شوینده ها و تاثیرات آن ها بر روی پوست دست 

از آنجایی که کرونا ویروس یا COVID-19 در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است، سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که شستن دست ها بطور منظم و صحیح، یکی از موثرترین راه های جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری کرونا میباشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) معتقد است افراد باید حداقل 20 ثانیه دست خود را همراه با صابون و شوینده های مایع مخصوص دست، شستشو دهند تا بطور موثر میکروب و ویروس ها را مهار کنند. 
ضد عفونی کننده های الکلی مخصوص دست، که حاوی حداقل 60 تا 70 درصد الکل هستند نیز میتوانند برای رهایی از ویروس کرونا موثر باشند. اگرچه ضد عفونی کننده های الکلی به اندازه آب و صابون های مایع مخصوص شست و شو دست در از بین بردن آلودگی ها یا مواد شیمیایی مضر موثر نیستند اما تا حد زیادی در از بین بردن ویروس و میکروب ها کمک کننده هستند.

 


طبق گفته متخصصان پوست، شست و شو مکرر دست ها اگر چه روشی مطمئن برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا (COVID-19) است ، اما ممکن است منجر به ایجاد و یا تشدید مشکلات پوستی نظیر التهاب پوست دست، حساسیت پوست ،اگزما و خشکی پوست دست، ایجاد دانه های قرمز بر روی پوست همراه با خارش و ...شود.

چرا شستن مکرر و ضد عفونی کردن دست ها باعث التهاب و خشکی پوست میشود ؟

به گفته پزشکان متخصص پوست ، آب و صابون های شوینده دست گرد و غبار و آلودگی ها را از بین میبرند اما همراه با این آلودگی ها، روغن و چربی های مفید و طبیعی پوست دست را نیز از بین خواهند برد. به همین دلیل پوست دست با از دست دادن چربی های طبیعی و محافظتی خود ، خشک شده و دچار ترک میشود.

نحوه مراقبت از پوست دست بعد از شستن دست ها با مواد شوینده برای جلوگیری از التهاب پوست دست و خشکی و حساسیت پوست :

انجام اقدامات پیشگیرانه برای مرطوب کردن دست ها بعد از شستن آن ها با آب و صابون به پوست دست شما کمک خواهد کرد که به خشکی و اگزما دچار نشود.
بعد از شستن دست ها ، آن ها را به آرامی خشک کنید. از مالیدن دست ها به حوله یا دستمال کاغذی خود داری کنید و با ضربه های آرام دست های خود را خشک کنید.
بلافاصله بعد از خشک شدن دست ها ، از کرم ومرطوب کننده های مخصوص دست استفاده کنید. این مرطوب کننده ها نباید شامل مواد تحریک کننده مانند رتینول و رایحه باشند.
در بین مرطوب کننده ها آن هایی که حالت روغنی تر دارند برای جلوگیری از خشکی پوست بهتر عمل میکنند. 

 


در ضمن بهتر است از کرم و مرطوب کننده شخصی خود استفاده کنید و از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران کاملا خودداری کنید. 

استفاده از پماد، کرم و ماسک های گیاهی مخصوص برای درمان خشکی پوست دست : 

کرم گیاهی کورمد یا همان کرم زردچوبه موثر در درمان اگزما و پسوریازیس

این کرم حاوی مقادیر زیادی از ماده فعالی بنام کورکومین است. کورکومین علاوه بر رطوب رسانی به پوست موجب کاهش فعالیت های التهابی و درمان لکه های قرمز روی پوست که با خارش همراه هستند خواهد شد.
کرم کورمد عاری از هر گونه رنگ و اسانس و مواد شیمیایی آلرژی زا میباشد به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای درمان مشکلات پوستی خواهد بود. 

افرادی که دارای پوست های حساسی هستند و سریعا دچار حساسیت پوستی، خارش و قرمزی پوست میشوند باید :

هنگام تماس با مواد تمیز کننده و یا مایع ظرف شویی ، از دستکش استفاده کنند تا از تماس دست با حرارت آب و مواد شوینده شیمیایی که باعث ایجاد خشکی و التهاب پوست دست میشوند جلوگیری کنند.
منظور از مواد شوینده شیمیایی، مواد شوینده ای هستند که برای سطوح و .. استفاده میشوند و برای پوست دست مضر هستند.

