آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که دچار خارش در پوستتان شوید؟ گاهی اوقات ممکن است که خارش را در تمام پوست بدن یا گاهی فقط در یک ناحیه متمرکز احساس کنید. در بعضی از مواقع به نظر می رسد که بهترین راه برای خلاص شدن از خارش پوست، خراشیدن آن است. اما آیا می دانید که با خراشیدن مداوم پوست به آن آسیب می رسانید و پوست را دچار التهاب می کنید؟

اگر شما عاشق استفاده از روغن های گیاهی هستید و از آن ها برای رفع سردرد، ماساژ، افزایش انرژی و آرامش و یا حتی برای لذت بردن از عطر و رایحه بینظیرشان استفاده می کنید، خبر خوبی برایتان داریم! از اسانس همراه روغن های گیاهی، برای رفع خارش پوست نیز می توانید استفاده کنید!

علائم خارش پوست

علائم رایج خارش پوست شامل برخی از این موارد است:

قرمزی پوست
بثورات
پوسته پوسته شدن
تاول
برجستگی های قرمز روی پوست
پوست ترک خورده
در بعضی از زمان ها ممکن است که شدت خارش در شب یا در روز بیشتر شود و در برخی مواقع نیز ممکن است، خارش در طول صبح تا شب با شدت اولیه خود ادامه داشته باشد.
هنگامی که این علائم را مشاهده کردید، بهتر است به این فکر کنید که چه عواملی باعث ایجاد این خارش پوست شما شده است.

 

شایع ترین دلایل خارش پوست

خارش پوست ممکن است ناشی از استرس و نگرانی باشد. اغلب، بثورات پوستی نشانه حساسیت به یک ماده غذایی خاص مانند آجیل، میوه ها، توت فرنگی و یا تمشک هستند. گاهی اوقات، خارش پوست ممکن است به دلیل تماس پوست با مواد شیمیایی، بوجود آمده باشد. (مواد شوینده، کرم ها و...)
گاهی ممکن است خارش در اثر درماتیت تماسی ایجاد می شود. در برخی مواقع این حساسیت بدین معنا است که پوست شما به جواهراتی که استفاده می کنید واکنش نشان می دهد. بنابراین، هر زمان که دچار خارش شدید می شوید، این گونه عوامل را در نظر بگیرید. 
اغلب خارش پوست از عوارض جانبی خشکی پوست است، اما در این حالت عموما شما دچار ضایعه پوستی نمی شوید. اگر بثورات پوستی دارید، معمولاً دلیل آن چیز قابل توجه تری است.

در زیر به برخی از این دلایل می پردازیم:

انگل ها و حشرات

اگر در تابستان  دچار خارش پوستی شدید می شوید، ممکن است بیانگر این موضوع باشد که شما با انگل ها و حشرات احاطه شده اید. خارش پوست ممکن است به دلیل وجود برخی از کک ها، شپش ها و یا پشه ها باشد، که در این صورت این امر طبیعی است.

پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس یا صدفک بیماری است که از بیمارهای مزمن خود ایمنی حاصل می شود. پسوریازیس باعث بالا رفتن سرعت چرخه زندگی سلول ها می شود. در نتیجه پسوریازیس سبب افزایش سلول های مرده پوستی می شود که نتیجه آن تجمع سلول های غیرضروری است که میزان آن ها از سلول های ریخته شده بسیار بیشتر است و این امر سبب خارش پوست و یا حتی درد می شود.
در حال حاضر پسوریازیس هیچ درمانی ندارد، اما می توان آن را با کرم های مرطوب کننده و چند روش درمانی بهبود بخشید.

خارش دستگاه تناسلی

عفونت های دستگاه تناسلی اغلب باعث خارش می شوند. این عفونت ها می توانند ناشی از یک عفونت ساده قارچی و یا بیماری مقاربتی باشند. در هر صورت، خارش دستگاه تناسلی اغلب نشان دهنده یک مشکل جدی است که برای پیگیری و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولاً برای رفع مشکل خارش ناحیه تناسلی آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

آیا به صورت منظم دچار بثورات  می شوید؟ با یک دکتر مشورت کنید.

