آیا روغن های گیاهی می توانند به رشد و تقویت ریش آقایان کمک کنند؟ 

ریش با پوشاندن پوست صورت، از آن محافظت کرده و علاوه بر ایجاد گرما، مردان را از زنان متمایز می کند. البته یک جستجوی ساده در گوگل می تواند فواید بی پایان گذاشتن ریش را به شما نشان دهد.
با این حال، برای برخی از آقایان، داشتن ریش هایی پرپشت و ضخیم یک چالش است. ژنتیک، بیماری های پوستی یا حتی رژیم غذایی که سطح تستوسترون را کاهش می دهد، می تواند از عوامل مهم کم پشت بودن ریش باشد. 

با این تفاسیر چه عواملی می توانند به شما در داشتن ریش و سبیل هایی پرپشت کمک کنند؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب از وبلاگ سلامت مرهم طب با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی علل شایع ریزش ریش و سبیل و اقداماتی که می‌توانید برای تقویت و تحریک رشد ریش با روغن‌های گیاهی انجام دهید، خواهیم پرداخت.

چرا مردان ریش می گذارند؟

از حق نگذریم، توانایی گذاشتن ریش نشانه بلوغ جسمانی در مردان است و به طور طبیعی با افزایش سن و تسلط همراه است. تعدادی از مطالعات نشان می دهد که هم مردان و هم زنان متوجه می شوند که مردان با ریش مسن تر، قوی تر و جدی تر از مردان بدون ریش به نظر می رسند.
نظریه پردازان تکامل این سوال را مطرح کردند که چرا مردان ریش می گذارند؟ آیا غرور است؟ تسلط؟ تنبلی؟ یا اصلا دلیل دیگری دارد؟ تحقیقات جدید نشان می دهد که ریش در واقع نمادی از تکامل برای مردان است و به تقویت این موضوع در درون آن ها کمک می کند. 

حتما بخوانید: راه های تقویت مو در خانه

علل ریزش ریش و سبیل در مردان 

  • بیماری آلوپسی باربا یا ریزش موی صورت

آلوپسی باربا یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش موی صورت یا همان ریش و سبیل می شود. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های موی سالم حمله می کند. بیماری آلوپسی باربا معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شود و فرد ریزش ریش و سبیل را به شکل سکه ای یا دایره های کوچک تجربه می کند.
اگرچه آلوپسی ریش خطر جدی برای سلامتی ندارد، اما بهتر است که برای درمان با پزشک خود نیز صحبت کنید. 

حتما بخوانید: درمان ریزش مو بعد از کرونا

  • سطح تستوسترون و DHT

مردان به طور طبیعی هورمون مردانه ای به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT تولید می کنند. این در واقع یک محصول جانبی از تستوسترون است و یک هورمون مهم برای کمک به شما در شکل گیری خصوصیات جنسی مردانه است.
با این حال، DHT می تواند با اتصال به فولیکول های مو باعث ریزش مو شود. هنگامی که DHT به فولیکول های مو متصل می شود، باعث کوچک شدن و ضعیف شدن فولیکول می شود و رشد مو را کند می کند و در نهایت فولیکول را از تولید موهای جدید باز می دارد.
DHT به فولیکول های مو حمله می کند و در نهایت رشد مو در فولیکول های مو تحت تأثیر DHT متوقف می شود.

  • استرس و اضطراب و ریزش ریش و سبیل

استرس و اضطراب یک مشکل جدی برای سلامتی است که می تواند همه چیز را از سیستم ایمنی گرفته تا ضخامت ریش شما تحت تاثیر قرار دهد.
اگر ساعت‌های طولانی کار کرده‌اید، برای انجام کار ها یا رسیدن به جایی عجله کرده‌اید یا با سایر جنبه‌های یک محیط کاری پر استرس سروکار داشته‌اید، این احتمال وجود دارد که استرس شغلی‌تان بر روی رشد موهای صورت شما تأثیر منفی بگذارد.
بهترین راه حل این است که سطح استرس را کاهش دهید و یا از طریق رویکردی جامع مانند رایحه درمانی، تغییرات سبک زندگی مانند ورزش کردن و یا مراجعه به روانپزشک، استرس خود را کنترل کنید. 

حتما بخوانید: معجزه روغن جوجوبا برای پوست، مو و ناخن

  • رژیم غذایی و ریزش مو

برخی از رژیم‌های غذایی، به‌ویژه رژیم‌هایی که دارای مقادیر کم ویتامین و مواد معدنی هستند، می‌توانند باعث شوند ریش‌های شما دچار ریزش زودرس شوند. به عنوان مثال، داده های مطالعات انجام شده در این باره نشان می دهد که کمبود آهن می تواند به نرخ پایین رشد مو منجر شود.
اکثر متخصصان معتقدند که رژیم غذایی سرشار از پروتئین، آهن، اسیدهای چرب امگا 3، روی و سلنیوم نقش مهمی در کمک به رشد ریش های کامل و سالم دارد.

