میوه به

میوه به معطر و گلابی شکل، گوشتی و معطر است. میوه های درخت به زمانی که نارس هستند، به رنگ سبز روشن بوده و به محض رسیدن زرد می شوند. میوه به بزرگتر از سیب معمولی است و بر روی آن ناهمواری هایی وجود دارد. وزن میوه به در برخی موارد حدود 250-750 گرم یا بیشتر بوده و پوست بیرونی آن به طور معمول تیره و دارای گوشتی زرد روشن است. میوه به دارای رایحه میوه ای شدید و طعم قابض و اسیدی است. گوشت آن سفت و ترش بوده و به طور کلی از نظر طعم و بافت با همه ذائقه ها سازگار نیست. به همین دلیل یکی از روش های استفاده از میوه به و بهره مندی از خواص آن برای سلامتی، خشک کردن میوه به و مصرف آن به شکل دمنوش است. این کار باعث می شود که هنگام دم کردن به، عطر و طعم شیرین آن آزاد شده و تقریبا برای همه ذائقه ها مناسب باشد. 

تاریخچه میوه به 

میوه به بومی آسیای غربی است و در ابتدا در قفقاز، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه یافت شده است. البته در مناطق مرکزی مانند ایران، سوریه، ترکمنستان و افغانستان نیز دیده شده است. میوه به، امروزه به دلیل طعم منحصر به فرد و ارزش غذایی بالایی که دارد در سراسر جهان رشد می کند. 

ارزش غذایی

به منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است. در حقیقت 92 گرم میوه به حاوی 0.6 میلی گرم سلنیوم، 13.8 میلی گرم ویتامین C، 0.12 میلی گرم مس، 14.08 گرم کربوهیدرات، 0.64 میلی گرم آهن، 1.7 گرم فیبر رژیمی کل، 181 میلی گرم پتاسیم، 0.037 میلی گرم ویتامین B و 16 میلی گرم فسفر است.

فواید دمنوش به

همانطور که اشاره کردیم، به میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و مصرف آن می تواند برای سلامتی مفید باشد. فصل مناسب برای استفاده از میوه یا دمنوش به زمستان زیرا بسیار انرژی بخش بوده و از بی حالی و کسلی در فصل زمستان جلوگیری می کند. 

مزایای سلامتی دمنوش به

وجود میوه به در ماه های زمستان نشان می دهد که برای بیماری های ناشی از سرماخوردگی که در آن دوره رخ می دهد مفید است. دمنوش به سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای کاهش التهاب و عفونت در بدن موثر است. در حقیقت دمنوش به می تواند به کاهش گلو درد و التهاب دستگاه تنفسی کمک کند.

دمنوش به التهاب روده را از بین می برد

علت دقیق بیماری التهابی روده هنوز ناشناخته است و متخصصان بر این باورند که وراثت وعوامل محیطی در بروز آن نقش مهمی دارند. ویتامین C موجود در دمنوش به، به دلیل داشتن خواص ضد آلرژی و ضد التهاب در تسکین بیماری های التهابی موثر است. 

حتما بخوانید: معرفی محصولات ضد التهاب 

میوه به برای لاغری

میوه به حاوی فیبر بالا و کالری کم است بطوریکه در هر 100 گرم به تازه و خام فقط 57 کالری انرژی وجود دارد. در عین حال، نسبت چربی اشباع شده و سدیم موجود در آن نیز بسیار کم است. به همین دلیل مصرف آن به عنوان میان وعده می تواند به افزایش احساس سیری کمک کرده و در برطرف کردن یبوست موثر باشد. 

حتما بخوانید: همه چیز درباره تناسب اندام و رژیم های غذایی

دمنوش به و بیماری های قلبی

خواص آنتی اکسیدانی به از قلب و عروق محافظت می کند. دمنوش به مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و از بسیاری گرفتگی عروق جلوگیری می کند و عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد.

دمنوش به برای رفع حالت تهوع و استفراغ 

دمنوش به برای رفع حالت تهوع و استفراغ مفید است. در حقیقت از احتباس مایعات جلوگیری کرده و به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی به دفع باکتری های مضر در معده و روده کمک می کند.

دمنوش به و فشار خون 

به سرشار از پتاسیم است که به حفظ فشار خون در سطح سالم کمک می کند. این کار از آسیب به قلب و عروق نیز جلوگیری می کند. 

دمنوش به و کلسترول

می توان آن را به طور منظم برای کاهش LDL یا کلسترول بد خون مصرف کرد. همچنین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی می تواند به محافظت از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک کند. 

