بررسی مزاج لبنیات و توصیه های طب سنتی درباره مصرف آن ها  

یکی از مهم ترین مسائل روزمره در زندگی انسان استفاده از انواع غذا ها و خوارکی ها برای برطرف کردن گرسنگی و رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن است. در زمان های قدیم با وجود نبود تکنولوژی و اینترنت، مردم نسبت به مواد غذایی مصرفی روزانه خود اطلاعات زیادی داشتند و با توجه به نیاز بدنشان مواد غذایی را انتخاب و طبخ می کردند. برای مثال ماست را همراه با زیره، پنیر را همراه با گردو، گوشت قرمز را همراه با سماق و ... مصرف می کردند.
شناختن طبع بدن و طبع مواد غذایی موجب می شود که انسان از مواد غذایی به درستی استفاده کند و خطر ابتلا به انواع مشکلات و بیماری ها در بدن او کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر اقلیم و محل سکونت نیز بر نوع غذایی که می خوریم موثر است. برای مثال مصرف برنج در شمال کشور نسبت به مناطق دیگر بیشتر است و اگر همین مقدار برنج در مناطق دیگر مصرف شود مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می کند. بنابراین در هر کجا که زندگی می کنید و در آن جا سکونت دارید، باید با توجه به اقلیم آن منطقه مواد غذایی مصرفی خود را انتخاب نمایید.
در ادامه این مقاله قصد داریم مزاج لبنیات را همراه با مصلح آن ها، با توجه به آموزه های دکتر کردافشاری برای شما عزیزان شرح دهیم، بنابراین اگر علاقمند به دانستن طبیعت و مزاج مواد لبنی که مصرف می کنید، هستید، در ادامه این مقاله با مرهم طب همراه باشید.

آشنایی با مزاج لبنیات در طب سنتی 

انواع لبنیات در طب سنتی

طبق گفته های دکتر کردافشاری، لبنیات در طب سنتی به طور کلی به پنیر تازه، پنیر کهنه، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه، شیر محلی تازه، قراقروت، کره، کشک، ماست و ماست چکیده تقسیم می شود. اغلب لبنیات نام برده شده، دارای طبیعتی سرد و تر هستند اما برخی از آن ها نیز دارای مزاج گرم و تر، گرم و خشک یا سرد و خشک هستند که در ادامه به بررسی هرکدام از آن ها بطور جداگانه خواهیم پرداخت.

مزاج کره یا روغن گاو، گوسفند و بز (مزاج کره و روغن حیوانی)

کره در طب سنتی با نام زبد شناخته می شود و مزاجی گرم و تر دارد. مصلح آن معمولا عسل، شکر سرخ و ادویه قابضه است. 
روغن یا کره گاوی نسبت به سایر روغن ها لطیف تر است و هر چقدر کهنه تر شود (بیشتر از 2 سال مانده باشد) رطوبت آن کمتر می شود. 
روغن یا کره گاوی با حرارتی که دارد اخلاط را از موضعی که به آن چسبیده است جدا کرده و با تبدیل کردن آن  ها به بخار، این اخلاط را از بدن دفع می کند.
کره گاوی خاصیت مفتح یا باز کننده گرفتگی ها را دارد، یعنی ضایعاتی که در مجاری قلب و عروق گیر افتاده اند را از بدن خارج کرده و گرفتگی ها را برطرف می کند. 
از سوی دیگر خاصیت ملین و منضج را دارد، ملین به این به معنا است که روغن گاوی با حرارت معتدل و رطوبتی که دارد، معده و روده را پاکسازی و سم زدایی می کند. منضج بودن روغن گاوی نیز به معنای معتدل کردن قوام اخلاط است، یعنی اخلاطی که در بدن غلیظ شده اند را رقیق و اخلاطی که رقیق شده اند را غلیظ کرده و از بدن دفع می کند.
کره گاوی پوست بدن را نرم می کند و موجب افزایش وزن و درمان لاغری مزمن می شود. در واقع روغن گاوی، چربی مفیدی است که برای درمان بیماری های مغز و اعصاب، سرفه های خشک و مشکلات ریوی و بیماری های کبد و طحال بسیار کارآمد است. 
این روغن بثورات و جوش های پوستی را برطرف کرده و در کاهش ورم کشاله ران، زیر بغل و پشت گوش در کودکان و زنان مفید است. 
روغن یا کره گاوی کهنه را می توان بر روی پوست صورت و بدن، برای برطرف کردن لکه های پوستی ماساژ داد. در واقع این نوع چربی در طب سنتی برای روشن شدن پوست و زیبایی پوست صورت و بدن استفاده می شود.
افراد ورزشکار، افرادی که فعالیت بدنی سنگین انجام می دهند و یا کسانی که مزاج گرمی دارند، بهتر است کره یا روغن حیوانی را به همراه مرزه، آویشن و ... مصرف کنند و کسانی که مزاج آن ها سرد و تر بوده و سوخت ساز بدن آن ها پایین است، بهتر است این روغن را با عسل طبیعی مصرف کنند.

