تقویت موها با درمان های طبیعی خانگی  

اگر تا به حال دچار ریزش مو و خشن شدن آنها شده اید، حتما برایتان این سوال پیش آمده که دلیل ضعف و ریزش مو ها چیست؟ چرا همیشه حجم زیادی از مو ها در شانه و آبراه حمام گیر می کند؟چرا مو های زیبایتان کدر و بی حالت شده است؟ ما در این جا به این سوالات شما پاسخ می دهیم و با هم دلایل ضعف مو ها و راه های طبیعی جلوگیری و درمان آن ها را برسی می کنیم.
بسیاری از ما به هر نحوی با مو های ضعیف دست و پنجه نرم می کنیم. به نظر می رسد هر کاری هم انجام دهیم باز هم  مو ها می ریزند و ما نمی دانیم که چگونه با این مسئله کنار بیاییم. اگر به شکل صحیحی از مو ها مراقبت نکنیم، ممکن است مو ها با مشکلات زیادی روبرو شوند. برنامه های شلوغ و افزایش و بالا رفتن سطح استرس به روش های مختلف بر بدن ما اثر می گذارند و یکی از این اثرات می تواند ضعیف شدن ریشه و ساقه مو سر باشد. اما ترفندهایی وجود دارند که ما با یاد گیری آن ها ، می توانیم به تقویت موهای خود کمک کنیم.
در ابتدا باید بدانیم که ریزش مو سر صرفا نشانه ضعیف بودن مو نیست. معمولا ریزش بین 50 تا 100 تار مو در روز (خانم ها و آقایان نیز متفاوت است) طبیعی است و نباید نگران آن شد. چه بسا ممکن است این ریزش با تغییر فصل، تغییر دما و رطوبت هوا نیز افزایش یابد. ریزش مو ممکن است ناشی از ضعیف بودن مو باشد اما در اصل یک چرخه طبیعی از رشد و بازسازی بدن است. در نتیجه در ابتدا باید علائم ضعیف بودن مو را شناخت تا بتوانیم به برطرف کردن آن کمک کنیم.

نشانه های ضعیف بودن مو:

  • همیشه حجم زیادی از مو ها روی شانه ها و برس های شما گیر کرده اند.

  • پوست سر شما هنگام شانه زدن بسیار حساس است و با شانه زدن مو ها به راحتی از ریشه جدا می شوند.

  • شما یک خط مو در حال عقب نشینی دارید.

  • در هنگام شستشو مو هایتان، مو های زیادی که در آبرو حمام جمع شده است مشاهده می کنید.

  • مو های شما دارای شکستگی و مو خوره های زیادی است.

  • مو هایی که بی روح به نظر می رسند.

  • مو هایی خشک که دائم گره می خورند.

  • مو هایی که به طور غیرطبیعی کم پشت هستند.

  • مو هایی که بی حالت و کدرهستند.

 

 

دلایل ضعف مو ها:

ضعیف بودن مو در زنان و مردان ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد.حال ما در اینجا به برسی دلیل ضعیف بودن موی زنان می پردازیم.

  • ژنتیک

ژن ها بزرگترین عامل تأثیرگذار در بافت،  قدرت و کیفیت مو ها هستند.در اصل ژنتیکی که از والدینتان به شما منتقل می شود تعیین می کند که مو های شما ضخیم، وز، فر، ابریشمی و ... باشد. در نتیجه اختلالاتی که مو را درگیر می کند و بر سلامت مو های شما تأثیر می گذارد نیز به استعداد ژنتیکی شما بستگی دارد.
 

  • محصولات شیمیایی:

محصولات شیمیایی که به صورت رنگ مو یا موادی برای تغییر ساختار مو وجود دارند، به کوتیکول مو ها آسیب می رسانند و باعث ضعیف شدن مو می شود. کوتیکول لایه خارجی مو ها است، که به عنوان لایه محافظ از ساقه مو محافظت می کند.زمانی که کوتیکول آسیب می بیند ساقه مو ضعیف و شکننده می شود و حتی ممکن است سبب ریزش مو شود.

  • حرارت:

قرار دادن مو به طور مرتب  در معرض حرارت بیش از حد، بویژه حرارت مستقیم  توسط ابزارهای حالت دهنده، مانند سشوار، اتو مو و امثال آن، موجب آسیب کوتیکول می شود.این امر سبب می شود که رطوبت داخل ساقه ها از بین برود و مو شکننده شود. این پوکی بوجود آمده در ساقه مو ها به مرور باعث بوجود آمدن مو خوره می شود.
استفاده از آب گرم نیز تاثیر مخربی بر روی مو دارد و می تواند با سست کردن ریشه مو، باعث ریزش مو شود. همچنین آب گرم سبب می شود که با رسیدن گرما به ساقه مو، کوتیکول ها بلند شوند. کوتیکول ها که دچار افزایش طول شده اند، باعث کاهش مقاومت کششی مو می شوند و قادر به محافظت از ساقه در برابر عوامل مضر خارجی نیستند.

