آیا تا به حال از سبوس برنج استفاده کرده اید؟ 
آیا می دانید که سبوس برنج سرشار از ویتامین های ضروری برای بدن است؟ 
آیا می دانید با جدا سازی سبوس از برنج، ارزش غذایی برنج به شدت افت می کند؟
برای آشنایی با سبوس برنج و روغن آن، با مرهم طب همراه باشید.

سبوس برنج چیست؟ 

سبوس برنج یک لایه پوششی است که بر روی سطح برنج قرار دارد و سرشار از ارزش های غذایی است، اما بعد از برداشت برنج این لایه پر خاصیت از آن جدا می شود.

سبوس برنج در طب سنتی:

سالانه بیش از 600 میلیون تن برنج در سراسر جهان برداشت می شود و بیشتر ارزش غذایی آن برای سبوس و جوانه حاصل از آن است. سبوس برنج به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، ویتامین E، ویتامین های گروه B و اسیدهای چرب ضروری، فواید مختلفی برای سلامتی به همراه دارد، همچنین آنتی اکسیدان های سبوس برنج، از طریق فرایندهای مختلف در سیستم بیولوژیکی بدن تأثیرات مثبتی ایجاد می کنند. 
بر اساس شواهد حاصل از مطالعات تحقیقاتی تجربی که در zhion.com شرح داده شده است، عناصر گیاهی مختلف موجود در سبوس برنج، دارای مزایای قابل توجهی در پیشگیری از بیماری ها هستند. 
عناصر غذایی مانند اینوزیتول، روغن سبوس برنج، اسید فرولیک، گاما-اوریزانول، استرول های گیاهی و سایر موارد برای افرادی که دارای بیماری هایی از جمله سرطان، کبد چرب، سنگ کلیه و بیماری های قلبی هستند، مفید است. 
سبوس برنج همچنین باعث بهبود پروفایل لیپیدهای پلاسما می شود و آن را در کاهش کلسترول کل پلاسما و غلظت تری گلیسیرید موثر می کند، در حالی که سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا را نیز افزایش می دهد.
به دلیل وجود این خواص است که سبوس برنج  برای بسیاری از مشکلات در طب سنتی پیشنهاد می شود و سبب محبوبیت آن در بین عموم شده است.

طبع سبوس برنج:

سبوس برنج دارای طبع معتدل است. این بدین منظور است که سبوس برنج نه طبع سرد دارد، نه طبع گرم و از آن می توان در غذاهای مختلف استفاده کرد و مصرف آن در افراد با طبع مختلف ایجاد ناراحتی نمی کند.

خواص سبوس برنج:

سبوس برنج به عنوان یک منبع طبیعی از فیتواسترول ها عمل می کند که سبب کنترل قند خون، سلامت پروستات، افزایش متابولیسم و کنترل کلسترول می شود. 
سبوس برنج به طور طبیعی فاقد لاکتوز و گلوتن است و به عنوان ماده ای ضد آلرژی شناخته می شود. همین امر، دلیلی برای آن است که به عنوان یک محصول طبیعی برای انواع سلیقه ها مناسب باشد. اگر چه سبوس برنج فواید بی شماری برای سلامتی دارد، اما با توجه به متابولیسم، نوع مصرف و دفعات مصرف هر فرد، باید مناسب نیاز بدن آن فرد باشد، زیرا حتی مصرف زیاد آن می تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.
سبوس برنج که یکی از غني ترين منابع غذايی مورد نياز بدن است دارای برخی خواص غذایی معجزه آسا می باشد كه تعدادی از آن ها درمطالعات مختلف مورد تائید علمی قرار گرفته است. برخی از آن ها عبارتند از:

سبوس برنج سرشار از مواد مغذی:

سبوس برنج دارای فواید زیادی برای سلامتی است، زیرا غنی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این اثرات به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن ما که باعث بروز شرایط دژنراتیو (فرسایش ستون فقرات) می شوند، کمک می کنند. سبوس برنج حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که به کاهش کلسترول، مبارزه با بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک می کنند. سبوس برنج همچنین منبع ارزشمندی از ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که با اثرات پیری مقابله می کنند.

سبوس برنج و لاغری:

فیبر موجود در سبوس برنج با ایجاد احساس سیری و رفع پرخوری نقش مهمی در کنترل وزن دارد. همچنین فیبر موجود در آن به هضم و دفع بهتر غذا کمک می کند که همین امر سبب کمک به کاهش وزن می شود. تاثیر فیبر بر افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از فیبر است، آشکار است، زیرا مصرف فیبر باعث کاهش خطر سرطان های مرتبط با چاقی و حملات قلبی می شود.