اگر از ضایعات پوستی رنج می برید و باید مرتباً با خارش پوست کنار بیایید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به بعضی ازغذاها حساسیت داشته باشید. اما بثورات و تغییرات مختلف پوستی گاهی اوقات می تواند اختلالات جدی تری را نشان دهد. این موارد شامل بیماری های هورمونی، سرطانی و خونی است.

چگونه می توان از خارش پوست جلوگیری کرد؟

با داشتن یک سبک زندگی سالم و رعایت چند نکته ساده می توان از چندین نوع خارش پوستی جلوگیری کرد. 
از استعمال سیگار و دخانیات خودداری کنید. 
از نوشیدن مقدار زیاد قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.
از خوردن غذاهای پرادویه پرهیز کنید.
از برخورد با مواد حساسیت زا خودداری کنید. ( اگر از مواد شوینده استفاده می کنید، دستکش بپوشید)
از انداختن جواهراتی که پوست شما به آن واکنش آلرژیک نشان می دهد، خودداری کنید. 
 اگر پوست خشکی دارید، آن را مرطوب نگه دارید. 
از تماس زیاد با آب خودداری کنید. همچنین، اگر دستان خود را می شویید، مطمئن شوید که بعد از آن با مقداری کرم مرطوب کننده ، آن ها را مرطوب می کنید. 
اغلب خارش های پوستی در اثر خشکی پوست ایجاد می شود. شاید به همین دلیل است که مرطوب کننده ها بیشترین محصولاتی هستند که برای درمان خارش پوستی تجویز می شوند. 

چگونه خارش پوست را متوقف کنیم؟

بسته به علت خارش، روش های زیادی برای جلوگیری از خارش پوست وجود دارد. اگر شرایط جدی نباشد، درمان های طبیعی به خوبی کار می کنند. در موارد دیگر، ممکن است به درمان پزشکی نیاز باشد. در برخی موارد معمولاً خارش پوست ثابت است و به نظر نمی رسد که به اسانس و روغن های گیاهی یا سایر داروهای درمانی واکنش نشان دهد. در هر صورت، شما می توانید با استفاده از روغن های گیاهی، به روشی آسان برای مقابله با خارش پوستی دست یابید. حتی اگر تا به حال چیزی در این باره نشنیده اید و سرنخی برای استفاده از آن ها ندارید ما در این جا شما را برای استفاده از این روغن های گیاهی راهنمایی خواهیم کرد.

نحوه استفاده از روغن های گیاهی بر روی پوست:

هنگام استفاده از روغن های گیاهی خالص بر روی پوست خود، مطمئن شوید که آنها را با یک روغن دیگر ترکیب کرده اید. از روغن نارگیل، بادام و یا هر نوع روغن دیگری می توانید به عنوان روغن پایه استفاده کنید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا؟ زیرا برخی از روغن های حاصل از عصاره گیاهان دارویی غلظت بالایی دارند و می توانند باعث تحریکات پوستی شوند. بسیار مهم است که هنگام استفاده از روغن های گیاهی بر روی پوست، ابتدا آن ها را رقیق کنید و بر روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا ببینید که آیا به آن واکنش آلرژیک نشان می دهید یا خیر.

12 روغن گیاهی موثر برای رفع خارش پوست:

در اینجا 12 روغن گیاهی که به انواع خارش های پوستی کمک می کند برای شما آورده شده است.

روغن کندر

روغن کندر به عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان شناخته شده است. خاصیت ضد التهابی روغن کندر باعث می شود که داروی خوبی برای رفع خارش پوست باشد. روغن گیاهی کندر به ویژه در مواقعی که خارش زیادی در پوست شما ایجاد می شود بسیار مفید است. همچنین می توانید از آن برای لایه برداری نیز استفاده کنید زیرا این روغن توانایی از بین بردن سلول های ناسالم، قدیمی و مرده را نیز دارد. 

