دوسین چیست؟

شاید تا بحال در کتب طب سنتی و یا هنگام سرچ کردن درباره خواص عسل و یا سیاه دانه با کلمه دوسین روبرو شده باشید. معجون دوسین ترکیبی از سیاه دانه و عسل طبیعی است و در بین پزشکان و متخصصان طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

چرا «دوسین»؟

کلمه دوسین از سین سیاه دانه و سین عسل گرفته شده است، به همین دلیل به ترکیب این دو ماده مغذی با یکدیگر معجون دوسین می گویند.

درباره سیاه دانه 

سیاه دانه یا شونیز (به انگلیسی: Nigella Sativa‎) گیاهی گلدار و بومی مناطق جنوب غربی آسیا می باشد. بیش از 2000 سال است که مردم به شکل های گوناگون از جمله روغن، عصاره، دانه و ..از سیاه دانه استفاده می کنند و به عنوان گیاه دارویی ارزشمند در طب سنتی شناخته می شود. 
از نظر تاریخی، از سیاه دانه برای درمان انواع سردرد، دندان درد، گرفتگی بینی، آسم، آرتروز و کرم روده استفاده می شده است. همچنین برای رفع انواع التهاب، عفونت و انگل در طب سنتی نیز تجویز می شود.
شواهد علمی نشان می دهند که سیاه دانه مانند یک دارو آنتی هیستامین عمل می کند و به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با سرطان، جلوگیری از بارداری، کاهش تورم و کاهش واکنش های آلرژیک موثر شناخته می شود.
یکی از پرخاصیت ترین ترکیبات دارویی که با سیاه دانه تهیه می شود، معجون دوسین است که در ادامه به معرفی خواص و کاربرد های آن خواهیم پرداخت.

 

 

چرا سیاه دانه را با عسل ترکیب می کنند؟

عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهاب است بطوری که طبیبان طب سنتی همواره مصرف یک قاشق چای خوری عسل طبیعی را در وعده صبح پیشنهاد می کنند. عسل ماده ای است که مانند یک نگهدارنده عمل می کند و هر چیزی که درونش قرار بگیرد را مدت طولانی تری سالم نگه میدارد و از نفوذ هوا و اکسیژن به آن جلوگیری می کند. سیاه دانه دقیقا یکی از همان ترکیباتی است که نباید بعد از آسیاب شدن در معرض هوا و اکسیژن قرار بگیرد، زیرا به سرعت خواصش را از دست می دهد. از طرف دیگر عسل خواص سیاه دانه را چندین برابر موثر تر می کند و آن را سریع تر به بدن منتقل می کند.
همچنین عسل طبیعی موجب بوجود آمدن خواصی چون افزایش انرژی، اثر ضد باکتری، کاهش التهاب، کاهش سرفه، تقویت حافظه، بهبود خواب، درمان مشکلات گوارشی و اعتدال مزاج در معجون دوسین می شود.
به همین دلیل است که معجون سیاه دانه و عسل یکی از محبوب ترین ترکیبات دارویی در طب سنتی شناخته می شوند.

 

 

طرز تهیه معجون دوسین و نکات مهم درباره آن

طبق نظر علمای طب سنتی برای تهیه معجون دوسین، بهتر است از یک واحد سیاه دانه نیم کوب شده به همراه سه واحد عسل طبیعی استفاده کنید. 
توجه داشته باشید که سیاه دانه معمولا تا 7 سال ماندگاری دارد، اما به محض اینکه نیم کوب یا آسیاب شود در ظرف چند روز تمامی خواص آن از بین می رود و ممکن است حتی به یک ماده سمی تبدیل شود. بنابراین به محض کوبیدن و یا آسیاب کردن سیاه دانه آن را به یک ظرف درب دار حاوی عسل طبیعی انتقال دهید تا سیاه دانه با اکسیژن واکنش ندهد. عسل مانند یک نگهدارنده طبیعی حالت خلاء را برای سیاه دانه ایجاد کرده و خواص و تازگی سیاه دانه را حفظ می کند.
نکته دوم که باید به آن توجه کنید استفاده از عسل طبیعی است. عسلی که در تهیه معجون دوسین استفاده می شود، نباید به هیچ عنوان حرارت ببیند و از قند مصنوعی در تهیه آن استفاده شده باشد. تنها عسل طبیعی و غیر تجاری است که می تواند خواص سیاه دانه را جذب و به بدن منتقل کند.

