همه چیز درباره روغن جوجوبا – Jojoba Oil

تاریخچه روغن جوجوبا 

مایع مشتق شده از دانه های گیاه Simmondsia chinensis، معمولاً به عنوان روغن جوجوبا شناخته می شود. نام جوجوبا (Jojoba) از کلمه Hohowi گرفته شده، نامی که توسط O'odham، قبیله بومی آمریکایی که تنوع دانه های جوجوبا را کشف کردند، نامگذاری شده است. این قبیله کرم آنتی اکسیدان تهیه شده از مغز دانه جوجوبا را برای مراقبت از پوست و مو تهیه و استفاده می کردند. 
برای اهداف دارویی، آنها از کره مغز یا روغن جوجوبا برای درمان زخم ها و سوختگی ها استفاده می کردند. دانه های جوجوبا گاهی اوقات برای تهیه نوشیدنی های گرم آسیاب می شدند و در مواقع اضطراری و یا در حین جنگ، مغز جوجوبا به دلیل داشتن ترکیبات مغذی برای زنده ماندن استفاده می شد. مغز جوجوبا از 50 درصد موم تشکیل شده است که عموماً به راحتی هضم نمی شود، بنابراین از طریق دستگاه گوارش انسان دفع می شود و به عنوان ملین عمل می کند.
امروزه روغن جوجوبا تا حد زیادی به دلیل خواص آرایشی و بهداشتی که دارد شناخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. 
روغن جوجوبا سرشار از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست و مو است به همین دلیل در انواع محصولات مراقبت از پوست و مو از روغن جوجوبا استفاده می شود. از طرفی روغن جوجوبا دارای خواص ضد حساسیت است، به همین دلیل برای پوست های حساس گزینه مناسبی خواهد بود.
روغن جوجوبا در عین حال که پوست را پاکسازی می کند، به هیدارته ماندن و نرم شدن پوست کمک کرده و تولید چربی پوست را کنترل می کند. این روغن بر روی پوست احساس سنگینی و چرب شدن ایجاد نمی کند و منجر به زیبایی ظاهر پوست و مو می شود.

مزایای استفاده از روغن جوجوبا

اجزای شیمیایی و اصلی روغن جوجوبا عبارتند از: اسید گادولئیک، اسید اروسیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید پالمیتولئیک، اسید استئاریک، اسید بهنیک، ویتامین E و ویتامین B. 

  • اسید گادولئیک (ACID EICOSENOIC) با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خاصیت نرم کنندگی است
منافذ پوست را مسدود نمی کند
به راحتی جذب پوست می شود
چربی پوست را متعادل کرده و چربی آن را کمتر می کند

  • ERUCIC ACID اسید اروسیک با خواص زیر شناخته می شود:

یک نرم کننده طبیعی برای پوست و مو است
دارای خاصیت نرم کنندگی پوست بدون ایجاد چربی است
دارای بافت ابریشمی است
جایگزین طبیعی و موثر سیلیکون در محصولات مراقبت از پوست است

  • اسید اولئیک با خواص زیر شناخته می شود:

نرمی، لطافت و درخشندگی پوست و مو را حفظ می کند
رشد موهای ضخیم تر، بلندتر و قوی تر را تحریک می کند
روند پیری پوست را کند می کند و از چین و چروک زودرس و خطوط ریز بر روی پوست پیشگیری می کند
شوره سر را از بین می برد و در نتیجه از رشد مو حمایت می کند
افزایش ایمنی پوست و مو 
دارای خاصیت آنتی اکسیدانی
از التهاب، سفتی و درد مفاصل جلوگیری می کند

  • اسید پالمتیک با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خاصیت نرم کنندگی است
موها را نرم کرده و آثار چربی یا چسبناکی از خود بر جای نمی گذارد
رایج ترین اسید چرب اشباع است
دارای خواص آنتی اکسیدانی است

  • اسید پالمیتولئیک با خواص زیر شناخته می شود:

روند پیری پوست را کند می کند
مرطوب کننده و سفت کننده پوست است
رشد موهای براق را تقویت می کند
روشن کننده پوست است
رشد ناخن هایی با ظاهر سالم را افزایش می دهد
خاصیت ارتجاعی پوست را برای جلوگیری از علائم پیری زودرس مانند چین و چروک افزایش می دهد

  • اسید استئاریک با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خاصیت پاک کنندگی است و آلودگی، عرق و سبوم اضافی را از مو و پوست پاک می کند
یک عامل امولسیون کننده ایده آل برای اتصال آب و روغن در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو است
به عنوان نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود
با تقویت فولیکول های مو از آسیب به ساقه مو و موخوره جلوگیری می کند
پوست را نرم و لطیف می کند