بهترین روغن های گیاهی برای تقویت رشد ریش و سبیل

روغن نعناع فلفلی نه تنها بوی مطبوعی دارد، بلکه می تواند به رشد سریع ریش و سبیل کمک کند. روغن نعناع فلفلی به تحریک گردش خون بهتر در زیر پوست کمک می کند. اساساً، افزایش جریان خون به رساندن مواد مغذی بیشتر به فولیکول مو کمک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد کامل‌تر، سالم‌تر و سریع‌تر رشد کند.
در مطالعات اخیر در این باره مشخص شد که محلول 3٪ روغن نعناع فلفلی با القای مرحله اولیه آناژن (جایی که مو رشد می کند و استراحت نمی کند) رشد مو را تقویت می کند و باعث تقویت غدد اپیدرمی می شود.
روغن نعناع فلفلی نه تنها باعث رشد سریع و ضخیم موها می شود، بلکه میزان فعالیت فولیکول های مو را نیز افزایش می دهد.
در حالی که فولیکول‌های مو با سرعت یا همزمان رشد نمی‌کنند، ممکن است روغن نعناع فلفلی فولیکول‌های اضافی را وارد فاز رشد کند. به دلیل افزایش تراکم فولیکول های مو، ریش شما سریع تر رشد کرده و پرپشت تر به نظر می رسد. 

اسطوخودوس، اسانسی همه کاره و محبوب است که رایحه ای آرام بخش دارد و به دلیل توانایی اش در افزایش آرامش و بهبود خواب آرام، شهرت فراوانی دارد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داده است که روغن اسطوخودوس برروی موش ها منجر به رشد بیشتر مو ها شده و از سوی دیگر ضخامت و سرعت رشد مو ها را نیز افزایش داده است.
روغن اسطوخودوس نه تنها باعث تحریک رشد مو می شود، بلکه دارای خواص ضد میکروبی نیز بوده و می تواند به جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها و آسیب رساندن به فولیکول های مو کمک کند. 

روغن رزماری روغن دیگری است که فواید زیادی برای افزایش رشد موهای صورت در مردان دارد. در واقع، یک مطالعه در سال 2015 نشان داده است که روغن رزماری به طور بالقوه برای تقویت رشد ریش و سبیل در آقایان موثر است.
روغن رزماری علاوه بر تحریک گردش خون که به رشد سریع تر مو ها کمک می کند، برای مرطوب کردن پوست زیر ریش نیز عالی عمل می کند. سلامت پوست صورت بسیار مهم است زیرا اگر پوست به درستی مرطوب نشود، شوره یا لکه‌هایی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود ریشه مو نازک شده و ریش ها ظاهری ناسالم و مجعد به خود بگیرد.
اسید کارنوزیک، یک ماده فعال در گیاه رزماری است که آسیب بافتی و عصبی را التیام می بخشید. این توانایی برای التیام پایانه های عصبی موجب جوانسازی اعصاب پوست سر شده و به نوبه خود بر روی رشد و تقویت مو سر نیز تاثیرگذار است.
بسیاری از کارشناسان اسانس و روغن رزماری را به دلیل اثرات بهبود دهنده گردش خون به عنوان یک کاهش دهنده ریزش مو توصیف می کنند. 

اگر ریش شما مرتب دچار شوره و پوسته پوسته شدن می شود، روغن درخت چای بهترین گزینه برای جلوگیری از ریزش ریش ناشی از شوره پوست صورت خواهد بود.
تحقیقاتی در این باره وجود دارد که از استفاده از روغن درخت چای برای بهبود شرایط مو حمایت می کند. با این حال، تحقیقاتی در رابطه با تاثیر روغن درخت چای بر روی رشد سریع مو وجود ندارد. در عوض، این روغن با برقراری یک شرایط مناسب برای رشد مو، ریش و سبیل موجب رشد سالم ریش و سبیل خواهد شد که همین امر بر روی کاهش ریزش آن نیز موثر است.
روغن درخت چای حاوی خواص ضد باکتری است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند و به باز کردن منافذ پوست نیز کمک خواهد کرد. 

طرز تهیه روغن ترکیبی برای تقویت ریش و سبیل 

روغن جوجوبا 2 قاشق غذاخوری
اسانس رزماری 3 قطره
اسانس نعناع 1 قطره
اسانس اسطوخودوس 1 قطره
اسانس درخت چای 1 قطره

دستورالعمل تهیه 

همه مواد را با هم در یک کاسه با یکدیگر ترکیب کنید. به یک بطری شیشه ای تیره تمیز منتقل کرده و با درپوش یا قطره چکان درب آن را محکم ببندید.

هر بار چند قطره از روغن ترکیبی را به شکل دورانی بر روی ریش و سبیل ماساژ داده و صبح روز بعد با آب ولرم و صابون گیاهی شست و شو دهید.

روغن باقیمانده را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. این روغن تا 3 ماه قابل نگهداری است. 

حتما بخوانید: روغن کندش و خواص بینظیر آن برای تقویت رشد مو

نتیجه گیری

روغن‌های گیاهی مفید برای رشد و تقویت ریش و سبیل می‌توانند به ایجاد ضخامت و پرپشتی و در نهایت مهیا کردن بستر مناسب برای رشد، از خشکی، تحریک پذیری و گره خوردن آن جلوگیری کنند.
علاوه بر این استفاده از روغن های گیاهی موجب نرمی و لطافت بیشتر ریش ها در آقایان خواهد شد.