سبوس برنج و رشد مو:

وجود انواع ویتامین ها، از جمله خانواده B سبب شده است که سبوس برنج به یکی از بهترین محصولات مو تبدیل شود. ویتامین B سبب افزایش رشد مو و تقویت پیاز مو می شود. از طرفی همین خواص و ویتامین های موجود در سبوس برنج است که سفیدی مو را کاهش می دهد. همچنین شست وشوی سر با مخلوط آب و سبوس برنج به کنترل ریزش مو و افزایش درخشندگی آن کمک می کند.

سبوس برنج و پوست صورت: 

همانطور که گفته شد سبوس برنج سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین E، آهن، روی و فیبر است.
ویتامین E و آنتی اکسیدان های موجود در این سبوس یکی از بهترین ترکیبات برای داشتن پوستی شفاف و بدون چروک هستند. علاوه بر مزایای خوراکی سبوس برنج برای پوست، می توانید آن را با کمی آب یا عسل مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و از نتایج مثبت آن لذت ببرید. 

سبوس برنج و یبوست:

سبوس یکی از غنی ترین منابع فیبر غذایی است. محتوای فیبر موجود در سبوس برنج در جلوگیری از حملات قلبی، اختلالات روده و سرطان های مختلف موثر است.
محتوای فیبری سبوس برنج برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش لازم است. فیبر موجود در سبوس به حرکت غذا در روده کمک می کند و همچنین سبب تحریک فعالیت مفید روده نیز می شود و همین امر به رفع یبوست و دفع راحت تر کمک می کند. (البته مصرف بیش از حد آن می تواند باعث نفخ و گاز روده شود)

سبوس برنج و دیابت:

بدن برای هضم سبوس برنج به انرژی و وقت زیادی نسبت به برخی از غذا ها نیاز دارد. به این دلیل که سبوس برنج به محض رسیدن به معده هضم نمی شود، در نتیجه سبب بالا رفتن سریع قند خون نخواهد شد و با کنترل برخی مواد مانند اسیداوریک، کلسترول و تری‌گلیسیرید و همچنین انسولین به حفظ میزان سطح قند خون کمک می کند.
همین امر این محصول را به ماده ای مناسب برای مصرف افرادی که دچار دیابت هستند، تبدیل کرده است.

سبوس برنج؛ ضد التهاب و ضد سرطان:

سبوس برنج به دلیل این که سرشار از آنتی اکسیدان است، تبدیل به یک محصول ضد التهابی و ضد سرطانی شده است. آنتی اکسیدان ها که یکی از بهترین ترکیبات برای رفع انواع التهابات هستند، با از بین بردن رادیکال های آزاد به جنگ سرطان می روند. در نتیجه مصرف سبوس برنج علاوه بر رفع التهابات به درمان سرطان نیز کمک می کند.

طرز استفاده از سبوس برنج:

شما می توانید برای بهرمندی از خواص سبوس برنج، روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج، که عطر و طعم لذیذی دارد را به ماست، سوپ، سالاد، خورشت، آبمیوه، شیر و انواع خوراکی ها اضافه کرده و میل کنید. اگر از سبوس برنج برای کاهش وزن استفاده می کنید، حداقل 10 دقیقه قبل از غذا و اگر جهت افزایش وزن از آن استفاده می کنید، بعد از غذا آن را میل کنید.

روغن سبوس برنج:

درست است که سبوس برنج در اصل یک محصول جانبی است، اما این محصول جانبی حاوی روغنی است که مانند خود سبوس برنج سرشار از خواص خارق العاده برای پوست، مو و سلامتی بدن است.
در ادامه درباره روغن سبوس برنج و فوایدی که باعث محبوبیت آن شده است صحبت خواهیم کرد.
روغن سبوس برنج روغنی است که از پوست برنج یا لایه قهوه ای بیرونی سخت آن استخراج می شود. 
مفید بودن روغن سبوس برنج از اجزای تشکیل دهنده آن ناشی می شود. این ماده حاوی y-oryzanol، یک آنتی اکسیدان قوی و سایر ترکیبات شیمیایی آلی مانند توکوفرول ها و توکوترینول ها است که دارای خواص ویتامین E هستند. در نتیجه بیشترین مزایای این روغن از این ترکیبات حاصل می شود، یعنی ترکیبات خود سبوس برنج!

مزایای روغن سبوس برنج:

روغن سبوس برنج و سلامت قلب:

این روغن به عنوان یک روغن دوست دارسلامت قلب شناخته می شود. روغن سبوس برنج می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. در واقع، آنتی اکسیدان این روغن باعث کاهش جذب کلسترول و افزایش دفع کلسترول می شود. این روغن همچنین در بین تمام روغن های گیاهی بهترین ترکیب چربی های اشباع نشده را دارد.
یک مطالعه معتبر در کشور ایران نشان میدهد که مصرف روغن سبوس برنج به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. در یک مطالعه جالب دیگر، متوجه شدیم که این روغن سبوس برنج است که اثرات بیشتری در کاهش کلسترول دارد، نه سبوس آن! 
در نتیجه کلسترول کمتر مساوی است با سلامت قلب و عروق.