 

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

 

  • اسید بهنیک BEHENIC ACID با خواص زیر شناخته می شود: 

نرم کننده و تسکین دهنده پوست است
دارای خاصیت نرم کنندگی است و میزان تولید چربی را در پوست های خشک متعادل می کند
سطح هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد
صاف کننده و حالت دهنده فولیکول های مو است 
عامل غلیظ کننده است
محلول های شفاف را مات می کند

  • ویتامین E با خواص زیر شناخته می شود:

دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ظاهر پیری پوست را کند کرده و گردش خون را افزایش می دهد
ترمیم کننده زخم و برطرف کننده لکه های پوستی
جلوگیری از ریزش مو و مرطوب کننده پوست و مو
تسکین دهنده و ترمیم کننده پوست هایی که دچار سوختگی شده اند
پاکسازی عمیق منافذ و ایجاد تعادل در تولید چربی پوست

  • ویتامین های گروه B با خواص زیر شناخته می شوند:

از علائم پیری پوست مانند چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می کنند
بهبود توانایی حفظ رطوبت پوست
حفظ بافت، رنگ و استحکام مو
تولید رنگدانه پوست را تنظیم کرده و از افزایش رنگدانه جلوگیری می کنند
باعث بهبود سریعتر زخم ها می شوند

خواص روغن جوجوبا برای پوست 

روغن جوجوبا به صورت موضعی برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل ترکیبات موثری که دارد موجب نرم و مرطوب شدن پوست، تغذیه پوست، پاکسازی پوست و صاف و شفاف شدن پوست می شود، بدون آنکه منافذ پوست را مسدود کرده و یا بر روی پوست احساس سنگینی یا چرب بودن ایجاد کند.
روغن جوجوبا به دلیل داشتن چربی شبیه به چربی پوست انسان، به راحتی جذب پوست می شود و برای انواع پوست های چرب، خشک و حساس مناسب است.
روغن جوجوبا می تواند با از بین بردن چربی های اضافه در منافذ پوست، میزان تولید چربی پوست را متعادل کرده و اثرات جوش و آکنه را کاهش دهد. همچنین با ایجاد یک سد مرطوب کننده و محافظ بر روی پوست، از اثرات مخرب عناصر طبیعی بر روی پوست محافظت می کند. 
از نظر دارویی، خواص ضد عفونی کننده روغن جوجوبا می تواند باکتری های مضر بر روی پوست را از بین ببرد. به طور همزمان، التهاب، زخم، خارش، خشکی و قرمزی ناشی از بیماری های پوستی مانند خشکی، ترک پوستی، سوختگی، اگزما، عفونت های قارچی و پسوریازیس را نیز تسکین می دهد. 

روغن جوجوبا برای جوش و آکنه 

در پوست های مستعد جوش و آکنه، با پاکسازی عمیق پوست، منافذ مسدود شده را تمیز کرده و با داشتن خواص ضد التهاب، از ایجاد جوش و آکنه و التهاب پوست جلوگیری می کند. 

خواص روغن جوجوبا برای ناخن 

استفاده از روغن جوجوبا بر روی ناخن ها موجب تقویت و آبرسانی به کوتیکول های ناخن می شود، در حالی که از ایجاد عفونت نیز بر روی بستر ناخن جلوگیری می کند.

خواص روغن جوجوبا برای مو 

استفاده از روغن جوجوبا بر روی مو ها موجب جوان سازی فولیکول های مو و افزایش رشد آنها می شود. این روغن با تنظیم تولید چربی پوست سر، به کاهش چربی پوست سر در افرادی که موهای چرب دارند، کمک می کند. 
افرادی که موهای خشک و وزی دارند می توانند از خواص نرم کننده و حالت دهنده روغن جوجوبا برای مو های خود استفاده کنند. روغن جوجوبا با مهر و موم کردن ساقه مو، رطوبت مو را حفظ کرده و از خشک شدن مو جلوگیری می کند.
خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی روغن جوجوبا شوره سر را از بین می برد و هرگونه آسیب مانند زخم را ترمیم می کند و احساس خنکی در پوست سر بر جای می گذارد. این اثرات تقویت کننده روغن جوجوبا، موها را تشویق می کند تا سریعتر رشد کنند و ضخیم و درخشان تر به نظر برسند.