 

 

درمان سریع التهاب پوست و ترک های پوستی ناشی از خشکی پوست در شب :

قبل از خواب از روغن های گیاهی و یا پماد و کرم های دست غلیظ و روغنی مانند عصاره روغن شترمرغ  و یا وازلین استفاده کنید.
بهترین روش استفاده برای کسانی که دچار خشکی و ترک شدید پوست هستند این است که قبل از خواب تمام پوست دست را آغشته به یک کرم دست روغنی مانند وازلین کنید و از یک جفت دستکش پنبه ای و لطیف برای پوشاندن دست ها استفاده کنید. تمام طول شب این دستکش ها را در دست داشته باشید. 
این عمل تا حد زیادی موجب آبرسانی پوست شما و درمان خشکی و ترک های پوستی خواهد شد.

 

 

درمان خانگی حساسیت های پوستی مانند التهاب پوست دست، اگزما، ترک و خشکی پوست دست ، دانه و لکه های قرمز روی پوست همراه با خارش :

جو دوسر و تسکین خارش و حساسیت پوستی :

جودوسر سال های سال است که به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهاب به عنوان یک درمان خانگی حساسیت پوستی و تسکین خارش و واکنش های آلرژیک پوستی مورد استفاده قرار میگیرد.

طرز استفاده از جو دوسر برای درمان و تسکین التهاب و خارش پوست :

درون یک ظرف، ¼ پیمانه پودر جو دوسر (جو دوسر را با دستگاه مخلوط کن پودر کنید) را همراه با آب مقطر یا آب جوشیده خنک شده و یک قاش غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. 
مخلوط کردن و اضافه کردن آب را تا جایی ادامه دهید تا یک مخلوط با بافتی شبیه به ماست بدست آورید. 
ترکیب روغن نارگیل و جو دوسر را بر روی نقاطی که دچار خشکی و قرمزی هستند به آرامی بمالید. سپس با یک پارچه تمیز و مرطوب مناطق مورد نظر را بپوشانید.
بعد از 45 دقیقه پارچه مرطوب را برداشته و محل را با آب خنک به آرامی شستشو دهید.
این ترکیب را برای خشکی پوست صورت نیز میتوانید استفاده کنید. 

گیاه آلوئه ورا آبرسان موثر برای پوست دست خشک

استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا به درمان خارش های ناشی از حساسیت و التهابات پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس و مرطوب نگه داشتن پوست دست خشک بسیار کمک میکند. از ژل آلوئه ورا میتوان به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست استفاده کرد.  به همین دلیل از عصاره گیاه آلوئه ورا در ساخت انواع محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده میشود.

عسل ، نرم کننده طبیعی پوست دست 

پزشکان متخصص پوست معتقد هستند که عسل طبیعی دارای خواص مرطوب کنندگی و ضد میکروبی میباشد و توصیه میکنند که برای بهره مندی از خواص عسل طبیعی و ارگانیک، آن را بر روی پوست خشک دست به آرامی ماساژ داده و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را شستشو دهید.

ماست را امتحان کنید   

ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک و پروتئین به سم زدایی و آبرسانی پوست شما کمک خواهد کرد. ماست توانایی از بین بردن سلول های مرده پوست را دارد و التهاب پوست را تسکین میدهد.
یک لایه نازک ماست را با نوک انگشتان بر روی نواحی که دچار خشکی هستند ماساژ دهید، بعد از 10 دقیقه با آب خنک آن را شستشو دهید.

استفاده از روغن های گیاهی و طبیعی برای درمان حساسیت و التهاب پوست 

روغن نارگیل مناسب برای مرطوب نگه داشتن و درمان خشکی پوست 

روغن نارگیل سرشار از آنتی اکسیدان و آمینو اسید های مفید برای پوست میباشد. روغن نارگیل از پوست در برابر نور خورشید و آسیب های ناشی از مواد شوینده و الکلی و .. محافظت میکند.
روغن نارگیل همچنین دارای خواص ضد التهابی قوی ای میباشد و به عنوان یک روغن گیاهی بسیار موثر در درمان اگزما ، خشکی پوست ، حساسیت های پوستی ، التهاب پوست و ... در طب سنتی شناخته شده است.
برای رهایی از خشکی و حساسیت های پوستی کافی است روزانه مقداری از روغن نارگیل را بر روی نقاطی که دچار آسیب هستند به آرامی ماساژ دهید.

