مقدمه...

گلابی یا انجیر خاردار میوه ای متعلق به خانواده کاکتوس ها بوده که دارای طیف وسیعی از خواص و فواید بینظیر برای پوست و مو و سلامتی است. در ادامه قصد داریم به سوالات زیر در رابطه با میوه کاکتوس و روغن استخراج شده از آن پاسخ دهیم ....

گلابی خاردار یا میوه کاکتوس چیست؟
تاریخچه میوه کاکتوس چیست؟
چرا میوه کاکتوس برای سلامتی مفید است؟
حقایق تغذیه ای میوه کاکتوس؟
مزایا روغن میوه کاکتوس چیست؟
روغن کاکتوس چه فوایدی برای پوست دارد؟
روغن کاکتوس چگونه به سلامت موهای شما کمک می کند؟

میوه کاکتوس چیست؟

گلابی خاردار (prickly pear) میوه ای است که بر روی برگ های کاکتوس های نوپال (Nopal Cactus) رشد می کند و متعلق به خانواده Opuntia با نام علمی (Opuntia ficus-indica) است. میوه کاکتوس خوراکی است و اغلب بخشی از رژیم غذایی مردم مکزیک محسوب می شود. سایر قسمت های خوراکی کاکتوس گلها، ساقه و برگ های آن هستند.
گلابی خاردار یا میوه کاکتوس که به طور گسترده به "گل کاکتوس" نیز شهرت دارد، در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی چون نوپال، نوپالس، انجیر زرشکی و انجیر هندی و .. شناخته می شود. میوه کاکتوس میوه ای استوانه ای شکل است که دارای پوست بیرونی محکم و خاردار و گوشت داخلی تقریبا نرم و خوراکی است. 
میوه کاکتوس در ابتدا سبز رنگ است و با بالغ شدن در اکثر گونه های کاکتوس به رنگ صورتی مایل به قرمز در می آید. این میوه را می توان به صورت خام، آب پز یا کبابی مصرف کرد. همچنین از آب میوه و مربا آن نیز در وعده های غذایی استفاده می شود.
این میوه های بیضی شکل و خوش طعم از بالای برگ های خاردار گیاه کاکتوس جوانه می زنند و در رنگ های مختلف، از قرمز و سبز گرفته تا زرد و بنفش بر روی گیاه کاکتوس ظاهر می شوند. طعم میوه کاکتوس شبیه به هندوانه و تمشک است و عطری شبیه به خیار دارد.

 

 

تاریخچه گیاه کاکتوس چیست؟

گیاه کاکتوس می تواند در شرایط خشک آب و هوایی زنده بماند. گفته می شود که منشاء آن منطقه مکزیک و کشورهای شمالی آمریکای جنوبی است که در گروه های خشک و نیمه خشک قرار می گیرند. هزاران سال است که در این مناطق به عنوان یک گیاه خوراکی در وعده های اصلی استفاده می شود و بعد ها مشخص شد که در خاورمیانه و شبه قاره هند نیز از کاکتوس برای مصارف خوراکی استفاده می شده است.

با افزایش محبوبیت میوه این گیاه خاردار و جان سخت، کاکتوس ها هم اکنون در اروپا و استرالیا نیز کشت می شوند. میوه کاکتوس نه تنها به دلیل طعم و مزه بلکه به دلیل مزایای سلامتی زیادی که دارد نیز مورد استقبال و علاقه عده زیادی قرار گرفته است. در واقع خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد پیری آن باعث محبوبیت بسیار زیاد این میوه خاردار شده است.

چرا میوه کاکتوس برای سلامتی مفید است؟

گلابی خاردار یا میوه کاکتوس سرشار از بسیاری از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است. این موارد باعث می شود یک ماده غذایی فوق العاده و سالم به رژیم غذایی شما برای رسیدن به اهدافی چون آشپزی سالم و برطرف کردن نیاز های دارویی شما اضافه شود. میزان کلسترول و چربی اشباع شده کمی که در میوه کاکتوس وجود دارد، آن را برای بسیاری از افراد در سراسر جهان که از مشکلات چاقی و بیماری قلبی رنج می برند، به گزینه بسیار مناسبی تبدیل کرده است. 

حقایق تغذیه ای میوه کاکتوس

وقتی در مورد ارزش غذایی میوه کاکتوس صحبت می کنیم، باید گفت که این ماده حاوی منیزیم، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های C و B، بتاکاروتن، آهن، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. مصرف یک فنجان از این میوه مغذی می تواند نیاز روزانه فرد به بسیاری از ویتامین و مواد مغذی را برطرف کند.  

 

 

خواص میوه کاکتوس برای سلامتی 

برخی از خواص میوه کاکتوس شامل توانایی آن در کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بهبود روند هضم، مبارزه با سلول های سرطانی، کاهش خطر دیابت، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر آلزایمر است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که این میوه پرخواص در برنامه غذایی روزانه فرد قرار بگیرد.