 

  • کمبود پروتئین:

پروتئین ها بیشترین بخش ساختار مو های شما را تشکیل می دهند. اگر فولیکول ها به میزان کافی پروتئین دریافت نکنند ، مو ها ضعیف، شکننده و مستعد آسیب می شوند. در نتیجه کمبود پروتئین باعث ریزش مو می شود.
 

  • عدم تعادل هورمونی:

عدم تعادل هورمونی که به دلایل مختلف، از جمله اختلالات تیروئید ایجاد می شود، اغلب می تواند منجر به ریزش مو شود. PCOS (سندرم تخمدان پلی‌کیستیک) و یائسگی نیز می تواند دلیلی برای رشد و ریزش غیر طبیعی مو باشد.
استرس نیز که بعنوان یکی از بزرگ ترین دشمنان سلامت مو شناخته می شود، با برهم زدن تعادل هورمون ها یکی از دلایل عمده ریزش مو است.

 

عادات بد غذایی:

یکی از مواردی که شاید خیلی ها از آن غافل می شوند و از تاثیر آن بر روی شادابی و سلامت مو ها بی خبر هستند، داشتن یک برنامه و عادت غذایی مناسب و سالم است. داشتن یک رژیم متعادل برای رشد سالم مو امری ضروری است. اگر بدن شما از برخی ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین ها محروم باشد، می تواند منجر به آسیب و ضعیف شدن مو شود.
 

  • آرایش زیاد مو ها:

آرایش مو، به حالتی که موجب کشش بیش از حد مو ها شود، ریشه مو را ضعیف می کند. این به دلیل فشار و کشیدگی در ریشه مو است که اگر بیش از حد کشیده شده باشد سبب ضعف، آسیب و ریزش و کنده شدن مو می شود.
 

  • اصطکاک:

خشک کردن مو با حوله و مالش مو ها به هم و به حوله، پس از شستن مو، استفاده از روبالشتی های نخی و استفاده از پوشش های خشن ممکن است منجر به ضعیف شدن مو شود. در اثر مالش بیش از حد منجر به از بین رفتن رطوبت مو و در نتیجه آسیب آن می شود.
 

 

تشخیص آسیب دیدگی مو:

حال که دلایل ضعیف بودن مو ها را شناختیم، باید بدانیم که چگونه تشخیص دهیم که مو های ما آسیب دیده هستند یا خیر. برای تشخیص این موضوع چند روش وجود دارد.
اولین راه برای اینکه بفهمید مو های شما ضعیف هستند، پیچیدن کمی از موهایتان به دور انگشتتان است. اگر انتهای مو ها، بلندی زیاد و ناهماهنگ با بقیه قسمت ها و حالتی شبیه به موهای زائد داشته باشد، احتمال دارد موهای شما آسیب دیده و ضعیف باشد.
روش دیگر برای فهمیدن ضعیف بودن مو ها، کشیدن یک تار از هر دو طرف است، اگرمو به راحتی شکسته شود یعنی آسیب دیده است.

درمان های طبیعی:

حال به این موضوع میرسیم که چگونه مو ها را با استفاده از روش های درمانی طبیعی قوی تر کنیم. درمان های طبیعی خانگی برای مو های شما مفید است و برخلاف محصولات تجاری ، شما دقیقاً می دانید که چه چیزی را برای مو های خود استفاده می کنید. همچنین از مزایای استفاده از روش های طبیعی خانگی این است که از مواد شیمیایی استفاده نمی کنید.

در زیر لیستی از درمان های طبیعی ارائه می شود که مو های محکم و سالم را تضمین می کند.

روغن های تقویت کننده مو

ماساژ با روغن عصاره سی گیاه:

روغن های گیاهی، خواص جادویی دارند و به تقویت فولیکول های مو و ترمیم رشته های ضعیف مو کمک می کنند. روغن عصاره سی گیاه یکی از بهترین ترکیبات برای جلوگیری از ریزش مو و  تقویت آن  می باشد. روغن سی گیاه متشکل از بهترین عصاره گیاهان است که تاثیر بسزایی در روند رشد و بازسازی مو های آسیب دیده دارند. این روغن به جلوگیری از ریزش مو و تقویت ریشه مو، درمان شوره، موخوره و خشکی مو کمک می کند و سبب افزایش سرعت رشد مو، ترمیم موهای آسیب دیده و نرم شدن مو ها می شود.

آنچه برای استفاده نیاز دارید:

  • روغن عصاره سی گیاه (متناسب با حجم مو ها)

  • کلاه حمام

روش استفاده: 

ریشه مو هایتان را تا نوک ساقه ها به روغن آغشته کرده و خوب ماساژ دهید.
مو هایتان را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید روغن 2 ساعت روی مو ها بماند.
پس از 2 ساعت مو های خود را با شامپو گیاهی شستوشو دهید.