کشت و برداشت جوجوبا

درختچه جوجوبا گیاهی وحشی است که بومی مناطق گرم و خشک جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. می توان آن را در صحرای سونوران، صحرای کلرادو و صحرای باخا کالیفرنیا نیز یافت. 
با این حال، مزارع جوجوبا را در سایر مناطق بیابانی و نیمه بیابانی مانند آرژانتین، استرالیا، اسرائیل، مکزیک، پرو و ایالات متحده هم می توان مشاهده کرد. 
گیاه جوجوبا تحمل بالایی در برابر گرما دارد اما ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض سرمازدگی آسیب ببیند و یا حتی بمیرد. 
گیاه جوجوبا می تواند خاک های با مواد مغذی کم و همچنین خاک هایی که دارای شوری هستند و حتی خشکسالی را نیز تحمل کند.

این گیاه به خاک سبک، درشت و شنی با pH بین 5 تا 8 که دارای زهکشی مناسب است، نیاز خواهد داشت و برای رشد به آب زیادی احتیاج ندارد. اگر گیاه جوجوبا در خاک سنگین مستقر شود، رشد آن کندتر می شود و باعث می شود دیرتر شکوفا شود و به طور بالقوه به بیماری های قارچی مبتلا خواهد شد.

درختچه جوجوبا می تواند تا 5 متر ارتفاع داشته باشد و شبیه یک درخت کوچک با ساقه های متعدد است. برگ های بیضی شکل گیاه جوجوبا ضخیم، پهن و سبز خاکستری هستند و در عین حال آیرودینامیک اند. در همین حین لایه های محافظ مومی یا همان کوتیکول های گیاه جوجوبا از از دست دادن آب جلوگیری می کنند.
گل های درختچه جوجوبا به نر و ماده تقسیم می شوند و روی ساقه های جداگانه رشد می کنند. گل ها روی 5 یا 6 کاسبرگ رشد می کنند و هیچ گونه گلبرگی ندارند. گل های ماده کوچک و سبز کم رنگ به صورت خوشه ای در گره ها رشد می کنند. گل های نر نیز به صورت خوشه ای رشد می کنند، اما آنها بزرگتر هستند و رنگ زردی دارند. 
گرده گل های نر برای بارور شدن گل های ماده که از طریق باد یا با کمک حشرات گرده افشانی می شوند، بسیار مهم است. پس از گرده افشانی گیاه ماده، گل های آن دارای دانه های غنی از روغن می شوند.
میوه جوجوبا، که از گل های روی کاسبرگ گیاه ماده رشد می کند و تا حدی در زیر آن توسط کاسبرگ محصور شده است، غلاف سبز یا تخم مرغی بیضی شکل یا کپسولی شکلی است که می تواند تا سه عدد مغز یا آجیل را در خود جای دهد. 
یک میوه جوجوبا بالغ، بیضی شکل است و رنگ قهوه ای تیره دارد و پوست آن سخت است. درون میوه جوجوبا حاوی موم مایع یا روغن جوجوبا وجود دارد. به طور معمول، دانه های جوجوبا با دست برداشت می شوند، زیرا همه آنها به طور همزمان رشد نمی کنند، بنابراین گاهی اوقات بیش از یک برداشت در سال مورد نیاز است.

روغن جوجوبا چگونه استخراج می شود؟

روغن جوجوبا به روش پرس سرد از مغز میوه جوجوبا استخراج می شود. در این روش، روغن حرارت نمی بیند، زیرا گرما می تواند برخی از خواص مفید آن را از بین ببرد و میزان اثربخشی آن را کاهش دهد. روغن جوجوبا تصفیه نشده دارای رنگ طلایی شفاف است که در دمای اتاق مایع است و رایحه آن کمی تند است. روغن جوجوبا تصفیه شده بی رنگ است و بویی ندارد.

خرید روغن جوجوبا اصل  

روغن جوجوبا خالص را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. فروشگاه آنلاین مرهم طب مفتخر است که روغن های گیاهی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان عزیز عرضه کند. 
روغن هایی که در فروشگاه آنلاین مرهم طب به فروش می رسند، با نظارت فروشگاه مرهم طب و به سفارش این فروشگاه، با بهترین مواد اولیه، توسط مجهز ترین دستگاه های روغن گیری، استخراج و تولید می شوند.
برای خرید روغن جوجوبا و سایر روغن های گیاهی کمیاب می توانید به صورت آنلاین به فروشگاه آنلاین مرهم طب مراجعه کنید و پس از ثبت سفارش، در سریع ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

 

موارد استفاده از روغن جوجوبا

موارد استفاده از روغن جوجوبا فراوان است، از کاربرد دارویی گرفته تا لوازم آرایشی و مراقبت از پوست و مو از روغن جوجوبا استفاده می شود. انواع مختلف آن شامل روغن، ژل، لوسیون، صابون، شامپو، اسپری و صنعت شمع سازی است. 
روغن جوجوبا را می توان بر روی پوست، مو و ناخن ها برای پاکسازی، حالت دهی، مرطوب کنندگی و از بین بردن یا جلوگیری از عفونت های قارچی استفاده کرد. 

