیحا در بشقاب کوچک وعده غذایی خود را میل کنید. 
در این دوران مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید زیرا موجب افزایش صفرا در بدن شما می شود. 
از خوردن بستی، آب و نوشیدنی های سرد و فالوده پرهیز کنید. 
تا حد امکان غذا های سرخ کردنی را در ماه رمضان حذف کنید. 
مصرف غذا های شور، شیرینی جات، پیاز، سیر و ترشی و کافئین نیز در دوران روزه داری مضر است و عطش شما را چند برابر می کند. 
از خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن وعده سحری پرهیز کنید و حداقل یک ساعت بعد از وعده سحر بخوابید. 
از نوشیدن دوغ و نوشابه خودداری کنید. 
از حمام با آب سرد خودداری کنید زیرا موجب افزایش خشکی در بدن می شود.
از خوردن غذا های پر ادویه در وعده سحر بپرهیزید.