ماساژ مو با روغن های گیاهی:

اگر به دنبال داشتن مو های ضخیم تر هستید ، این ترکیب از روغن های گیاهی را امتحان کنید، تا علاوه بر تقویت و بازسازی مو، مو ها را برای رشد نیز تحریک کنید.


آنچه برای استفاده نیاز دارید:

4 قاشق چایخوری روغن هسته انگور
2 قطره روغن آویشن
2 قطره روغن سدر
نصف قاشق چایخوری روغن جوجوبا
3 قطره روغن اسطوخودوس
3 قطره روغن رزماری

روش استفاده:

همه روغن ها را مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را به آرامی روی پوست سر و ساقه مو های خود ماساژ دهید. موهای خود را از ریشه تا نوک ساقه مو به روغن آغشته کنید. مو های خود را به مدت 1 ساعت با یک حوله گرم بپوشانید و سپس با شامپو گیاهی شستوشو دهید.
 

 

ماساژ مو با روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی از بهترین محصولات طبیعی برای جلوگیری و آسیب دیدگی مو ها بخوصوص کوتیکول است. این روغن خاصیت نفوذپذیری دارد و باعث می شود تا با اسیدهای چرب مفیدی که دارد، ساقه مو را تغذیه کند. ماساژ روغن نارگیل بر روی ریشه و ساقه مو، کوتیکول های آسیب دیده مو های شما را التیام می بخشد و مو هایتان را نرم، ابریشمی و خوش حالت می کند.

آنچه برای استفاده نیاز دارید:

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم (به روش بن ماری روغن را گرم کنید و از قرار دادن ظرف روغن بر روی حرارت مستقیم خودداری کنید)
کلاه حمام

روش استفاده:

مو های خود را کمی مرطوب کنید و روغن را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.سپس اجازه دهید تا سر مو هایتان نیز به روغن آغشته شود. به مدت 30 دقیقه مو های خود را با کلاه حمام بپوشانید و سپس روغن را با شامپو بشویید.

ماسک های طبیعی تقویت کننده مو:

ماسک تخم مرغ و شیر:

تخم مرغ و شیر دو منبع غنی از پروتئین هستند که با مواد مغذی که دارند موهای شما را تغذیه می کنند، ضخامت ساقه مو را افزایش داده و قدرت کشسانی آن را زیاد می کند.

آنچه برای استفاده نیاز دارید:

3-2 قاشق غذاخوری شیر پرچرب به همراه 1-2 عدد تخم مرغ (بسته به طول و حجم مو های شما)

روش استفاده:

تخم مرغ و شیر را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و مو های خود را به این ترکیب آغشته کرده و با یک حوله حمام مو ها را بپوشانید.
پس از گذشت 1 تا 2 ساعت، مو های خود را به خوبی شست و شو دهید. (نیازی به استفاده از نرم کننده نیست)
این روش را دو بار در هفته امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.  

محلول های تقویت کننده مو:

تونیک تقویت مو خانگی

شستشوی مو با این تونیک و استفاده منظم از آن، موهایی درخشان ، سالم و قوی را به شما هدیه می دهد. استفاده از این تونیک تقویت مو را حداقل دو بار در هفته، در روتین مراقبت از مو خود بگذارید.

آنچه برای استفاده نیاز دارید:

2قاشق غذاخوری تخم جعفری خرد شده
نصف فنجان رزماری خرد شده
2فنجان آب

روش استفاده:

مواد را در آب بجوشانید و اجازه دهید به مدت 20-25 دقیقه در آب جوشیده خیس بخورند. 
بعد از اینکه محلول خنک شد، آن را با دقت از صافی رد کنید.
تونیک را روی موهای تازه شسته شده خود ریخته و حداقل یک ساعت با حوله گرم مو های خود را بپوشانید. پس از این موهای خود را آبکشی و خشک نکنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

آب پیاز

آب پیاز به دلیل داشتن توانایی بالا در مقابله با ریزش مو و تحریک مو به رشد مجدد،  شهرت دارد. در ادامه یک دستورالعمل آسان با محلول آب پیاز برای تقویت مو های شما و کمک به مقابله با مشکلات ریزش مو آورده شده است. از این محلول تقویت مو  می توانید تا دو بار در هفته برای رشد و سلامت مو استفاده کنید.