حتما بخوانید: کلسترول و عوارض جانبی آن برای سلامتی

دمنوش به و استرس و اضطراب

به میوه ای موثر در برابر استرس و اضطراب است. به بدن در مبارزه با استرس کمک می کند و به طور غیرمستقیم از سلامت روان نیز محافظت خواهد کرد. این خواص دمنوش به، به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند در ترکیبات شیمیایی میوه به است. 

حتما بخوانید: تاثیر قطره لاویگل بر استرس، خواب و سلامتی

دمنوش به برای کبد مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش به، نقش اساسی در سلامت کبد ایفا می کنند. این آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد موجود در کبد را پاکسازی کرده و از بیماری هایی مانند کبد چرب پیشگیری می کند. 

دمنوش به در بارداری

میوه به سرشار از ویتامین و مواد معدنی است بنابراین مصرف آن چه به صورت میوه خام و چه به شکل دمنوش در دوران بارداری مفید است. بیشترین ویتامین موجود در به، ویتامین ث است که به عنوان آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. 
نوشیدن دمنوش به در دوران بارداری می تواند عملکرد معده و دستگاه گوارش را بهبود بخشد، حالت تهوع را کاهش دهد، اعصاب را آرام کرده و سموم مضر را از بدن دفع کند. 
همچنین از آنجایی که میوه به خاصیت قابض دارد، می تواند به جلوگیری از سقط جنین نیز کمک کند. از سوی دیگر در دوران بارداری، ممکن است فرد دچار فشار خون شود، که از عوارض جانبی دوران بارداری است، نوشیدن دمنوش به می تواند به کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری منجر شود. 

دمنوش به برای اعصاب 

نوشیدن دم کرده به، به دلیل داشتن خواص آرامبخش می تواند به کاهش و کنترل استرس کمک کرده و در روز های پراسترس موجب آرامش اعصاب و روان شود. 

تهیه انواع دمنوش ترکیبی با به 

به خشک شده یا همان چای به را می توان با انواع میوه خشک یا گیاهان دارویی دیگر برای تجربه عطر و طعم جدید ترکیب کرد. بنابراین در ادامه به بررسی خواص و طرز تهیه انواع دمنوش های ترکیبی محبوب با چای به می پردازیم. 

دمنوش به و سیب و دارچین 

این دمنوش عطر و طعم بی نظیری دارد و برای فصل پاییز و زمستان بهترین گزینه است. نوشیدن دمنوش به، به گرم شدن بدن شما کمک می کند و انرژی شما را در طول روز افزایش می دهد. این دم کرده گیاهی می تواند بدن شما را از سموم پاکسازی کرده و ضعف جسمانی بدن را برطرف کند. دمنوش به و سیب و دارچین می تواند عملکرد هضم غذا را بهبود ببخشد و از اشتهای کاذب جلوگیری کند. 
از سوی دیگر به دلیل داشتن طبیعت گرم و خواص ضد التهاب، می تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل نیز کمک کند. 
نوشیدن دمنوش به و سیب و دارچین در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا نافع است و به تقویت قوای جسمامی منجر می شود. 

طرز تهیه دمنوش به و سیب و دارچین 

برای تهیه دمنوش به و سیب و دارچین به ازای هر نفر، یک قاشق چایخوری از ترکیب به و سیب خشک و دارچین (به مقدار مساوی ترکیب شده باشند) را به همراه یک فنجان آب گرم 80 درجه سانتی گراد به مدت 15 الی 20 دقیقه دم کرده و میل کنید. 

دمنوش به و سیب و بهارنارنج 

دم کرده به و سیب و بهارنارنج علاوه بر عطر و طعم خارق العاده ای که دارد، موجب تقویت معده، کبد و آرامش اعصاب خواهد شد. بهارنارج گیاه دارویی انرژی زا است که خستگی و کوفتگی را برطرف کرده و موجب بهبود قوای جسمانی و افزایش نشاط می شود. 

طرز تهیه دمنوش به و سیب و بهارنارنج

برای تهیه دمنوش به و سیب و بهارنارنج به ازای هر نفر، یک قاشق چایخوری از ترکیب به و سیب و بهارنارنج (به مقدار مساوی ترکیب شده باشند) را به همراه یک فنجان آب گرم 80 درجه سانتی گراد به مدت 15 الی 20 دقیقه دم کرده و میل کنید.