 

 

خواص دوسین در طب سنتی

معجون سیاه دانه و عسل طبیعی که به معجون دوسین شهرت دارد، یکی از ساده ترین و در عین حال محبوب ترین دارو های گیاهی در طب سنتی است. دوسین قرن ها توسط طبیبان مطرح طب سنتی از جمله ابن سینا، برای درمان بیماری های مختلف تجویز می شده است.
سیاه دانه و عسل طبیعی هر کدام بطور جداگانه دارای خواص منحصر به فردی هستند، اما هنگامی که با یکدیگر ترکیب می شوند و بشکل یک معجون در می آیند خواص و تاثیر گذاریشان بر درمان بیماری ها چندین برابر می شود.

معجون دوسین و تقویت سیستم ایمنی 

یکی از اصلی ترین خواص معجون دوسین، تقویت سیستم ایمنی بدن است. سیاه دانه و عسل هر دو سرشار از آنتی اکسیدان هستند و از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کنند. تحقیقات در این باره نشان می دهد که مصرف سیاه دانه و عسل یا همان معجون دوسین منجر به افزایش گلبول های سفید در خون (بویژه در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند) می شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.
دوسین همچنین از بروز سرماخوردگی، بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا، گلودرد و عفونت و التهاب در مجاری تنفسی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل خارجی خطر زا مقاوم می کند.

دوسین و دفع سنگ کلیه و مثانه

ترکیب سیاه دانه و عسل یکی از اصلی ترین درمان های سنگ کلیه در طب سنتی است. 
سنگ کلیه معمولا به دلایل مختلفی از جمله مصرف زیاد نمک کارخانه ای، لبنیات، گوشت و محصولات پروتئینی، مصرف مسکن، یبوست، بی تحرکی و .. ایجاد می شود و هنگامی که سنگ در مسیر مجاری ادراری قرار می گیرد با درد بسیار زیاد و طاقت فرسایی همراه است.
معجون دوسین در طب سنتی به عنوان یک سنگ شکن قوی شناخته می شود و عروق خونی را پاکسازی می کند. پزشکان طب سنتی توصیه می کنند، برای درمان و یا جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، روزانه 2 الی 3 قاشق چایخوری معجون دوسین به مدت 40 روز مصرف شود.
مطالعه بر روی 60 بیمار مبتلا به سنگ کلیه نشان داده است که، 44 درصد بیمارانی که به مدت 10 هفته به میزان 500 میلی گرم سیاه دانه مصرف کرده بودند، سنگ کلیه خود را بطور کامل دفع کردند و 8 درصد از بیماران با کاهش اندازه سنگ کلیه همراه بودند. این تحقیق نشان دهنده اثرات مثبت و قابل توجه سیاه دانه در از بین رفتن و یا کاهش اندازه سنگ کلیه است.
بنابراین نباید معجون دوسین را در از بین بردن سنگ کلیه دست کم گرفت.

دوسین و کیست تخمدان

کیست تخمدان بیماری شایعی در بین زنان است و یکی از اصلی ترین دلایل ناباروری بشمار می آید. در طب سنتی کیست تخمدان بر اثر سرد شدن رحم و غلبه خلط بلغم بر بدن ایجاد می شود و در پزشکی و طب نوین نیز دلیل آن معمولا اختلالات هورمونی تشخیص داده می شود. 
از زمان های قدیم از معجون دوسین برای درمان کیست تخمدان و اختلالات قاعدگی استفاده می شده است.  پزشکان طب سنتی به زنانی که با اختلالات قاعدگی و کیست تخمدان دست و پنجه نرم می کنند، پیشنهاد می کنند که به مدت 40 روز، قبل از مصرف هر وعده غذایی، 1 قاشق چایخوری معجون سیاه دانه و عسل میل کنند تا تاثیر شگفت انگیز آن را ببینند. 
همچنین ماساژ ناحیه زیر شکم با روغن سیاه دانه می تواند به بهبود سریع تر این اختلالات کمک کند.

 

برای مشاوره و خرید

محصولات گیاهی طب سنتی

دکتر خیراندیش

از فروشگاه آنلاین مرهم طب


با شماره های زیر تماس بگیرید :

09123764807

02144640622

یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید

 

خرید محصولات دکتر خیراندیش

 

معجون دوسین برای کودکان 

در کودکان بالای 2 سال مصرف دوسین می تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت در بدن منجر شود. معمولا کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به عفونت سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می گیرند. بنابراین دوسین به عنوان یک ترکیب مقوی و سالم می تواند با تقویت سیستم ایمنی در کودکان، از آن ها در برابر انواع عفونت محافظت کند.

دوسین و دستگاه گوارش

معجون دوسین یا همان سیاه دانه و عسل یک داروی گیاهی موثر در رفع سوء هاضمه است و به درمان انگل روده و رفع باکتری های مضر در روده کمک می کند. 
عفونت های دستگاه گوارش می توانند منجر به زخم معده (هلیکوباکتر پیلوری) شوند. تحقیقات در این باره نشان داده است که معجون سیاه دانه و عسل برای رهایی از عفونت های دستگاه گوارش یک داروی موثر خواهد بود.