طرز استفاده از روغن جوجوبا برای پوست

روغن جوجوبا را می توانید 2 نوبت در روز (صبح و شب) بر روی پوست ماساژ دهید. این کار به رطوبت و تقویت پوست شما کمک می کند.
برای تهیه ماسک مرطوب کننده صورت با روغن جوجوبا، می توانید چند قطره روغن جوجوبا را به خاک رس اضافه کرده و چند بار در هفته استفاده کنید. 
استفاده از روغن جوجوبا بر روی نواحی از پوست که دچار جوش و آکنه شده است می تواند با متعادل کردن چربی و رطوبت پوست، به کاهش ظاهر انواع جوش و آکنه کمک کند. 
برای استفاده از روغن جوجوبا به عنوان مرطوب کننده، روغن جوجوبا را با چند قطره اسانس آرامش بخش مانند اسطوخودوس ترکیب کرده و پس از حمام یا دوش برای آبرسانی طولانی مدت بر روی پوست بدن ماساژ دهید. این کار باعث می شود پوست ظاهری تمیز، سالم و جوان داشته باشد، بدون آن که اثری از چربی بر روی پوست باقی بماند. 
برای تهیه روغن ماساژ آرامش بخش با روغن جوجوبا می توانید آن را با روغن های یاس، گلاب و اسطوخودوس ترکیب کنید. 
برای تهیه یک پاک کننده آرایش طبیعی با روغن جوجوبا، می توانید چند قطره روغن جوجوبا را بر روی پد آرایشی ریخته و با فشار و ماساژ ملایم برروی صورت، کرم پودر، رژگونه، آرایش چشم و رژ لب را به راحتی پاک کنید، بدون آنکه پوست چار خشکی شود. 

استفاده از روغن جوجوبا برای مو 

برای مرطوب کردن موهای خشک، می توانید چند قطره روغن جوجوبا را به روش بن ماری حرارت دهید و به آرامی برروی ساقه مو ماساژ دهید و بعد از 2 ساعت با آب و شامپو گیاهی مو ها را بشویید. 
همچنین می توانید بعد از حمام چند قطره روغن جوجوبا را بر روی ساقه های خیس مو ماساژ دهید تا موهایتان نرم و خوش حالت شود و وزی مو گرفته شود. از ترکیب روغن رزماری و روغن جوجوبا نیز می توانید برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش درخشندگی موها قبل از حمام بر روی ریشه و ساقه مو استفاده کنید. 

روغن جوجوبا برای خشکی لب 

روغن جوجوبا را با مقدار مساوی موم زنبور عسل مخلوط کرده و روی لب ها ماساژ دهید، این ترکیب می تواند جایگزین بالم لب صنعتی شود که به احتمال زیاد دارای پایه شیمیایی است. روغن جوجوبا با مسدود کردن رطوبت پوست، لب ها را در برابر خشک شدن و اثرات مخرب سرما و باد محافظت می کند. 

روغن جوجوبا برای ترک های پوستی 

برای داشتن رطوبت پایدار و ترمیم نواحی ترک خورده پوست، می توانید روغن جوجوبا را پس از تمیز کردن مناطق آسیب دیده با آب گرم و خشک کردن آن ناحیه، استفاده کنید. این روغن مناطق پینه دار را نرم می کند و در عین حال از ایجاد عفونت های باکتریایی در هر ناحیه ای از پوست جلوگیری می کند.

روغن جوجوبا برای عفونت های قارچی

روغن جوجوبا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، به همین دلیل می تواند عفونت های قارچی مانند قارچ ناخن پا و یا بیماری قارچ پای ورزشکاران را برطرف کند. همچنین هنگامی که بر روی زخم ها و آفتاب سوختگی ها اعمال می شود، می تواند با از بین بردن موثر باکتری ها و کاهش التهاب و همچنین خواص ترمیم کننده ای که دارد، روند بهبود را تسهیل کند. 
افرادی که مبتلا به آرتروز و درد مفاصل هستند نیز می توانند از ترکیب روغن جوجوبا با روغن سیاه دانه برای تسکین درد استفاده کنند، زیرا به سرعت در پوست نفوذ می کند و خاصیت ضد درد را به مناطق آسیب دیده منتقل می کند.