سم زدایی یا پاکسازی یک واژه محبوب در بین عموم است و معمولاً با پیروی از یک رژیم غذایی خاص یا استفاده از محصولات ویژه ای است که بدن شما را از سموم پاکسازی کرده و موجب بهبود سلامتی و کاهش وزن شما می شود.

اما خوشبختانه بدن شما برای از بین بردن سموم کاملاً مجهز است و برای انجام آن نیازی به رژیم های غذایی خاص یا مکمل های گران قیمت نیست. در واقع شما می توانید با بکارگیری روش های موثر، سیستم سم زدایی طبیعی بدن خود را تقویت کنید.

باورهای غلط و رایج در رابطه با سم زدایی بدن

گفته می شود برخی رژیم های غذایی سم زدایی، سموم بدن شما را از بین می برند، سلامتی را بهبود می بخشند و باعث کاهش وزن می شوند. اصطلاح "سم" درواقع به معنای آلاینده ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری شده است که همگی بر سلامتی تأثیر منفی می گذارند.
با این حال، رژیم های معروف سم زدایی به ندرت سموم خاصی را که قصد حذف آنها را دارند، از بین می برند.
حقیقت این است که بدن شما یک روش پیچیده برای از بین بردن سموم دارد که شامل کبد، کلیه ها، دستگاه گوارش، پوست و ریه ها می شود. تنها در صورت سالم بودن این اندام ها، سم زدایی و پاکسازی بدن صورت می گیرد.
در واقع برخی از رژیم های غذایی تنها به شما کمک می کنند تا بدن خود را برای سم زدایی تقویت کنید.

راه های موثر برای تقویت عملکرد پاکسازی بدن

1. الکل را محدود کنید

بیش از 90٪ الکل در کبد شما متابولیزه می شود. آنزیم های کبدی الکل را به استالدئید، ماده شیمیایی شناخته شده و ایجاد کننده سرطان، متابولیزه می کنند.
با تشخیص استالدئید به عنوان یک سم، کبد شما آن را به ماده ای بی ضرر به نام استات تبدیل می کند که بعداً از بدن شما دفع می شود.
نوشیدن زیاد الکل می تواند با تجمع چربی، التهاب و ایجاد زخم به عملکرد کبد آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می افتد، کبد شما نمی تواند به اندازه کافی و به درستی کار کند. (از جمله فیلتر کردن ضایعات و سموم دیگر از بدن)
به همین ترتیب، محدود کردن یا خودداری از مصرف الکل یکی از بهترین راه ها برای قوی نگه داشتن سیستم سم زدایی بدن است.

 

برای سفارش و خرید

محصولات گیاهی

برای پاکسازی و سم زدایی بدن

از فروشگاه آنلاین مرهم طب

با شماره های زیر تماس بگیرید:

09123764807

02144640622

یا به لینک زیر مراجعه کنید

 

خرید محصولات گیاهی


2. بر روی خواب تمرکز کنید

اطمینان از خواب کافی و با کیفیت در شب برای حمایت از سلامت بدن و سیستم سم زدایی طبیعی بدن ضروری است.
خوابیدن به مغز شما اجازه می دهد تا خود را دوباره سازماندهی کرده و مجدد شارژ شود. همچنین ضایعات و سمومی را که در طول روز جمع شده اند حذف کند.
یکی از این مواد زائد، پروتئینی به نام بتا آمیلوئید است که به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند.
با کمبود خواب، بدن شما فرصت انجام چنین عملکردهایی را ندارد، بنابراین سموم می توانند در بدن تجمع یافته و  سلامتی را از جنبه های مختلف تحت تأثیر قرار دهند.
کمبود خواب با پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت سلامتی از جمله استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط است.
برای ارتقا سلامتی بدن، باید بین هفت تا نه ساعت در شب بخوابید.
اگر با خوابیدن مشکل دارید، تغییر سبک زندگی مانند رعایت برنامه خواب و محدود کردن نور آبی یا همان نور ساطع شده از دستگاه های تلفن همراه و صفحه های رایانه قبل از خواب، برای بهبود کیفیت خواب مفید است.