دوسین و درمان ناباروری در آقایان

عسل و سیاه دانه هر دو ترکیبات بسیار موثری هستند که همواره در طب سنتی برای تقویت قوای جنسی تجویز می شوند. معجون دوسین با افزایش تعداد اسپرم و سرعت حرکت آن ها، احتمال باروری در مردان را افزایش می دهد.

معجون دوسین و کاهش کلسترول و تری گلیسرید

سیاه دانه سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش و سطح کلسترول بد (LDL) و چربی هایی بنام تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد. به همین دلیل معجون دوسین در طب سنتی برای ارتقاء سلامت قلب و عروق و جلوگیری از انسداد رگ های خونی تجویز می شود.

معجون دوسین در بارداری

دوسین ترکیبی قاعده آور است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود.

دوسین و کبد چرب

تجمع چربی در کبد معمولا به دلیل مصرف بیش از حد غذا های فرآوری شده و الکل ایجاد می شود و موجب آسیب به کبد، جوش و آکنه، لکه های پوستی و .. می شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف معجون دوسین به مدت 3 ماه می تواند علائم کبد چرب را تا حد زیادی بهبود بخشد.

دوسین و علائم ترک اعتیاد

تحقیقات نشان می دهد مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل سه بار در روز ، به مدت 12 روز، علائم ناشی از ترک سیگار و مواد مخدر مانند مورفین، هروئین و سایر دارو های افیونی را کاهش می دهد.

خرید معجون دوسین دکتر خیراندیش

تهیه دوسین در طب سنتی نیازمند دقت بالایی می باشد. برای مثال سیاه دانه ای که در این ترکیب استفاده می شود باید تازه باشد و بعد از آسیاب شدن سریعا با عسل ترکیب شود. از طرفی عسل استفاده شده نیز باید از نوع طبیعی و غیر کارخانه ای باشد تا معجون دوسینی که تهیه می شود، برای درمان مشکلات و بیماری ها موثر و کارامد عمل کند.
در صورتی که به این گزینه ها دسترسی ندارید می توانید از معجون دوسین دکتر خیراندیش استفاده کنید. این معجون دوسین توسط موسسه تحقیقات حجامت ایران، مطابق با نسخه های شخص دکتر خیراندیش تولید می شود و نسبت ترکیبات و نوع عسل آن با نسخه اصلی دوسین کاملا مطابقت دارد. 

 

 

دوسین محلول دکتر خیراندیش

دوسین محلول یا همان محلول سیاه دانه و عسل به شکل مایع است و جزء جدید ترین دستاورد های دکتر خیراندیش و موسسه تحقیقات حجامت ایران محسوب می شود. این محلول خواصی مشابه معجون دوسین دارد، با این تفاوت که به شکل مایع ارائه می شود و استفاده از آن بسیار آسان تر خواهد بود. 

دوسین سبز دکتر خیراندیش

دوسین سبز  کمی با دوسین معمولی تفاوت دارد و علاوه بر سیاه دانه و عسل، از ترکیبات گیاهی دیگری نیز در تهیه آن استفاده شده است. معجون دوسین سبز نیز محصول موسسه تحقیقات حجامت ایران می باشد که با نظارت دکتر خیراندیش تولید شده و برای درمان بیماری های خاص، تنها توسط پزشک طب سنتی تجویز می شود.

طرز استفاده و مقدار مصرفی دوسین

بهترین زمان و مقدار مصرف معجون دوسین، صبح ناشتا به میزان یک قاشق چایخوری می باشد.

عوارض جانبی معجون دوسین

در صورتی که به سیاه دانه حساسیت دارید از مصرف معجون دوسین خودداری کنید.
در صورتی که فشار خون پایینی دارید از مصرف زیاد معجون دوسین خودداری کنید زیرا موجب کاهش فشار خون، تاری دید، تهوع، سرگیجه و .. خواهد شد.
همانطور که قبلا گفته شد دوسین قاعده آور بوده و سیاه دانه موجود در آن بر روی انقباضات ماهیچه رحم تاثیر گذار است. بنابراین مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی معجون دوسین

در بعضی موارد ترکیب سیاه دانه و عسل یا همان دوسین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی بالا ممکن است میزان اثرگذاری برخی دارو های شیمی درمانی را کاهش دهد.

نتیجه گیری

دوسین یک مکمل تقویتی و دارو گیاهی موثر برای درمان بسیاری از بیماری ها است. در طب سنتی کمتر نسخه ای یافت می شود که در آن مصرف معجون دوسین را توصیه نکرده باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که به سادگی از کنار این معجون گیاهی خارق العاده نگذرید و خود را از خواص آن بهرمند کنید.