روغن بنفشه بادام برای تسکین التهاب و خارش پوست

روغن بنفشه در پایه روغن بادام دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی میباشد به همین دلیل برای درمان التهابات پوستی مانند خشکی، خارش و قرمزی پوست بسیار موثر خواهد بود.
روغن هسته انار مرطوب کننده و ترمیم کننده قوی پوست
روغن هسته انار از صد ها سال پیش برای تقویت و ترمیم پوست مورد استفاده قرار میگرفته است. در عصر حاضر نیز از روغن هسته انار در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و مو استفاده میشود و محبوبیت زیادی در بین تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست دارد.
این روغن موجب مرطوب شدن پوست و از بین رفتن التهاب پوست میشود. همچنین برای جلوگیری از  روند پیری پوست و جوانسازی آن بسیار موثر است. 

روغن شی باتر یا کره shea درمان سریع التهاب پوست

روغن شی باتر شیری رنگ است و در دمای محیط جامد است. روغن شی باتر منبع غنی از ویتامین E و اسید های چرب ضروری است به همین دلیل برای تقویت پوست و از بین بردن خشکی و درمان سریع التهاب پوست کاملا موثر است. شی باتر برای انواع پوست ها موثر است و برای پوست ایجاد حساسیت نمیکند. شی باتر تا ساعت ها پوست دست شما را نرم و مرطوب نگه میدارد. این روغن دارای خواص ضد التهابی بوده و در تسکین مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست دست، التهاب، پسوریازیس و دانه های قرمز بر روی پوست دست که با خارش همراه هستند بسیار کمک کننده است.

روغن های گیاهی دیگر مانند روغن آووکادو ، روغن آرگان و روغن جوجوبا نیز در آبرسانی و ترمیم کنندگی پوست سابقه طولانی دارند و در انواع پماد و کرم و ماسک مخصوص پوست مورد استفاده قرار میگیرند.

از دستگاه های بخور برای مرطوب نگه داشتن محیط خانه استفاده کنید

رطوبت کم در محیط ممکن است یکی از عوامل موثر در ایجاد خشکی پوست شما باشد. در اتاق هایی که بیشتر وقت خود را در آن جا میگذرانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. این عمل موجب کاهش خشکی پوست شما خواهد شد.

استفاده از خوراکی و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و امگا 3

آنتی اکسیدان موادی هستند که از آسیب رادیکال های آزاد به بدن شما جلوگیری میکنند. آنتی اکسیدان ها از سرطان جلوگیری کرده و به ترمیم سلول های آسیب دیده شما میپردازند. 
مصرف آنتی اکسیدان موجب افزایش مقاومت سلول های پوستی شده و از آن ها در برابر خطرات آسیب توسط مواد شیمیایی و عوامل خارجی حساسیت زا محافظت میکند. 

خوردن خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان به افزایش مقاومت بدن شما در برابر هر گونه آسیب کمک میکند. این خوراکی ها شامل : 

انواع توت ها مانند بلوبری ، توت فرنگی و ..
گوجه فرنگی 
هویج ، لوبیا و نخود فرنگی و عدس
غذاهای سرشار از امگا 3 مانند انواع ماهی ها در داشتن پوستی درخشان و سالم به شما کمک خواهند کرد. 

در آخر 

  • افراد مبتلا به اگزما ، التهاب و خشکی دست برای جلوگیری از تشدید این مشکلات تا حد ممکن از تماس مستقیم دست با آب گرم ، مواد تمیز کننده و مایع ظرفشویی خودداری کرده و در این موارد از دستکش استفاده کنند.

  • برای تمیز کردن دست ها و از بین بردن انواع میکروب و ویروس ها ترجیحا از صابون های مایع مناسب شستشوی دست ملایم و بدون رایحه استفاده کنید.

  • خشک شدن پوست دست ها یک فرایند طبیعی است و ممکن است هر کسی آن را تجربه کند، بنابراین در بیشتر موارد، کرم های گیاهی و درمان خانگی التهاب و حساسیت پوستی برای از بین بردن مشکلات پوست دست موثر خواهد بود.

  • در صورت عدم بهبود و تشدید علائم و التهاب پوست، با پزشک متخصص مشورت کنید.