دستورات تغذیه ای مخصوص برای مزاج گرم و خشک  

در طب سنتی مزاج هر فرد بر اساس یک سری از علائم، نشانه ها و خصوصیات ظاهری و اخلاقی مشخص می شود. در کتب طب سنتی بشکل کلی در رابطه با این علائم صحبت شده است، اما برای شناسایی دقیق تر مزاج، بهتر است که به پزشک طب سنتی مراجعه کنید. 
در ادامه این مطلب قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • خصوصیات جسمی مزاج گرم و خشک چیست؟

  • خصوصیات روانی مزاج گرم و خشک چیست؟

  • تغذیه مناسب برای افراد با مزاج گرم و خشک چیست؟

  • پرهیزات غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک چیست؟

طبیعت بدن انسان در طب سنتی به 4 گروه گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک تقسیم می شود. به همین دلیل مواد غذایی که برای یک شخص مفید است، ممکن است برای افراد دیگر با طبع متفاوت، مضر باشد. 
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل خصوصیات جسمی و روانی افراد با مزاج گرم و خشک و مواد غذایی مفید و مضر برای آن ها بپردازیم. 

مزاج گرم و خشک چه خصوصیاتی دارد؟

خصوصیات جسمی مزاج گرم و خشک

این افراد لاغر اندام هستند و رنگ چهره و سفیدی چشم آن ها به رنگ زرد تمایل دارد. پوست این افراد گرم و خشک است و بسیار گرمایی هستند. تحمل فصل تابستان برای افراد با طبع گرم و خشک دشوار است و معمولا دچار عطش و خشکی دهان می شوند. 
بهترین فصل سال برای این افراد زمستان است و معمولا نسبت به افراد دیگر کمتر می خوابند. 
مزاج گرم و خشک موجب می شود که فرد به خوردن خوراکی های ترش مثل لواشک و سرکه و غذا های سرد مثل خیار و کاهو تمایل داشته باشد و معمولا به خوردن غذا های شیرین و ادویه دار تمایلی ندارد.
درواقع خوردن خوراکی های گرم، شیرین و ادویه دار ممکن است موجب حساسیت، خارش، عصبانیت، جوش و آکنه در این افراد شود.

خصوصیات روانی مزاج گرم و خشک

افراد با طبع گرم و خشک سریع عصبانی شده و زود هم آرام می شوند. این افراد بسیار باهوش و پر انرژی بوده و معمولا پر جنب و جوش و پرحرف هستند.
در آب و هوای گرم به سرعت عصبانی می شوند، اما سریعا آرام شده و نوشیدن شربت های خنک مانند کاسنی و شاهتره برای فروکش کردن عصبانیت این گونه افراد بسیار مفید خواهد بود.
افرادی که مزاج گرم و خشک دارند بهتر است که در معرض هوای تازه و خنک قرار بگیرند. این افراد باید در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده کرده و مصرف گوشت را کاهش دهند. همچنین به این افراد پیشنهاد می شود که آب و مایعات را همراه با چند قطره آب لیمو تازه بنوشند. 
خواب شبانه برای افراد با مزاج گرم و خشک حداقل 5 تا 6 ساعت در شبانه روز پیشنهاد شده است و در روز های گرم تابستان یک ساعت خواب نیمروزی به رساندن رطوبت مورد نیاز به بدن این افراد کمک خواهد کرد.
داشتن خواب کافی در شبانه روز به دلیل ایجاد سردی و رطوبت، به کاهش حرارت در افراد گرم مزاج کمک می کند. 
کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، سریع عصبانی می شوند، بنابراین به این افراد پیشنهاد می شود که هنگامی که تحت فشار عصبی قرار می گیرند، تنفس طبی (5 ثانیه دم و 10 ثانیه بازدم) و تمرینات ذهنی آرام بخش انجام دهند و استراحت کافی را فراموش نکنند. زیرا فعالیت بدنی شدید موجب افزایش گرمی و خشکی در بدن این افراد خواهد شد.
کسانی که طبع بدن آن ها گرم و خشک است باید فعالیت بدنی و ورزش را در آب و هوای خنک، صبح زود یا شامگاه انجام دهند. 
اگر طبع بدن شما گرم و خشک است، بینی خود را هر 12 ساعت با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید و از انجام فعالیت هایی که موجب افزایش حرارت، گرمی و خشکی میشوند خودداری کنید.

غذا های مفید برای افراد با طبع گرم و خشک

در طب سنتی مصرف انواع مرکبات، گریپ فروت، خیار، سیب، آلو، گیلاس، گوجه سبز، هندوانه، زرشک، شاه توت، گلابی، کدو سبز، روغن زیتون، سوپ جو، پاچه گوسفندی به همراه الو بخارا، برنج سفید و روغن زیتون، کدو حلوایی، عدس، نخود فرنگی، نان جو، جو دوسر، ماش، اسفرزه، بارهنگ، مغز فلوس، ترشیجات طبیعی، اسفناج، کاهو، برگ هلو و زردالو، کدو حلوایی، رب انار، آب انار، لواشک خانگی، ترنجبین و شیر خشت در افرادی که مزاج گرم و خشک دارند توصیه می شود.
نوشیدن آب زرشک 3 بار در روز نیم ساعت قبل از وعده غذایی و دو ساعت و نیم بعد از آن بسیار مفید است. عرق کاسنی و شاهتره نیز بهترین گزینه برای این افراد خواهد بود.

 


همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از ترکیب تخم خیار، تخم هندوانه و تخم کاهو آسیاب شده همراه با یک لیوان آب برای افراد با مزاج گرم و خشک مفید خواهد بود. 

پرهیزات غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

کسانی که طبع بدن آن ها گرم و خشک است باید از مصرف بیش از حد تخم مرغ، سیر، پیاز، ادویه های تند، غذا های شیرین، غذا های چرب، موز، بادمجان، آناناس، خربزه، طالبی، مغزیجات مانند گردو، پسته، فندق و سیاه دانه و شنبلیله خودداری کنند. همچنین ریزه خواری و خوردن مداوم تنقلات برای این افراد مضر است.

 


اگر طبع گرم و خشکی دارید، از خوردن غذا و نوشیدنی هایی که مزاج گرم و خشک دارند، بویژه در آب و هوای گرم خودداری کنید و در صورت مصرف، خوردن مصلحات این نوع مواد غذایی را فراموش نکنید.
در طب نوین نیز مصرف غذا های ادویه دار، گرما زدگی را در افراد تشدید کرده و ادویه هایی مانند فلفل قرمز و خردل نیز متابولیسم را تا 33 درصد افزایش می دهند.