روغن کاکتوس چیست؟

این روغن از دانه های میوه کاکتوس گرفته می شود (به انگلیسی: prickly pear Oil) و بیش از هر روغن گیاهی دیگر حاوی ویتامین E است. ویتامین E موجود در روغن کاکتوس، 150 درصد بیشتر از روغن آراگان بوده و بالاترین درصد اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان هایی از جمله امگا 6 و امگا 9 را در خود جای داده است. روغن میوه کاکتوس یک مرطوب کننده بسیار قوی با خاصیت آبرسانی و ضد پیری است و انتخاب مناسبی برای پوست های حساس و آسیب دیده محسوب می شود.

طرز تهیه و تولید روغن کاکتوس

روغن گلابی خاردار یا میوه کاکتوس با فشار دادن دانه های موجود در میوه کاکتوس به روش پرس سرد بدست می آید. نوع سنتی آن توسط زنان مراکشی در جنوب غربی مراکش به صورت دستی تولید می شود که از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.
این روغن باید بدون حرارت و اضافه کردن حلال های شیمیایی فیلتر و استخراج شود تا تمام مواد مغذی خالص موجود در آن به بهترین شکل حفظ شود. روغن کاکتوس روغن کمیابی است و برای تهیه هر بطری کوچک آن حدود 20 کیلوگرم میوه کاکتوس نیاز است.

خواص روغن کاکتوس

منبع ریز مغذی های ضروری

ریز مغذی های اساسی موجود در روغن کاکتوس شامل ویتامین سی، ویتامین E، فولات، ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم هستند. از این تعداد، بیشترین میزان به ویتامین E، C و منیزیم تعلق دارد. به همین دلیل روغن کاکتوس یک روغن موضعی غنی از مواد مغذی و مورد نیاز برای پوست و مو محسوب می شود و دارای طرفداران زیادی در سرتاسر جهان است.
در ادامه به بررسی خواص روغن کاکتوس برای سلامت پوست و مو خواهیم پرداخت.

روغن کاکتوس ناخن های شما را سالم نگه می دارد

می توان از روغن دانه میوه کاکتوس برای مرطوب نگه داشتن ناخن های خشک و آسیب دیده و بهبود سلامت ناخن ها و کوتیکول های آن استفاده کرد. این روغن بینظیر حاوی اسیدهای چرب مرطوب کننده مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک است. به همین دلیل موجب ترمیم و رطوبت رسانی به ناخن ها خواهد شد. 

روغن کاکتوس برای پوست

همانطور که گفته شد روغن دانه میوه کاکتوس به روش پرس سرد استخراج و تولید می شود و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند به عنوان یک روغن مفید برای پوست و مو شناخته می شود. 

خواص ضد پیری روغن کاکتوس

این روغن حاوی ویتامین های E و K است که به نرم کنندگی پوست کمک می کنند. همچنین حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب آبرسان و مغذی برای پوست است. این مواد مغذی و ویتامین های موجود در روغن کاکتوس از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست جلوگیری می کنند، بنابراین روغن کاکتوس به عنوان یک روغن ضد چین و چروک قوی برای پوست شناخته می شود.

روغن کاکتوس، روغن ضد التهاب

روغن کاکتوس به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد التهابی قوی، توانایی مبارزه با التهابات پوستی را دارد. هنگامی که روغن به صورت موضعی بر روی پوست قرار می گیرد، بتالین ها و ترکیبات فنلی، اثرات ضد التهابی خود را بر روی پوست نشان می دهند. درواقع تورم و تحریک ناشی از گزش حشرات، خراش یا بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت با استفاده از این روغن کاهش می یابد.

روغن کاکتوس روشن کننده پوست است

این روغن اغلب به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست استفاده می شود. اسید لینولئیک و ویتامین سی موجود در روغن کاکتوس، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز پوست را به آن می رساند، بلکه تیرگی ها را نیز از بین می برد. همچنین از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز محافظت می کند.

روغن کاکتوس پوستی صاف و درخشان را به شما هدیه می دهد

برای پوست های کدر و خشک آبرسان فوق العاده ای محسوب می شود. اسیدهای چرب لینولئیک، اولئیک و پالمتیک که با مقادیر بالا در روغن کاکتوس وجود دارند، چربی های مورد نیاز پوست را تأمین می کنند و به صاف شدن و درخشنگی بیشتر پوست های خشک و کدر کمک می کنند.