 

 

3. آب بیشتری بنوشید

آب تنها تشنگی شما را برطرف نمی کند بلکه دارای خواص بیشمار دیگری نیز برای بهبود و ارتقاء سلامتی شما نیز می باشد. آب دمای بدن شما را تنظیم می کند، از خشکی مفاصل جلوگیری کرده و به هضم و جذب مواد مغذی در بدن شما کمک خواهد کرد. از سوی دیگر با از بین بردن مواد زائد، بدن شما را پاکسازی و سم زدایی می کند.
سلول های بدن شما باید به طور مداوم ترمیم شوند تا عملکرد بهینه ای داشته باشند و مواد مغذی بدن را برای استفاده از آن ها به عنوان سوخت تجزیه کنند.
با این حال، این فرآیند ها، ضایعاتی را از خود آزاد می کنند (به شکل اوره و دی اکسید کربن) که در صورت تجمع در خون شما به برخی از اندام های بدن آسیب می رسانند.
آب، این مواد زائد را حمل می کند و از طریق دفع ادرار، تنفس یا تعریق آنها را به طور موثری از بدن خارج می کند. بنابراین هیدراته شدن مناسب برای سم زدایی مهم است.
مصرف روزانه و مناسب آب 3.7 لیتر برای آقایان و 2.7 لیتر برای خانم ها توصیه می شود. البته ممکن است بسته به رژیم غذایی، محل زندگی و سطح فعالیت خود به میزان بیشتری آب نیاز داشته باشید.

 

 

4. مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید

تصور می شود که شکر و غذاهای فرآوری شده، ریشه بحران های بهداشت عمومی در عصر جدید باشند.
مصرف زیاد غذاهای بسیار شیرین و فرآوری شده با چاقی و سایر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است.
این بیماری ها با صدمه زدن به اندام های مهم مانند کبد و کلیه ها، مانع از توانایی بدن برای سم زدایی طبیعی می شود.
به عنوان مثال، مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد کبد چرب شود، بیماری که بر عملکرد کبد تأثیر منفی می گذارد. با کاهش مصرف اینگونه خوراکی ها می توانید سیستم سم زدایی بدن خود را سالم نگه دارید.
می توانید غذا هایی که از نظر مواد مغذی بی ارزش هستند را در قفسه های فروشگاه ها رها کرده و با خریداری نکردن آن ها، از وسوسه شدن جلوگیری کنید.
بهتر است اینگونه غذا و خوراکی ها را با گزینه های سالم مانند غلات، میوه ها و سبزیجات جایگزین کنید.

 

 

5. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. استرس اکسیداتیو شرایطی است که در اثر تولید بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود.
بدن شما به طور طبیعی این مولکول ها را برای فرآیندهای سلولی مانند هضم تولید می کند. با این حال، الکل، دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها می تواند باعث تجمع بیش از حد رادیکال های آزاد شود.
با آسیب رساندن به سلول های بدن شما، این مولکول ها در موارد مختلفی از جمله زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری کبدی، آسم و انواع خاصی از سرطان نقش دارند.
پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند به بدن کمک کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از تجمع رادیکال های آزاد و سایر سمومی که خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند، مقابله کند.
بر دریافت آنتی اکسیدان بر روی غذا دریافتی خود تمرکز کنید.
برخی از آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زاگزانتین است.
انواع توت ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان هستند.

 

 

6. غذاهای سرشار از پروبیوتیک بخورید

سلامت روده برای سالم نگه داشتن سیستم سم زدایی بدن مهم است. سلول های روده شما دارای یک سیستم سم زدایی و دفع کننده هستند که از روده و بدن شما در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می کند.
سلامتی روده با پروبیوتیک شروع می شود، نوعی فیبر که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند. با استفاده از پروبیوتیک ها، باکتری های مفید روده شما قادر به تولید مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه هستند که برای سلامتی بسیار مفیدند.
باکتری های مفید روده می توانند بر اثر استفاده از آنتی بیوتیک ها، بهداشت نامناسب دندان ها و کیفیت نامطلوب رژیم غذایی به باکتری های مضر تبدیل شوند.
در نتیجه، این تغییر ناسالم در باکتری ها می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و بر پاکسازی و سم زدایی بدن تاثیر منفی داشته باشد و در نهایت خطر ابتلا به بیماری و التهابات مزمن افزایش پیدا می کند.
مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک می تواند سیستم ایمنی و عملکرد سم زدایی بدن شما را سالم نگه دارد. منابع غذایی مناسب پروبیوتیک شامل گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر است.