مزاج شیر در طب سنتی

شیر در طب سنتی لبن نام دارد و اگر پاستوریزه باشد مزاج آن سرد و تر بوده و اگر تازه و محلی باشد، طبع آن گرم و تر است. بهترین مصلح برای شیر نیز عسل و گلاب است.
بهترین نوع شیر از نظر دانشمندان طب سنتی، شیر تازه دوشیده شده از گاو جوان، سالم و بدون بیماری است که عطر و طعم بدی نداشته باشد. 
شیر در افرادی که مزاج گرمی دارند موجب کاهش غلبه خون، تحریک نیروی جنسی، افزایش اشها و افزایش وزن می شود.
در افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، بهتر است با مصلح مصرف شود و در افرادی که دارای بلغم اضافه هستند و معده ضعیفی دارند اگر بدون مصلح مصرف شود می تواند مضر باشد.

 


شیر را نباید با مواد غذایی شور، ترش، گوشت، تخم مرغ، میوه تازه و سبزیجات، حبوبات، ماهی، ترب و پیاز مصرف کرد، زیرا بلافاصله در بدن اخلاط فاسد را تولید می کند. همچنین در طب سنتی خوابیدن بعد از خوردن شیر به هیچ عنوان توصیه نمی شود. 
در طب سنتی شیر خنثی کننده سموم کشنده در بدن است. طبیبان طب سنتی عقیده دارند که شیر اگر با برنج به شکل شیربرنج و فرنی مصرف شود موجب زیبایی پوست و چهره می شود و اگر با خرما و گردو و شکر استفاده شود موجب افزایش وزن و تقویت قوای جنسی می شود. 
به افراد در سنین بالا توصیه می شود که شیر را بصورت جوشیده میل کنند و نحوه جوشیدن آن نیز به این صورت است که یک چهارم مقدار شیر، به آن آب اضافه کرده و آن را بجوشانید، هنگامی که آب بطور کامل بخار شد شیر را میل کنید.
شیر جوشیده را می توان همراه با زنجبیل، عسل یا نبات نیز میل کرد. 
نوشیدن شیر در وعده صبح بصورت ناشتا توصیه نمی شود، زیرا بصورت خلط در معده جمع می شود. در طب سنتی مصرف شیر بیشتر از 700 تا 1400 گرم در روز، بخصوص اگر بدون مصلح مصرف شود، منجر به سنگ کلیه و مثانه خواهد شد.  
افرادی که به شیر محلی دسترسی دارند نیز باید به این نکته توجه کنند که نباید از شیر حیوانی که تازه بچه آن مرده یا سقط شده باشد، یا لاغر و مریض باشد استفاده کنند، زیرا موجب بروز بیماری در بدن خواهد شد. 
همچنین شیر گاو سفید بهترین نوع شیر است و خلط سودا را دفع می کند، شیر گاو سیاه نیز صفرا را دفع کرده و گاو قهوه ای خلط بلغم را از بدن دفع می کند. شیر گاو زرد اما در دفع خلط سودا، صفرا و بلغم موثر است.