روغن سبوس برنج برای پوست:

استفاده موضعی از روغن سبوس برنج سبب می شود که رنگ پوست یکدست شود و لکه های تیره پوست کاهش یابند. همچنین این روغن  به درمان پف دور چشم نیز کمک می کند.

روغن سبوس برنج برای اگزما:

خاصیت مرطوب کنندگی روغن سبوس برنج می تواند به درمان خشکی پوست و اگزما کمک کند. سایر بیماری های خشکی پوست مانند درماتیت، روزاسه و حتی بثورات پوستی نیز می توانند با کمک روغن سبوس برنج درمان شوند.

روغن سبوس برنج برای آکنه:

این روغن حاوی اسیدهای اولئیک و لینولئیک با نسبت متعادل است و این می تواند به درمان آکنه کمک کند. زیرا پوست مستعد آکنه معمولاً از نظر اسید لینولئیک کمبود دارد. این روغن همچنین حاوی اسید پالمیتیک، یکی دیگر از اسیدهای چرب ضروری برای داشتن پوست سالم است.

روغن سبوس برنج برای جوانی پوست:

وجود اسکوالن در روغن سبوس برنج سبب سفت شدن پوست و تقویت سلامت پوست می شود. در نتیجه، به دلیل عملکرد مرطوب کنندگی طبیعی این روغن، ایجاد چین و چروک و علائم پیری در پوست را به تاخیر می اندازد.

روغن سبوس برنج و سلامت مو سر:

روغن سبوس برنج حاوی اینوزیتول، یک ترکیب کربوهیدرات دار است که از شوره سر جلوگیری کرده و شکاف و موخوره انتهای مو ها را کاهش می دهد. همچنین باعث سلامت مو نیز می شود. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است (اگرچه مقادیر امگا 3 آن کم است) که از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند.

دیگر خواص روغن سبوس برنج:

روغن سبوس برنج با کمک روش های بالا به حفظ سلامتی کمک می کند. اما استفاده های دیگری هم از روغن سبوس برنج می شود که خوب است درباره آن بدانید. 

روغن سبوس برنج برای پخت و پز:

مهم است که بدانید از کدام روغن برای پخت و پز استفاده می کنید. زیرا نه تنها سبب ایجاد عطر و طعم خوب در غذا می شود، بلکه بر سلامتی شما نیز تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که چگونه کیفیت روغن پخت و پز شما می تواند بر سلامت کلی شما در طولانی مدت تاثیر بگذارد. روغن سبوس برنج دارای نقطه دود بالا (230 درجه سانتی گراد) است و برای غذاهایی که به روغنی با نقطه دود بالا نیاز دارند کاملاً مناسب است. می توانید هنگام تفت دادن و یا سرخ کردن از آن استفاده کنید. همچنین این روغن دارای طعم و بافتی سبک است و بر غذا غالب نمی شود.

روغن سبوس برنج و ساخت صابون:

یکی دیگر از موارد جالب استفاده از روغن سبوس برنج، استفاده از آن در فرآیند صابون سازی است. ترکیبی از روغن سبوس برنج و روغن های دیگر، همراه با کره های ارگانیک مانند شی باتر، آب مقطر و هیدروکسید سدیم، صابون را تولید می کند.

عوارض جانبی روغن سبوس برنج: 

روغن سبوس برنج در بارداری: 

اگرچه این روغن در مقادیر طبیعی ایمن است، اما محققان مطمئن نیستند که می توان از این روغن در دوران بارداری و شیردهی به مقدار بیشتری مصرف کرد یا خیر. از این رو قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روغن سبوس برنج و دستگاه گوارش:

در صورت بروز مشکلات در دستگاه گوارش مانند زخم، سو هاضمه و یا هر نوع مشکل دیگری در هضم، باید از روغن سبوس برنج دوری کنید. فیبر موجود در سبوس برنج ممکن است دستگاه گوارش شما را مسدود کرده و عوارض جانبی برای شما ایجاد کند.

فواید زیاد این روغن به ما نشان می دهد که چگونه روغن سبوس برنج می تواند بر سلامت طولانی مدت ما تأثیر بگذارد. اما باید مانند هر محصولی در دنیا حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کرد.

خرید روغن سبوس برنج و پودر سبوس برنج

شما می توانید برای تهیه سبوس برنج با کیفت و همچنین روغن سبوس برنج اصل به فروشگاه مرهم طب، به صورت حضوری و یا آنلاین مراجعه نمایید.