7. نمک مصرفی خود را کاهش دهید

مصرف بیش از حد نمک باعث می شود بدن مایعات اضافی را در خود نگه دارد، این اختلال در بیماران کبدی و کلیوی و کسانی که مایعات کمی می نوشند بیشتر مشاهده می شود.
این تجمع مایعات بیش از حد می تواند باعث نفخ شکم شود و وزن شما را افزایش دهد.
اگرچه کمی غیر عادی بنظر می رسد، اما افزایش مصرف مایعات یکی از راه های اصلی خارج کردن آب احتباس شده در بدن است.
به این دلیل که وقتی نمک زیاد و آب کافی مصرف می کنید، بدن شما هورمونی ضد ادرار آزاد می کند که از ادرار کردن شما جلوگیری می کند، اما با افزایش مصرف آب، بدن شما ترشح هورمون ضد ادرار را کاهش می دهد و در نتیجه ادرار افزایش پیدا کرده و آب و مواد زائد بیشتری از بدن خارج می شود. 
علاوه بر نوشیدن مایعات، افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم که برخی از تأثیرات سدیم را متعادل می کنند نیز برای جلوگیری از احتباس آب در بدن موثر است. غذاهای غنی از پتاسیم شامل سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیا چشم بلبلی، موز و اسفناج است.

8. تحرک داشته باشید

ورزش منظم، صرف نظر از کاهش وزن با طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان ها مرتبط است.
در حالی که چندین مکانیسم در پشت فواید سلامتی ورزش وجود دارد، اما کاهش التهاب یک نکته اساسی است.
در حالی که مقداری التهاب برای بهبود عفونت یا بهبود زخم ها لازم است، اما مقدار زیاد آن سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و باعث پیشرفت بیماری می شود.
ورزش با کاهش التهاب می تواند به عملکرد درست اندام ها کمک کند که سم زدایی و پاکسازی بدن یکی از آن ها است.
توصیه می شود حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع یا 75-150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید مانند دویدن انجام دهید.

9. سایر نکات مفید برای کمک به سم زدایی و پاکسازی بدن

برخی تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است به کاهش سموم کمک کرده و از پاکسازی و سم زدایی بدن شما پشتیبانی کند.

غذاهای حاوی گوگرد بخورید

مواد غذایی سرشار از گوگرد، مانند پیاز، کلم بروکلی و سیر، دفع فلزات سنگین مانند کادمیوم را افزایش می دهند.

اسپیرولینا را امتحان کنید

اسپیرولینا نوعی جلبک است که فواید غذایی زیادی دارد و ممکن است باعث از بین بردن سموم مانند فلزات سنگین شود.

گشنیز بخورید

گشنیز دفع برخی سموم مانند فلزات سنگین مانند سرب و مواد شیمیایی از جمله فتالات ها و حشره کش ها را افزایش می دهد.

گلوتاتیون را فراموش نکنید

خوردن غذاهای غنی از گوگرد مانند تخم مرغ، کلم بروکلی و سیر به تقویت عملکرد گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان اصلی تولید شده توسط بدن شما که به شدت در سم زدایی نقش دارد، کمک می کند.

از شوینده های طبیعی استفاده کنید

انتخاب شوینده های طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین به جای مواد تمیز کننده شیمیایی می تواند به کاهش مواد سمی در بدن شما کمک کند.

از محصولات طبیعی استفاده کنید

استفاده از دئودورانت، لوازم آرایش، مرطوب کننده، شامپو های ارگانیک و سایر محصولات مراقبت شخصی که بصورت طبیعی تولید شده اند می تواند به کاهش سموم در بدن شما کمک کند.