مزاج ماست در طب سنتی

ماست معمولی لبن الحامض نام دارد و مزاج آن سرد و تر است. بهترین مصلح برای ماست زنیان، نعناع، سیر، کاکوتی، آویشن، زیتون، پونه و سیاه دانه است.
ماست چکیده نیز مزاجی گرم و تر داشته و مصلح آن مغز گردو، عسل، آویشن، نعناع و بطور کلی سبزیجات معطر است.
در طب سنتی ماست اشتها آور، مرطوب کننده، تقویت کننده قوا جنسی در گرم مزاجان، خواب آور و چاق کننده است و برای از بین بردن احساس تشنگی موثر واقع می شود. مواد مغذی آن از دوغ بیشتر است و غذایی دیر هضم محسوب می شود. افرادی که مزاج سرد دارند یا معده آن ها ضعیف است، تا حد امکان نباید از ماست استفاده کنند. 
ماست ماده لبنی است که اگر با اطریفل مصرف شود معده را تقویت می کند و مصرف آن با برنج به تسکین اسهال های گرم کمک می کند. در واقع کته ماست یکی از اصلی ترین درمان ها برای اسهال در کودکان و بزرگسالان است.

 


طبق مقالاتی که در طب نوین منتشر شده است ماست از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و از بیماری های قلبی عروقی نیز پیشگیری خواهد کرد. ماست کفیر نیز به دلیل داشتن باکتری های مفید، از سرطان روده جلوگیری می کند. روغن و کره حیوانی نیز دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند.

مزاج پنیر در طب سنتی 

پنیر تازه در طب سنتی جبن نام دارد و مزاج آن سرد و تر است. پنیر کهنه نیز مزاج گرم و خشک دارد و بهترین مصلح برای آن مغز گردو، عسل، آویشن، نعنا، سیاه دانه و سبزیجات معطر است. 

 

 

مزاج خامه در طب سنتی 

مزاج خامه در طب سنتی سرد و تر است و بهترین مصلح برای آن عسل طبیعی خواهد بود.

مزاج دوغ در طب سنتی 

دوغ در طب سنتی با نام مخیض شناخته می شود و مزاج آن سرد و تر است. بهترین مصلح برای دوغ در طب سنتی زنیان، آویشن، نعنا، زیتون، سیاه دانه، سیر، پونه کوهی، کاکوتی و .. است.

مزاج سرشیر در طب سنتی

سرشیر در طب سنتی مزاج سرد و تری دارد و مانند خامه مصلح آن عسل طبیعی است.

مزاج قراقروت در طب سنتی

قراقروت در طب سنتی با نام مصل شناخته می شود و مزاجش سرد و خشک است. زیره، سیاه دانه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، فلفل سفید و ... بهترین مصلح برای قراقروت هستند.

مزاج کشک در طب سنتی 

کشک در طب سنتی با نام اقط شناخته می شود و مزاجی سرد و خشک دارد. کشک در سرد مزاجان بهتر است با مصلحاتی چون سیر، نعنا، پونه کوهی و گلنگبین مصرف شود تا برای بدن مشکل و بیماری ایجاد نکند. 

حال بطور کلی با خواص، مزاج و مصلحات لبنیات در طب سنتی آشنا شدید، بنابراین برای داشتن طول عمر بیشتر و بدن سالم و بدون بیماری، بهتر است مواد غذایی را با توجه به مزاج بدنتان و طبیعتی که دارند مصرف کنید. 
در مقالات بعدی وبلاگ سلامت مرهم طب به بررسی مزاج و مصلحات مواد غذایی دیگر نیز خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

خرید محصولات دکتر کردافشاری شرکت داروسازی نیاک

قرص بلغم جهت دفع غلبه بلغم، قرص اطریفل مقل ملین و شربت فیژین انجیر مرکب برای برطرف کردن یبوست های شدید و هموروئید، پودر ماء الجبن افتیمونی جهت پاکسازی سموم و اخلاط اضافه از بدن، قرص ایارج برای برطرف کردن درد مفاصل و قرص رازی برای تسکین انواع درد ها که همگی از محصولات تولید شده بر اساس نسخه های دکتر کردافشاری هستند را می توانید از فروشگاه آنلاین مرهم طب تهیه کرده و در سریع ترین ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.