روغن کاکتوس ترمیم کننده قوی پوست

ترکیبات فنلی موجود در روغن کاکتوس که دارای اثرات آنتی اکسیدانی بر روی پوست هستند، به ترمیم پوست های آسیب دیده کمک می کنند. جای زخم و سایر لکه هایی که ممکن است به دلایل مختلف بر روی پوست ایجاد شده باشند، بعد از استفاده از روغن کاکتوس به مرور زمان بهبود و محو می شوند. اگر به این مشکلات دچار هستید این روغن را مرتباً بر روی پوست خود ماساژ دهید تا از فواید درمانی آن بهره مند شوید.

روغن کاکتوس تیرگی و سیاهی دور چشم را کاهش می دهد

سیاهی دور چشم به دلایل زیادی ایجاد می شود. کمبود خواب، کمبود آب بدن و استرس اکسیداتیو از مهم ترین عواملی هستند که می توانند باعث تیرگی پوست اطراف چشم شما شوند. روغن میوه کاکتوس حاوی اسیدهای چرب مغذی برای پوست است که به روشن شدن پوست شما کمک می کند و نقاط تیره بر روی پوست را از بین می برد. 

همه این خواص، روغن کاکتوس را به گزینه ای عالی برای پوست های حساس، آسیب دیده و دارای چین و چروک تبدیل کرده است.

اجازه دهید در ادامه به بررسی خواص روغن کاکتوس برای مو ها بپردازیم....

روغن کاکتوی چگونه می تواند برای مو های شما مفید باشد؟

از میوه کاکتوس و روغن دانه های آن می توان برای کاهش ریزش مو، افزایش رشد مو و به طور کلی سلامت مو استفاده کرد.

روغن کاکتوس موها را تغذیه می کند

همانطور که گفته شد روغن دانه های میوه کاکتوس حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین هایی است که می توانند برای پوست مفید باشند. به همین ترتیب، این مواد می توانند پوست و مو را با تأمین روغن های سالم و مواد مغذی مورد نیاز تغذیه کنند. 
برای مثال روغن کاکتوس سرشار از ویتامین E است که ماده ای مهم برای سلامت مو ها محسوب می شود.

روغن کاکتوس موهای شما را براق می کند

برای براق شدن موهای خود می توانید از روغن کاکتوس استفاده کنید. این روغن می تواند به موهای شما دو برابر بیشتر از روغن آرگان اسیدهای چرب و پروتئین برساند. به همین دلیل یک روغن محبوب برای بازگرداندن درخشش طبیعی به مو ها است.

روغن کاکتوس ریزش مو را کاهش می دهد

روغن میوه کاکتوس دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی است که می تواند شرایط پوست سر را بهبود ببخشد و به نوبه خود باعث کاهش ریزش مو و از سوی دیگر تحریک رشد مو شود.

روغن کاکتوس نرم کننده مو طبیعی

روغن کاکتوس ساقه های مو را آبرسانی می کند و با ترمیم فولیکول های ساقه مو از وزی مو جلوگیری کرده و به نرم تر و خوش حالت تر شدن مو کمک می کند.

خرید روغن کاکتوس اصل

شما می توانید روغن کاکتوس اصل را از فروشگاه آنلاین مرهم طب با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کرده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

همانطور که گفته شد، شیوه روغن گیری از دانه های میوه کاکتوس، در خواص نهایی آن و نتیجه بخش بودن روغن کاکتوس نقش مهمی دارد. روغن کاکتوس موجود در فروشگاه مرهم طب به روش پرس سرد تولید شده است و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

 

 

حقایقی درباره کاکتوس و میوه آن

گلابی خاردار با نام کاکتوس نوپال نیز شناخته می شود و دارای برگ های سبز و بیضی شکل صاف به نام لنت است که پوشیده از خار هستند.
میوه های آن از بالای برگ های کاکتوس رشد می کنند و خوراکی هستند.
این میوه که به آن گلابی کاکتوس یا انجیر کاکتوس نیز گفته می شود، معمولاً قرمز است.
گلابی خاردار غنی از ویتامین C، منیزیم و اسیدهای چرب امگا بوده و کلسترول آن تقریبا صفر است.
حتی برگ های این گیاه خوراکی هستند. معمولاً از آنها در سوپ و سالاد استفاده می شود.
میوه ها را می توان به خودی خود و یا به صورت آب میوه، مربا، ژله و حتی آب نبات مصرف کرد.
میوه کاکتوس برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند کلسترول بالا، چاقی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و معده مفید است.

عوارض جانبی میوه کاکتوس

ناراحتی معده، اسهال، نفخ و سردرد شایع ترین عوارض جانبی مصرف میوه کاکتوس است که تابحال مشاهده شده است.
التهاب بینی یا آسم می تواند به دلیل حساسیت به آن ایجاد شود.
به دلیل خاصیت ادرار آور می تواند در توانایی جذب برخی داروها در بدن اختلال ایجاد کند.
زنان باردار یا شیرده نباید به هیچ وجه میوه کاکتوس را مصرف کنند زیرا می تواند در رشد جنین یا کودک تداخل ایجاد کند.