روغن مر

روغن مر یک روغن حاوی آنتی اکسیدان است. این بدان معناست که این روغن گیاهی توانایی از بین بردن عوامل اکسید کننده خطرناک پوست، که می تواند دلیل ایجاد التهاب پوستی شما باشند را دارد.

برای مشاوره و خرید

روغن های گیاهی اصل و درجه یک

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

و یا برروی دکمه زیر کلیک کنید

 

روغن های گیاهی کمیاب

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از محبوب ترین روغن های گیاهی به خصوص در میان کسانی که تازه به استفاده از روغن ها روی آورده اند، است. می توان از روغن درخت چای برای رفع عفونت های مختلف استفاده کرد. روغن درخت چای ضد باکتری و ضد قارچ است و توانایی درمان جای زخم را نیز دارد. این روغن تحریکات پوستی از هر نوع را تسکین می دهد. روغن درخت چای یک روغن درمانگر برای کسانی است که از خارش های پوستی رنج می برند. 

روغن دارچین

روغن دارچین نه تنها به دلیل بویی که دارد بلکه به دلیل گستردگی فواید آن نیز شناخته می شود. روغن دارچین خاصیت ضد باکتریایی، ضد سرطانی و ضد التهابی دارد. دارچین با خواصی که دارد سیستم ایمنی را تقویت می کند و به همین دلیل می تواند با بیماری های انگلی نیز مبارزه کند. دقیقاً به همین دلیل است که در هنگام مقابله با خارش پوستی نیز مفید است. خواص ضد التهابی روغن دارچین به جلوگیری از هر نوع مشکلات پوستی کمک می کند. همچنین می توانید کمی از اسانس دارچین را نیز در یک دیفیوزر بریزید و عطر آن را در تمام اتاق پخش کنید.

روغن پونه کوهی

یک مطالعه نشان می دهد که روغن پونه کوهی توانایی مبارزه با باکتری ها را دارد. بنابراین، شما می توانید از روغن پونه کوهی برای جلوگیری از عفونت های پوستی و یا التهابات و خارش نیز استفاده کنید. همچنین این روغن حساسیت پوستی را تسکین می دهد و حتی اگر خارش پوست ناشی از واکنش آلرژیک باشد، روغن پونه کوهی می تواند برای درمان آن مفید باشد.

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی به دلیل بویی که دارد بسیار محبوب است. این روغن ترکیبات اثر بخشی برای پوست دارد. وقتی نوبت به خارش پوست می رسد، نعناع فلفلی اثر خنک کنندگی خوبی دارد و همین امر باعث التیام پوست می شود.  روغن نعناع فلفلی حساسیت پوست را آرام کرده و التهاب را از بین می برد. حتی اگر خارش ناشی از واکنش آلرژیک باشد، روغن نعناع فلفلی می تواند مفید باشد.

روغن اکالیپتوس

درخت اوکالیپتوس به دلیل استفاده چوب آن در ساخت کاغذ معروف است. اما این تنها دلیل مفید بودن آن نیست. روغن اکالیپتوس از برگ درخت اکالیپتوس استخراج می شود. این روغن گیاهی ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است. روغن اکالیپتوس می تواند دردی که پس از خراشیدن طولانی مدت پوست احساس می کنید را کاهش دهد و همچنین به روند بهبود آن نیز کمک کند.

روغن بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه دارای عطر و بوی دلنشینی است. این روغن، رشد میکروب ها را مهار کرده و با عفونت های میکروبی و قارچی مبارزه می کند و بدین صورت خارش پوست را کاهش می دهد. گیاه بادرنجبویه به دلیل اثرات آرام بخشی که دارد نیز مشهور است. بنابراین در صورت تمایل قبل از خواب، می توانید از آن استفاده کنید تا خواب بهتری داشته باشید. 