آنچه برای استفاده نیاز دارید:

1 پیاز
مخلوط کن / رنده / آبمیوه گیری
صافی

روش استفاده:

لایه های بیرونی پیاز را پوست بگیرید و آن را خوب بشویید.
پیاز را با استفاده از رنده یا مخلوط کن یا آب میوه گیری خرد کرده و آب آن را بگیرید.
پیاز رنده شده را از صافی رد کنید و تفاله ها را فشرده کنید تا آب آن خارج شود.
آب را بر روی ریشه و ساقه مو ماساژ دهید و بگذارید به مدت 30-45 دقیقه بماند.
سپس موهای خود را با شامپو گیاهی شست و شو دهید.

 

استفاده از شامپو گیاهی:

شامپو گیاهی واگراس:

شامپو های گیاهی برخلاف شامپوهای دیگر مواد شیمیایی ندارند و تماما از مواد و گیاهان طبیعی درست شده اند.یکی از بهترین شامپو های گیاهی، شامپو طبیعی واگراس است. این شامپو از گیاهان دارویی و روغن های طبیعی که اثر ضد عفونی کننده و تقویت کننده پوست و ساقه مو را دارند تهیه شده است و فاقد هرگونه مواد شیمیایی می باشد. پاک کنندگی شامپو واگراس از شامپوهای شیمیایی بیشتر است و برای افرادی که به شامپو های شیمیایی حساسیت دارند بسیار موثر است.
این شامپو حاوی 37 نوع میوه، گیاه و روغن گیاهیست که برخی از آنها عبارتند از بابونه، رزماری، کتیرا، سدر،آلوئه ورا، نعنا، اکالیپتوس، سیب، مورد، نیلوفر آبی، پونه، دم اسب،گزنه، آویشن، مازو، همیشه بهار، صمغ عربی، ختمی سفید، میخک، انجیر، روغن شتر مرغ و ... .
استفاده مرتب از این شامپو سبب کاهش ریزش مو، تنظیم چربی پوست سر و بدن، تقویت ریشه مو، افزایش گردش خون، برطرف کردن خارش و التهابات پوست سر و بدن و ... می شود.

روش استفاده: 

قبل از مصرف شامپو واگراس را به خوبی تکان دهید.
موها را خیس کرده و سپس با شامپو واگراس خوب ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید، سپس موها را بشویید.
همچنین از این شامپو می توانید بصورت ماسک بر روی مو یا بدن برای پاکسازی و شادابی نیز استفاده کنید.

 

تغذیه مناسب مو:

رژیم غذایی سالم:

مصرف غذا و مکمل های ویتامینی برای سلامت مو ها واجب است. ما می توانیم با گنجاندن مواد غذایی سالم و مقوی، مکمل های پروتئینی، امگا 3، مکمل های مولتی ویتامین و میوه و سبزیجات تازه در وعده های غذاییمان سلامت مو هایمان را به صورت چشمگیری افزایش دهیم.
یکی از محصولاتی که در بخش تغذیه به سلامت، رشد و زیبایی مو ها بسیار کمک می کند، پودر سبوس برنج است. سبوس برنج غنی ترين منبع غذايی سرشار از مواد مغذی مورد نياز بدن است. متاسفانه با جدا کردن سبوس از برنج بخش عمده خواص مفید برنج که سرشار از ویتامین های ب بود، از آن حذف شد.حال ما می توانیم برای جبران این کمبود از پودر سبوس برنج به صورت جداگانه استفاده کنیم.

روش استفاده:

روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج که کاملا نرم و خوش طعم می باشد را به ماست، سوپ، سالاد، خورشت، آبمیوه، شیر و غیره اضافه نموده و میل نمایید. 
 
علاوه بر استفاده از روش های درمانی فوق، باید نکات زیر را برای کمک به تقویت مو ها نیز رعایت کنید.

نکاتی در مورد چگونگی تقویت موهای ضعیف :

  • از درمان های شیمیایی خودداری کنید.

  • محصولات مناسب مو های خود را انتخاب کنید.

  • از شستشوی روزانه موها خودداری کنید.

  • روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

  • از ابزارها و وسایل حرارتی حالت دهنده مو خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که برای تقویت مو ها، به یک روتین منظم و مداوم نیاز دارید. شما با دانستن این موضوع که چه عواملی باعث ضعیف شدن و آسیب مو می شوند و این که مو های آسیب دیده چه مشخصاتی دارند، می توانید تشخیص دهید که آیا موهایتان آسیب دیده است یا خیر، و اگر این چنین بود، راه هایی برای رهایی از عوامل موثر بر ضعف و آسیب مو پیدا کنید. دراین صورت شما می توانید با رسیدگی مرتب در کمترین زمان، با مو های ضعیف خود خداحافظی کنید.
حال که می دانید چگونه می توانید مو های خود را خوش حالت تر و ضخیم تر کنید، منتظر چه چیزی هستید؟ برای اطمینان از رشد و استحکام و سلامت موهای خود روش ها و نکات بالا را دنبال کنید. با کمی تلاش و مراقبت، مو های ضعیف خود را به مو های سالم تبدیل کنید.