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از محبوب ترین روغن های گیاهی است. روغن اسطوخودوس، به دلیل عطر بینظیر و فواید بی شمارش، بسیار در بین عموم محبوب است. روغن اسطوخودوس برای درمان های پوستی مانند آکنه نیز مفید است. این روغن بیشتر به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی که دارد شناخته شده است. بنابراین، مقداری از این روغن را به پوست خود بمالید و اجازه دهید تا با التهابات پوستی مقابله کند.

روغن بابونه

روغن بابونه غلظت بالایی از ازولن داشته که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین، روغن بابونه پوست خشک و حساس را تسکین می دهد. اغلب از این ماده در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. می توان روزانه از ترکیب روغن بابونه با چند روغن دیگر استفاده کرد تا پوست را مرطوب و سالم نگه دارد.

روغن آرگان 

روغن آرگان یکی از پر خاصیت ترین روغن ها برای پوست است که بسیار در میان مردم محبوب است. روغن آرگان حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و سرشار از ویتامین های E ، A ، امگا 3 و امگا 6 است. این ترکیبات در کنار هم این روغن را به یک محصول پوستی فوق العاده، به خصوص برای آرامش و رفع خارش پوست تبدیل کرده است.

روغن آلوئه ورا 

روغن آلوئه ورا حاصل روغن گیری از گیاه دارویی پر خاصیت آلوئه ورا است. روغن آلوئه ورا سرشار از ویتامین های C و E، مواد معدنی، اسید آمینه و آنتی اکسیدان است که تاثیر فوق العاده ای بر روی التهابات و رفع خارش پوستی دارد.
 

تهیه روغن گیاهی برای رفع خارش پوست

روغن ها  علاوه بر تاثیری که بر روی پوست دارند، برای زیبایی، سلامتی و رفع برخی از بیماری ها نیز مفید هستند، در نتیجه از آن جا که مصرف این روغن های گیاهی بسیار رایج است، کیفیت و نحوه روغن گیری آن ها حائز اهمیت است.
فروشگاه مرهم طب با بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا در تولید روغن های گیاهی، توانسته است روغن های گیاهی خالص و باکیفیتی را تولید و در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد.به این سبب، فروشگاه مرهم طب با ارائه خالص ترین و با کیفیت ترین روغن ها، توانسته است همواره رضایت بالای مشتریان عزیز را بدست آورد.
شما نیز می توانید انواع روغن های مرغوب را از فروشگاه مرهم طب به صورت حضوری و یا آنلان خریداری نمایید.

3 ترکیب موثر از روغن های گیاهی برای رفع خارش پوست:

  • ترکیب روغن های گیاهی برای رفع خارش پوست سر:

مواد مورد نیاز:

100 میلی لیتر شامپو
10 قطره روغن اسطوخودوس
9 قطره روغن درخت چای
10 قطره روغن رزماری 
همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و قبل از استفاده آن را بخوبی تکان دهید.

  • ترکیب روغن های گیاهی برای رفع خارش حاصل از خشکی پوست: 

مواد مورد نیاز:

30 گرم روغن بادام شیرین
5 قطره روغن مر
3 قطره روغن بابونه
1 قطره روغن نعناع فلفلی
3 قطره روغن هویج

بعد از ترکیب علاوه بر نگه داری در دمای اتاق، قبل از استفاده آن را بخوبی تکان دهید.

  • ترکیب موثر روغن های گیاهی برای درمان پسوریازیس:

مواد مورد نیاز:

6 قطره روغن بهار نارنج
7 قطره روغن اسطوخودوس
4 قطره روغن بابونه
نصف لیوان نمک دریایی

این ترکیب که به شما در کاهش التهابات پوستی کمک می کند را، در هنگام استحمام استفاده کنید. 

حال که با خواص فوق العاده این روغن ها و تاثیر عمیق آن ها بر روی پوست و التهابات آن، آشنا شده اید، می توانید از این روغن های گیاهی به عنوان تسکین دهنده خارش و التهابات پوستی استفاده کنید. این روغن ها به ویژه در فصل سرما که پوست دچار خشکی و ترک می شود بسیار مفید و پر استفاده هستند.